Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre aug 18, 2017 7:48 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 236 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön nov 20, 2016 8:26 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Inlägg: 727
Ort: Mariestad
Ang: röret mellan fjäderbenstornen tycker jag du ska bygga ett nytt dubbelt i fackverksstil som locket får plats i.
Enligt Herb Adams chassibyggarbok så tillför ett bockat rör lika mycket i vridstyvhet som en blöt disktrasa (lite väl kanske men tänkvärt i alla fall)

_________________
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 21, 2016 9:18 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 490
Ort: Kungsör
Tack för din input Christer, alltid bra att veta så man inte bygger något som blir dåligt för det vill jag inte.
Har sett färdiga fjäderben stag som varit bockade därför jag fick för mig att det skulle fungera :?

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Opel Kadett
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Byggtråd: viewtopic.php?f=21&t=87175
Besök oss på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing)

PB 2014: 6,84/10,68
PB 2015: 6,85/10,66 215km/h
PB 2016: 6,35/9,91 218km/h


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 21, 2016 9:40 am 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5010
Ort: Lykksällä
Borde det inte gå svetsa in en ring/donut på staget runt locket annars?

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 21, 2016 9:46 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 490
Ort: Kungsör
Det kanske kan vara ett alternativ, fast jag vet faktsikt inte :?

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Opel Kadett
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Byggtråd: viewtopic.php?f=21&t=87175
Besök oss på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing)

PB 2014: 6,84/10,68
PB 2015: 6,85/10,66 215km/h
PB 2016: 6,35/9,91 218km/h


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 21, 2016 9:53 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 490
Ort: Kungsör
Vattenrören är nu färdiga inför ombyggnad av kylsystemet! Har inte bestämt mig för vilken variant jag ska köra med men nu finns det rör för samtliga alternativ :thumbright:

Bild

Hoppas det ska fungera med den här typen av klämringskoppling som egentligen är avsedd för hydraulrör
Bild

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Opel Kadett
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Byggtråd: viewtopic.php?f=21&t=87175
Besök oss på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing)

PB 2014: 6,84/10,68
PB 2015: 6,85/10,66 215km/h
PB 2016: 6,35/9,91 218km/h


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 23, 2016 2:47 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 490
Ort: Kungsör
Jag och en kompis betongfyllde blocket igår så nu får man väl vänta lite innan man kan fortsätta med motorn. Vibbade blocket typ en timme direkt när vi fyllt det och nu står det och vilar i ett rum där det är varmt och gott :)
Läste något i en tidigare tråd om att man ska vänta typ 28 dagar/en månad på att det ska stelna färdigt innan man bearbetar blocket, stämmer det?

Står inget om det i instruktionerna som följde med så jag är lite osäker på vad som egentligen gäller, får kontakta återförsäljaren om ingen här vet med säkerhet :?

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Opel Kadett
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Byggtråd: viewtopic.php?f=21&t=87175
Besök oss på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing)

PB 2014: 6,84/10,68
PB 2015: 6,85/10,66 215km/h
PB 2016: 6,35/9,91 218km/h


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 23, 2016 5:29 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
Inlägg: 1048
Ort: Hallsberg fd.Karlskronit
Man brukar som regel låta betongen stå och brinna i en månad innan man borrar blocket.

Eller så gör man som vi gjorde med Turbocontainern en gång i tiden och epoxi fyllde blocket och borrade det 24h senare (kanske var lite senare samma vecka) :thumbright:

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

_________________
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 23, 2016 6:46 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Inlägg: 1278
Ort: Kristianstad
Snygga rör :)

_________________
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 24, 2016 7:26 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 490
Ort: Kungsör
TurboTeamSyd skrev:
Man brukar som regel låta betongen stå och brinna i en månad innan man borrar blocket.

Eller så gör man som vi gjorde med Turbocontainern en gång i tiden och epoxi fyllde blocket och borrade det 24h senare (kanske var lite senare samma vecka) :thumbright:

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

OK men då får det stå en månad och vila, kanske lika bra för att vara på den säkra sidan!
Hehe ja då var det lite stressigt att få ihop bilen kan jag tänka mig :lol:


Klabbe Persson skrev:
Snygga rör :)

Tack! Ja jag tror det kan bli bra sen när det sitter monterat :)

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Opel Kadett
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Byggtråd: viewtopic.php?f=21&t=87175
Besök oss på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing)

PB 2014: 6,84/10,68
PB 2015: 6,85/10,66 215km/h
PB 2016: 6,35/9,91 218km/h


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 02, 2016 10:56 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 490
Ort: Kungsör
Det är lätt att sitta på nätet och klicka hem grejer, Davies Craig EWP150 med controller kom hem häromdagen. Hoppas den ska bli bra till mitt nya kylsystem :thumbright:

Bild

Bild

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Opel Kadett
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Byggtråd: viewtopic.php?f=21&t=87175
Besök oss på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing)

PB 2014: 6,84/10,68
PB 2015: 6,85/10,66 215km/h
PB 2016: 6,35/9,91 218km/h


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 11, 2017 10:32 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 490
Ort: Kungsör
Går lite trögt det här då jag inväntar delar, men snart så ska det mesta finnas hemma så jag kan fortsätta!

Under tiden så funderar jag lite angående placering av BB-lamban. Den tidigare placeringen är kass så den ska ändras!
Har som jag ser det två alternativ men kan inte riktigt bestämma mig då min DP är ganska kort så jag tycker att sonden antingen hamnar för nära turbon eller för nära änden på röret :?

Någon som har erfarenhet av detta? Motor och låda sitter stumt så det blir inga större rörelser

Alt 1
Bild

Alt 2
Bild

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Opel Kadett
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Byggtråd: viewtopic.php?f=21&t=87175
Besök oss på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing)

PB 2014: 6,84/10,68
PB 2015: 6,85/10,66 215km/h
PB 2016: 6,35/9,91 218km/h


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 11, 2017 12:56 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9610
Ort: Sävar
Med "full smul" så placera den i senare alternativet längre ut, det är inte så intressant att den visar helt rätt på tomgång och låg last. Motorn berättar nog vad den vill ha där ändå.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 11, 2017 8:25 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 490
Ort: Kungsör
Hehe okej :thumbright: Då får det bli alternativ 2, tack för hjälpen!

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Opel Kadett
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Byggtråd: viewtopic.php?f=21&t=87175
Besök oss på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing)

PB 2014: 6,84/10,68
PB 2015: 6,85/10,66 215km/h
PB 2016: 6,35/9,91 218km/h


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 12, 2017 12:17 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Inlägg: 701
Ort: Piteå
Blir det nå andra uppdateringar förutom ny bottendel?
Mvh Danne

_________________
Amazon Sport Turbo -65 Vems Gatbil Besiktad

Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60fot 1.41 Åmsele -15
-------------------------------------
Daniel Westerlund


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 12, 2017 9:22 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 490
Ort: Kungsör
Nej Daniel det är inga stora förändringar inplanerade. Mest få ihop bilen igen så man får gasa 8)

Ny bottendel med betong och nytt kylsystem för vattnet (tvärspolning)
Nya bakdäck
Wheeliebars (om jag hittar någon som kan hjälpa till med detta)
Lite små förbättringar som förenklar service/underhåll

Sen blir det ny mappning då jag tydligen har haft lite konstiga inställningar i VEMS:et som bla korrigering för att backa av tändning efter insugstemp så pga detta så har jag "förlorat" en hel del effekt redan vid lägre insugstemp.

Mycket annat man vill göra men det fattas både tid och pengar :thumbdown:

//Kim

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Opel Kadett
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Byggtråd: viewtopic.php?f=21&t=87175
Besök oss på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing)

PB 2014: 6,84/10,68
PB 2015: 6,85/10,66 215km/h
PB 2016: 6,35/9,91 218km/h


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 236 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Gson adak och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010