Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons okt 18, 2017 3:53 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 240 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör jan 14, 2017 9:27 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1344
Ort: Vällingby
Kim Norgren skrev:
Mycket annat man vill göra men det fattas både tid och pengar...

:P Tid o pengar är väl det enda man har gott om??? :hihi:

:headbang: Rock on!!!

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 28, 2017 11:15 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 516
Ort: Kungsör
fugazi skrev:
Kim Norgren skrev:
Mycket annat man vill göra men det fattas både tid och pengar...

:P Tid o pengar är väl det enda man har gott om??? :hihi:

:headbang: Rock on!!!


Haha ja eller hur :hihi: Krigar vidare :twisted:

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 28, 2017 11:16 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 516
Ort: Kungsör
Lite strul... viewtopic.php?f=11&t=93865

Har ni tips eller idéer så hör av er!

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 17, 2017 9:53 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 516
Ort: Kungsör
Länge sedan man uppdaterade något här... Bilder brukar ju vara uppskattat så jag lägger upp några bilder för att summera den senaste tiden

Nylackat block
Bild

Ramlager och ARP på plats
Bild

Nya kolvar och vevstakar viktat och monterat tillsammans
Bild

Testar passformen på rören till tvärspolningen
Bild

Berarbetat svänghjul för korrekt inspänningstryck
Bild

Bottendelen på plats i bilen
Bild

Testar lite lösningar för vattnet i toppen
Bild

Monterat topp, grenrör, turbo och vattenpump m.m
Bild

Det nya kylsystemet komplett
Bild

Bilen redo för provstart
Bild

Ett litet filmklipp från första uppstarten av den här motorn, dom flesta har väl hört en gammal 8v motor tidigare men kanske någon som tycker det är kul att se och höra det :wink:
https://www.youtube.com/watch?v=Mi1iffuEHTA

Kommer mer inom kort!

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Senast redigerad av Kim Norgren ons maj 17, 2017 9:59 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 17, 2017 9:58 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Inlägg: 725
Ort: Piteå
Ser bra ut. Hoppas den håller bättre nu, såg du hade bromsat oxå.

_________________
Amazon Sport Turbo -65 Vems Gatbil Besiktad

Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
-------------------------------------
Daniel Westerlund


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 23, 2017 8:20 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 516
Ort: Kungsör
Tack Daniel! Jo lite justering i bänk blev det, mappad safe så nu måste det hålla för annars vet jag inte vad jag gör :lol:

Ett klipp från mappningen kan ses här: https://www.youtube.com/watch?v=kJbHAsRfeRA

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 23, 2017 9:20 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 516
Ort: Kungsör
I söndags (den 21/5) besökte vi Lunda flygfält där Landracing anordnade Streetrace SM deltävling nr 1 med några timmars TT-körning före där vi skulle premiär köra med Kadetten efter vinterns uppehåll och uppdateringar.
Fint väder, många snabba bilar och mycket folk på plats och det är ju alltid trevligt!

Lång lineup och flera som körde ras så ett par saneringar gjorde att det drog ut på tiden för första testrepan, när vi äntligen började närma oss startplattan så startade jag bilen och såg efter en stund att varvräknaren slocknade och kände kort därefter att motorn började gå lite konstigt så för att inte riskera något haveri i maskin så svängde vi i sista stund ur ledet och rullade tillbaka till vår plats i depån för lite felsökning. Ganska snabbt upptäckte vi att generatorn slutat ladda och att det var orsaken till problemen. Lite mek med det så var vi ganska snabbt tillbaka i lineup för att invänta en ny chans

När vi äntligen kommit fram till startlinjen för att testa en första 201m repa så kände jag att bilen rullar sakta framåt när jag kör på launchen men valde ändå att släppa iväg bilen. Dåligt fäste och kärvt att få i växlarna då kopplingen inte verkar frikoppla helt och hållet, detta resulterade i en ganska dålig tid men med en 6km/h högre hastighet på 201m sträckan än förra året så motorn verkar gå ganska bra ändå 1,66 60fot 6,73 180km/h

Åker tillbaka i lineup för att testa en gång till för att se om det var en tillfällighet med kopplingen eller om det är ett fel som behöver åtgärdas. Bestämmer att nu ska vi testa en 402m repa och ställer mig därför långt bak i stage om nu bilen kryper framåt igen och det gör den… Kryper som sagt sakta framåt på launchen och har nästan lika dåligt fäste och problem att få i växlarna på samtliga 3 växlingar så tiden blir kass och jag kör tillbaka till vår plats nere i depån 1,46 60fot 10,84 205km/h

Strax därefter så avbryter man TT-körningen för att dra igång stegen så vi beslutar att avsluta för att inte köra sönder något, riktigt tråkigt att inte köra mer och delta i stegen men förmodligen det bästa beslutet för när kopplingen ändå strular så har man inte så mycket att vinna...

Inte för att det är mycket att se men här kan man se dom två försök som jag gjorde:

https://www.youtube.com/watch?v=f1zEBAmtsTo

https://www.youtube.com/watch?v=Jd8tNLn5eMw

I test 2 så ser ni även Jonas Andersson i hans coola BMW i vänsterbanan när han kör hjullyft både på ettan och tvåan :wink:

Hoppas på att det räcker att förlänga pinnen till slavcylindern för att få ordning på kopplingen i min bil så jag kan stå still på launchen och kunna växla ordentligt sen. Bearbetade tryckplattan och svänghjulet lite nu i vinter för rätt inspänningstryck men trodde inte att det skulle påverka detta och hade tyvärr inte hunnit med att testköra ordentligt innan Lunda heller, ska kika lite på det i helgen om jag får tid över!

Får förhoppningsvis hem ett par nya bakdäck i slutet på den här veckan så man kan få lite bättre fäste framförallt i starten, då får jag förhoppningsvis ner 60foten lite mer mot där jag brukar vara

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 23, 2017 8:02 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 834
Ort: bjursås
Hej kul att du fått igång bilen.
Det du beskriver låter misstänkt som att att lådan ej är rak mot motorn.
Har varit med om det själv man kan felsöka genom att ta en tunn schims bricka och sedan dela på motorn och lådan så kläm fast brickan mellan motor och lådan , först rakt upp och så provar du att starta motorn och frikoppla och ser om det blir bättre eller sämre .
Sen flyttar du den ett kvarts varv åt gången och upprepar proceduren .
Det behövs inte mycket för än det krånglar och har du otur så linjerar dom inte med varandra annars så blir ingående axeln att luta .
Man kan se det oftast på att lamellen är tunnare i ytter kanterna , minns jag rätt så till lät Jerico 0,10 mm off center men det är ytteligheter.
Men det kan vara som du skriver och det vore det lättaste så vi hoppas på det :) .
Hoppas att det löser sig.
/Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 24, 2017 8:57 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 516
Ort: Kungsör
p.hedman skrev:
Hej kul att du fått igång bilen.
Det du beskriver låter misstänkt som att att lådan ej är rak mot motorn.
Har varit med om det själv man kan felsöka genom att ta en tunn schims bricka och sedan dela på motorn och lådan så kläm fast brickan mellan motor och lådan , först rakt upp och så provar du att starta motorn och frikoppla och ser om det blir bättre eller sämre .
Sen flyttar du den ett kvarts varv åt gången och upprepar proceduren .
Det behövs inte mycket för än det krånglar och har du otur så linjerar dom inte med varandra annars så blir ingående axeln att luta .
Man kan se det oftast på att lamellen är tunnare i ytter kanterna , minns jag rätt så till lät Jerico 0,10 mm off center men det är ytteligheter.
Men det kan vara som du skriver och det vore det lättaste så vi hoppas på det :) .
Hoppas att det löser sig.
/Peter


Hej Peter!

Ja det känns jäkligt kul att den är igång igen, det var på tiden :)
Växellådan är samma som förra året och den är planad före och efter svetsning och fungerade bra i somras/höstas så jag hoppas att den inte ska vara felet nu, men bra tips ändå om det nu inte fungerar med att förlänga pinnen vid slaven. Är ju ganska enkelt att testa på det viset som du beskriver så ska ha det åtanke, tack :thumbright:

Det enda jag förändrat med kopplingen är egentligen att svänghjul och tryckplatta har bearbetats för rätt inspänningstryck men jag tycker egentligen inte att det ska påverka så mycket att man får lov att förlänga pinnen men som sagt enklast att börja med det.

//Kim

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 24, 2017 1:59 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis jun 24, 2008 8:55 am
Inlägg: 14
Ort: Sthlm (född Ske-å)
Hej! Trevlig bil!
Har förstått att det är ett vanligt problem när man kör manuell.
Launchen gör att lamellen fladdrar.
Du får trixa så att den frikopplar lite mer.
På min bil (hydraulisk) har jag ny kopplings- och slavcylinder plus ett bromsrör utan slang (original slang flexar alldeles för mycket).

_________________
BMW E30 med jänkeaxel M50 Turbo compound å manuell ZF (väntar på delar till jänkeaxeln som pajade första repan i år...)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 25, 2017 9:40 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jul 29, 2013 8:15 am
Inlägg: 73
Tobbe på witune är rackarns duktig

Skickat från min ASUS_Z016D via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 26, 2017 10:16 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 516
Ort: Kungsör
800Nm skrev:
Hej! Trevlig bil!
Har förstått att det är ett vanligt problem när man kör manuell.
Launchen gör att lamellen fladdrar.
Du får trixa så att den frikopplar lite mer.
På min bil (hydraulisk) har jag ny kopplings- och slavcylinder plus ett bromsrör utan slang (original slang flexar alldeles för mycket).
Hej!

Tack kul att du gillar den! Ja det här problemet är kanske vanligare än vad man tror, jag har dock aldrig haft det här problemet tidigare utan kopplingen har fungerat bra tills nu :( Kör också hydraulisk koppling men har faktsikt kvar en bit slang mellan kaross och växellåda men den kanske man skulle ta och plocka och ersätta med rör. Hade det i tanken förut men eftersom det funkat hittills så har den fått sitta kvar, ska lägga mig under bilen och kika på slangen när någon frikopplar och se hur den beter sig :wink:

Förlängde du både vid kulan och vid pinnen eller endast vid pinnen?

steppen skrev:
Tobbe på witune är rackarns duktig

Skickat från min ASUS_Z016D via Tapatalk


Instämmer, han är jäkligt skicklig :thumbright:

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 26, 2017 2:06 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am
Inlägg: 176
Visst har du 5vxl zf ?
Hur är vinkeln på gaffeln ?
Nåt man kan göra är att borra hål igenom där kulan är för gaffeln.
gänga hålet.
Sen gör man egen kula i stål med gänga ut
Sen låsmutter på de.

Man kan labba lite med vinkeln på gaffeln för o hitta bättre vinkel utan att riva lådan..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 26, 2017 6:36 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis jun 24, 2008 8:55 am
Inlägg: 14
Ort: Sthlm (född Ske-å)
Jag förlängde vid urtrampningslagret. Svetsa dit små klackar. Förstärkte armen också för den kan kollapsa på mitten.

_________________
BMW E30 med jänkeaxel M50 Turbo compound å manuell ZF (väntar på delar till jänkeaxeln som pajade första repan i år...)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 26, 2017 8:19 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Inlägg: 59
Ort: Kardis
Kwirk skrev:
Visst har du 5vxl zf ?
Hur är vinkeln på gaffeln ?
Nåt man kan göra är att borra hål igenom där kulan är för gaffeln.
gänga hålet.
Sen gör man egen kula i stål med gänga ut
Sen låsmutter på de.

Man kan labba lite med vinkeln på gaffeln för o hitta bättre vinkel utan att riva lådan..


Finns även en färdig justerbar som funkar just sådär, fast utan att behöva gänga, att köpa från bakaxel har jag sett :)

Härlig tomgång på denna bil förresten :thumbright:

_________________
BMW E46 330i M54B30 turbo
viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 240 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Fredrik Malibu och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010