Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor dec 14, 2017 2:09 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 240 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 12, 13, 14, 15, 16  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre maj 26, 2017 9:35 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am
Inlägg: 178
Jesper Mäki skrev:
Kwirk skrev:
Visst har du 5vxl zf ?
Hur är vinkeln på gaffeln ?
Nåt man kan göra är att borra hål igenom där kulan är för gaffeln.
gänga hålet.
Sen gör man egen kula i stål med gänga ut
Sen låsmutter på de.

Man kan labba lite med vinkeln på gaffeln för o hitta bättre vinkel utan att riva lådan..


Finns även en färdig justerbar som funkar just sådär, fast utan att behöva gänga, att köpa från bakaxel har jag sett :)

Härlig tomgång på denna bil förresten :thumbright:


Hehe ser man på.
De fick man görs själv back in the days :lol:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 27, 2017 3:02 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Inlägg: 589
Ort: Umeå
http://bakaxel.se/nyheter/kopplingsjustering.html
Köp en och testa. Jag är lite sugen på en sådan själv men är en bit bort från testläge med 02an


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 29, 2017 11:42 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 520
Ort: Kungsör
Kwirk skrev:
Visst har du 5vxl zf ?
Hur är vinkeln på gaffeln ?
Nåt man kan göra är att borra hål igenom där kulan är för gaffeln.
gänga hålet.
Sen gör man egen kula i stål med gänga ut
Sen låsmutter på de.

Man kan labba lite med vinkeln på gaffeln för o hitta bättre vinkel utan att riva lådan..

Ja det stämmer att jag kör 5 vxl ZF. Har faktiskt inte kollat nåt på vinkeln på gaffeln, ska nog försöka ta och göra det. Klart bryter det snett där så kopplar det kanske inte ur riktigt!
Tack för tipset! Vi gängade och grejade enligt den metoden på brorsans bil när han skulle montera ZF på sitt bygge så får väl göra likadant på min om vinkeln är konstig



Jesper Mäki skrev:

Finns även en färdig justerbar som funkar just sådär, fast utan att behöva gänga, att köpa från bakaxel har jag sett :)

Härlig tomgång på denna bil förresten :thumbright:

Tack för tipset den ska jag kolla nogrannare på! Hehe ja tomgången är lite lätt "hackig" :thumbright:

gasekke skrev:
http://bakaxel.se/nyheter/kopplingsjustering.html
Köp en och testa. Jag är lite sugen på en sådan själv men är en bit bort från testläge med 02an

Tack för länken! Ska se om jag köper en sån eller om vi bygger något hemma i garaget om nu vinkeln på armen ser konstig ut :thumbright:

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 31, 2017 7:14 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20386
Ort: Tomterna/sävar
fick du nån logg på reporna? montera en automat till nästa år så går det fortare och det håller bättre. men kul med manuell med men bara till en gräns sen blir man less vet jag som varit där med min 142

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 31, 2017 7:19 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8901
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Med riktig manuell (Liberty,jericho mfl) går det fortare än automat.
Men kostar en duktig slant =)

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 31, 2017 3:46 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis jun 24, 2008 8:55 am
Inlägg: 14
Ort: Sthlm (född Ske-å)
Turbo och automat är som att åka med ett gummiband som gaswire...
Fortsätt m manuell! (Kolla filmen med 02an från skogen. Åker 5.92 på 201)

_________________
BMW E30 med jänkeaxel M50 Turbo compound å manuell ZF (väntar på delar till jänkeaxeln som pajade första repan i år...)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 31, 2017 9:57 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 847
Ort: bjursås
Ska man åka "std" låda så borde man fundera på en vertical gate spak så man slipper H mönstret , man växlar mycket fortare så.
Tommy Rosencrantz i Falun byggde om sin BMW låda till verical gate.
Då kan man växla riktigt fort.
https://www.summitracing.com/int/search ... 20Shifters
Lite dyra men mycket värt pengarna.
Liten film https://www.youtube.com/watch?v=czrFmsDhgVY
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 01, 2017 4:29 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8901
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
En gammal jänkelåda med doggar samt vertical gate är snabbt.
Behöver inte vara vanvettigt dyrt.

Vad heter lådorna?
dougnash?
En 5vxl sån kan vara trevlig.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 01, 2017 9:47 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 520
Ort: Kungsör
Trevligt med lite aktivitet i tråden :thumbright: Jag är lite seg på att skriva här men det är så mycket just nu så svårt att få tid till forumet.

Jo Jens loggar finns men jag får däremot lov att slå igång loggningen manuellt med datorn varje gång så det är lite störande, måste få till så det loggar automatiskt men det ska jag lägga upp en separat tråd om i motorstyning här någon dag. Behöver nog snart byta ut datorn som jag använder till bilen då den saknar fungerande nätverkskort och den vägrar låta mig överföra filerna som jag tankat ut från minneskortet till datorn vidare till tex ett usb. Får väl plocka ut minneskortet ur boxen för att få filerna tillgängliga mer än på "mappdatorn" tillsvidare...

Visst vore det fint med en automat eller en riktigt bra mauell låda men jag får nog tyvärr lösa det här problemet och köra vidare med ZF-lådan ett tag till. Koppling och låda fungerade i höstas så jag tycker det inte ska vara större fel än att det går att lösa.

Långsökt kanske eftersom jag inte ändrat något i kopplingshydrauliken men jag ska testa byta till en stålomspunnen slang vid slavcylindern och se om det blir bättre då, fungerar det inte då heller så får jag plocka ner lådan och förlänga vid kulan/ordna justerbar längd där och se om det löser problemet!

Vertical gate spak så najs ut Peter men det får nog som sagt vänta då det varken finns tid eller pengar till det just nu :wink:

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 01, 2017 9:53 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 520
Ort: Kungsör
Byggsats för wheeliebars inhandlat, bara att försöka montera dessa också! Jäkligt trågt på min korta bakaxel...

Bild

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 01, 2017 11:42 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20386
Ort: Tomterna/sävar
800Nm skrev:
Turbo och automat är som att åka med ett gummiband som gaswire...
Fortsätt m manuell! (Kolla filmen med 02an från skogen. Åker 5.92 på 201)



om man jämför en pg eller liknade med en bmw låda så är det dag och natt! jag körde som bäst 10.66 på 402 /6.7 på 201 med min manulela växlade 142 med 2050cc turbo B20, bytte kopplig, växelåda, mellanaxel, bakaxel var och varannan repa :doh: . nu med vegan och pg så har jag kört 5.89 på 201m med 1790cc med en 1100kg bil och 600hk motor och den bara går och går och jag får jobba med vad jag tycker är kul (motorn och tävla) inte ligga under och byta saker som går sönder hela tiden.

hur mycket effekt och vikt på skogens 5.92 repa ungefär?


men med en liberty och leander kopplig så är det en ny värd igen! det håller jag villigt med om men även priserna är i en ny värd :) (ca 150000-200000kr för de grejorna ny) sen är det väldigt mycket att lära sig och blir mycket skruvning på tävligarna så man måste ha ett bra team och nån som är ansvarig för koppling och tuning på den mellan reporna.

sen en annan sak är att under 10 sek eller även långsammare i vissa klasser krävs sfi grejor om man ska va med och köra. det har man inte med en vanlig kopplig, kåpa och låda...

att köpa en låda med sfi grejor och allt liknade mina med converter, låda, flexplatta, transbrake kostar ca 30-45 tusen nytt och fungerar i mååånga år utan problem rätt skött (byta olja en gån per år och lammeller mm vart 5 år ca)

skaffa en bättre dator så ska jag hjälpa dig kolla på instälningarna för sd kort starten på loggarna och se hur loggarna ser ut också. jag har så sd kortet loggar hela tiden direkt varvtalet passerar 500rpm! har ca 98% kvar i minnet i sd kortet efter en sesong :thumbright:

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 01, 2017 2:11 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis jun 24, 2008 8:55 am
Inlägg: 14
Ort: Sthlm (född Ske-å)
Skogen 02an. 1070kg på linjen. 610whp.

_________________
BMW E30 med jänkeaxel M50 Turbo compound å manuell ZF (väntar på delar till jänkeaxeln som pajade första repan i år...)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 01, 2017 2:13 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20386
Ort: Tomterna/sävar
ok det är en bra tid för den kombon helt klart :thumbright: men min bil är ändå snabbare med 70whp mindre och 30 kg tyngre bil sen behöver jag alldrig meka drivlina så helt kass är inte automat :)

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 21, 2017 11:33 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 520
Ort: Kungsör
Tanken är att jäklas vidare med manuell låda så kika gärna här om ni har tips på hur jag kan tänkas lösa mitt problem med att den inte frikopplar helt och hållet:

viewtopic.php?f=13&t=94676

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 16, 2017 9:27 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 520
Ort: Kungsör
Långt mellan uppdateringarna här men fick till slut ordning på kopplingen och var till Arosstreet i Västerås igår för att provköra lite. Det var lite dåligt fäste men kul att köra lite igen! Skulle ha backat av lite på launchen men det var många bilar som skulle köra och sedan lite sanering så tiden rann iväg så hann inte köra mer än 3st repor

Filmklipp på en av testreporna:
https://youtu.be/RZ4vLmAyKH4

En kompis (Skogis här på forumet) fick plötsligt för någon vecka sedan för sig att sälja sitt bygge som var i princip helt körklar och eftersom jag gillar den bilen ganska mycket så fick jag ju lov att köpa den, helt oplanerat från min sida så nu sitter jag med 2st racebilar :wink: Den nya bilen har gått väldigt lite då det bl.a varit sprickor i växellådshuset som ställt till det men det är åtgärdat nu med ett nytt SFI hus

Kort info om den nya bilen:

Volvo 142
Plastskärmar, plasthuv och skufflucka
Plastrutor (förutom vindrutan)
B230 16v Turbo & lustgas
PG låda
8 3/4" bakaxel med Moser drivaxlar och spole
QA1 dämpare
Osv... Kanske kommer mer detaljerad info senare!

Bild

Kort filmklipp från när vi provkörde bilen lite försiktigt direkt efter köpet:
https://youtu.be/vAf7LV473WQ

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 240 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 12, 13, 14, 15, 16  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: MotorKnyttet och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010