Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Inlägg av Kim Norgren »

fredde_vit_pv skrev:Jag vet inte om det blev utvärderat men tricket med stödbultar genom blocket som ligger mot cylindrarna
kanske är ett alternativ?!
Tack för tipset men vet som sagt inte hur utvärderat det alternativet är. Måste bygga lite safe nu för det saknas både tid och pengar till att chansa den här gången, man skulle ha sponsorer som tog kostnaden för att testa något nytt :lol:
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Inlägg av Kim Norgren »

Har egentligen inget väsentligt att visa men bilder brukar väl vara uppskattat? Har kört lite flödestest av bränslesystemet i veckan. Ligger lite för tajt i flödet så det blev ett inköp av 2st nya Bosch 044or idag, montering av pumpar imorgon.

Simulerade 2bars laddtryck med kompressorn
Bild

Gamla pumparna bortplockade
Bild
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Inlägg av Kim Norgren »

Nya pumparna monterade i bilen så det är bara att byta insatsfilter kvar så är bränslesystemet färdigt, skönt att bocka av något från listan :wink:

Har rengjort och slipat det nya motorblocket och igår så lämnade jag det till en kompis som toppdeckar och oringar blocket åt mig. Så fort det är färdigt så lämnas det vidare på borrning hos Krilles Motor i Torshälla.
Hoppas att det kan få flyta på lite nu så är motorn snart ihop igen!
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Eldon
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: mån mar 14, 2011 11:03 am
Ort: ljungbyhed

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Inlägg av Eldon »

har du fyllt blocket nu med nått :)?
10.50 224km/h på emmaboda flygbana 2016

Följ oss även på facebook
http://www.facebook.com/TeamBonnmeck
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Inlägg av Kim Norgren »

Nej tyvärr, har ju skaplig ångest över det där med betong... Alla säger olika och jag vill helst slippa det om det inte är nödvändigt då det drar med sig så mycket arbete runt om. Har sett att det finns flera som bromsat typ samma eller tom mer effekt utan betong och ändå lyckats få det att hålla bra.

Ska i varje fall toppdecka och oringa blocket innan jag slutligen bestämmer mig för hur det blir, lär ju borra efter betongen härdat om jag nu skulle besluta mig för att ha det :?

Har fått grymt bra hjälp med att analysera lite loggar från sista körningen och där har man upptäckt en del intressanta saker som dels påverkat prestandan negativt och även att tex motorn gått onödigt varmt (ganska nära att det kokat). Kan den höga vattentempen vara en av orsakerna till att mina två senaste motorblock har spruckit, jag vet faktiskt inte men en del säger att det åtminstone kan vara en bidragande orsak.

Var riktigt nära att blocket jag körde med i år blev betongfyllt och det ångrar man ju lite nu i efterhand att man inte gjorde, kommer bli ganska ganska knäckt om man spräcker även nästa block :? Ja du hör ju hur kluven jag är i frågan...
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Eldon
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: mån mar 14, 2011 11:03 am
Ort: ljungbyhed

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Inlägg av Eldon »

Jag ska betonga mitt iallfall har inte tid med sprucket
Block :D

kan vara att du ha bra med vrid i botten registret som
dödar ditt block?

Jag har haft sidmatning av vatten innan
Men tänkte göra en ny variant nu med att bara köra in vatten i fram kant av blocket med elvattenpump pump igen
10.50 224km/h på emmaboda flygbana 2016

Följ oss även på facebook
http://www.facebook.com/TeamBonnmeck
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Inlägg av Kim Norgren »

Hehe ja det är nog klokt av dig :) Blir mer och mer sugen på att köra betong i min motor med, är ju inte nå kul alls med trasiga block...

Vet faktiskt inte varför det går sönder! Kör ju ganska stor och trög turbo så den är ju ganska död i botten och laddet kommer lite med varvet så jag tycker inte att det bör vara det, men man vet ju aldrig!

Ahaa så du har kört med elpump tidigare alltså. Körde du in vatten i samtliga frospluggar på sidorna av blocket då eller?
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Inlägg av Kim Norgren »

Händer egentligen ínte så värst mycket för min del med bilen men blocket är nu toppdeckat+oringat och ska väl få i lite betong i veckan är det tänkt. Bränslesystemet är som sagt uppdaterat med 2st nya Bosch 044or så nu flödar bränslesystemet 510liter/tim vid grundtryck+laddtryck (5,5bar totalt). Då finns det i varje fall bränsle för att maxa spridarna och det är ju skönt att veta.

Jag här även börjat att bygga om avgasröret lite då det är så jäkla bökigt att montera röret till turbo och wastegate när dom sitter ihop så nu ska jag dela dom och dra röret från wastegate separat istället, ”gör om gör rätt” 
Ska även passa på att flytta lambdan lite då den sitter lite illa till mot torpeden som det är nu. Lite kort rör så man har väl inte så mycket att välja på än att ha det ungefär på mitten av röret antar jag?
Kan man flytta upp lambdan ovanpå röret utan att det stör eller skadar sensorn? Har i alla fall fått för mig att man inte ska montera lambdan med sladden neråt mot marken men kan ha fel.

Har haft ett tvärgående stag liggandes som egentligen skulle ha suttit monterat mellan fjädertornen för att styva upp chassiet lite som jag äntligen ska se till att få dit på bilen…
Staget skulle egentligen ha monterats för länge sedan men eftersom jag kört B230 med tillhörande topp så hamnar oljelocket mitt i vägen, finns väl flera tänkbara lösningar på det problemet:

1. Korta av halsen och svetsa dit så locket hamnar nästan direkt nere på kåpan (är det svetsbar aluminium eller är den så pass dålig så det knappast går?)
2. Fräsa av bakre överfallet och köra med B21/B23 kåpan (vill helst inte göra det för då får man inte tillbaka B230 kåpan om det nu skulle bli aktuellt i framtiden)
3. Bygga om staget till ett bockat så det går bakom alternativt framför oljelocket (går det eller måste/bör man ha ett helt rakt stag?)

Alt 3 känns väl som den enklaste vägen att gå men frågan är ju om det blir stabilt nog, antagligen starkare än vad det varit när jag kört utan i varje fall så det kanske duger? :wink:



Bild

Bild
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
TobbeJohansson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: sön apr 24, 2011 10:32 pm
Ort: Kolsva

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Inlägg av TobbeJohansson »

Enklast och billigast vore ju att göra ett bockat fjäderbensstag så att locket går fritt :thumbright:
Separat vg rör låter väl inte så tokigt. Det blir ju lite roligare om det går lite lättare att meka :thumbright:

Jäkligt frän bil måste ja säga. Ska bli kul att se den på banan i sommar :thumbright:
Mvh Torbjörn

Diesel Power
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Hej Kim och tack trevlig okaffär :D

Jag har fått min ventilkåpa svetsad och det var inga konstigheter.

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Inlägg av Robert Markström »

Räcker it om du fimpar plasten på locket bara? Blir typ 5mm högt då.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
johannessg
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: sön dec 15, 2013 1:36 am
Ort: Helsingborgish

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Inlägg av johannessg »

Lambdan ska monteras så som du säger uppåt. Sittet den "upp o ner" lägger det sig kondens som sen gör att det rostar och lambdan går i sönder.
Hur hade du tänkt göra med kylningen nu ? Jag ska köra el vattenpump och köra in det genom toppen och ut nere vid vatten pumpen. Sen bak i bagaget där min kylare sitter. Känns bättre att köra igenom den delen som är kallast av motorn till den varmare delen. Dock kan min tanke va helt ute och cykla.
Nofearvolvo @instagram
tack till
www.facebook.com/BJteknikomotor/
http://www.ps-performance.se/sv/

All support är bra support förutom swish tiggeri
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Inlägg av Kim Norgren »

Tack för att ni kommenterar lite, det är alltid trevligt :D :thumbright:


TobbeJohansson skrev:Enklast och billigast vore ju att göra ett bockat fjäderbensstag så att locket går fritt :thumbright:
Separat vg rör låter väl inte så tokigt. Det blir ju lite roligare om det går lite lättare att meka :thumbright:

Jäkligt frän bil måste ja säga. Ska bli kul att se den på banan i sommar :thumbright:
Man har ju sett att vissa färdiga fjäderbensstag har en böjd form så det bör väl fungera då tycker man.
Byggde ihop rören för jag tyckte det var smidigt men som sagt jäkligt krångligt att montera. Men ibland så får man lära man sig av sina misstag :D

Kul att du gillar bilen! Vi får hoppas det håller ihop bättre så man hinner köra mycket i sommar.

* * * NXJ * * * skrev:Hej Kim och tack trevlig okaffär :D

Jag har fått min ventilkåpa svetsad och det var inga konstigheter.

:arrow: NXJ
Tack själv Niklas :wink: Hoppas du får till ditt bromsbygge så vi får se det färdiga resultatet sen.
Ok låter ju bra att det ska fungera att svetsa i för då finns ju det alternativet kvar :thumbright:

Robert Markström skrev:Räcker it om du fimpar plasten på locket bara? Blir typ 5mm högt då.
Tack för tipset det ska absolut testas :thumbright:

johannessg skrev:Lambdan ska monteras så som du säger uppåt. Sittet den "upp o ner" lägger det sig kondens som sen gör att det rostar och lambdan går i sönder.
Hur hade du tänkt göra med kylningen nu ? Jag ska köra el vattenpump och köra in det genom toppen och ut nere vid vatten pumpen. Sen bak i bagaget där min kylare sitter. Känns bättre att köra igenom den delen som är kallast av motorn till den varmare delen. Dock kan min tanke va helt ute och cykla.
Kanon då är det bekräftat med lambdan! En kompis har vänt flöde på sin kylning och det fungerar perfekt för honom i alla fall, han kör iofs med betong så han kan inte ta ut vattnet vid vattenpumpen som du tänkt och det blir ju detsamma för mig nu. Bra med kylaren i bagaget för då får du i ganska stor mängd vatten och det är nog ganska bra tror jag, det kommer säkerligen att fungera!

Jag ska bygga om kylningen med elvattenpump men har inte riktigt bestämt ännu åt vilket håll jag ska trycka vattnet.

Alt 1. Trycka in vattnet i blocket på fyra ställen på avgassidan och ta ut vattnet i bakkant av toppen+ut genom termostathuset
Alt 2. Trycka in vattnet i blocket på fyra ställen på avgassidan och två ställen på insugssidan och ta ut vattnet i bakkant av toppen+ut genom termostathuset
Alt 3. Trycka in vattnet i toppen på fyra ställen på insugssidan och sedan ta ut vattnet på fyra ställen i blocket på avgassidan
Alt 4. Trycka in vattnet i blocket på fyra ställen på avgassidan och på två ställen på insugssidan och ta ut vattnet i bakkant av toppen+två ställen i toppen och ut genom termostathuset

En kompis har förberett med rör för samtliga alternativ så det är bara att bestämma sig när blocket är färdigt :lol:
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
MickeK
Forumsberoende
Inlägg: 608
Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Ort: Påarp/Helsingborg

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Inlägg av MickeK »

Blir det chassi bes i vinter? Eller är ditt redan taggat?
Har funderat på det hur man gör när man har en byggd bil med målad bur redan.
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Inlägg av Kim Norgren »

Nej det är inget krav där jag oftast kör så jag fortsätter nog att köra otaggat :wink:
Tror inte att det ska vara något problem även om buren är målad? Kompisen taggade om sitt chassie och den buren var målad osv
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Skriv svar