Opel Kadett Overload Racing B230 8v
Postat: tor feb 12, 2015 11:03 pm
Tjenare!
Jag har aldrig haft någon byggtråd tidigare men nu så tänkte jag försöka skapa en tråd som kommer innehålla en kort summering av tiden hittills med Kadetten men även vintern/sommarens vidareutveckling av bilen.
Jag och min bror byggde under 2012-2013 en BMW E30 Turbo med nästan 500hk men i december 2013 hade jag ledsnat på att köra sönder drivlinan så fort man lyckades få fäste, visste att Kadetten stod med rasad motor så chansade och hörde efter om ett byte och så blev det. Motorn var i stort sett bara skrot i Kadetten och tyvärr hade även en hel del annat förfallit under åren som gått. Har bytt och utvecklat mycket sedan dess! Det finns kanske några här som känner igen bilen och den har faktiskt funnits att beskåda i en byggtråd här på Sävarturbo när den byggdes från första början, bilen byggdes då aldrig helt färdig utan såldes när den nästan var färdig.
Efter otur med oärliga säljare och diverse annat strul som har tömt plånboken både en och två gånger så började det till slut flyta på hyffsat i somras. Körde några race men tyvärr endast ett med riktig tidtagning på 402m, fick dessutom släppa av strax innan mål då huven höll på att vika sig! Trevligt med lätt bil men glasfiber är inte så stabilt alla gånger, hehe! Körde 10,68 den repan och det var man väl ganska glad över så när jag passerade depån på väg tillbaka till en lång kö för att testa en ny repa så slängde vi av huven, nu skulle jag åka fortare!
När det äntligen var dags för körning så värmde jag lite och sen efter en stund på launchen så blir granen äntligen grön och då släpper jag kopplingen och bilen tvärdör.... Rullar bakåt ner i depån och upptäcker där att rörstiftet till kamdrevet har gått av och ventiler har haft kontakt med kolvarna. Lastade då bilen och åkte hem och ställde in den i garaget för körningen 2014 var ändå slut.
Efter någon vecka så lyftes toppen och kolvarna hade klarat sig bra med endast några små hack från 2st ventiler. Rev ner toppen i delar och 2st ventiler fick bytas ut då dom var lite krokiga, men ändå inte så pass illa som jag hade föreställt mig innan jag rev Toppen har kontrollerats men inga synliga skador där så det var skönt! Inhandlade 2st nya ventiler och när ändå alla ventiler var lösa så blev en back cut slipad för att förbättra flödet något.
Min bror ville börja bygga lite på sin 740 Turbo och jag ville bygga ny motor så han fick köpa min bottendel så jag fick loss lite pengar till att köpa delar. Toppen flödar hyffsat så den behåller jag till den nya motorn!
Nu är block, JE kolvar och H-profil inhandlat så bara att sätta igång med den nya motorn!
Ber om ursäkt för massor av text så ska försöka kompensera med några bilder nu
Mer info om bilen finns här: http://www.garaget.org/?car=344443
Jag har aldrig haft någon byggtråd tidigare men nu så tänkte jag försöka skapa en tråd som kommer innehålla en kort summering av tiden hittills med Kadetten men även vintern/sommarens vidareutveckling av bilen.
Jag och min bror byggde under 2012-2013 en BMW E30 Turbo med nästan 500hk men i december 2013 hade jag ledsnat på att köra sönder drivlinan så fort man lyckades få fäste, visste att Kadetten stod med rasad motor så chansade och hörde efter om ett byte och så blev det. Motorn var i stort sett bara skrot i Kadetten och tyvärr hade även en hel del annat förfallit under åren som gått. Har bytt och utvecklat mycket sedan dess! Det finns kanske några här som känner igen bilen och den har faktiskt funnits att beskåda i en byggtråd här på Sävarturbo när den byggdes från första början, bilen byggdes då aldrig helt färdig utan såldes när den nästan var färdig.
Efter otur med oärliga säljare och diverse annat strul som har tömt plånboken både en och två gånger så började det till slut flyta på hyffsat i somras. Körde några race men tyvärr endast ett med riktig tidtagning på 402m, fick dessutom släppa av strax innan mål då huven höll på att vika sig! Trevligt med lätt bil men glasfiber är inte så stabilt alla gånger, hehe! Körde 10,68 den repan och det var man väl ganska glad över så när jag passerade depån på väg tillbaka till en lång kö för att testa en ny repa så slängde vi av huven, nu skulle jag åka fortare!
När det äntligen var dags för körning så värmde jag lite och sen efter en stund på launchen så blir granen äntligen grön och då släpper jag kopplingen och bilen tvärdör.... Rullar bakåt ner i depån och upptäcker där att rörstiftet till kamdrevet har gått av och ventiler har haft kontakt med kolvarna. Lastade då bilen och åkte hem och ställde in den i garaget för körningen 2014 var ändå slut.
Efter någon vecka så lyftes toppen och kolvarna hade klarat sig bra med endast några små hack från 2st ventiler. Rev ner toppen i delar och 2st ventiler fick bytas ut då dom var lite krokiga, men ändå inte så pass illa som jag hade föreställt mig innan jag rev Toppen har kontrollerats men inga synliga skador där så det var skönt! Inhandlade 2st nya ventiler och när ändå alla ventiler var lösa så blev en back cut slipad för att förbättra flödet något.
Min bror ville börja bygga lite på sin 740 Turbo och jag ville bygga ny motor så han fick köpa min bottendel så jag fick loss lite pengar till att köpa delar. Toppen flödar hyffsat så den behåller jag till den nya motorn!
Nu är block, JE kolvar och H-profil inhandlat så bara att sätta igång med den nya motorn!
Ber om ursäkt för massor av text så ska försöka kompensera med några bilder nu
Mer info om bilen finns här: http://www.garaget.org/?car=344443