Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Opel Kadett Overload Racing (Nybromsad 9/7 651whp)

Inlägg av Nova Jörgen »

gasekke skrev:Huga , vilka obehagliga lyft (men balla) , den där är nog ganska lik min 02 touring i storlek o uppbyggnad tror jag och den typen av lyft vill jag inte ha, var håller du hus Jörgen om man vill justera ett chassie när det börjar dra ihop sig för att börja köra
Sorry för ev offtopic.
Med vänlig hälsning, Erik
Jag håller till i TUMBA (södra sidan av Stockholm)
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Hempp2_
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: lör sep 04, 2010 12:00 pm

Re: Opel Kadett Overload Racing (Nybromsad 9/7 651whp)

Inlägg av Hempp2_ »

Kan vi se bilder på insug och grenrör?
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Opel Kadett Overload Racing (Nybromsad 9/7 651whp)

Inlägg av Kim Norgren »

Nova Jörgen skrev:Att bromsa och justera sin motor för att få ut maximal effekt är en kostnad som många tycker är en självklarhet, det tycker jag också.

En Dragracing bil blir aldrig snabbare än den effekt som chassit kan hantera och accelerera bilen framåt, kan man inte utnyttja all effekt i motorn p.g.a. detta så är alla pengar man lagt på effektökning/motoroptimering egentligen "bortslösade".

Att optimera Chassit och även drivlinan ger ofta mycket bättre resultat än många tror. Det skapar även en säkrare bil på banan.

Vid en grundinställning så mäter vi in allt i bilen så den är "fyrkantig" dvs att axlar och hjulupphängningar sitter rätt i bilen, vi räknar fram bilens centrala tyngdpunkt, vilken är en viktig utgångspunkt för att ställa in 4-linket samt att vi mäter ut alla möjliga inställningar för 4-linket skärningspunkter. Bilen vägs även på en fyrhjulsvåg och grundjusteras viktmässigt med mera.

Normalt hinner man detta på en dryg arbetsdag.

Kostnaden för detta varierar givetvis beroende på vilket skick bilen är i och hur mycket extra arbete som behövs. Men den överstiger med all sannolikhet inte kostnaden för samma tidsåtgång i en bromsbänk.

Förbättrar man prestandan på sin bil efter detta då har man plötsligt inte "slösat" bort några pengar på den tidigare motoroptimeringen, kvittar man då detta mot kostnaden för chassi optimeringen så är kostnaden för denna egentligen ganska försumbar i det stora hela :hey: (hehe, jag börjar låta som hon båtförsäljerskan i filmen Göta Kanal "då är den faktiska kostnaden LÄGRE" :mrgreen: )

Hur som helst...ta vara på effekten i motorn, optimera och justera chassit, tappa inte greppet, den snabbaste vägen till mål är RAK och PÅ banan!

Tack för informationen, låter klokt att utnyttja effekten istället för att bara öka effekten hela tiden. Får jag till växlingen som jag önskar så kanske man kan se över chassiet till hösten/vintern om bilen blir kvar hos mig.

Har bytt länkage och spakställ nu och provkörde lite smått på gatan igår och då sitter växlarna riktigt fint! Dessvärre så finns det inte så mycket fäste där så det är svårt att avgöra hur det blir på en klistrad bana :? Dåligt med körningar i närheten så det blir ganska kostsamt att åka på tävling och testa :doh:

Mvh
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Opel Kadett Overload Racing (Nybromsad 9/7 651whp)

Inlägg av Kim Norgren »

Hempp2_ skrev:Kan vi se bilder på insug och grenrör?
Har varit på semester så du får ursäkta att det dröjt med ett svar. Ska försöka fixa några bilder på detta!

Mvh
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
MickeK
Forumsberoende
Inlägg: 608
Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Ort: Påarp/Helsingborg

Re: Opel Kadett Overload Racing (Nybromsad 9/7 651whp)

Inlägg av MickeK »

Tjena.
Hoppas allt är väl och att säsongen håller i ett tag till.
Mina personbästa är nu
6,88 171km/h resp 10,74 217km/h

Tack för senast, det var kul att träffas på riktigt

MVH Micke
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Opel Kadett Overload Racing (Nybromsad 9/7 651whp)

Inlägg av Kim Norgren »

MickeK skrev:Tjena.
Hoppas allt är väl och att säsongen håller i ett tag till.
Mina personbästa är nu
6,88 171km/h resp 10,74 217km/h

Tack för senast, det var kul att träffas på riktigt

MVH Micke
Tjenare Micke,

Jo det är helt ok med mig, hoppas att det är bra med dig också!
Grattis till fina tider! Sjukt snabbt med den lilla bilen :D

Trevligt att träffa dig också, hoppas vi ses på någon mer tävling framöver!
Ska eventuellt testköra ikväll och fungerar det så får vi hålla tummarna på att jag får en reservplats på Lunda flygfält i helgen (23/8) där det ska köras final i Streetrace SM

Mvh
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Opel Kadett Overload Racing (Nybromsad 9/7 651whp)

Inlägg av Nova Jörgen »

Kim Norgren skrev:
Tack för informationen, låter klokt att utnyttja effekten istället för att bara öka effekten hela tiden. Får jag till växlingen som jag önskar så kanske man kan se över chassiet till hösten/vintern om bilen blir kvar hos mig.

Har bytt länkage och spakställ nu och provkörde lite smått på gatan igår och då sitter växlarna riktigt fint! Dessvärre så finns det inte så mycket fäste där så det är svårt att avgöra hur det blir på en klistrad bana :? Dåligt med körningar i närheten så det blir ganska kostsamt att åka på tävling och testa :doh:

Mvh
Du har inte så långt till Kjula Dragway. Kommer du å kör där? Det återstår två tävlingar där i år.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Opel Kadett Overload Racing (Nybromsad 9/7 651whp)

Inlägg av Kim Norgren »

Nova Jörgen skrev:
Kim Norgren skrev:
Tack för informationen, låter klokt att utnyttja effekten istället för att bara öka effekten hela tiden. Får jag till växlingen som jag önskar så kanske man kan se över chassiet till hösten/vintern om bilen blir kvar hos mig.

Har bytt länkage och spakställ nu och provkörde lite smått på gatan igår och då sitter växlarna riktigt fint! Dessvärre så finns det inte så mycket fäste där så det är svårt att avgöra hur det blir på en klistrad bana :? Dåligt med körningar i närheten så det blir ganska kostsamt att åka på tävling och testa :doh:

Mvh
Du har inte så långt till Kjula Dragway. Kommer du å kör där? Det återstår två tävlingar där i år.
Nej dit är det endast 3-4mil så det hade varit trevligt att hinna med ett besök där i år. Körde lite TT uppe i Lunda i söndags där Streetrace SM skulle köras men tyvärr utan någon vidare framgång, får inte i 3an ändå!

Kör jag på gatan så fungerar det bra men när man får riktigt bra fäste så vill det inte fungera, känns så jäkla tråkigt då bilen går sjukt bra när växlarna sitter!
Bara att slita vidare eller om man ska ge upp och försöka sälja bort bilen... Just nu känns det som ett försök med försäljning ligger nära tillhands!

Ska du till Kjula och köra nåt?

Mvh
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Opel Kadett Overload Racing (Nybromsad 9/7 651whp)

Inlägg av Kim Norgren »

Slänger upp en bild som Fredrik Lövgren tog när jag körde på Action Meet nu i augusti, helt sjukt att jag ändå körde 1,36 i 60fot trots lite resning :lol:

Mvh

Bild
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Opel Kadett Overload Racing (Nybromsad 9/7 651whp)

Inlägg av Kim Norgren »

Hempp2_ skrev:Kan vi se bilder på insug och grenrör?
Bild

Bild

Bild

Här kommer bilderna som jag lovat, hör av dig om du ville se något speciellt!

Mvh
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Re: Opel Kadett Overload Racing (Nybromsad 9/7 651whp)

Inlägg av coupe76 »

Fått rätsida på växlingarna?
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Opel Kadett Overload Racing (Nybromsad 9/7 651whp)

Inlägg av Kim Norgren »

coupe76 skrev:Fått rätsida på växlingarna?
Nej tyvärr, byggde nytt länkage och bytte spakställ men det blev inte så mkt bättre. Eftersom det verkar fungera så länge man kör på gatan så måste det nästan bero på att det bryter/vrider sig lite under extrema förhållanden/när det finns riktigt fäste. Ska eventuellt testa att bygga om så att spakstället sitter i lådan istället för i kardantunneln och därmed följer lådans eventuella rörelser :)

Bara det inte är jag som krånglar till det under växlingarna... Svårt att hitta någon som man litar på och som vill/törs köra bilen åt mig för att utesluta det :D

Mvh
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Opel Kadett Overload Racing (Nybromsad 9/7 651whp)

Inlägg av Nova Jörgen »

Kim Norgren skrev:
coupe76 skrev:Fått rätsida på växlingarna?
Nej tyvärr, byggde nytt länkage och bytte spakställ men det blev inte så mkt bättre. Eftersom det verkar fungera så länge man kör på gatan så måste det nästan bero på att det bryter/vrider sig lite under extrema förhållanden/när det finns riktigt fäste. Ska eventuellt testa att bygga om så att spakstället sitter i lådan istället för i kardantunneln och därmed följer lådans eventuella rörelser :)

Mvh
Detta är nog lösningen på ditt problem, har varit med om det några gånger förut.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Opel Kadett Overload Racing (Nybromsad 9/7 651whp)

Inlägg av Kim Norgren »

Tack Jörgen, får hoppas på det! Vore skönt att bli kvitt det där problemet :thumbright:

Mvh
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Opel Kadett Overload Racing (Nybromsad 9/7 651whp)

Inlägg av Kim Norgren »

Slutkört för i år :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown:

Säg den glädje som varar... Kände på sista repan på Lunda (Streetrace SM) att bilen missade på en eller flera cylindrar så jag stängde av direkt och lastade bilen på kärran och åkte hem utan att undersöka det. Kände doften av varmt vatten så jag tänkte att jag i värsta fall hade blåst topp-packningen, men det var dessvärre lite värre än så!

4ans cylinder har fått en skaplig spricka så det är bara att kasta blocket. Lager och allt såg fint ut så den gick nog väldigt kort med vatten i oljan så allt utom blocket överlevde. Någon som har ett B230FT / FK block och vill sälja det så hojta till, för visst är väl dom blocken "samma"?

Nu ligger det nära tillhands att jag plockar ihop bilen och sedan försöker sälja den, det verkar inte vara meningen att det ska gå bra för mig.


Toppen lyft
Bild

Utan kolv från undersidan
Bild
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Skriv svar