Sida 13 av 17

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Postat: sön nov 20, 2016 8:26 am
av coupe76
Ang: röret mellan fjäderbenstornen tycker jag du ska bygga ett nytt dubbelt i fackverksstil som locket får plats i.
Enligt Herb Adams chassibyggarbok så tillför ett bockat rör lika mycket i vridstyvhet som en blöt disktrasa (lite väl kanske men tänkvärt i alla fall)

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Postat: mån nov 21, 2016 9:18 am
av Kim Norgren
Tack för din input Christer, alltid bra att veta så man inte bygger något som blir dåligt för det vill jag inte.
Har sett färdiga fjäderben stag som varit bockade därför jag fick för mig att det skulle fungera :?

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Postat: mån nov 21, 2016 9:40 am
av Steve
Borde det inte gå svetsa in en ring/donut på staget runt locket annars?

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Postat: mån nov 21, 2016 9:46 am
av Kim Norgren
Det kanske kan vara ett alternativ, fast jag vet faktsikt inte :?

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Postat: mån nov 21, 2016 9:53 am
av Kim Norgren
Vattenrören är nu färdiga inför ombyggnad av kylsystemet! Har inte bestämt mig för vilken variant jag ska köra med men nu finns det rör för samtliga alternativ :thumbright:

Bild

Hoppas det ska fungera med den här typen av klämringskoppling som egentligen är avsedd för hydraulrör
Bild

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Postat: ons nov 23, 2016 2:47 pm
av Kim Norgren
Jag och en kompis betongfyllde blocket igår så nu får man väl vänta lite innan man kan fortsätta med motorn. Vibbade blocket typ en timme direkt när vi fyllt det och nu står det och vilar i ett rum där det är varmt och gott :)
Läste något i en tidigare tråd om att man ska vänta typ 28 dagar/en månad på att det ska stelna färdigt innan man bearbetar blocket, stämmer det?

Står inget om det i instruktionerna som följde med så jag är lite osäker på vad som egentligen gäller, får kontakta återförsäljaren om ingen här vet med säkerhet :?

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Postat: ons nov 23, 2016 5:29 pm
av TurboTeamSyd
Man brukar som regel låta betongen stå och brinna i en månad innan man borrar blocket.

Eller så gör man som vi gjorde med Turbocontainern en gång i tiden och epoxi fyllde blocket och borrade det 24h senare (kanske var lite senare samma vecka) :thumbright:

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Postat: ons nov 23, 2016 6:46 pm
av Klabbe Persson
Snygga rör :)

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Postat: tor nov 24, 2016 7:26 am
av Kim Norgren
TurboTeamSyd skrev:Man brukar som regel låta betongen stå och brinna i en månad innan man borrar blocket.

Eller så gör man som vi gjorde med Turbocontainern en gång i tiden och epoxi fyllde blocket och borrade det 24h senare (kanske var lite senare samma vecka) :thumbright:

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
OK men då får det stå en månad och vila, kanske lika bra för att vara på den säkra sidan!
Hehe ja då var det lite stressigt att få ihop bilen kan jag tänka mig :lol:

Klabbe Persson skrev:Snygga rör :)
Tack! Ja jag tror det kan bli bra sen när det sitter monterat :)

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Postat: fre dec 02, 2016 10:56 am
av Kim Norgren
Det är lätt att sitta på nätet och klicka hem grejer, Davies Craig EWP150 med controller kom hem häromdagen. Hoppas den ska bli bra till mitt nya kylsystem :thumbright:

Bild

Bild

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Postat: ons jan 11, 2017 10:32 am
av Kim Norgren
Går lite trögt det här då jag inväntar delar, men snart så ska det mesta finnas hemma så jag kan fortsätta!

Under tiden så funderar jag lite angående placering av BB-lamban. Den tidigare placeringen är kass så den ska ändras!
Har som jag ser det två alternativ men kan inte riktigt bestämma mig då min DP är ganska kort så jag tycker att sonden antingen hamnar för nära turbon eller för nära änden på röret :?

Någon som har erfarenhet av detta? Motor och låda sitter stumt så det blir inga större rörelser

Alt 1
Bild

Alt 2
Bild

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Postat: ons jan 11, 2017 12:56 pm
av mattias
Med "full smul" så placera den i senare alternativet längre ut, det är inte så intressant att den visar helt rätt på tomgång och låg last. Motorn berättar nog vad den vill ha där ändå.

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Postat: ons jan 11, 2017 8:25 pm
av Kim Norgren
Hehe okej :thumbright: Då får det bli alternativ 2, tack för hjälpen!

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Postat: tor jan 12, 2017 12:17 am
av DanielW
Blir det nå andra uppdateringar förutom ny bottendel?
Mvh Danne

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Postat: tor jan 12, 2017 9:22 am
av Kim Norgren
Nej Daniel det är inga stora förändringar inplanerade. Mest få ihop bilen igen så man får gasa 8)

Ny bottendel med betong och nytt kylsystem för vattnet (tvärspolning)
Nya bakdäck
Wheeliebars (om jag hittar någon som kan hjälpa till med detta)
Lite små förbättringar som förenklar service/underhåll

Sen blir det ny mappning då jag tydligen har haft lite konstiga inställningar i VEMS:et som bla korrigering för att backa av tändning efter insugstemp så pga detta så har jag "förlorat" en hel del effekt redan vid lägre insugstemp.

Mycket annat man vill göra men det fattas både tid och pengar :thumbdown:

//Kim