Sida 14 av 17

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Postat: lör jan 14, 2017 9:27 pm
av fugazi
Kim Norgren skrev:Mycket annat man vill göra men det fattas både tid och pengar...
:P Tid o pengar är väl det enda man har gott om??? :hihi:

:headbang: Rock on!!!

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Postat: lör jan 28, 2017 11:15 pm
av Kim Norgren
fugazi skrev:
Kim Norgren skrev:Mycket annat man vill göra men det fattas både tid och pengar...
:P Tid o pengar är väl det enda man har gott om??? :hihi:

:headbang: Rock on!!!
Haha ja eller hur :hihi: Krigar vidare :twisted:

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Postat: lör jan 28, 2017 11:16 pm
av Kim Norgren
Lite strul... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=93865

Har ni tips eller idéer så hör av er!

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Postat: ons maj 17, 2017 9:53 am
av Kim Norgren
Länge sedan man uppdaterade något här... Bilder brukar ju vara uppskattat så jag lägger upp några bilder för att summera den senaste tiden

Nylackat block
Bild

Ramlager och ARP på plats
Bild

Nya kolvar och vevstakar viktat och monterat tillsammans
Bild

Testar passformen på rören till tvärspolningen
Bild

Berarbetat svänghjul för korrekt inspänningstryck
Bild

Bottendelen på plats i bilen
Bild

Testar lite lösningar för vattnet i toppen
Bild

Monterat topp, grenrör, turbo och vattenpump m.m
Bild

Det nya kylsystemet komplett
Bild

Bilen redo för provstart
Bild

Ett litet filmklipp från första uppstarten av den här motorn, dom flesta har väl hört en gammal 8v motor tidigare men kanske någon som tycker det är kul att se och höra det :wink:
https://www.youtube.com/watch?v=Mi1iffuEHTA

Kommer mer inom kort!

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Postat: ons maj 17, 2017 9:58 am
av DanielW
Ser bra ut. Hoppas den håller bättre nu, såg du hade bromsat oxå.

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Postat: tis maj 23, 2017 8:20 am
av Kim Norgren
Tack Daniel! Jo lite justering i bänk blev det, mappad safe så nu måste det hålla för annars vet jag inte vad jag gör :lol:

Ett klipp från mappningen kan ses här: https://www.youtube.com/watch?v=kJbHAsRfeRA

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Postat: tis maj 23, 2017 9:20 am
av Kim Norgren
I söndags (den 21/5) besökte vi Lunda flygfält där Landracing anordnade Streetrace SM deltävling nr 1 med några timmars TT-körning före där vi skulle premiär köra med Kadetten efter vinterns uppehåll och uppdateringar.
Fint väder, många snabba bilar och mycket folk på plats och det är ju alltid trevligt!

Lång lineup och flera som körde ras så ett par saneringar gjorde att det drog ut på tiden för första testrepan, när vi äntligen började närma oss startplattan så startade jag bilen och såg efter en stund att varvräknaren slocknade och kände kort därefter att motorn började gå lite konstigt så för att inte riskera något haveri i maskin så svängde vi i sista stund ur ledet och rullade tillbaka till vår plats i depån för lite felsökning. Ganska snabbt upptäckte vi att generatorn slutat ladda och att det var orsaken till problemen. Lite mek med det så var vi ganska snabbt tillbaka i lineup för att invänta en ny chans

När vi äntligen kommit fram till startlinjen för att testa en första 201m repa så kände jag att bilen rullar sakta framåt när jag kör på launchen men valde ändå att släppa iväg bilen. Dåligt fäste och kärvt att få i växlarna då kopplingen inte verkar frikoppla helt och hållet, detta resulterade i en ganska dålig tid men med en 6km/h högre hastighet på 201m sträckan än förra året så motorn verkar gå ganska bra ändå 1,66 60fot 6,73 180km/h

Åker tillbaka i lineup för att testa en gång till för att se om det var en tillfällighet med kopplingen eller om det är ett fel som behöver åtgärdas. Bestämmer att nu ska vi testa en 402m repa och ställer mig därför långt bak i stage om nu bilen kryper framåt igen och det gör den… Kryper som sagt sakta framåt på launchen och har nästan lika dåligt fäste och problem att få i växlarna på samtliga 3 växlingar så tiden blir kass och jag kör tillbaka till vår plats nere i depån 1,46 60fot 10,84 205km/h

Strax därefter så avbryter man TT-körningen för att dra igång stegen så vi beslutar att avsluta för att inte köra sönder något, riktigt tråkigt att inte köra mer och delta i stegen men förmodligen det bästa beslutet för när kopplingen ändå strular så har man inte så mycket att vinna...

Inte för att det är mycket att se men här kan man se dom två försök som jag gjorde:

https://www.youtube.com/watch?v=f1zEBAmtsTo

https://www.youtube.com/watch?v=Jd8tNLn5eMw

I test 2 så ser ni även Jonas Andersson i hans coola BMW i vänsterbanan när han kör hjullyft både på ettan och tvåan :wink:

Hoppas på att det räcker att förlänga pinnen till slavcylindern för att få ordning på kopplingen i min bil så jag kan stå still på launchen och kunna växla ordentligt sen. Bearbetade tryckplattan och svänghjulet lite nu i vinter för rätt inspänningstryck men trodde inte att det skulle påverka detta och hade tyvärr inte hunnit med att testköra ordentligt innan Lunda heller, ska kika lite på det i helgen om jag får tid över!

Får förhoppningsvis hem ett par nya bakdäck i slutet på den här veckan så man kan få lite bättre fäste framförallt i starten, då får jag förhoppningsvis ner 60foten lite mer mot där jag brukar vara

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Postat: tis maj 23, 2017 8:02 pm
av p.hedman
Hej kul att du fått igång bilen.
Det du beskriver låter misstänkt som att att lådan ej är rak mot motorn.
Har varit med om det själv man kan felsöka genom att ta en tunn schims bricka och sedan dela på motorn och lådan så kläm fast brickan mellan motor och lådan , först rakt upp och så provar du att starta motorn och frikoppla och ser om det blir bättre eller sämre .
Sen flyttar du den ett kvarts varv åt gången och upprepar proceduren .
Det behövs inte mycket för än det krånglar och har du otur så linjerar dom inte med varandra annars så blir ingående axeln att luta .
Man kan se det oftast på att lamellen är tunnare i ytter kanterna , minns jag rätt så till lät Jerico 0,10 mm off center men det är ytteligheter.
Men det kan vara som du skriver och det vore det lättaste så vi hoppas på det :) .
Hoppas att det löser sig.
/Peter

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Postat: ons maj 24, 2017 8:57 am
av Kim Norgren
p.hedman skrev:Hej kul att du fått igång bilen.
Det du beskriver låter misstänkt som att att lådan ej är rak mot motorn.
Har varit med om det själv man kan felsöka genom att ta en tunn schims bricka och sedan dela på motorn och lådan så kläm fast brickan mellan motor och lådan , först rakt upp och så provar du att starta motorn och frikoppla och ser om det blir bättre eller sämre .
Sen flyttar du den ett kvarts varv åt gången och upprepar proceduren .
Det behövs inte mycket för än det krånglar och har du otur så linjerar dom inte med varandra annars så blir ingående axeln att luta .
Man kan se det oftast på att lamellen är tunnare i ytter kanterna , minns jag rätt så till lät Jerico 0,10 mm off center men det är ytteligheter.
Men det kan vara som du skriver och det vore det lättaste så vi hoppas på det :) .
Hoppas att det löser sig.
/Peter
Hej Peter!

Ja det känns jäkligt kul att den är igång igen, det var på tiden :)
Växellådan är samma som förra året och den är planad före och efter svetsning och fungerade bra i somras/höstas så jag hoppas att den inte ska vara felet nu, men bra tips ändå om det nu inte fungerar med att förlänga pinnen vid slaven. Är ju ganska enkelt att testa på det viset som du beskriver så ska ha det åtanke, tack :thumbright:

Det enda jag förändrat med kopplingen är egentligen att svänghjul och tryckplatta har bearbetats för rätt inspänningstryck men jag tycker egentligen inte att det ska påverka så mycket att man får lov att förlänga pinnen men som sagt enklast att börja med det.

//Kim

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Postat: ons maj 24, 2017 1:59 pm
av 800Nm
Hej! Trevlig bil!
Har förstått att det är ett vanligt problem när man kör manuell.
Launchen gör att lamellen fladdrar.
Du får trixa så att den frikopplar lite mer.
På min bil (hydraulisk) har jag ny kopplings- och slavcylinder plus ett bromsrör utan slang (original slang flexar alldeles för mycket).

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Postat: tor maj 25, 2017 9:40 am
av steppen
Tobbe på witune är rackarns duktig

Skickat från min ASUS_Z016D via Tapatalk

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Postat: fre maj 26, 2017 10:16 am
av Kim Norgren
800Nm skrev:Hej! Trevlig bil!
Har förstått att det är ett vanligt problem när man kör manuell.
Launchen gör att lamellen fladdrar.
Du får trixa så att den frikopplar lite mer.
På min bil (hydraulisk) har jag ny kopplings- och slavcylinder plus ett bromsrör utan slang (original slang flexar alldeles för mycket).
Hej!

Tack kul att du gillar den! Ja det här problemet är kanske vanligare än vad man tror, jag har dock aldrig haft det här problemet tidigare utan kopplingen har fungerat bra tills nu :( Kör också hydraulisk koppling men har faktsikt kvar en bit slang mellan kaross och växellåda men den kanske man skulle ta och plocka och ersätta med rör. Hade det i tanken förut men eftersom det funkat hittills så har den fått sitta kvar, ska lägga mig under bilen och kika på slangen när någon frikopplar och se hur den beter sig :wink:

Förlängde du både vid kulan och vid pinnen eller endast vid pinnen?
steppen skrev:Tobbe på witune är rackarns duktig

Skickat från min ASUS_Z016D via Tapatalk
Instämmer, han är jäkligt skicklig :thumbright:

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Postat: fre maj 26, 2017 2:06 pm
av Kwirk
Visst har du 5vxl zf ?
Hur är vinkeln på gaffeln ?
Nåt man kan göra är att borra hål igenom där kulan är för gaffeln.
gänga hålet.
Sen gör man egen kula i stål med gänga ut
Sen låsmutter på de.

Man kan labba lite med vinkeln på gaffeln för o hitta bättre vinkel utan att riva lådan..

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Postat: fre maj 26, 2017 6:36 pm
av 800Nm
Jag förlängde vid urtrampningslagret. Svetsa dit små klackar. Förstärkte armen också för den kan kollapsa på mitten.

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Postat: fre maj 26, 2017 8:19 pm
av Jesper Mäki
Kwirk skrev:Visst har du 5vxl zf ?
Hur är vinkeln på gaffeln ?
Nåt man kan göra är att borra hål igenom där kulan är för gaffeln.
gänga hålet.
Sen gör man egen kula i stål med gänga ut
Sen låsmutter på de.

Man kan labba lite med vinkeln på gaffeln för o hitta bättre vinkel utan att riva lådan..
Finns även en färdig justerbar som funkar just sådär, fast utan att behöva gänga, att köpa från bakaxel har jag sett :)

Härlig tomgång på denna bil förresten :thumbright: