Här var det länge sedan man uppdaterade!
Det har stått stilla över sommaren. Tyckte det var roligare att köra motorcykel och båt i det fina sommarvädret än att låsa in sig i garaget...
Men efter semestern började jag jobba vidare med bilen.
3d-printade en 25mm spacer till fjäderbenet och sedan har jag kapat och svetsat om styrarmen för att få fram rätt styrvinklar och så bra bumpsteer som möjligt. Det har blivit väldigt mycket testande för att få allt rätt. Testa, kapa, justera och om igen, men nu har jag kommit fram till hur allt ska bli.
Styrväxeln kommer sitta så nära framvagnsbalken det går för annars knyter det sig vid fullt rattutslag. Det gör att styrstaget lutar bakåt, men det bottnar inte och det är en bra bit kvar innan det gör det, så tycker att det borde vara lugnt.
Fullt rattutslag är nu 41° på innerhjulet och 31° på ytterhjulet.
Vid 20° på innerhjulet får jag 17,7° på ytterhjulet.
Enligt manualen:
Original är 43,75° på innerhjulet och 33° på ytterhjulet.
Vid 20° på innerhjulet ska ytterhjulet ha 18,2° (+/-0,5°)
Så här ser prototypen ut för styrstaget:
Jämfört med originalet. Styrleden hamnar nu under styrarmen, innan satt den på ovansidan.
Tillverkat fästen för styrväxeln på framvagnsbalken. Justerbart 6mm i höjdled. Så det går att finjustera bumpsteer. Har fått ner bumpsteer till ca1mm på 100mm fjädringsväg nu.
För att få styrväxeln nog högt upp, så behöver jag flytta servoanslutningen i mitten på styrväxeln.
Har provsvetsat lite i en trasig styrväxel jag fått av en kompis och det går att få det att hålla, men det är svårt att få det fritt från porer. Så nu ska jag skicka iväg den till en firma som ska hjälpa mig