Det går sakta men säkert framåt
Lyckades inte finna nån bra plats för främre krängningshämmaren varken framför eller bakom framaxeln. Originalplaceringen passar inte utan att sänka ner staget 15mm och det skulle då skrapa i överallt.
Men finns det inte plats, så får man göra plats
Tråget sticker ner 4-5cm under framvagnsbalken och kommer bli ett problem. Hade tänkt vänta med att åtgärda detta för att spara tid, men tar det nu på en gång istället.
Syns tydligt på den här bilden:
Plockade fram min reservdelsmotor från e36 och plockade lös tråget. Motorn kommer funka som svetsjigg för det nya tråget.
E34 har sumpen i framkant av tråget, e36 har i bakkant. .Fyllde båda trågen med vatten för att veta på ungefär vilken volym man bör ligga på.
E34 rymmer 5l till kanten av tråget.
E36 rymmer 4,5l till kanten av tråget.
Siktar på att få samma oljevolym som i e34 original.
Har utgått från e34tråget, men byggt upp en ny sump längre bak.
I framkant är det tänkt att nya krängningshämmarröret ska gå
Oljepickupen kommer jag ta från e36 då den är i stål och enklare att bygga om. e34 har en i aluminium.
Nya svetsen har gått hårt och verkar göra jobbet
Har punktat ihop det själv, men har fått hjälp av en kompis att helsvetsa.
Svetsat på både in och utsidan:
Ungefär såhär är det tänkt att bli:
Väntar på gummiflärpar som ska sitta i skvalpskotten, men postnord är inte snabba. Sitter original påe30 M3.
Ser ut som i länken:
https://www.turnermotorsport.com/p-1262 ... 131309428/
Har dock inte bestämt vilken höjd oljepickupen ska ha från botten. Original verkar vara ca 8-10mm, men svårt att mäta.
Någon som vet vad man bör ligga på? Funderar på att lägga mig på 10-12mm. Kommer ju köra E85 och har fått för mig att det kan bli lite kondens i botten då