BMW 635CSI M50 turbo
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
- Ort: karlstad
BMW 635CSI M50 turbo
Köpte mig en 635CSI från 1985 som jag håller på och bygger om med en turbokonverterad m50b25.
Har tänkt att försöka regga den som ombyggt fordon.
Tanken var följande recept:
Motor:
M50b25 vanos
Precision 5858 turbo
60mm wastegate
600x300x76 intercooler
Nytt insug med originalspjäll
M30 svänghjul med sachs 765 tryckplatta och sinterlamell
Maxxecu
Precision 1260cc spridare
Deatschwerks 350IL bränslepump
Catchtank
3,5 tums downpipe med racekatalysator och sedan 3tums avgassystem
Växellåda från Bmw 528 e39
Hjulupphängning:
BC racing coilovers
Ombyggd styrning till styrväxel
Ombyggd bakvagn för att kunna ställa camber och toe.
Ombyggt fäste för diff i bakkant
M535 lamelldiff
Nya bussningar i princip runtom
Bromsar:
Fram: 850csi Enkolvsok med 324x30 skivor
Bak: M5e34/540 eller liknande
Bilen:
635 crosscountry
Måttar in vart turbon ska sitta.
Bygger kollektor.
Grenröret klart förutom wg-rör.
Och en bild hur på det ser ut just nu.
Just nu håller jag på att bygga downpipe och wastegaterör. Har även börjat kollat lite på hur insuget ska se ut.
Har tänkt att försöka regga den som ombyggt fordon.
Tanken var följande recept:
Motor:
M50b25 vanos
Precision 5858 turbo
60mm wastegate
600x300x76 intercooler
Nytt insug med originalspjäll
M30 svänghjul med sachs 765 tryckplatta och sinterlamell
Maxxecu
Precision 1260cc spridare
Deatschwerks 350IL bränslepump
Catchtank
3,5 tums downpipe med racekatalysator och sedan 3tums avgassystem
Växellåda från Bmw 528 e39
Hjulupphängning:
BC racing coilovers
Ombyggd styrning till styrväxel
Ombyggd bakvagn för att kunna ställa camber och toe.
Ombyggt fäste för diff i bakkant
M535 lamelldiff
Nya bussningar i princip runtom
Bromsar:
Fram: 850csi Enkolvsok med 324x30 skivor
Bak: M5e34/540 eller liknande
Bilen:
635 crosscountry
Måttar in vart turbon ska sitta.
Bygger kollektor.
Grenröret klart förutom wg-rör.
Och en bild hur på det ser ut just nu.
Just nu håller jag på att bygga downpipe och wastegaterör. Har även börjat kollat lite på hur insuget ska se ut.
Senast redigerad av stefanfloden den mån sep 21, 2015 6:52 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Trevligt bygge!
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Kul att även du lägger upp en tråd.
Det ska bli intressant att se hur din styrning blir komponerad !
Det ska bli intressant att se hur din styrning blir komponerad !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
- Ort: karlstad
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Tack Martin
Daniel,
Ja det ska bli intressant att få till. Har köpt mig en styrväxel från en polo från 2002 tror jag det var, men det var roligare att bygga grenrör mm , så jag skjuter lite på ombyggnationen av styrningen.
I helgen har jag byggt vidare på grenröret och downpipe. Downpipe blir 3,5" ner till racekatt, sedan 3" från katt och bakåt.
Byggde först downpipe:
Smidigt med en extra motor i stativ
Och placerade sedan wastegaten och gjorde rör till den:
Det var omöjligt att få plats med wg uppåt, så den blev neråt istället. Funkar nog lika bra, men blir drygt att byta fjäder.
Började även på avgassystemet. Fick dit katalysator och flexrör, men glömde ta bild på det.
Daniel,
Ja det ska bli intressant att få till. Har köpt mig en styrväxel från en polo från 2002 tror jag det var, men det var roligare att bygga grenrör mm , så jag skjuter lite på ombyggnationen av styrningen.
I helgen har jag byggt vidare på grenröret och downpipe. Downpipe blir 3,5" ner till racekatt, sedan 3" från katt och bakåt.
Byggde först downpipe:
Smidigt med en extra motor i stativ
Och placerade sedan wastegaten och gjorde rör till den:
Det var omöjligt att få plats med wg uppåt, så den blev neråt istället. Funkar nog lika bra, men blir drygt att byta fjäder.
Började även på avgassystemet. Fick dit katalysator och flexrör, men glömde ta bild på det.
- cjagenmark
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 309
- Blev medlem: fre jan 02, 2009 12:01 am
- Ort: Bräkne-Hoby
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Blir trevligt detta!
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Snyggt byggt!
Men karossen kräver mer mos, tro mig
Men karossen kräver mer mos, tro mig
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
- Ort: karlstad
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Hoppas på detcjagenmark skrev:Blir trevligt detta!
Tackerikjakan skrev:Snyggt byggt!
Men karossen kräver mer mos, tro mig
Börjar såhär, annars lär man aldrig bli klar och få köra!
Men kan nog vara så att det blir mer efter ett tag, så tanken är att inte bygga in sig i något hörn. Så det kommer bli uttag för 2 pumpar på catchtank, fastän jag bara kör med en till att börja med osv.
- Spiidfriik
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 130
- Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
- Ort: Piteå
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Är det E24an Johan i Boden byggde, som ErikJakan hade sen?
Är det förresten en Tjorven jag ser i bakgrunden på första bilden? =)
Är det förresten en Tjorven jag ser i bakgrunden på första bilden? =)
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Nej det är inte samma bil, den som du tänker på har en polare här i Eskilstuna.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
- Ort: karlstad
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Nej, den här var helt original när jag köpte den. Ser ut såhär just nu från sidan:Spiidfriik skrev:Är det E24an Johan i Boden byggde, som ErikJakan hade sen?
Är det förresten en Tjorven jag ser i bakgrunden på första bilden? =)
Det kan nog vara en tjorven efter lite googlande. Ful som stryk iaf!
Har stått stilla med 635an för en resa till alperna och ett svänghjulsbyte på bruksbilen, men fick lite gjort helgen som var iaf.
Gjorde klar downpipe med wastegate inledd och lambdauttag. 3,5tum till 3tum V-band mot katalysator:
Blev såhär på plats:
Ska bara få en kompis som är bra med tigen att svetsa den...
Började även kolla på insug. Det är för trångt för att få plats med original M50 insug, så jag blir tvungen att bygga ett nytt.
Planen var att ha runners som bilden visar:
men det blir trångt för spridare då . Vänder jag på dem så kommer plenumet så lågt att spjället kommer hamna i generatorn
Om man kollar på originalinsuget, så är det vinklat 5°
Om man kapar runners 5° så kanske det går att få plats med spridare. Vill helst ha spridare på ungefär samma plats och vinkel som original.
Hur har ni andra som byggt insug gjort?
Ska även försöka göra trattar till helgen, så man har lite mer att måtta med.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
- Ort: karlstad
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Snyggt!E30Anders skrev:Såhär gjorde jag, hade inga bättre bilder tyvärr men det kanske hjälper lite......
Mvh/ Anders
Verkar som det går att klämma in spridarhylsorna ganska bra.
Har du kapat rören mot flänsen helt rakt eller med vinkel?
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Dom är kapade med lite vinkel, men det är ytterst lite.
Rören är formade ovala för att passa mot flänsen och är ju därför platta en bit upp på över och undersida, den platta ytan på ovansidan går i linje med flänsen kan man säga.
Svårt att förklara men jag hoppas du förstår vad jag menar .
Lycka till!
Mvh/ Anders
Rören är formade ovala för att passa mot flänsen och är ju därför platta en bit upp på över och undersida, den platta ytan på ovansidan går i linje med flänsen kan man säga.
Svårt att förklara men jag hoppas du förstår vad jag menar .
Lycka till!
Mvh/ Anders
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Ser ut som ett bra utgångsobjekt av en fantastisk modell! Gillar även motorval och att det byggs med katalysator!
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
- Ort: karlstad
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Tror jag är med på hur du menar. Har kollat lite mer i helgen och tänkt mig något sånt här:E30Anders skrev:Dom är kapade med lite vinkel, men det är ytterst lite.
Rören är formade ovala för att passa mot flänsen och är ju därför platta en bit upp på över och undersida, den platta ytan på ovansidan går i linje med flänsen kan man säga.
Svårt att förklara men jag hoppas du förstår vad jag menar .
Lycka till!
Mvh/ Anders
Rören är kapade med 5° vinkel mot flänsen.
Återstår och se om det går att få till. Plenumet är inte klart på bilderna. Tänkte bygga ett i papp när man gjort insugsrören så man ser om det får plats.
Tack! Den är hyfsat rostfri iaftaz82 skrev:Ser ut som ett bra utgångsobjekt av en fantastisk modell! Gillar även motorval och att det byggs med katalysator!