BMW 635CSI M50 turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Insug

Inlägg av stefanfloden »

Jobbat vidare med insuget och tanken är att det ska se ut såhär:
Bild
Bild
Tanken är att det ska bli så få svetsar som möjligt och att det ska bli så få svetsar i hörn som möjligt. Därav är plåten trattarna går igenom bockad, så att dom långa svetsarna kommer på en raksträcka.

Testade att skriva ut ett snitt i skala 1:1 för att kolla så det fick plats.
Bild

Har börjat bocka till plåten som trattarna sitter i.
Bild
Bild

Och den stora plåten som kommer bli större delen av plenumet.
Bild
Bild

Testade även att flödessimulera insuget i cad-programmet.
Bild
Luftflödet satte jag till 0,163 m3/s, vilket borde bli 7000rpm med en cylindervolym på 2,8l om jag har tänkt rätt. Det är en ganska simpel simulering där dom 6 hålen ut från insuget räknas som ett enda stort hål, men man ser ju på ett ungefär hur luftflödet borde bli. :)

Fortsättning kommer förhoppningsvis till veckan :thumbright:
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av stefanfloden »

Jobbar vidare med insuget...

Ritar ut formen på stora plåten till plenumet.
Bild
Bild

Delat på 4tumsböjen och börjat måtta in plåtarna.
Bild

Började fräsa hål för spridare, men fräsen nådde inte hela vägen ner, så fick avsluta manuellt med slipstift.
Bild

Med spridarhylsor och styrningar för att få hylsorna lika vid svetsning.
Bild

Provmonterat :)
Bild
Bild

Till veckan ska förhoppningsvis en kompis hjälpa mig att svetsa så man kan jobba vidare med insuget :thumbright:

Velar lite om man ska ha tomgångsmotor eller inte? :scratch:
Behövs det eller klarar man sig bra ändå med originalspjäll och justerskruv? :roll:
Användarvisningsbild
gsi_dalarna
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: sön jun 29, 2008 9:42 am

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av gsi_dalarna »

Jag hade nog satsat på tomgångsmotor. Om sprutet sköter tomgången har du ju alltid rätt tomgång. Tex oavsett temp på motor och ute.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Snyggt, och klart så fina prylar även ska få tomgångs motor.
Speciellt på en E85 bil, så har man stabil tomgång även när den är helt kall.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av Klabbe Persson »

Missat denna tråden :)

Trevlig bil snyggt jobbat, kommer följas :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av stefanfloden »

Daniel och Gsi_dalarna. Ni har nog rätt där. Lika bra att göra det ordentligt på en gång :thumbright:
Behöver man koppla ihop andra änden av tomgångsmotorn med tryckröret eller kan man bara sätta ett lite luftfilter på den? Tänkte om den läcker bakvägen när det blir laddtryck :roll:
Klabbe Persson skrev:Missat denna tråden :)

Trevlig bil snyggt jobbat, kommer följas :)
Tackar :)

Har nu fått insugsrör och plenum ihoppunktat :)
Bild

Bild

Bild

Bild

Passade fint även efter svetsning som tur är och lätt att montera :thumbright:
Bild

Tyvärr så blev spridahylsorna inte så bra. Hålen blev allt från 14 till 15mm och dålig yta (Dåligt borr). :thumbdown:
Men har lyckats få tag i ett rör som är 14mm invändigt, så det ska bara kapas i rätt vinkel.

Fick även spakstället svetsat.
Bild
Det består av e39 växelspak och aluminiumhus för kulan. Främre aluminiumdel mot lådan från e36 och stag från e36. Fästet i bakkant är original e24 med en rörstumt fastsvetsad, som bakre bussning passar i.
Ska svarva en hårdare bussning mot lådan bara, för det flexade lite väl mycket där just nu.
Användarvisningsbild
gsi_dalarna
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: sön jun 29, 2008 9:42 am

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av gsi_dalarna »

Ena änden sätter du i plenumet. Andra i tryckröret innan spjället.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av stefanfloden »

gsi_dalarna skrev:Ena änden sätter du i plenumet. Andra i tryckröret innan spjället.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Så får det nog bli. :thumbright:



En liten miniuppdate:

Har rullat en kona som ska sitta sista biten mot spjället och kapat och fräst nya spridarhylsor.
Bild

Bild

Kommer nog bli lite lugnt med bilen närmsta veckorna då båt ska göras iordning och lite lägenhetsrenovering. Men sen är det full fart igen :)
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av mekluuba »

Insuget blir riktigt snyggt! Smart konstruktion också med den rullade plåten så du slipper svetsar på mitten.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av mattias »

Snyggt arbete! Klart du ska ha tomgångsmotor till den också. :thumbright:
Nåt du säkert tänkt på redan : Fasa gärna kanterna för spridarna så inte O-ringarna skadas när de ska ner (använd vaselin el silikon också). Polera gärna med autosol för att få en tät bra yta.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av stefanfloden »

mekluuba skrev:Insuget blir riktigt snyggt! Smart konstruktion också med den rullade plåten så du slipper svetsar på mitten.
Tack :) Hoppas iaf att risken för sprickor blir mindre med mindre färre svetsar.
mattias skrev:Snyggt arbete! Klart du ska ha tomgångsmotor till den också. :thumbright:
Nåt du säkert tänkt på redan : Fasa gärna kanterna för spridarna så inte O-ringarna skadas när de ska ner (använd vaselin el silikon också). Polera gärna med autosol för att få en tät bra yta.
Tack :) Jo, hylsorna kommer bli fasade. just ytan på insidan var anledningen till att jag kasserade dom gamla hylsorna.

Kul med lite positiv feedback. Det hjälper till att hålla motivationen uppe :thumbright:
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av Performance_seeker »

Imponerande och snyggt arbete alltihopa! :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av stefanfloden »

Performance_seeker skrev:Imponerande och snyggt arbete alltihopa! :thumbright:
Tack martin :)



Har varit lugnt under sommaren med byggandet, men drog igång igen efter semestern.

Jobbat vidare med insuget. Har fått gaspjällsfläns vattenskuren till insuget. Kommer använda original m50 gasspjäll. Beställde några extra om någon behöver :hey:
Bild

Har fått hjälp att svetsa på spridarhylsor och fläns till spjällhus.
Bild

Provmonterat med gasspjäll.
Bild

Gjort plats i fronten för intercooler och gjort fästen till denna.
Bild

Svetsat fast vinkeljärn i karossen och sedan en lätt aluminiumprofil som håller fast intercoolern i överkant.
Bild

Har svetsat fast fästen på sidan av intercoolern, men glömde ta bild.
Vill inte ha något fäste i underkant som sticker ner och kan skrapa i.
Bild
Som den sitter nu så sitter den precis ovanför nederkant på fronten.

Jag har även tagit tillbaka min dumpventil jag byggde när jag pluggade för några år sedan. Den har gått som prototyp i kompisens Toyota Supra :D
Skruvade isär den och den verkar var i bra skick :thumbright:
Bild

Börjat med tryckrör, men kompisen som hjälper mig att svetsa har inte tid just nu. Så jag har testat lite själv med blandat resultat :hihi: :roll:
Kan nog punkta ihop allt iaf :)
Bild
Bild

Ska göra uttag för tomgångsmotor och vaccumuttag. Ska även svetsa fast fäste för lufttempgivare.
Bild
Hade tänkt sätta den som på bilden fast på undersidan. Verkar det vettigt? Vet att vissa sätter givaren i tryckröret, men i manualen till styrsystemet så står det att den ska sitta i plenumet. Finns ju för och nackdelar med båda placeringarna såklart.
Inlopp från tomgångsmotor kommer komma alldeles bakom spjället. Så jag vill ha givaren efter det.

Kommer komma uppdateringar lite oftare framöver :thumbright:
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende
Inlägg: 738
Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av erikjakan »

Snyggt bygge! Du behöver typ 800 whp i den karossen för att flinet ska bli stort nog :P
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av stefanfloden »

erikjakan skrev:Snyggt bygge! Du behöver typ 800 whp i den karossen för att flinet ska bli stort nog :P
Tack, Ja du har ju byggt några bilar nu, så du borde veta :D
Kollar man på tjänstevikten (1550kg) , så är den ju nästan likvärdig med en vanlig e36 325. och t.o.m. lägre än en e36 m3 3,2. så tycker det borde röra hyfsat på sig med 500hk, ett tag iaf :)
Skriv svar