BMW 635CSI M50 turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av stefanfloden »

En lite uppdatering från påskhelgen :)

Har hunnit pressa trattar:
Bild

Slipade till kanterna i svarven med lite sandpapper:
Bild

Sedan formade jag rören som ska vara mellan insugsfläns och tratt.
Kapade till en planka med 10°grader och satte upp i skruvstädet. Änden på rören har jag redan kapat med 5° vinkel.
Bild

Blev såhär
Bild

Tejpade ihop lite snabbt och satte dit en pappskiva som början till ett plenum. Kom fram till att det plenum jag tänkt mig från början inte kommer att få plats och längre har jag inte kommit :thumbdown:
Bild

Började riva ner bakvagnen istället. Ska bli nya bussningar och ställbara hjulvinklar. :thumbright:
Dasty
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: sön mar 20, 2011 8:46 pm

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av Dasty »

Blir fint Stefan! Kul med fler 635turbo projekt.
Mvh
Danne
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av stefanfloden »

Dasty skrev:Blir fint Stefan! Kul med fler 635turbo projekt.
Mvh
Danne
Tackar Danne :)
Det verkar finnas mer hajar med pulver i sverige än man tror :thumbright: Tycker du får starta en projekttråd om din grymma 6serie med m5 turbomotor :wink:



Bygget står lite still just nu då båten görs iordning för säsongen, men lite har det hänt.

Har grejat vidare med insuget, men det är trångt och har inte kommit fram till hur jag ska få plats med ett vettigt plenum.
Bild

Har börjat lite i papp, men det sket sig, så jag lämnade det och rev ner bakvagnen istället. Lånade en högtryckstvätt som klarar 150°C, tyvärr var det lite dåligt tryck i den, men värmen gjorde susen :hihi:
Bild
Den verkar ha varit underredsbehandlad ett antal ggr genom åren den här bilen, men under all skit så tyckte jag bakvagnen inte var allt för rostig iaf:thumbright:
Kommer bli nya originalbussningar till bärarmarna och sen har jag tänkt svarva polyuretanbussningar till bakvagnsbryggan och difffäste.
Har en kompis som har en uppsättning powerflexbussningar till en e34 liggandes. Någon som vet om dom stora till bakvagnsbryggan passar e24/e28?


Sen har jag köpt mig fälgar till bilen! :D
Bild

Bild

Har varken fram eller bakvagn på bilen så dom är bara ditställda, men det syns ju på ett ungefär hur det kommer bli :D
BBS RC300 och RC301 8,5x18 och 10x18 som det sitter michelin pilot sport 3 235 40 18 och 265 35 18
volvobrage
Forumsberoende
Inlägg: 554
Blev medlem: sön mar 08, 2009 12:01 am

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av volvobrage »

Felgane satt perfekt på bilen!
Herlig prosjekt:)
Användarvisningsbild
cjagenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 309
Blev medlem: fre jan 02, 2009 12:01 am
Ort: Bräkne-Hoby

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av cjagenmark »

dom powerflexen passar tyvärr inte i din brygga.. för stora, är du sugen på att förmedla vidare dom skickar gärna ett pm
/ Christoffer
0768395017
BMW E28
http://www.garaget.org/?car=297425
Makeba
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: lör aug 28, 2010 3:47 pm
Ort: Tranemo

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av Makeba »

Om du vill ha lite kraftigare/stabilare bärarmsbussningar än orginal gummibussningar och inte vill hemmagjorda delrin, finns dessa att köpa: http://www.mister-auto.se/sv/lankarmsbu ... BU390.html

Sitter orginal på M5 E34 och 7-serie och skall passa.

"6serie med m5 turbomotor" lät ju klart intressant :) S38B36/38 tro..... Ingen mer info?

De fälgarna kommer nog sitta som en smäck.... :) Skall vara hyfsat lätta och smidda?

/Kent
BMW (M)636
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av stefanfloden »

Tack volvobrage :)

cjagenmark:
Märkte att dom var alldeles för stora tyvärr. :thumbdown:

Makeba:
Har kollat på sådana bussningar, men de var så mycket dyrare, sen så är jag lite rädd att det ska bli resonans i bilen om allt blir stumt!
Angående 6serie med m5 turbomotor, så får du fråga Dasty,då det är hans bil :thumbright:
Fälgarna är som du säger smidda och riktigt lätta :D Kan ju behövas till en bil som väger bly :roll:
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Jag vet om 8 st. 6-Serie med turbo i Sverige. (Om Erik Jakans är kvar ?)

Varav 5st med M30 motor.


OnTopic.

Ser fint ut Stefan, kan du inte ställa en fälg och däck på vågen? jag är nyfiken.


EDIT: Vi blev visst med en till idag :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Dasty
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: sön mar 20, 2011 8:46 pm

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av Dasty »

Funderade på att skaffa en egen projekttråd för länge sedan men då måste man ju ligga i lite också... :)
Just nu händer det inte så mycket med min bil, började med att byta turbo inför denna säsong men har nu tagit besutet att den ska få vila i år för att åter vara på gatorna sommaren 2016.

Mvh
Danne
Makeba
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: lör aug 28, 2010 3:47 pm
Ort: Tranemo

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av Makeba »

Daniel-635: Har du räknat med Alpina B7 (E24) då? eller dessa kanske inte räknas.... :wink:

Stefanfloden: Det finns lite gummi i dessa bussningar, så helt stumma är de inte, sitter ju även i komfortbilen 750. Men klart dyrare ja..... Du har inte funderat på att flytta expansionskärlet och servobehållaren, för att få lite mer utrymme?

Dasty: Om inte egen projekttråd, så lite info här i tråden :thumbright: om det är ok för Stefan.

/Kent
BMW (M)636
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av bmw02touring »

Min har ju blivit med Tyyrbo i vinter, så där har vi en till. :lol:
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av stefanfloden »

Här var det livat! :D
Måste ju säga att det är lite kul att det ändå finns några turbohajar :thumbright:
Får se hur det blir med bussningarna. Har inte riktigt bestämt mig... Tror det går att lösa ändå med insuget, bara jag får lite tid att kolla på det.

Vill Daniel göra en liten summering av sin bil här så det bra :)

Daniel 635: Ska väga fälgarna nästa gång jag är i garaget. Jag ligger borta på jobb måndag till torsdag varje vecka, därav tar det lite tid mellan uppdateringarna.
Dasty
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: sön mar 20, 2011 8:46 pm

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av Dasty »

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=9&t=71434

Tråd med en film å lite gammal info (har bytt till 210 diff nu mm) och några bilder dock inte helt färdigbyggd på dom....
Någon som undrar över nått så ställ frågor i den tråden.

Mvh
Danne
Dasty
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: sön mar 20, 2011 8:46 pm

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av Dasty »

Blir fin bilen din Stefan, bra jobbat, bara kämpa på så är du snart på gatan! :thumbright:
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Makeba skrev:Daniel-635: Har du räknat med Alpina B7 (E24) då? eller dessa kanske inte räknas.... :wink:
/Kent
Då har jag inte räknat med Alpina bilarna, jag vet att det har funnits 3st B7 Turbo iallafall.




Stefan, är dina bussningar dåliga ?

Mina var gamla och hårda, men det funkar ju lika bra som nya och hårda :hihi:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Skriv svar