BMW 635CSI M50 turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av stefanfloden »

Nitro84 skrev:hann du inte spara bilderna från min byggtråd? =)
kan säga att kantet av krängstagen där stabstag är fastbultad pekar exakt på främre bärarm
japp har m5 krängare
satte bara en 3-4mm plåtbit mellan bussning o kaross o spände fast och en 300mm stag
Det går tydligen fint att se bilderna i tråden nu med :D

Daniel-635 skrev:Hahha

Det var så likt att jag först trodde du stulit min bild :hihi:

Kommer bli görbra :thumbright:
Det var svårt att få det bra på något annat vis :hihi:
Skulle tro att mina är lite längre bara, för jag har 2,75rattvarv nu med 40/30° i styrutslag
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av stefanfloden »

Det går sakta men säkert framåt :wink:
Lyckades inte finna nån bra plats för främre krängningshämmaren varken framför eller bakom framaxeln. Originalplaceringen passar inte utan att sänka ner staget 15mm och det skulle då skrapa i överallt. :roll:
Men finns det inte plats, så får man göra plats :)
Tråget sticker ner 4-5cm under framvagnsbalken och kommer bli ett problem. Hade tänkt vänta med att åtgärda detta för att spara tid, men tar det nu på en gång istället.
Syns tydligt på den här bilden:
Bild

Plockade fram min reservdelsmotor från e36 och plockade lös tråget. Motorn kommer funka som svetsjigg för det nya tråget.
E34 har sumpen i framkant av tråget, e36 har i bakkant. .Fyllde båda trågen med vatten för att veta på ungefär vilken volym man bör ligga på.
Bild
E34 rymmer 5l till kanten av tråget.
E36 rymmer 4,5l till kanten av tråget.
Siktar på att få samma oljevolym som i e34 original.
Har utgått från e34tråget, men byggt upp en ny sump längre bak.
Bild
I framkant är det tänkt att nya krängningshämmarröret ska gå :thumbright:
Oljepickupen kommer jag ta från e36 då den är i stål och enklare att bygga om. e34 har en i aluminium.
Nya svetsen har gått hårt och verkar göra jobbet :) Har punktat ihop det själv, men har fått hjälp av en kompis att helsvetsa.
Bild
Svetsat på både in och utsidan:
Bild
Ungefär såhär är det tänkt att bli:
Bild
Väntar på gummiflärpar som ska sitta i skvalpskotten, men postnord är inte snabba. Sitter original påe30 M3.
Ser ut som i länken:
https://www.turnermotorsport.com/p-1262 ... 131309428/

Har dock inte bestämt vilken höjd oljepickupen ska ha från botten. Original verkar vara ca 8-10mm, men svårt att mäta.
Någon som vet vad man bör ligga på? Funderar på att lägga mig på 10-12mm. Kommer ju köra E85 och har fått för mig att det kan bli lite kondens i botten då :scratch:
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av stefanfloden »

Jobbat vidare med oljetråget.
Måttade in höjden på oljesilen. Höjden blev 10mm från botten.
Bild

Sedan lades botten på och helsvetsades. Även en oljeplugg svetsades dit.
Bild

Skvalpskott byggdes och monterades med dubbla gummiflärpar framåt och i sidled.
Bild

Hålet till oljesilen var lite svårt att få till, men jag gjorde så här iaf.
Bild
Sedan fick man värma lite och banka, så blev det såhär :)
Bild
Bild

Oljereturen från toppen kommer längs med väggen på den sidan oljepluggen sitter på, så jag svetsade även dit några styrplåtar som ska hjälpa till styra oljan rätt på ovansidan av locket.
Bild
Tanken är att dessa ska styra in oljan vid acceleration och bromsning.

Tråget på plats och sitter nu ca 5-10mm högre än framvagnsbalken :thumbright:
Bild
Den finns nu även plats för ett krängningshämmarrör i framkant, så nu ska det byggas krängningshämmare :)
Användarvisningsbild
Spaaken
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis aug 20, 2013 8:03 pm
Ort: Säffle

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av Spaaken »

Suttit och läst igenom tråden och det ser ut att kunna bli en jävligt fin glassätarbil! :)
Många schyssta lösningar och ger inspiration till ens egna bygge.
Hoppas man får se den live nån gång, bor ju inte så långt undan.

Står själv inför lite byggnation av alu delar till min M50 och har du några flänsar till spjället kvar samt vet du om det är samma bultmönster till M54B30?
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av stefanfloden »

Spaaken skrev:Suttit och läst igenom tråden och det ser ut att kunna bli en jävligt fin glassätarbil! :)
Många schyssta lösningar och ger inspiration till ens egna bygge.
Hoppas man får se den live nån gång, bor ju inte så långt undan.

Står själv inför lite byggnation av alu delar till min M50 och har du några flänsar till spjället kvar samt vet du om det är samma bultmönster till M54B30?
Tack! Bilen har legat i dvala ett par år nästan. Husköp, barn, altanbygge mm har gått före, men nu har jag äntligen kunnat börja bygga igen :)
Ska se om man inte kan göra en uppdatering av tråden snart.

Jag tror det ska finnas ett par gasspjällsflänsar kvar. Osäker på om dom passar för m54? Skicka ett pm så löser vi nog det :thumbright:
Skriv svar