BMW 635CSI M50 turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av stefanfloden »

Daniel-635 skrev:Jag hade samma trubbel med min VW Polo kuggstång, men det räckte med att vinkla om rören lite, då det framförallt vart rören till ventilpaketet vid sidan på motorn.

Med e36/46 styrväxeln får du längre slaglängd ?
Min VW polo har 135mm (kortad 10mm)

Hur hamnar styrleden, kommer den väldigt nära fälgkanten ? (Din styrarm borde bli längre än min)
Standard E46 styrväxel har 150mm slag. Har siktat in mig på m3 e46. Vet inte vad den har, men borde vara iaf 145mm.

Jo det verkar som att styrleden kommer nära fälgkanten.
Minsta som går på bromsarna är 17," så det vill jag kunna köra med.

Bara jag löser hur jag får upp styrväxeln nog högt upp så borde det gå bra sedan. Man kanske kan sätta en banjokoppling istället för röret och göra en bula i tråget :hihi:
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av Truls_Nordahl »

Riktigt trevligt projekt får jag säga! Gillar verkligen dom här lite äldre BMW! :D
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av stefanfloden »

Truls_Nordahl skrev:Riktigt trevligt projekt får jag säga! Gillar verkligen dom här lite äldre BMW! :D
Tack, Dom är fina att titta på :) , hoppas det går att få lite fart på den också :D


Jag fick en trasig e46 styrväxel av en kompis. Monterade isär den och testade att svetsa dit en ny anslutning.
Verkar funka fint.
Bild
Genom att kapa av originalanslutningen så kan jag få upp styrväxeln nog högt, så att den kommer rätt jämfört med bärarmar och så att den inte sticker ner under tråget.
Är det bara ok enligt SFRO att göra såhär, så köper jag en högerstyrd e46 m3 styrväxel och svetsar dit en ny anslutning :thumbright:
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av stefanfloden »

Har gjort ett test att bryta i alustången och det verkar bra, så jag har köpt hem en högerstyrd e46 styrväxel på ebay.
Bild
3 rattvarv och 150mm slag. Kommer inte att utnyttja hela slaget, så antal rattvarv borde sluta på ca2,9.
Ska göra ett provisorisk fäste för styrväxel och sedan ska jag 3d-printa en styrarm och testa :)

Har fått ett jobbuppdrag i norge, så har legat borta på veckorna i en månad nu. Förhoppningsvis så ska jag jobba mer från sverige nu och därmed få lite mer gjort på bilen :hey:
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av stefanfloden »

Här var det länge sedan man uppdaterade!
Det har stått stilla över sommaren. Tyckte det var roligare att köra motorcykel och båt i det fina sommarvädret än att låsa in sig i garaget... :scratch:

Men efter semestern började jag jobba vidare med bilen.
3d-printade en 25mm spacer till fjäderbenet och sedan har jag kapat och svetsat om styrarmen för att få fram rätt styrvinklar och så bra bumpsteer som möjligt. Det har blivit väldigt mycket testande för att få allt rätt. Testa, kapa, justera och om igen, men nu har jag kommit fram till hur allt ska bli.
Bild

Styrväxeln kommer sitta så nära framvagnsbalken det går för annars knyter det sig vid fullt rattutslag. Det gör att styrstaget lutar bakåt, men det bottnar inte och det är en bra bit kvar innan det gör det, så tycker att det borde vara lugnt.
Bild

Fullt rattutslag är nu 41° på innerhjulet och 31° på ytterhjulet.
Vid 20° på innerhjulet får jag 17,7° på ytterhjulet.

Enligt manualen:
Original är 43,75° på innerhjulet och 33° på ytterhjulet.
Vid 20° på innerhjulet ska ytterhjulet ha 18,2° (+/-0,5°)

Så här ser prototypen ut för styrstaget:
Bild

Jämfört med originalet. Styrleden hamnar nu under styrarmen, innan satt den på ovansidan.
Bild

Tillverkat fästen för styrväxeln på framvagnsbalken. Justerbart 6mm i höjdled. Så det går att finjustera bumpsteer. Har fått ner bumpsteer till ca1mm på 100mm fjädringsväg nu.
Bild
Bild

För att få styrväxeln nog högt upp, så behöver jag flytta servoanslutningen i mitten på styrväxeln.
Bild
Har provsvetsat lite i en trasig styrväxel jag fått av en kompis och det går att få det att hålla, men det är svårt att få det fritt från porer. Så nu ska jag skicka iväg den till en firma som ska hjälpa mig :)
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Ser riktigt bra ut !

Ritade du upp mycket i 3D cad, eller har du testat dig fram till 100% ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av stefanfloden »

Daniel-635 skrev:Ser riktigt bra ut !
Ritade du upp mycket i 3D cad, eller har du testat dig fram till 100% ?
Jag ritade upp allt i cad, men för att få det helt rätt så var jag tvungen att testa mig fram. Med caden så kunde man testa sig fram hur man skulle ändra för att få mer eller mindre ackerman, hur stor skillnad höjden på styrväxel gjorde osv. :thumbright:

Jag har nu fått tillbaka styrväxelhuset och monterat ihop styrväxeln igen med nya packboxar, glidbussningar osv. :)

Rengjort och färdigt för montering
Bild

Ihopmonterad
Bild

Då jag var lite nyfiken på hur styrväxeln fungerade med servodelen, så kapades pinjongen isär på den trasiga styrväxeln. :mrgreen:
Bild
När man vrider på ratten så sviktar den smala pinnen. Delen i mitten med frästa spår sitter fast i pinnen och då den vrider sig så kan servooljan flöda genom hålen i den stora delen till vänster och sedan vidare ut till kolven i styrväxeln. :)

Nu ska det byggas rattstång och sedan ska styrarmarna tillverkas :)
Användarvisningsbild
Nitro84
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: fre aug 09, 2013 8:06 pm
Ort: Malmö

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av Nitro84 »

kommer iaf funka skitbra ;)
samma som jag gjorde på min e28
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av stefanfloden »

Nitro84 skrev:kommer iaf funka skitbra ;)
samma som jag gjorde på min e28
Jag hoppas det iaf, fått en del inspiration från ditt bygge :thumbright:

Har jobbat vidare och byggt ihop styrstag med inre styrled från e46 och yttre från e24/28.
styrstaget jag byggt med överst. Det jag ska använda i mitten och original e46 längst ner.
Bild
Tror ni det funkar med mutter som låsning i imitten på styrstaget? Det är ingen kona som klämmer ihop gängorna just nu.

Har gjort en ny rattaxel med en knut istället för en hardyskiva i överkant. Rattaxeln kommer från bmw e3, men är kortad några centimeter. Här ser man skillnaden på den nya mot originalet.
Bild

Här monterat på plats med originalknut i framkant.
Bild

Insidan.
Bild

Monterat på plats så sitter styrväxeln ca 5mm ovanför framvagnsbalken :thumbright:
Bild

Får hjälp att med fräsa fram styrarmar just nu. Förhoppningsvis är bilen nere på backen innan året är slut :D
Användarvisningsbild
Erik N
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: fre okt 21, 2005 1:12 pm
Ort: Piteå

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av Erik N »

Har tänkt göra samma operation på min e24 ska bli roligt att höra hur bilen blir sen :-)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Svetsar och skruvar i det mesta

Erik Norrman Piteå
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av stefanfloden »

Erik N skrev:Har tänkt göra samma operation på min e24 ska bli roligt att höra hur bilen blir sen :-)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Det är väldigt mycket jobb, så hoppas att det blir bra :)

Har fått hjälp att fräsa fram armar och svarvat fästen för styrled som svetsats fast i styrarmarna.
Bild
Byggde en jigg för att kunna få armarna lika på båda sidor. Styrledsfästet är vinklat i 2 plan och dessutom hittade jag inget verktyg för att få till konan. Därför blir armarna tvådelade och ihopsvetsade. Allt är gjort i 355 stål, så det ska gå bra att svetsa i.
Bild
Bakre länkarmen tog dock mer plats än jag trodde, så jag har slipat ur en del för frigång.
Här är värsta scenariot med fullt infjädrat och max styrvinkel.
Bild
Bild
Dom är dock rätt så överdimensionerade från början, så det bör inte vara något problem.

Kvar att göra på hjulupphängning är nu krängningshämmare. Original fram passar inte alls längre. Den tar i växellådan då ZF-lådan har en förstärkning i underkant som inte originalet har. Sedan sitter styrstaget längre ner så även det är i vägen.
Planen är att bygga en ny med tvärröret framför motorn istället som är justerbar.
Här är ett test på ny justerbar jämfört med original.
Bild
För att inte få för långa armar skulle jag vilja flytta fram fästet för krängarstaget på fjäderbenet. Fästet sitter i bakkant nu.
Kan man flytta fäste till framkant på fjäderbenet? Benet lutar ju bakåt och sätter man fästet fram så kanske det vill hjälpa till att vrida på fjäderbenet, eller tänker jag fel då? :scratch:

Har även köpt mig en egen tigsvets, så nu är det riktigt kul att svetsa :banana: :dance2:
Bild
Det är en Esab Aristotig DTE200 ACDC. Inte årets modell kanske, men funkar fint. Så just nu övas det för fullt :)
Användarvisningsbild
Nitro84
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: fre aug 09, 2013 8:06 pm
Ort: Malmö

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av Nitro84 »

jag byggde ner krängninghämmarfästet och monterade 300mm stabstag, alltså "sänkte" ner hela
funkar iaf
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av stefanfloden »

Nitro84 skrev:jag byggde ner krängninghämmarfästet och monterade 300mm stabstag, alltså "sänkte" ner hela
funkar iaf
Hur mycket hänger krängningshämmare ner under bilen då?
Du har ingen bild framifrån? :)
Antar att du har 25mm krängaren från m5?
Användarvisningsbild
Nitro84
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: fre aug 09, 2013 8:06 pm
Ort: Malmö

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av Nitro84 »

hann du inte spara bilderna från min byggtråd? =)
kan säga att kantet av krängstagen där stabstag är fastbultad pekar exakt på främre bärarm
japp har m5 krängare
satte bara en 3-4mm plåtbit mellan bussning o kaross o spände fast och en 300mm stag
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Hahha

Bild

Det var så likt att jag först trodde du stulit min bild :hihi:

Kommer bli görbra :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Skriv svar