Sida 3 av 7

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Postat: mån jun 01, 2015 9:23 pm
av stefanfloden
Dasty skrev:Blir fin bilen din Stefan, bra jobbat, bara kämpa på så är du snart på gatan! :thumbright:
Ja nån dag så :hihi:
Daniel-635 skrev:
Makeba skrev:Daniel-635: Har du räknat med Alpina B7 (E24) då? eller dessa kanske inte räknas.... :wink:
/Kent
Då har jag inte räknat med Alpina bilarna, jag vet att det har funnits 3st B7 Turbo iallafall.




Stefan, är dina bussningar dåliga ?

Mina var gamla och hårda, men det funkar ju lika bra som nya och hårda :hihi:
Silentbussningarna har separat och upphängningen till diffen tror jag inte kommer att hålla. Bärarmsbussningarna ser ju hela ut, men dom är ju från 1985 antar jag...

Den här helgen har jag stått i starten på ett rally och även grejat vidare med båten.
Men har iaf hunnit väga fälgarna :thumbright:

Var mycket volvo 240 och 940, men några bmw och även ett par audi quattros var med, så lite skönsång var det allt i skogen :D
Bild

Vikten på fälgarna:
Bild
Framfälg 18x8,5 med 235 40 väger 19,1kg
Bakfälg 18x10 med 265 35 väger 20,9kg
som jämförelse:
M-sport fälg till e46 18x8,5 med 245 40 väger 24,6kg :hey:

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Postat: tis jun 09, 2015 11:55 am
av mr_z
Daniel-635 skrev:Jag vet om 8 st. 6-Serie med turbo i Sverige. (Om Erik Jakans är kvar ?)

Varav 5st med M30 motor.


OnTopic.

Ser fint ut Stefan, kan du inte ställa en fälg och däck på vågen? jag är nyfiken.


EDIT: Vi blev visst med en till idag :wink:
Jag har en också, inte klar iofs :D
Denna blir nog skit fin! Jobba på nu!

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Postat: ons aug 05, 2015 10:43 am
av stefanfloden
Fick in vatten i motoroljan på båten. Så har fått lägga ett antal timmar på detta. Förhoppningsvis är det felet ni ser på bilden.
Bild
Återstår att se vid uppstart idag :)

Så nu börjar man få lite tid över till 635an istället.:D
Konstaterade att det bara gick att justera knappt 1° per sida med kitet jag köpt till bakaxeln. Så jag monterade snabbt ihop den igen och sänkte ner den för att se vad man har för hjulvinklar vid korrekt höjd.
Bild

Grovt mätt så fick jag det till 3,9° negativ camber vänster bak och 3,4° höger bak (Skillnaden beror nog på mätmetoden).
Men då är ju frågan vilken cambervinkel man vill ha?
I instruktionsboken står det följande:
Bild
Men där står det även däckdimension 205/70/14. Nu blir det 265/35/18

Helt raka hjul ger ju bäst grepp vid acceleration, men det ska ju gå att svänga med bra grepp oxå.
Vilken camber ska man ha? :roll: Man vill ju ha och äta kakan :D

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Postat: mån sep 21, 2015 8:39 pm
av stefanfloden
Nu har man fått lite gjort igen :)
Fått runners svetsade mot flänsen, så det går att måtta vidare på plenum.
Bild
Tyvärr så slog den sig så att bulthålen inte passar längre. Borde förhoppningsvis gå att rikta.

Svarvat bussningar till bakaxeln.
Bild

Och provmonterat camberplattorna.
Bild

Bild
Så nu har jag 2° camber +/-0,5° bak vid rideheight :thumbright:
Återstår att montera toejustering och slipa och lacka.
Det enda som fattas för montera ihop bakvagnen helt sedan är bromsar bak.
Så är det någon som har e34 540/m5 eller e32 740/750 bakbromsok med hållare liggandes så hojta till :hey:

Har även varit en helg i München och druckit öl och gått på museum med tjejen:D
Lite bilder från det:

Bild
F1 V10 med väldigt liten koppling! 930hk@18500rpm

Bild
F1 turbofyra :hihi:

Bild
P54B20 med intressant vinkel på spridare :shock: :?:

Bild
M635 och M1 :hey:

Bild
Men fränast var nog den här :thumbright: Nästan 2dm fälgbana bak :shock:

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Postat: ons sep 23, 2015 11:17 am
av Daniel-635
Ser fint ut, sådana där Camber justeringar har jag funderat på länge om jag ska montera, men det verkar inte bli av.

BMW Museet står helt klart på min Bucket list, lite avis!

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Postat: ons sep 23, 2015 11:45 am
av cocos
Hej ! Grymt bygge, såg att du bodde i Karlstad , håller på och renovera upp min 635a dock blir de inge turbo än så länge, har du några delar till övers så kan du hojta till :mrgreen:

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Postat: fre sep 25, 2015 9:29 pm
av stefanfloden
Daniel-635 skrev:Ser fint ut, sådana där Camber justeringar har jag funderat på länge om jag ska montera, men det verkar inte bli av.

BMW Museet står helt klart på min Bucket list, lite avis!
Du kan få måtten på plattorna om du skulle ändra dig? Bult, bricka och mutter sitter bak på e39. :thumbright:
Ja museet var häftigt! Fick resan av tjejen i födelsedagspresent :D
cocos skrev:Hej ! Grymt bygge, såg att du bodde i Karlstad , håller på och renovera upp min 635a dock blir de inge turbo än så länge, har du några delar till övers så kan du hojta till :mrgreen:
Tackar. Trodde knappt det fanns nån mer i värmland också finns det en i samma stad :thumbright:
Finns nog lite bra att ha. Skicka ett pm.

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Postat: lör sep 26, 2015 8:02 pm
av Spiidfriik
Även E34 M5 har bult, bricka, mutter för att justera camber på samma sätt (samma delar förmodligen). Jag använde det på min E21 323i.

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Postat: tor feb 11, 2016 11:12 pm
av stefanfloden
Spiidfriik skrev:Även E34 M5 har bult, bricka, mutter för att justera camber på samma sätt (samma delar förmodligen). Jag använde det på min E21 323i.
Spiidfriik: Det hade nog funkat lite bra det med :thumbright:

Har nu svetsat klart bakvagnen och blästrat allt utom bakvagnsbalken då den inte fick plats i blästerskåpet.

Grundfärg:
Bild

Bild

Sen blev det svart:
Bild

Bild

Ihopmonterat med nya hjullager, bromswirar och stålomspunna bromsslangar :) :
Bild

Bild

Difflocket och difffäste är orört än så länge, då det kommer att förstärkas. Har bara inte kommit fram till hur. :roll: Samma sak med krängningshämmaren.

Jag har även fått tag i bromsar.
Begagnade skivor och enkolvsok från BMW 850 fram. Ventilerade skivor 324x30.
Nya skivor med begagnade enkolvsok från BMW 540 e34 bak. Ventilerade skivor 300x20.

Skivstorlek jämfört med originalbromsarna:
Bild

Bild

Härnäst ska bromsoken bak blästras och lackas. Tips på vettig färg som tål lite temperatur, avfettning och högtryckstvätt?

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Postat: sön feb 14, 2016 11:21 am
av Daniel-635
Snyggt !

Är det 60mm kolvar i 850 bromsoken tro ?

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Postat: mån feb 15, 2016 9:38 pm
av stefanfloden
Daniel-635 skrev:Snyggt !

Är det 60mm kolvar i 850 bromsoken tro ?
Det stämmer bra :thumbright:

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Postat: tis mar 08, 2016 6:05 pm
av stefanfloden
Gör om gör rätt! :doh:


Började kolla på inpassning av kardanen, visste att den var för kort, men märkte även att jag måste ha mätt fel när jag gjorde motorfästen! :thumbdown: Motorn satt för högt i framkant så det blev fel vinkel mellan växellåda och kardan. Tror inte hardyskivan gillar detta. Så bara att börja om.
Ställde bilen på pallbockar och i shimsade in med vattenpass så att den stod helt rak. Sedan mätte jag upp (med laser) framkant motor, bakkant låda, centrum på stödlager och centrum på ingående på diffen.
Bild
Vinkeln mellan hardy och kardan var 1,6°. Vet inte vad som är godtagbart, men man såg med ögat att det var fel.
Så motorfästen kapades isär och motorn sänktes 15mm i framkant.
Nu är vinkeln 0,15° grader , det får duga. Svårt att mäta så noggrant, så tycker det borde vara rakt nog.
Nackdelen är att tråget nu sticker ner ännu mer och mindre plats under motorn för styrväxeln.
Bild

Kardanen är ca 45mm för kort.
Har en kardan från en e39 528 liggandes, men den passar inte heller något vidare. däremot ser den lite biffigare ut än original 635.
Bild
Kollade lite på realoem och såg att e28 har en kardan som är 44mm längre. den borde passa bra. Så tänkte leta upp en sådan. Frågan är om den är grov nog? :roll:

Bromsoken bak har fått sig en renovering och sitter nu på plats med stålomspunna slangar nya belägg och skivor. :thumbright:
Bild
Bild
Bild

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Postat: tor mar 10, 2016 10:10 pm
av stefanfloden
Någon som vet vad det här är för ventil?
Slang går från baksidan på topplocket till ventilen och sedan genom torpedväggen till värmepaketet.
Bild
Är ivägen för insuget, så funderar på om man bara kan ta bort den :lol:

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Postat: fre mar 11, 2016 12:12 am
av Jannek
Det är värmeventilen. Tar du bort den så kommer du ha full värme hela tiden. :-)

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Postat: fre mar 11, 2016 5:42 pm
av stefanfloden
Jannek skrev:Det är värmeventilen. Tar du bort den så kommer du ha full värme hela tiden. :-)
Låter som att den får sitta kvar isf :wink: