Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons dec 19, 2018 7:06 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 93 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: BMW 635CSI M50 turbo
InläggPostat: fre okt 21, 2016 6:18 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Inlägg: 863
Ort: Sjulsmark
Snyggt bygge! Helt rätt kaross!

Jag har min MAT-givare efter spjället. Mattias menade på att den mår bättre om den bor före spjället. Mindre risk för bränsle som smetar ner den.

Funderar på om inte det är bättre rent mättekniskt också att ha den på tryckröret. Kanske helst på ytterradien i en böj.

_________________
Projektet


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW 635CSI M50 turbo
InläggPostat: lör okt 22, 2016 7:00 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am
Inlägg: 738
Jo rör på sig det gör det, men den är så lång och du får in 285or bak så då känns den trött.

Min spann knappt 2an med 600whp.

Min e36a jag har nu känns som en raket med 600hk som jämförelse :thumbright:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW 635CSI M50 turbo
InläggPostat: sön okt 23, 2016 9:59 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Inlägg: 65
Ort: karlstad
Nicklas Eriksson skrev:
Snyggt bygge! Helt rätt kaross!

Jag har min MAT-givare efter spjället. Mattias menade på att den mår bättre om den bor före spjället. Mindre risk för bränsle som smetar ner den.

Funderar på om inte det är bättre rent mättekniskt också att ha den på tryckröret. Kanske helst på ytterradien i en böj.


Låter som att det inte är så dum idé att sätta givaren i tryckröret. :)

erikjakan skrev:
Jo rör på sig det gör det, men den är så lång och du får in 285or bak så då känns den trött.

Min spann knappt 2an med 600whp.

Min e36a jag har nu känns som en raket med 600hk som jämförelse :thumbright:


Ja vi får se hur den känns. Låter som att det inte kommer vara problem med fästet iaf :) Får slänga på ett par 185or i värsta fall :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW 635CSI M50 turbo
InläggPostat: mån okt 24, 2016 10:36 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9792
Ort: Sävar
MAT-givaren ska vara före spjället, gärna direkt efter intercooler för att undvika "heat soak". Det har inte att göra med att den blir nerkletad av olja/bränsle i insuget (ska normalt inte hända ändå även om den var placerad där).
Det går att kompensera för en "felplacerad" givare men det gäller att veta var man ska kompensera för det i det styrsystem man använder, och det blir inte rätt bara för det.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW 635CSI M50 turbo
InläggPostat: fre okt 28, 2016 9:31 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Inlägg: 65
Ort: karlstad
mattias skrev:
MAT-givaren ska vara före spjället, gärna direkt efter intercooler för att undvika "heat soak". Det har inte att göra med att den blir nerkletad av olja/bränsle i insuget (ska normalt inte hända ändå även om den var placerad där).
Det går att kompensera för en "felplacerad" givare men det gäller att veta var man ska kompensera för det i det styrsystem man använder, och det blir inte rätt bara för det.

Tack för tipset :thumbright:
Placering blir i tryckröret från IC till insug.

Har jobbat vidare med insug och tryckrör.
Tryckrör är nu ihoppunktade och klara för helsvetsning.
Bild
Bild
Bild
Bild

MAT-givarens placering:
Bild

Insug har fått tomgångsmotor och genomgående förstärkningsstänger.
Bild
Bild

Är bara fuelrailfäste kvar nu, men det får bli när resten är helsvetsat.
Så nu kommer jag börja med framvagnen:) Kommer bli ny krängningshämmare och ombyggnad till styrväxel. Främre länkarmar från M5 e34, bakre blir original till att börja med.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW 635CSI M50 turbo
InläggPostat: tor dec 01, 2016 3:52 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön aug 04, 2013 6:34 pm
Inlägg: 177
Ort: Umeå
Måste bara säga att insuget blev helt perfekt!

_________________
Volvo 242 -75 454hk/600nm


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW 635CSI M50 turbo
InläggPostat: mån jan 09, 2017 7:22 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Inlägg: 65
Ort: karlstad
lewwan skrev:
Måste bara säga att insuget blev helt perfekt!

Tack :)


Har jobbat på en del med framvagnen nu. Fick köpa nya bärarmar och montera för att överhuvudtaget kunna börja mäta upp originalet då dom gamla var helt slut.
Har mätt upp bumpsteer och det rörde sig 10mm per sida på en 17" fälg vid 9cm fjädring!
Smidigaste hade varit att montera en hel framvagn från en e36, men tycker dom spårar så jävligt med lågt et på fälgarna, så förhoppnings blir det bättre med original framvagn, men med styrväxel istället för styrsnäcka :)

Vinkel på bärarmar i rideheight.
Bild

Såhär ser originaldesignen ut med dubbla spindelleder. fjäderbenet är bultat på den här plattan.
Bild

Har mätt upp alla fästen, leder och vinklar för att kunna rita upp framvagnen i cad för att kunna simulera lite enklare hur styrväxeln ska sitta.
Bild

Såhär långt har jag kommit hittills.
Bild


Under tiden jag väntade på bärarmarna så kollade jag lite på fästet i bakkant på diffen. Fästet är inbyggt i diffkåpan som är i aluminium.
Via en mjuk bussning sitter sedan fäste fast i karossen. Hjulstuds och till slut trasig diffkåpa verkar vara standard.
Bild

Tänkte först byta diffkåpa till en från e34, men den passade inte då hastighetsgivaren sitter annorlunda på e34.
Bild

Så planen är att det ska bli såhär (på båda sidor):
Bild
Bild
Skrev ut ett test med 3d-skrivaren på jobbet :D
Kommer att få svetsa fästen i karossen, men kom inte på något annat sätt att få det bra på. originalfästet är förskjutet i sidled, så det är svårt att använda original bulthål. Bussningarna blir original e36 diffbussningar. Blir dom för mjuka, så svarvar jag polyuretanbussningar då.
Armeringsjärnet ska föreställa en rak krängningshämmare. originalet gör en sväng runt originalfästet för diffen. Det borde bli enklare att bygga hårdare krängningshämmare nu. :thumbright:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW 635CSI M50 turbo
InläggPostat: mån jan 09, 2017 8:52 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2400
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Det är verkligen intressant att se på när någon annan bygger om en likadan bil :)

Snajdigt med Aluminium bärarmar på din med !

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW 635CSI M50 turbo
InläggPostat: ons jan 11, 2017 9:22 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Inlägg: 65
Ort: karlstad
Daniel-635 skrev:
Det är verkligen intressant att se på när någon annan bygger om en likadan bil :)

Snajdigt med Aluminium bärarmar på din med !


Ja du har ju verkligen provat ut din i många år. Så kan tänka mig att det är intressant att följa :)

Aluminiumbärarmar = smidigt sätt att minska ofjädrad vikt :thumbright:

Har jobbat vidare med framvagnen. Men har inte riktigt fått ordning på modellen än. Ska åka ut till garaget imorgon och se om det går bättre när man kan mäta och jämföra på plats :roll:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW 635CSI M50 turbo
InläggPostat: sön jan 15, 2017 9:08 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Inlägg: 65
Ort: karlstad
Har nu fått framvagnen jag ritat i cad att stämma hyfsat med originalmåtten. Så nu kan jag gå vidare med att få till liknande mått med styrväxel istället :)
Det här är max styrutslag:
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW 635CSI M50 turbo
InläggPostat: tor jan 19, 2017 9:06 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Inlägg: 65
Ort: karlstad
Har kollat vidare på framvagnen och fått till det ganska bra med styrväxel.
Bild
Så nu återstår det att se om det går att få till i verkligheten :)

Har en rutten styrväxel från min gamla e36 isbil att måtta med. Den har rätt bredd och splines passar mot original rattaxel och knut. :thumbright: Kommer behöva en från en högerstyrd då den sitter framför framaxeln original och jag behöver ha den bakom framaxeln, men den funkar att måtta med. E46 M3 verkar ha lagom utväxling och samma mått som e36.
Bild
Nackdelen är att rören till servodelen pekar rakt upp i tråget.
Någon som har en idé på hur man kan få till en lösning som bygger mindre på höjden?
Bild

Såhär ser tätningen ut original
Bild

Sedan funderar jag på vad som är acceptabelt i bumpsteer? Som det är nu rör det sig 10mm per sida på 10cm fjädringsväg. :doh:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW 635CSI M50 turbo
InläggPostat: tor jan 19, 2017 9:29 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am
Inlägg: 738
Kolla med tparts, dem har kit för att montera hel e36 framvagn på e28/e24.

Måste bli mycket bättre?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW 635CSI M50 turbo
InläggPostat: tor jan 19, 2017 10:42 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm
Inlägg: 265
Annars har du en som gör liknande operation på sin E28 som du kan kolla och få idéer från. Org anslutningarna på styrväxeln är pluggade/igen svetsade sen flyttade till annat ställe.

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... &start=102

_________________
http://www.garaget.org/?car=300600
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/ LÄN RACING


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW 635CSI M50 turbo
InläggPostat: fre jan 20, 2017 8:47 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Inlägg: 65
Ort: karlstad
erikjakan skrev:
Kolla med tparts, dem har kit för att montera hel e36 framvagn på e28/e24.

Måste bli mycket bättre?


Nja, skulle man bara köra bana så är det väl en bättre framvagn och en bättre lösning, men tycker man harvar över hela vägen om vägen är lite dålig vilket den oftast är. Då tror jag originalet är bättre.
Tror e36 framvagnen har blivit populär att montera för det är enkelt att få mycket styrvinkel med en sådan.

Lövet98 skrev:
Annars har du en som gör liknande operation på sin E28 som du kan kolla och få idéer från. Org anslutningarna på styrväxeln är pluggade/igen svetsade sen flyttade till annat ställe.

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... &start=102


Har sett den, men vore smidigt att inte behöva svetsa i styrväxeln :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW 635CSI M50 turbo
InläggPostat: fre jan 20, 2017 12:18 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2400
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Jag hade samma trubbel med min VW Polo kuggstång, men det räckte med att vinkla om rören lite, då det framförallt vart rören till ventilpaketet vid sidan på motorn.

Med e36/46 styrväxeln får du längre slaglängd ?
Min VW polo har 135mm (kortad 10mm)

Hur hamnar styrleden, kommer den väldigt nära fälgkanten ? (Din styrarm borde bli längre än min)

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 93 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010