Sida 5 av 7

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Postat: fre okt 21, 2016 6:18 am
av Nicklas Eriksson
Snyggt bygge! Helt rätt kaross!

Jag har min MAT-givare efter spjället. Mattias menade på att den mår bättre om den bor före spjället. Mindre risk för bränsle som smetar ner den.

Funderar på om inte det är bättre rent mättekniskt också att ha den på tryckröret. Kanske helst på ytterradien i en böj.

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Postat: lör okt 22, 2016 7:00 pm
av erikjakan
Jo rör på sig det gör det, men den är så lång och du får in 285or bak så då känns den trött.

Min spann knappt 2an med 600whp.

Min e36a jag har nu känns som en raket med 600hk som jämförelse :thumbright:

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Postat: sön okt 23, 2016 9:59 pm
av stefanfloden
Nicklas Eriksson skrev:Snyggt bygge! Helt rätt kaross!

Jag har min MAT-givare efter spjället. Mattias menade på att den mår bättre om den bor före spjället. Mindre risk för bränsle som smetar ner den.

Funderar på om inte det är bättre rent mättekniskt också att ha den på tryckröret. Kanske helst på ytterradien i en böj.
Låter som att det inte är så dum idé att sätta givaren i tryckröret. :)
erikjakan skrev:Jo rör på sig det gör det, men den är så lång och du får in 285or bak så då känns den trött.

Min spann knappt 2an med 600whp.

Min e36a jag har nu känns som en raket med 600hk som jämförelse :thumbright:
Ja vi får se hur den känns. Låter som att det inte kommer vara problem med fästet iaf :) Får slänga på ett par 185or i värsta fall :wink:

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Postat: mån okt 24, 2016 10:36 pm
av mattias
MAT-givaren ska vara före spjället, gärna direkt efter intercooler för att undvika "heat soak". Det har inte att göra med att den blir nerkletad av olja/bränsle i insuget (ska normalt inte hända ändå även om den var placerad där).
Det går att kompensera för en "felplacerad" givare men det gäller att veta var man ska kompensera för det i det styrsystem man använder, och det blir inte rätt bara för det.

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Postat: fre okt 28, 2016 9:31 pm
av stefanfloden
mattias skrev:MAT-givaren ska vara före spjället, gärna direkt efter intercooler för att undvika "heat soak". Det har inte att göra med att den blir nerkletad av olja/bränsle i insuget (ska normalt inte hända ändå även om den var placerad där).
Det går att kompensera för en "felplacerad" givare men det gäller att veta var man ska kompensera för det i det styrsystem man använder, och det blir inte rätt bara för det.
Tack för tipset :thumbright:
Placering blir i tryckröret från IC till insug.

Har jobbat vidare med insug och tryckrör.
Tryckrör är nu ihoppunktade och klara för helsvetsning.
Bild
Bild
Bild
Bild

MAT-givarens placering:
Bild

Insug har fått tomgångsmotor och genomgående förstärkningsstänger.
Bild
Bild

Är bara fuelrailfäste kvar nu, men det får bli när resten är helsvetsat.
Så nu kommer jag börja med framvagnen:) Kommer bli ny krängningshämmare och ombyggnad till styrväxel. Främre länkarmar från M5 e34, bakre blir original till att börja med.

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Postat: tor dec 01, 2016 3:52 am
av lewwan
Måste bara säga att insuget blev helt perfekt!

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Postat: mån jan 09, 2017 7:22 pm
av stefanfloden
lewwan skrev:Måste bara säga att insuget blev helt perfekt!
Tack :)


Har jobbat på en del med framvagnen nu. Fick köpa nya bärarmar och montera för att överhuvudtaget kunna börja mäta upp originalet då dom gamla var helt slut.
Har mätt upp bumpsteer och det rörde sig 10mm per sida på en 17" fälg vid 9cm fjädring!
Smidigaste hade varit att montera en hel framvagn från en e36, men tycker dom spårar så jävligt med lågt et på fälgarna, så förhoppnings blir det bättre med original framvagn, men med styrväxel istället för styrsnäcka :)

Vinkel på bärarmar i rideheight.
Bild

Såhär ser originaldesignen ut med dubbla spindelleder. fjäderbenet är bultat på den här plattan.
Bild

Har mätt upp alla fästen, leder och vinklar för att kunna rita upp framvagnen i cad för att kunna simulera lite enklare hur styrväxeln ska sitta.
Bild

Såhär långt har jag kommit hittills.
Bild


Under tiden jag väntade på bärarmarna så kollade jag lite på fästet i bakkant på diffen. Fästet är inbyggt i diffkåpan som är i aluminium.
Via en mjuk bussning sitter sedan fäste fast i karossen. Hjulstuds och till slut trasig diffkåpa verkar vara standard.
Bild

Tänkte först byta diffkåpa till en från e34, men den passade inte då hastighetsgivaren sitter annorlunda på e34.
Bild

Så planen är att det ska bli såhär (på båda sidor):
Bild
Bild
Skrev ut ett test med 3d-skrivaren på jobbet :D
Kommer att få svetsa fästen i karossen, men kom inte på något annat sätt att få det bra på. originalfästet är förskjutet i sidled, så det är svårt att använda original bulthål. Bussningarna blir original e36 diffbussningar. Blir dom för mjuka, så svarvar jag polyuretanbussningar då.
Armeringsjärnet ska föreställa en rak krängningshämmare. originalet gör en sväng runt originalfästet för diffen. Det borde bli enklare att bygga hårdare krängningshämmare nu. :thumbright:

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Postat: mån jan 09, 2017 8:52 pm
av Daniel-635
Det är verkligen intressant att se på när någon annan bygger om en likadan bil :)

Snajdigt med Aluminium bärarmar på din med !

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Postat: ons jan 11, 2017 9:22 pm
av stefanfloden
Daniel-635 skrev:Det är verkligen intressant att se på när någon annan bygger om en likadan bil :)

Snajdigt med Aluminium bärarmar på din med !
Ja du har ju verkligen provat ut din i många år. Så kan tänka mig att det är intressant att följa :)

Aluminiumbärarmar = smidigt sätt att minska ofjädrad vikt :thumbright:

Har jobbat vidare med framvagnen. Men har inte riktigt fått ordning på modellen än. Ska åka ut till garaget imorgon och se om det går bättre när man kan mäta och jämföra på plats :roll:

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Postat: sön jan 15, 2017 9:08 pm
av stefanfloden
Har nu fått framvagnen jag ritat i cad att stämma hyfsat med originalmåtten. Så nu kan jag gå vidare med att få till liknande mått med styrväxel istället :)
Det här är max styrutslag:
Bild

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Postat: tor jan 19, 2017 9:06 pm
av stefanfloden
Har kollat vidare på framvagnen och fått till det ganska bra med styrväxel.
Bild
Så nu återstår det att se om det går att få till i verkligheten :)

Har en rutten styrväxel från min gamla e36 isbil att måtta med. Den har rätt bredd och splines passar mot original rattaxel och knut. :thumbright: Kommer behöva en från en högerstyrd då den sitter framför framaxeln original och jag behöver ha den bakom framaxeln, men den funkar att måtta med. E46 M3 verkar ha lagom utväxling och samma mått som e36.
Bild
Nackdelen är att rören till servodelen pekar rakt upp i tråget.
Någon som har en idé på hur man kan få till en lösning som bygger mindre på höjden?
Bild

Såhär ser tätningen ut original
Bild

Sedan funderar jag på vad som är acceptabelt i bumpsteer? Som det är nu rör det sig 10mm per sida på 10cm fjädringsväg. :doh:

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Postat: tor jan 19, 2017 9:29 pm
av erikjakan
Kolla med tparts, dem har kit för att montera hel e36 framvagn på e28/e24.

Måste bli mycket bättre?

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Postat: tor jan 19, 2017 10:42 pm
av Lövet98
Annars har du en som gör liknande operation på sin E28 som du kan kolla och få idéer från. Org anslutningarna på styrväxeln är pluggade/igen svetsade sen flyttade till annat ställe.

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... &start=102

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Postat: fre jan 20, 2017 8:47 am
av stefanfloden
erikjakan skrev:Kolla med tparts, dem har kit för att montera hel e36 framvagn på e28/e24.

Måste bli mycket bättre?
Nja, skulle man bara köra bana så är det väl en bättre framvagn och en bättre lösning, men tycker man harvar över hela vägen om vägen är lite dålig vilket den oftast är. Då tror jag originalet är bättre.
Tror e36 framvagnen har blivit populär att montera för det är enkelt att få mycket styrvinkel med en sådan.
Lövet98 skrev:Annars har du en som gör liknande operation på sin E28 som du kan kolla och få idéer från. Org anslutningarna på styrväxeln är pluggade/igen svetsade sen flyttade till annat ställe.

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... &start=102
Har sett den, men vore smidigt att inte behöva svetsa i styrväxeln :)

Re: BMW 635CSI M50 turbo

Postat: fre jan 20, 2017 12:18 pm
av Daniel-635
Jag hade samma trubbel med min VW Polo kuggstång, men det räckte med att vinkla om rören lite, då det framförallt vart rören till ventilpaketet vid sidan på motorn.

Med e36/46 styrväxeln får du längre slaglängd ?
Min VW polo har 135mm (kortad 10mm)

Hur hamnar styrleden, kommer den väldigt nära fälgkanten ? (Din styrarm borde bli längre än min)