Anderssons fantasier Boss 302m.m.m. LADDTRYCKSSTYRNING HUR??

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
bossrules
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jun 25, 2007 5:40 am
Ort: Lycksele

Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m.m.mm.m.

Inlägg av bossrules »

nalletill1000 skrev:Steve, du ar narmare verkligheten an sa for fabriksbilarna var Mach1 och inte 302Boss.... dekaltrimmat :hihi:
Meh vafalls. Jag äro förnärmad. Detta tarvar en duell i gryningen men då min herre är bosatt annorstädes så får vi låta saken bero. Men klistermärken och stort rykenryk rör kan faktiskt göra under för en oroligs persons självförtroende :hihi:
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
Användarvisningsbild
bossrules
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jun 25, 2007 5:40 am
Ort: Lycksele

Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m.m.mm.m.

Inlägg av bossrules »

Well well, svamlet fortsätter.

Efter att ha rakt satt ut en dödsannons på den gamla motorn så funderade man stila på sina kammare vad man skulle ta sig till. Bli enuck, gå ut och köpa tidningen och komma tillbaka 20 år senare eller konvertera till katoliken och sikte på att bli påve. Alternativen var många men en mulen dag öppnade sig pärleporten och insiktens bleka ljus bländade mig i all klarhet. På blocket var det en tjomme som annonserat ut en motor från en -07 Shelby GT 500 komplett med låda och herregud massa kablar. Efter en kvick googling så hittade jag ett forum där dom diskuterade möjligheten att sänka in ovan nämnda motor i en gammhärk. En av användarna sade resolut att det var inga probs. Nya motorfästen javisst men man behövde inte göra några plåtingrepp på innerskärmar eller dylikt. Allt på Internet är ju sant så jag pantsatte mormors mammelucker och sålde min själ till högst bjudande( vilket inte gav många ören) och slog till. Den gamla motorn fick även ett nytt hem. Det visade sig att blocket hade spruckit i ett cylinderlopp men Ford SVO topparna å det andra var helt i sin ordning så karl var så nöjd att han rent av ringde och tackade efter en bra affär efter han fått grejorna vilket egentligen innebär att man sålde för billigt som vanligt.

Motor å massa annat anlände och jag pinkade på mig av ren upphetsning. Efter en snabb uppackning konstaterade jag att den nya motorn var synnerligen bredaxlad modell Arnold (kan inte stava tills hans efternamn). Den var ca 15 cm bredare än den gamla och den gamla hade ungefär 3cm över per sida. Med mina basala mattematiska kunskaper insåg jag att herr forumanvändare inte var annat än en lögnhals av otroliga mått. Så det blev till att sprinta iväg till den lokala järnaffären och köpa en massa kapskivor samt åka förbi en kompis och lägga beslag på hans plasmaskärare.

Början av massakern såg ut såhär.

Bild

Sen var det bara att fortsätta. Båda tornen försvann fortare än en kvinna i ett shoppingcenter. Motorfästen fick gå samma öde till mötes. Den skarpsynte noterar bromsservot som kom från en VW jetta årsmodell -82.

Bild

En mindre vacker bild på hur man såg ut. Känn er fria att inte kommentera min fagra nuna.

Bild

Kan nämna i förbigående att mitt mellannamn är köpfärdigt. Är sjukt imponerad över de som bygger allt mellan himmel och jord själva. Tyvärr så är man inte lika händig och har verkligen inte tålamodet för det heller. Så efter att ha kapat bort allt vad framvagn hette så insåg abrupt att man kanske behöver nått nytt. Så det beställdes en helt ny framvagn från det stora landet bortanför Norge och en massa vatten. För att finansiera detta så smög jag runt på stans äldreboende förklädd till frikyrkopastor och tiggde pengar till allehanda ändamål som ansågs vara i behov av bidrag.

Såhär framvagnen ut. Fylld av hopp så var det inget att fundera på. Servo skulle man äntligen på. Skönt att slippa göra på sig av ansträngning vid fickparkeringar och dylika situationer- Motorn skulle ju passa utan problem. Detta visade sig vara en ganska grov misshandel av sanningen.

Bild

Efter all kapning så förstärktes rambalkarna innan den nya framvagnen svetsades fast.

Bild

På det dyra köpet så blev det nya bromsar fram med snygga skivor och ytterst tilltalande Wilwood ok. Förvisso bara 11tums skivor men för gudars skymning det räcker väl gott. Detta visade sig också vara helt fel men just då vara det inga moln på min himmel.

Bild
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
KForsberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: sön feb 22, 2015 4:01 pm

Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m.m.mm.m.

Inlägg av KForsberg »

Älskar den här tråden. En Mustang har väl alla pojkar drömt om som barn
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m.m.mm.m.

Inlägg av Love »

Hörru! Du får ju inte sluta sådär mitt i,vad ska jag nu göra resten av kvällen?(titta på let´s dance går fetbort!)
Nu väntar vi med spänning på fortsättningen :thumbright: :thumbright: :thumbright:
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m.m.mm.m.

Inlägg av Performance_seeker »

Hahaha, roligt skrivet!
En bilbyggares väg framåt är mödosam men det blir nog kanonbra till slut! :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m.m.mm.m.

Inlägg av Robban76 »

Grym bil och roligt tråd :)

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
bossrules
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jun 25, 2007 5:40 am
Ort: Lycksele

Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m.m.mm.m.

Inlägg av bossrules »

Som en splånkans ny Wileda quick mopp super deluxé suger jag upp era positiva kommentarer. Angående Let´s dance kan jag säga. Varför ska du slippa då jag måste se eländet.

Jahopp vad var det som hände sen egentligen???? Jo bilen stod nu på egna hjul igen och det var läge att lyfta ner motorn som skulle fått plats utan ändringar. I kulisserna hade det monterats shorty headders och ett extra löphjul vid kompressorn för att förhindra eventuellt remslir vid framtida byte av kompressorns remhjul. Bildbevis på detta finns inte så ni får tro på mitt ord. Bil och motor fraktades till ett mer välutrustat garage. Där samlades diverse folk som inte hade bättre för sig för att med hjärtans lust assistera vid den enkla monteringen. Jag har sagt det många gånger men det tål att sägas igen. Är ytterst tacksam för all hjälp jag fått under resans gång. Antalet IOU papperslappar som cirkulerar i Lycksele med omnejd är inte att förakta.

Början av monteringen såg ut såhär. Notera de bekymmersfria minerna. Föga anade vi vad som skola komma.

Bild

Allt eftersom vi sänkte ner motorn insåg vi att det var visst saker som var i vägen. Det som rök först var bromsservon och kort efter det försvann fläktmotorn. Kort sagt. Läget var dystert. Tidpunkten för dessa bilder var ganska exakt tisdag kväll V30. Hoppet att den skulle röra sig själv utan hjälp av bogserlina eller biltrailer innan bilutställningen på lördagen brann fortfarande långt inom oss, eller inom mig i alla fall. Hoppet sägs vara det sista som lämnar en.

Här kan man tycka att saker börjat ordna upp sig

Bild

Men på insidan av bilen hände hemskheter som ingen hade räknat med. En 6 växlad låda tog visst lite mera plats än en gammal 4pet. Denna syn gjorde att jag var lika hoppfull som André då han insåg att hans ballong Örnen strandsatt honom på packisen efter endast två dagars flygning. Det som inte framgår är att allt värmepaket relaterat försvann lika fort som en raggares tub med brylcreme på en logdans i Norsjö.

Bild

Efter en herrans massa om och ett trippelt antal men i kvadrat så hade det försvunnit både ett och annat som gjorde att läget såg hopplöst ut. En svag tröst i detta Sodom och Gomorra var att den i alla fall satt i bilen.

Bild

Den mest skarpsynte i vårt sällskap knäböjde plötsligt. Vi trodde alla att han hade en religös stund med sin herre. För att inte förstöra den sakrala stämning som infunnit sig så knäböjde vi alla. Väl nere på knä kom insikten som en käftsmäll från Mike Tyson i hans ungdoms glasdagar. Än fast mitt ögonmått är av synnerligen dålig kvalité och har en felvisning på ca 100% så insåg jag att ett till problem stirrade mig rätt i vitögat. En i sällskapet tog till ton och påpekade försynt att det kommer nog bli svårt att stänga huven.

Denna bild bevisar att hans ögonmått var rätt inställt.

Bild
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m.m.mm.m.

Inlägg av fugazi »

bossrules skrev:... En i sällskapet tog till ton och påpekade försynt att det kommer nog bli svårt att stänga huven...
Äh! Det går nog... om man tar i lite... 8)
Användarvisningsbild
bossrules
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jun 25, 2007 5:40 am
Ort: Lycksele

Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m.m.mm.m.

Inlägg av bossrules »

Vi gjorde i sanning ett tappert försök men det resulterade i bucklig huv och en trasig kompressor m.m. :hihi:

The story goes on.

Hoppet lämnade oss lika kvickt som ekorren hoppade från ett okänt träd som folk ska dividera om vad det var för nåt då han fick höra barnen. Vart till att städa ihop och frakta bort liket. Säsongen 2013 var inställd och allt gick i moll. Augusti 2013-April 2014 var som en dimma. Fanns igen glädje till något. Det provades lattjo lajbans piller från killen på hörnet utan att uppnå önskvärd effekt. Tror dock att jag blev lurad. Pillren var blå och hette något som började på "via". Så jag kan säga att den enda effekt dom gav var att det blev väldig obekvämt att sova på mage. Andra sysselsättningar utforskades utan framgång. Allt från knyppling till sumobrottning provades för att döva smärtan från den misslyckade säsongen 2013. Till slut så gick jag i ide i baksätet på bilen och övervintrade där till mitten av april 2014.

I slutet av april klev mina vänner in i matchen och hämtade mig och bilen från vinteridet.

Bild

Sen in med eländet i garaget för att mäta ut vilken vinkel motor och låda skulle ha mot bakaxeln. Perfekt att få låna en riktig lyft :thumbright:

Bild

Då det var höftat till på ett ungefär så blev det garagebyte igen. Lämnade den hos Anders Granström som har Plåtdesign i Lycksele så han fick smida till ny kardan tunnel som rymmer den nya lådan och en huv som skulle gå och stänga utan att man måste hoppa på den.

Bild

Under tiden som moderskeppet var lämnat i goda händer så tillbringade jag all ledig tid med att råna barn på godisklubbor och leta tomburkar i soporna för att skrapa ihop pluringens mångfald. Det var någon som sagt att ändamålet helgar medlen så jag kände att jag hade moraliskt stöd i skrifterna. Min blivande fru delade inte mina åsikter och detta höll på att göra min blivande fru till någon annans fru. Jag fick ändra taktik för att uppnå den ansenliga summa som behövdes för att fortsätta projektet. Så huskontot länsades på vart enda lusöre som fanns. Tapetsering och andra onödiga aktiviteter ställdes in utan bedövning. För att inte tas på bar gärning med fingrarna i kakburken så riktades all uppmärksamhet till det kommande bröllopet.

Att inte måla om hela huset räckte till en hop med Autometermätare, nytt elsystem till hela bilen samt ett nytt instrumenthus

Bild

Frånvaron av nya tapeter och nytt golv till vårt sovrum räckte till soppaförsörjningen

Bild

Som avslutning vill jag säga;

Varje god historia är sann :wink:
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m.m.mm.m.

Inlägg av Performance_seeker »

:D Hahaha, det gäller att ha prioriteringen rätt om det skall bli bra...i garaget åtminstone! Blir väl inga tapeter på lång tid med den prisklassen på prylar... :hihi:
Grymt snygga svetsar på catch-tanken. :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 920
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m.m.mm.m.

Inlägg av blackadder »

Bra skrivet! Jag skrattade så jag fes! Kul projekt också.
Användarvisningsbild
FINNI
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:46 pm

Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m.m.mm.m.

Inlägg av FINNI »

Cool bil og hysterisk bra lesing.Ha ha.
Keep up the good work.
S60R
164TURBO
164 BRUKIS
142 EVIGHETS PROSJEKTET

JAZZ IS NOT DEAD ,ITS JUST SMELLS FUNNY
Användarvisningsbild
bossrules
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jun 25, 2007 5:40 am
Ort: Lycksele

Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m.m.mm.m.

Inlägg av bossrules »

Klart att tapeter och annat kan vänta då viktigare saker är på gång. Sen att en annan trådföljare (gud vare hans själ nådig) släppte väder då han läste denna tråd kan jag inte annat än tolka som ett gott betyg. Ber en stilla bön om att den ansenlig väderspänning som plötsligt släpptes lös inte orsakade en obekväm situation för herr trådföljare. Sen får jag tacka för bedömingen Cool bil. Har även fallit in i kategorin "Fat as vehicle". Detta yttrades av en norrman som var synnerligen överförfriskad vilket gjorde att jag såg ute som en reklampelare för fågelholkar. Det var inte förrän en vän resolut sade "Fet stjärt fordon" som vi kom förbi språkbarriären och förenades i bästa samförstånd.

Ja vad skola nu komma härnäst sade han som pinkade ner sig.

Efter som jag är synnerligen skrapsynt så hade jag noterat ett stort antal kablar som gick kors och tvärs runt motorn. Min stilla övertygelse var att dessa kablar och kontaktstycken skulle anslutas med varandra. För vart skulle dom annars gå??? En normal motor klarar sig med några kablar. Det är omöjligt att det behövs 148 589 stycken olikfärgade kablar för att få lite amerikanskt skrot att snurra runt. Återigen hade min klena begåvning dragit mig vid min näsa. Min näsa hade pga av alla dessa dragningar sökt jobb som fyr i Holmsund då den nu lyste praktfullt rött. Det som fanns att välja på var antingen att köpa ett Vems eller Fords egna control pack som skulle ta hand om dessa 148 589 kablar och i slutändan skicka ut ca 5-6 kablar på andra sidan. Trots att jag frågade Vem Vems Vems jag skulle köpa så kunde jag aldrig var så reda ut Vems Vems jag skulle köpa så det blev till slut Ford alternativet.

Då jag fick veta priset på control packet så tuppade jag av och hamnade i koma i två veckor. Efter att ha vaknat till på avdelning 4 för hopplösa fall så kastade jag in handduken och raglade jag till mitt lokala postombud och köpte 15 Red bull, ett paket Alvedon och löste ut ett paket som innehöll ännu mera kablar. Läget tycktes återigen vara nattsvart. Stelbent och skelögd vandrade jag hem med mitt surt förvärvade paket under armen.

Bild
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m.m.mm.m.

Inlägg av Performance_seeker »

Är den Ford-grunkan något som du själv har full kontroll över eller är du utelämnad till Fords ingenjörer?
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
bossrules
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jun 25, 2007 5:40 am
Ort: Lycksele

Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m.m.mm.m.

Inlägg av bossrules »

Performance_seeker skrev:Är den Ford-grunkan något som du själv har full kontroll över eller är du utelämnad till Fords ingenjörer?
Är ganska utelämnad till deras välvilja. Tråden är just nu ca ett år efter och det händer saker nu som avslöjas inom sin tid (ooohhh vad spännande :shock: ). Hursom, målet är att det inte ska behövas mappas ifall en sparv släpper en lort utanför garaget och temperaturen sjunker 0,5 grader. Kan förvisso gå in och byta mapp och logga värden men det är som sagt dåligt med möjligheter att ändra saker enligt vad jag vet just nu.
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
Skriv svar