Anderssons fantasier Boss 302m.m.m. LADDTRYCKSSTYRNING HUR??

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m.m.mm.m.

Inlägg av robinb3rgsten »

Gött med en någorlunda lindrig bes [THUMBS UP SIGN] och en jäkla härlig stämning i dina uppdateringar
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m.m.mm.m.

Inlägg av Emil Sundquist »

Så härligt att läsa varje uppdatering! Riktigt läcker bil du har oxå vart så avis att jag fick köpa en dosa Mustang snus men röd text att stilla mitt ha begär med sålänge ;)
bop
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: mån sep 07, 2015 6:07 pm

Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m.m.mm.m.

Inlägg av bop »

Är scoopet hembygge? Det går ju åt när man har både bred&hög motor.
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m.m.mm.m.

Inlägg av Robban76 »

Underbar tråd och så har du rätt märke på bilen, om än fel årsmodell ;)
Angående huven så undrar jag samma som ovan.

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
bossrules
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jun 25, 2007 5:40 am
Ort: Lycksele

Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m.m.mm.m.

Inlägg av bossrules »

Scoopet är knackat av Anders Granström på Lycksele Plåtdesign. Stort tack för det :thumbright:

Sen gällande årsmodell så ärdet nästan rätt. -69 är snyggare och då är det mest fronten med dubbla lysen som är grejen. Kan bygga om min men det kostade för mkt pengar(som att allt annat jag gjort varit gratis :shock: )

Verkar som jag inte gör något själv men det gör jag faktiskt. Sticker inte under stol med att jag fått hjälp. Är inte lika stor allkonstnär som en del andra på forumet. Men man gör så gott man kan.

Jawell. Mina barndomsdrömmar om att vara flykapten uppfylldes med råge av den ny instrumentpanelen. Saknas bara 418 strömbrytare och färgranna lampor så vore jag i mål. Är dock inte helt nöjd med placeringen av pssscchhhhyyyyy mätaren nere i vänstra hörnet. Sen är mätarhuset ute på plåten mellan huven och rutan(den plåten heter nåt men VAD??) lite till övers. Den gamla bränsletrycksmätaren bor kvar där men gör inget annat än att lysa lite fint då det är mörkt ute.

Så för att styra upp det hela så får det bli en voltmätare i väntra hörnet och en pppssccchyyyy mätare som får uteplats i bästa siktfällt. Såhär i efterhand så kanske man skulle ha haft en lambdamätare som alla fräsiga killar har. Meeeen den passar som inte riktigt in och sen är det då liks försent då jag redan beställt dom andra mätarna. Med tanke på priset så levereras dom som vanligt med bepansrad bil och väpnad eskort.

Såhär ser det ut i alla fall. Har suttit som ett klappmongo fler än en kväll i garaget och bara tittat på hur fint det lyser. Men det behöver ni inte berätta för någon. Huset skulle egentligen behövts folieras så det fick samma snyggga fejkträstil som dörrsidor och biten ovanför handsfacket. Mätarna som sitter bredvid är bränsletryck och oljetryck. Dom har inbyggda varningslampor ifall värdet sjunker till obra nivåer.

Bild
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
Användarvisningsbild
bossrules
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jun 25, 2007 5:40 am
Ort: Lycksele

Re: Anderssons fantasier Boss 302 Elektrikiska bekymmer!!!!

Inlägg av bossrules »

Jaha! Då vart man indragen i ett MC bygge och jag måste söka hjälp hos mina stamfränder innan saker brinner upp.

Funktionen vi är ute efter är följande;

Tändning slås på halvljuset tänds.
Duttar på heljusknappen(återfjädrande knapp, ej slutande) skall helljuset tändas.
När jag duttar igen(samma knappjävel) skall halvljuset tändas.
När jag slår av tändningen skall ljuset slockna.

Parkeringslyset behöver vi inte bry oss om för det lever ett helt eget liv.

Ifall jag nu inte är helt på Pluto som jag tyvärr oftast är så lutar väl det åt det här hållet;

Då det kanske inte är optimalt att mata halv/helljus över tändningslåset så börjar vi med ett enkelt slutande relä som slår till då man vrider på tändningen. Detta relä matar sedan steg/bipolär relät För att få den växlande funktionen mellan halv/helljus med en duttande knapp så behövs väl ett typ av stegrelä/bipolär relä som växlar via en "strömstöt" och ligger kvar i det läget till nästa "strömstöt". ifall jag är på rätt spår, vart hittar man ett sådant relä. Var inne på Elfas sida men där stod mkt jag inte alls förstod så jag det slutade med att jag återställde hjärnan med ett avsnitt Simpsons.

Hade man haft en slutande knapp istället för en duttande så hade man kunnat använda sig av ett enkelt växelrelä men så enkelt ska vi inte ha det :shock:

Så vad säger Örådet? Är jag rätt ute eller har ni andra bud? Då jag har den gyllene multimetern i min ägo så sitter jag säkert till nästa Öråd bara så ni vet.
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m.m.mm.m.

Inlägg av Steve »

Halvljusrelä från en 140 eller 240 behöver väl bara en dutt?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
bossrules
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jun 25, 2007 5:40 am
Ort: Lycksele

Re: Anderssons fantasier Boss 302 Elektrikiska bekymmer

Inlägg av bossrules »

Steve skrev:Halvljusrelä från en 140 eller 240 behöver väl bara en dutt?
Är ganska säker på att det är så :thumbright: . Men nu ska det ju vara smutt och flott så jag är inne på denna variant. Dom ville dock inte svar i telefon så jag kunde få mina teorier bekräftade så det man får invänta ett mailsvar.

http://www.nostalgia.se/elektriskt/rela ... vljus.html
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Anderssons fantasier Boss 302 Elektrikiska bekymmer

Inlägg av Kirre »

relä till en 240 finns på huvudlagret om jag inte missminner mig helt
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Anderssons fantasier Boss 302 Elektrikiska bekymmer

Inlägg av Toni »

Jag har kopplat som du beskrev och det funkar bra.
Köpte ett nytt Amazon/144 ljusrelä på CVI i Stockholm.
Bild
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bossrules
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jun 25, 2007 5:40 am
Ort: Lycksele

Re: Anderssons fantasier Boss 302 Elektrikiska bekymmer

Inlägg av bossrules »

Tack kära stamfränder för era tips :thumbright: . Nu blir det friskt kopplat hälften brunnet.

För att gå tillbaka till huvudbegivenheten i tråden så hände det visst saker där på hösten 2014. Som en del förstått så är min tråd lite efter verkligeheten men jag kommer så sakteliga ikapp. Hursom, än fast det lila kompressorhjulet gjorde av sig så var det alltför lite effekt under huven.

Efter lite surfande och våta drömmar om mera PSI kombinerat med svåra mardrömmar om skiljsmässa, liten etta med jordvärme och brev från Kronofågeln så blev det ett inköp av en större kompressor. För att försöka smuggla en B52 bombare under fruns känsliga radar så blev det bara en liten Kenne Bell 2,8LC. Ville inte ha den polerade, men utav någon underlig anledning så var det bara den som var på kampanj :doh: . Så efter en alldeles för läng väntan så ankom ett stort paket till en förvantansfull tokfrans med illa åtgången plånbock.

I paketet fanns kompressor, större spridare, handdator, större spjällhus och ett jättestort luftfilter som inte ryms alls.

Framtiden såg ljus ut än fast de första snöflingorna inte var långt borta

Bild
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
Lygdman1
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: fre apr 24, 2015 9:26 pm

Re: Anderssons fantasier Boss 302 Inköp större kompressor -d

Inlägg av Lygdman1 »

Riktigt läckert, men jag måste hålla med om att förra motorn lät väldigt trevligt även om jag bara hört den via telefon :) (Mina föräldrar vara på motorveckan för flera år sedan och ringde upp mig när din bil passerade) så fortsätt uppdatera med dina galenskaper och riktigt underhållande läsning..
Användarvisningsbild
bossrules
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jun 25, 2007 5:40 am
Ort: Lycksele

Re: Anderssons fantasier Boss 302 Inköp större kompressor -d

Inlägg av bossrules »

Lygdman1 skrev:Riktigt läckert, men jag måste hålla med om att förra motorn lät väldigt trevligt även om jag bara hört den via telefon :) (Mina föräldrar vara på motorveckan för flera år sedan och ringde upp mig när din bil passerade) så fortsätt uppdatera med dina galenskaper och riktigt underhållande läsning..
Inte alla gånger man är med i Motorversionen av Ring så varvar vi :hihi:

Moraliskt stöd och glada tillrop gör att man orkar hålla uppe ångan. Annars är man som oftast lika trycktålig som ett durkslag.

Dagens avhandling får ägnas åt sonens EPA. En vacker dag så drog jag hem en lätt överbetald rosthög som det var nån typ av märke på. Märket var banne mig överallt och efter en stunds fundering insåg jag att jag hade köpt en Electrolux. Bra med svensk kvalité tänkte jag och skred till verket. Insåg sent om sider att det var visst en Mercedes, allt som stod på tyska borde ha tänt varningslamporna. Men dom som allt annat var nog trasiga.

Såsom de flesta epor innehöll den tillräckligt mycket koppar för att försörja ett mindre lands behov i minst 6 månader. Kabelskrotet såldes med god vinst till den lokala skrotskummisen.

Käns bekant?? Detta är bara ett försiktigt smakprov. Är rädd att era klena nerver inte skulle tåla åsynen av hur det egentligen såg ut.

Bild

Sen var den väl inte motortvättad på dom senaste 25 åren. Så det blev att ta på sig parningsdräkten och börja tvätta. Frågor om min .... ja böjning avhandlas i ett annat forum :whistle:

MMMmm mums

Bild

Då jag tidigare varit hos min lokala järnhandel dvs Byggma men som enligt mig heter Bäcklunds. Hette så då jag var liten så då får det vara så än hur många gånger dom byter namn. Jawell, jag insåg att jag behövde en riktig tvätt och gav mig ifväg för att inhandla en sådan. Min ögon fastnade på ett gult viddunder med synnerligen grov strömkabel. Saker som tar mkt ström är alltid bra sa min far som förvisso jobbade åt Vatenfall. Han var säkert partisk den jäkeln. Säljaren slog mina drömmar i kras med en enkel fråga. Han undrade helt sonika om jag diskade i varmt eller kallt vatten. Jag kontrade enkelt med en retorisk motfråga; Förtstår att min herre är ogift då ni verkar känna till olika disktekniker? För att minska på svammlet så går vi till slutet. Hetvattentvätt är da bomb. Räcker med 220V och lite diesel så blir det såhär rent.

Bild

Sen köper man lite färg så blir det såhär piffigt.

Bild

Sen lägger man i överväxeln och släpper lös kabelfetischen :shock:

Bild

Inte lika superbt en del andra men det nog rycker det i baquetten lite grann.

Bild
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
Kjelle
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Ort: Lycksele

Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m. EPA skruvning

Inlägg av Kjelle »

Håller helt och fullt med om de fåniga och ständigt förändrade benämningarna på Bäcklunds, Arne Lindbergs, IC,Esso,Stora Hotellet,Domänservice,Bilbolaget,Tempo, ja listan kan göras nästan oändlig över dessa återkommande och oövertänkta namnbyten. Såg att en del av kablarna du tog bort troligen hade en del gemensamt med innehållet i kunskaperna(huvudet) på "elektrikerna", vacum... :hihi:
Användarvisningsbild
bossrules
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jun 25, 2007 5:40 am
Ort: Lycksele

Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m. EPA skruvning

Inlägg av bossrules »

Kjelle skrev:Håller helt och fullt med om de fåniga och ständigt förändrade benämningarna på Bäcklunds, Arne Lindbergs, IC,Esso,Stora Hotellet,Domänservice,Bilbolaget,Tempo, ja listan kan göras nästan oändlig över dessa återkommande och oövertänkta namnbyten. Såg att en del av kablarna du tog bort troligen hade en del gemensamt med innehållet i kunskaperna(huvudet) på "elektrikerna", vacum... :hihi:
Finns tydligen någon firma som heter Nordemans Bil i Lycksele. Har ingen aning om vart den ligger. Den man känner till är Bil-Nord och sen är det bra med det :hihi:

Mera historier från garedroben.

Redan som liten kravallpalt insåg man i skolduschen bleka skam att man hade betydligt mindre snickerdoodle än dom andra. Detta är något som följt mig som en skugga genom det fattiga liv man lyckats uthärda. Då räntorna var låga och skuldtaket i Anderssonska tjället inte längre knäckte takbjälkarna så var dags för seriös kompensation. Näsan samt övriga kroppsdelar riktade mot Boden för inköp av en riktig snickedoodleförlängare. Efter sedvanlig överseriös genomgång så blev det affär. En överseriös genom innebär följande; Starta bilen. Kontrollera att lampor blinkar, slocknar och tänds i önskvärd ordning. Vrid på alla reglage som du hittar. Spelar ingen roll att du inte vet vad dom har för funktion. Det är dock ett plus ifall det händer något då du vrider på reglagen. Det som är av yttersta vikt att kontrollera är kupéfläkten ty den är ofta jävlig att byte. Provkörning öro ick nödvändigt utan det är bara för räddharar och morsgrisar. Är du litet klen i nerverna så kan du se ifall fordonet har en potentiell oljekälla under sig. Detta behöver icket vara en nackdel utan kan snarare ses som en garant för ett välsmort och rostfritt underrede. Kan också vara tillfördel då man ska markera sitt revir då man är på friarstråt.

Den blygsamma och inte så talföre bodensaren var dock lite fundersam över det faktum att jag inte provkörde bilen. För att gå honom tillmötes så öppnade vi motorhuven och tittade på det öppna luftfiltret som han med illa dold stolthet förkunnade att han hade monterat själv.

Såhär såg kärran ut. Efter inköpet så köptes det minsann nya kalsonger en storlek större än tidigare, dvs XS.

Bild

Efter en tid så tycktes det börja att glappa i kalsongerna. Det var inte något jag var helt bekväm med. Läget var desperat och jag vände mig till Internet för att finna lösningar. Efter att ha pantsatt mormors mammelucker och farmors löständer så blev det inköp av en 6" höjningsats och sulor storlek 33" (kan ev ha varit 31"). Som sann tidsoptimist så utfördes allt arbete precis i anslutning till motorveckan. Projektgruppen för Projekt Snickerdoodle L tyckte att en höjningsats monteras på en natt. Kan aldrig behövas mera. Vi skred till verket vid 18:00 och var färdiga ganska exakt 07:00. Dock så hade vi ett svinn på en person ett tag då han utamattad hade somnat bakom ett hörn.

Bak var det ganska pang på. Dit med några block så var det i princip klart. Fram så var det inte lika enkelt. Där fick både under stor ångest både Ville Vinkelslip och Sture Svetstråd visa sig på styva linan.

Bild

Tack till Wist Last&Buss för lån av synnerligen karlaktiga pallbockar.

Bild

Såg ledamt ut i hjulhusen efter höjningen.

Bild

Efter ett besök hos gummiverkstan och Screen&Reklam så kändes livet uthärdligt. Hade tyvärr inte råd med nya fälgar så dom gamla fick duga än fast det var ballongdäcksvarning.

Bild
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
Skriv svar