Ascona A 2,1L
-
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 370
- Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
- Ort: gällivare
Re: Ascona A 2,1L
Kul bygge. Har provkört b230 spridare och dom har ganska smal spridarbild , du bör vara långt innanför marginalerna där. Blir kul att se hur det fungerar sen.
jimmy, gällivare
Re: Ascona A 2,1L
För att klara färgen på AN kopplingarna så har jag bara tejpat skiftnycklarna med frystejp. Använda mig av stora skiftnycklar för att få större anliggningsyta. Funkade bra för mig och betydligt billigare än en hiffi hiffi AN nycklar.
Smörjde du i slangen innan montering? Nu kanske man får skäll men jag smörjde lite lätt i slangen innan montering. Sen var det var inga problem att få den att ta gäng utan att nypa fast den i skruvstädet. Har köpt AN kopplingar och slang från Biltema, Kl Racing och Motor Nord. Biltema slangen var liiiite tjockare än dom andra så den gick lite tyngre på slutet då man skruvade ihop kopplingarna.
Smörjde du i slangen innan montering? Nu kanske man får skäll men jag smörjde lite lätt i slangen innan montering. Sen var det var inga problem att få den att ta gäng utan att nypa fast den i skruvstädet. Har köpt AN kopplingar och slang från Biltema, Kl Racing och Motor Nord. Biltema slangen var liiiite tjockare än dom andra så den gick lite tyngre på slutet då man skruvade ihop kopplingarna.
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
Re: Ascona A 2,1L
Hur håller biltemas "an bränsleslang"?
Deras vanliga vill ju på att torrspricka efter en sommar oavsett om man använder den eller ej..
Deras vanliga vill ju på att torrspricka efter en sommar oavsett om man använder den eller ej..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Ascona A 2,1L
Monterade min Biltema slang förra sommaren. Hade igång bilen för 2 veckor sedan och då var det tätt. Så än så länge funkar det, ta i allt trä som finns i närheten.The skrev:Hur håller biltemas "an bränsleslang"?
Deras vanliga vill ju på att torrspricka efter en sommar oavsett om man använder den eller ej..
Man har ju vis av andras olyckar en brandsläckare i bilen in case of slanghaveri eller annat. För skulla skrotet brinna upp så tror jag att man skulle bli halvdeprimerad.
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
Re: Ascona A 2,1L
Jäklar vad bra Du har ingen bild eller gissning på vad vinkeln är på sprutbilden?salmon skrev:Kul bygge. Har provkört b230 spridare och dom har ganska smal spridarbild , du bör vara långt innanför marginalerna där. Blir kul att se hur det fungerar sen.
Ok, jag provade med eltejp men den gled av hela tiden. Får införskaffa stora skiftnycklar till nästa gång.bossrules skrev:För att klara färgen på AN kopplingarna så har jag bara tejpat skiftnycklarna med frystejp. Använda mig av stora skiftnycklar för att få större anliggningsyta. Funkade bra för mig och betydligt billigare än en hiffi hiffi AN nycklar.
Smörjde du i slangen innan montering? Nu kanske man får skäll men jag smörjde lite lätt i slangen innan montering. Sen var det var inga problem att få den att ta gäng utan att nypa fast den i skruvstädet. Har köpt AN kopplingar och slang från Biltema, Kl Racing och Motor Nord. Biltema slangen var liiiite tjockare än dom andra så den gick lite tyngre på slutet då man skruvade ihop kopplingarna.
Jo jag smorde med olja annars hade det inte gått.
Den här har ju väv på sig så då slipper man ju se sprickornaThe skrev:Hur håller biltemas "an bränsleslang"?
Deras vanliga vill ju på att torrspricka efter en sommar oavsett om man använder den eller ej..
Skulle tror att det är samma tillverkare av biltemas slang som andra lika billiga AN-slangar.
Re: Ascona A 2,1L
Fick tipset tidigare i tråden att göra rundade avslutningar i sprängkåpan när man gör uttag.
Nu vart det väldigt fult men det var å andra sidan inte snyggt gjort från början.
Bytte olja i växellådan (vilket bara var ett par dl kvar i) och skruvade ihop allt igen. Hoppas på att kunna montera tillbaka motor och låda i morgon.
Nu vart det väldigt fult men det var å andra sidan inte snyggt gjort från början.
Bytte olja i växellådan (vilket bara var ett par dl kvar i) och skruvade ihop allt igen. Hoppas på att kunna montera tillbaka motor och låda i morgon.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 288
- Blev medlem: lör jan 28, 2012 12:30 pm
Re: Ascona A 2,1L
Følger med Bra jobba sålangt
Re: Ascona A 2,1L
Har lackat insuget.
Sen har jag påbörjat ett expriment för att se hur bra Coca Cola fungerar som rostlösare.
Kom fram till att min fulerail tar i bromsservot så nu måste jag bygga ett nytt. Började med att tillverka ett av ett runt rör men hade lite svårt att få alla spridarhylsor
raka.
Slutade med att jag tog en fyrkantsprofil istället.
Ska ta och beställa en bränsleregulator idag.
Sen har jag påbörjat ett expriment för att se hur bra Coca Cola fungerar som rostlösare.
Kom fram till att min fulerail tar i bromsservot så nu måste jag bygga ett nytt. Började med att tillverka ett av ett runt rör men hade lite svårt att få alla spridarhylsor
raka.
Slutade med att jag tog en fyrkantsprofil istället.
Ska ta och beställa en bränsleregulator idag.
Re: Ascona A 2,1L
Tackar tackarModlendingen skrev:Følger med Bra jobba sålangt
Gör så gott man kan
Re: Ascona A 2,1L
Nu när det är nära till uppstart så har man mindre tid att ta foton.
Har moterat insuget med fuelrail, Det läckte därimot från den fjärde spridaren så jag har istället modifierat om original fuelrail med AN kopplingar som jag svetsat direkt på BTR utgången och använde silverlod till ingången på mässingsröret. Det visade sig sen att det fortfarande läckte så spridaren byttes och då upphörde det, så min hemmabyggda kanske hade fungerat iallafall.
Gav kardanen ett lager svart färg innan den blev monterad.
Sen kom kompisen och tyckte att jag borde följa med ner till bugrun. Jag gick med på det men bara om jag får en egen bil att piska på banan. Så nu står man i en hast renovering/ombyggnadtion för att få bilen klar tills dess. Den har stått under ett träd i 3 år och innan dess i en lada i 6 år........
Vi byte i allafall motor på den till en små trimmad 1600cc med dubbla förgasare och extraktor grenrör och provade att besiktiga. Fick 6 nerslag på allt från ojämn bromsverkan och rost + att de upptäkte att det var fel motor. Så nu måste vi få igång original motorn och svetsa lite rost
Lite bevis på att asconan faktiskt lever kan jag bjuda på
(Bildkvaliten sjönk när jag ladda upp filmen)
Har moterat insuget med fuelrail, Det läckte därimot från den fjärde spridaren så jag har istället modifierat om original fuelrail med AN kopplingar som jag svetsat direkt på BTR utgången och använde silverlod till ingången på mässingsröret. Det visade sig sen att det fortfarande läckte så spridaren byttes och då upphörde det, så min hemmabyggda kanske hade fungerat iallafall.
Gav kardanen ett lager svart färg innan den blev monterad.
Sen kom kompisen och tyckte att jag borde följa med ner till bugrun. Jag gick med på det men bara om jag får en egen bil att piska på banan. Så nu står man i en hast renovering/ombyggnadtion för att få bilen klar tills dess. Den har stått under ett träd i 3 år och innan dess i en lada i 6 år........
Vi byte i allafall motor på den till en små trimmad 1600cc med dubbla förgasare och extraktor grenrör och provade att besiktiga. Fick 6 nerslag på allt från ojämn bromsverkan och rost + att de upptäkte att det var fel motor. Så nu måste vi få igång original motorn och svetsa lite rost
Lite bevis på att asconan faktiskt lever kan jag bjuda på
(Bildkvaliten sjönk när jag ladda upp filmen)
Re: Ascona A 2,1L
Har haft problem med att tändningen flyttar på sig och tror nu att det beror på triggergivaren på svänghjulet. Så nu flyttar jag fram givaren till remskivan istället.
Fräste ut ett 36-1 delning i remskivan och tillverkade ett fäste.
Det gick även bra på Bug Run. Blev mycket bankörning och trots tändnings problem som drog ner maxvarav till 3500 så han jag med ett varvtid på 2:01.02. Toppade 120kmh på rakan.
Bubblan bromsades till 56hk och jag vann RS banan på jämnast tid
Fräste ut ett 36-1 delning i remskivan och tillverkade ett fäste.
Det gick även bra på Bug Run. Blev mycket bankörning och trots tändnings problem som drog ner maxvarav till 3500 så han jag med ett varvtid på 2:01.02. Toppade 120kmh på rakan.
Bubblan bromsades till 56hk och jag vann RS banan på jämnast tid
Re: Ascona A 2,1L
Hjälp sökes!!!
Har massor av problem med mitt Megasquirt V3.00
Tändning som flyttat godtyckligt omkring, ingen gnista, osv. Det mest irriterande är att när man väl har fått motorn att gå och man kommer tillbaka nästa dag så fungerar det tamefan inte. Allt detta har resulterat i att jag nu har gått ifrån VR givare och nu sitter det en hallgivare i fördelaren.
Jag har lött om MS kortet enligt guiden och monterat ett 1kohm pullup motstånd.
Trigger angle är ställd med +45 och 83 grader för att få tändningen på 10 grader och den tänder på startgas med dör direkt.
Jag har använt både gamla och default bränslemappar och lekt med req_fuel för att försöka få den att fortsätta gå. Kan den här trigger angle inställningen förstöra insprutningens delen?
Tändstiften är blöta med den vägrar gå på annat än startgas, Bredbandslamdan visar över 20 ARF men det värdet går väll inte att lita på när man kör på startmotorn.
Bränsletrycket ligger på strax under 3bars tryck.
Duty cycle ligger på runt 1,4 procent eller 0,7 beroende på om jag väljer 2 eller 4 squirts per varv.
Alla säkringar är hela.
OBS Jag har fått bilen att gå med hallgivaren i fördelaren och då gick den hyfsat, det är nu två dagar efter som bilen vägrar gå.
Som sagt hjälp behövs.
Har massor av problem med mitt Megasquirt V3.00
Tändning som flyttat godtyckligt omkring, ingen gnista, osv. Det mest irriterande är att när man väl har fått motorn att gå och man kommer tillbaka nästa dag så fungerar det tamefan inte. Allt detta har resulterat i att jag nu har gått ifrån VR givare och nu sitter det en hallgivare i fördelaren.
Jag har lött om MS kortet enligt guiden och monterat ett 1kohm pullup motstånd.
Trigger angle är ställd med +45 och 83 grader för att få tändningen på 10 grader och den tänder på startgas med dör direkt.
Jag har använt både gamla och default bränslemappar och lekt med req_fuel för att försöka få den att fortsätta gå. Kan den här trigger angle inställningen förstöra insprutningens delen?
Tändstiften är blöta med den vägrar gå på annat än startgas, Bredbandslamdan visar över 20 ARF men det värdet går väll inte att lita på när man kör på startmotorn.
Bränsletrycket ligger på strax under 3bars tryck.
Duty cycle ligger på runt 1,4 procent eller 0,7 beroende på om jag väljer 2 eller 4 squirts per varv.
Alla säkringar är hela.
OBS Jag har fått bilen att gå med hallgivaren i fördelaren och då gick den hyfsat, det är nu två dagar efter som bilen vägrar gå.
Som sagt hjälp behövs.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
- Ort: Stigtomta
- Kontakt:
Re: Ascona A 2,1L
Hur har du ställt spark output? Inverted eller inte?
Är den felställd så kommer duty cycle till spolen bli "helt fucked up" och även så flyttar sig tändpunkten beroende på varvtal även om du låser på en viss tändning.
Hur den ska stå beror på vilket tändsystem du har. Vad sitter på motorn?
/David
Är den felställd så kommer duty cycle till spolen bli "helt fucked up" och även så flyttar sig tändpunkten beroende på varvtal även om du låser på en viss tändning.
Hur den ska stå beror på vilket tändsystem du har. Vad sitter på motorn?
/David
Re: Ascona A 2,1L
Led 14 = Spark output A
Inte Inverted har jag för mig.
Jag använder det inbyggda tändsteget och en biltema spole med fördelare.
Hittade precis det här på Megasquirt suport forum.
Inverted vs non-inverted spark output?
"It is critically important to get the inverted vs. non-inverted set right.
Somehow this isn't really discussed on the MSnS page. I'll get that rectified.
Non-inverted means your module fires when the signal wire goes from 5v/12v to 0v
Inverted means your module fires when the signal wire goes from 0v to 5v/12v
Most ignition modules seem to use Non-inverted. However, if you are using the "points input" on an MSD box or similar you need Inverted"
http://www.msextra.com/forums/viewtopic.php?f=4&t=9341
Jag prova att ändra det och se om jag kan få ner trigger angle men det som har hänt när jag provat att invertera är att tändspolen har blivit varm och det tycker jag inte känns optimalt.
Inte Inverted har jag för mig.
Jag använder det inbyggda tändsteget och en biltema spole med fördelare.
Hittade precis det här på Megasquirt suport forum.
Inverted vs non-inverted spark output?
"It is critically important to get the inverted vs. non-inverted set right.
Somehow this isn't really discussed on the MSnS page. I'll get that rectified.
Non-inverted means your module fires when the signal wire goes from 5v/12v to 0v
Inverted means your module fires when the signal wire goes from 0v to 5v/12v
Most ignition modules seem to use Non-inverted. However, if you are using the "points input" on an MSD box or similar you need Inverted"
http://www.msextra.com/forums/viewtopic.php?f=4&t=9341
Jag prova att ändra det och se om jag kan få ner trigger angle men det som har hänt när jag provat att invertera är att tändspolen har blivit varm och det tycker jag inte känns optimalt.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
- Ort: Stigtomta
- Kontakt:
Re: Ascona A 2,1L
Ett av felen som blir är att spolen blir överhettad ifall man har ställt det fel. Så det låter som att du har den rätt, lite varm kan väl spolen få bli men het ska den absolut inte bli.
/David
/David