Ascona A 2,1L

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Ascona A 2,1L

Inlägg av Max B »

Hej alla!!!!!!

Har köp på mig en Ascona A från 1971 som ska bli något roligt av.

Bild

Den kommer få gå med en rakställd Volvo B21 motor och kommer besiktas med förgasare och brytare bara för att få ut den i sommar. Växellådan blir en M45.
Den kommer senare utrustas med turbo och insprutning. Kan kanske bli en Saab kort motor istället för turbo på Volvo motorn. Vet inte riktigt änn, kan kanske bli någon annan motor också.


Började med det roligaste som finns, SLIPA ROST!!!!!!!!!
Bild

Bild

Ända allvarliga rost som jag hittat, dock ska stänkskärmar bak bytas till mindre knöliga.
Bild

Bort med den gamla bakaxeln :thumbright:
Bild

Nya bakaxeln!!! Komplett med bromsar, bromsvajrar, stag, krängningshämmare.
Bild
Senast redigerad av Max B den mån mar 23, 2015 10:41 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Ascona A

Inlägg av Johan_P »

Smutt.. Den där har jag kollat på men då ville han ha så jävla mycket pengar för den så jag skippa den. Men den är hyfsad fräsch i kaross. För att vara ascona a. Kommer nog bli fränt det där...
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Ascona A

Inlägg av The »

Sätt i en XE eller något annat än en volvomotor, känns som att det finns för många som redan drabbats av det ödet. Speciellt när volvomotorerna inte är ett dugg bättre än Opel varianterna.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Emils
För mycket laddtryck
Inlägg: 249
Blev medlem: sön jan 06, 2008 8:37 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ascona A

Inlägg av Emils »

Max B skrev:Hej alla!!!!!!

Har köp på mig en Ascona A från 1971 som ska bli något roligt av.

Bild
Blir nog fränt bygge :)

Helt jävla offtopic, men du fick med Juha Ristimaa "Tiger" i bakgrunden :thumbright:
Emil Sundberg.
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Ascona A

Inlägg av Max B »

Johan_P skrev:Smutt.. Den där har jag kollat på men då ville han ha så jävla mycket pengar för den så jag skippa den. Men den är hyfsad fräsch i kaross. För att vara ascona a. Kommer nog bli fränt det där...
Jo den var ganska dyr men jag orkade inte vänta på att en annan kaross med "rätt papper" skulle dyka upp till salu.
Senast redigerad av Max B den mån mar 23, 2015 10:38 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Ascona A

Inlägg av Max B »

The skrev:Sätt i en XE eller något annat än en volvomotor, känns som att det finns för många som redan drabbats av det ödet. Speciellt när volvomotorerna inte är ett dugg bättre än Opel varianterna.
Anledningen att jag väljer Volvo motorn är att jag har flera motorer står och kan lätt få ihop en motor så jag kan köra i sommar.
Har funderat på att ta en motor från en Saab 9000 2,0T men ogillar att grenröret är på "fel" sida. Bör bli ganska trångt vid styrstång och bromsservo. Tycker det är ont om turbomotorer som ligger max 150 hk original.

Vad jag kommer på just nu är det bara:

Saab 9000 2,0T
Volvo 940 2,3T
Audi (vag) 1,8t
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Ascona A

Inlägg av Max B »

Dagens arbete.

Började med att köpa en dammsugare till verkstan vilket har varit mycket efterlängtat :) Hatar när dammar så jävligt när man sopar. Sen drar det alltid genom verkstaden så man får allt i ansiktet :evil:
Bild

Fortsatte kvällen med att montera upp den nya bakaxeln.
Bild

Hade kommit ungefär halvvägs när jag såg att en av de främre gummikuddarna som håller i struten var helt slut.... suck :doh:

Bild
Va bara att riva igen, som tur var hittade jag några bättre begagnade i en låda :thumbright:

Ihop med allt igen och nu hamnade bakaxeln där den borde vara.
Bild

Mina fina Dr. De Carbon Systems stötdämpare satt som ett smäck :lol:
Bild

Är det någon som vet om dom här stötdämparna är justerbara?
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Ascona A

Inlägg av Dennis M »

Max B skrev:
The skrev:Sätt i en XE eller något annat än en volvomotor, känns som att det finns för många som redan drabbats av det ödet. Speciellt när volvomotorerna inte är ett dugg bättre än Opel varianterna.
Anledningen att jag väljer Volvo motorn är att jag har flera motorer står och kan lätt få ihop en motor så jag kan köra i sommar.
Har funderat på att ta en motor från en Saab 9000 2,0T men ogillar att grenröret är på "fel" sida. Bör bli ganska trångt vid styrstång och bromsservo. Tycker det är ont om turbomotorer som ligger max 150 hk original.

Vad jag kommer på just nu är det bara:

Saab 9000 2,0T
Volvo 940 2,3T
Audi (vag) 1,8t

Kul bygge!

9000 t5 är betydligt modernare än 940 motorn, troligen är vag 1.8t klart lättaste motorn vilket inte heller ä dumt, jag tror en opel xe är klart lättare än en 9000 med men de finns ju inte med lämplig effekt.
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av Max B »

Kvällens arbete.

Började bra med att dra av ett bromsrör till vänster fram :doh:

Bild

Hittade lite fler roliga rostskador.
Bild

Någon som vet hur bakarna fram är uppbyggda på en Ascona? Ser ut som flera lager plåt eller har jag fel?
Bild

Såhär kam man också laga plåtskador :shock:
Bild

Gav mig sen på att demontera framvagnen, var ganska smidigt dock satt alla bultar som f**.
Det krävdes meterlånga skaft för att lossa på dem.
Bild
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Ascona A

Inlägg av Max B »

Dennis M skrev:

Kul bygge!

9000 t5 är betydligt modernare än 940 motorn, troligen är vag 1.8t klart lättaste motorn vilket inte heller ä dumt, jag tror en opel xe är klart lättare än en 9000 med men de finns ju inte med lämplig effekt.
Fördelen som jag ser med Volvomotorn är att jag tycker att det finns mycket mer lättillgänglig information på hur man bygger en bra motor, (speciellt på det här forumet).

Audimotorn vore roligt men problemet är att jag inte hittat en vettig lösning på växellåda. Helst skulle jag vilja kunna köpa en adapter platta eller sprängkåpa till en smidig växellåda för bakhjulsdrift. De flesta som jag hittat som använder Audimotorer på rwd bilar har antingen mittmonterat motorn eller lämnat in växellådor på specialomsvetsning. Blir så långt stopp om man måste lämna iväg det om man råkar köra sönder flera lådor.

Sen har jag ingen aning om hur lätt det är att plocka tex 400hk ur en Audi 1,8t eller om det blir särskilt körbart. Har hört om trimchip upp till 300 hk men det brukar jag ta med en nypa salt.
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av Johan_P »

Det är dubbel plåt i ramen fram. 3mm innan för och ca 1mm plåt utan på. byte det på min ett himla pyssel. Men du kan köpa profil 60x40x3 och lägga dit det passar hyfsat.
kg-racer
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: ons apr 23, 2014 7:03 am

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av kg-racer »

Får man fråga vad du fick ge för karossen??
Är lite sugen på en kaross dar ifrån..
Mvh Kjelle.G
Kjell Gladh
Upplands Väsby.
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av Johan_P »

Det började på 10k när jag frågade. Och den karossen var väldigt dålig.Det bästa är att ringa honom och fråga..
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av Max B »

kg-racer skrev:Får man fråga vad du fick ge för karossen??
Är lite sugen på en kaross dar ifrån..
Mvh Kjelle.G
För mycket.....
Det bästa är att ringa och prata med honom som Johan_P säger.
Johan_P skrev:Det är dubbel plåt i ramen fram. 3mm innan för och ca 1mm plåt utan på. byte det på min ett himla pyssel. Men du kan köpa profil 60x40x3 och lägga dit det passar hyfsat.
Tack för tipset :thumbright:
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av Max B »

Ny update!!!!


Tog loss framskärmarna, tidigare ägare hade nog ont om skruvar för de var ihopsvetsade med karossen.......
Bild

Min nya framvagn, komplett med ventilerade skivor och stora bromsar. Vet dock inte riktigt vad de kommer ifrån, tror de är från en Omega V6.
Bild

Kompleterad med en kort styrväxel :thumbright:
Två varv mellan ändlägena.
Bild

Kanon verktyg. Kan verkligen rekommendera.
Bild
Skriv svar