Ascona A 2,1L

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av Max B »

Har kämpat hela kvällen men ingen framgång.
När jag ska ställa tändningen så gör jag såhär.

Nollställer motorn
Backar den till 60 (eller 10) BTDC
Sätter mitten led dioder på boxen till irq trigger
Vrider fördelaren så att hallgivaren är precis innan metallen på givarskivan i fördelaren.
Sätter trigger angle på 60 grader
Låser tidningen till 10 grader .

Länk till guide http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... Manual.htm

Det funkar som kyss mig i arslet. Någon som kan förklara vad jag gör fel?
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av David V »

Får du ingen gnista alls eller kommer den på fel ställe?

Du kan ju låsa tändningen på t.ex 10 grader och köra på startmotorn, utan att starta motorn ifall den nu är tjurig. Strobba tändningen och se så du ligger hyggligt rätt mot de 10 graderna. Är det helfel så ändra trigger angle till det funkar och tänk i efterhand ut varför det blev som det blev...

/David
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av Husse1 »

Gissar att hallgivare och rotor inte lirar rätt. Antagligen så måste du göra hallgivaren justerbar, så den står som du säger, samt att rotorn samtidigt då pekar på ett "kabeltorn" i locket.
Fick justera det på min v8, för när hallen stod rätt på den så hamnade rotorn mitt i mellan två av kabeltornen i locket. Så gnistan hade ingenstans att ta vägen eller hoppade lite som den ville mellan det två utgångarna/kabeltornen i locket.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av David V »

Precis! Husse1 är nått spåren. Man kan inte i förväg bestämma sig för en viss trigger angle om man har hallgivaren i fördelaren, den får bli det den blir efter hur relationen rotor / hallgivare är skapt. Om trigger angle blir utanför vettigt område när rotorn står rätt så tror jag att det finns en inställning i sprutet att trigga på positiv eller negativ flank från hallen. Ändra då den och justera om din trigger angle. Kör du nu med vevaxeltrigger istället så kan du justera båda individuellt, men som Husse1 säger: Kolla så rotorn står rätt mot terminalerna. Sätt veven på noll, kolla så den pekar bra och vrid sen veven till typ 40 grader (eller din max önskade tändning) före tdc och se så det fortfarande är kontakt. Ta ett gammalt fördelarlock och kapa av så du kan titta ner och se direkt.

/David
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av Max B »

Nu har jag lyckats få tändningen till tigger angle 87 grader genom att flytta på hallgivaren och rotor står mot rätt torn i fördelaren.
Jätte bra tips med fördelarlocket :)

Dock så står den bara rätt så länge jag inte använder tigger return och den tänder bara ibland. Kanske två tre gånger sen tänder den inte på flera varv.

Ändrar jag dwell control till fixed duty så blir tändningen mer stabil men eftersom jag använder det inbyggda tändsteget så kan jag ju inte köra så. När jag provar med startgas så mot hugger den ett par gånger innan den träffar rätt med tändningen.
(Tändningen är låst till 10 grader)
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av David V »

Strunta i trigger return, sätt det på basic trigger. Om jag fattat rätt så används det bara vid startmotorkörning för att få stabilare tändpunkt om varvtalet svajar mycket när man kör på starten. Det är inte säkert det funkar med alla utseenden på triggerskivan för hallgivaren, man måste väl på något vis veta längden på tungorna i plåten som far förbi hallsensorn. Den ska ju då plötsligt byta till att trigga på falling edge och har man satt upp allt att använda rising edge så kan jag inte förstå hur det ska funka rakt upp och ner... Kan säkert spöka till det. Labba dock gärna med det sen när allt funkar!
Triggar du nu på rising eller falling edge förresten?

/David
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av Max B »

Det borde vara rising edge då den triggar när metallen går igenom hallgivaren. Jag har febrilt letat efter var man väljer rising eller falling edge men hittar det inte i Tunerstudio.
Har laddat ner den senaste versionen av tunerstudio till en annan dator och där skriver man i hjälprutan att man bör ligga mellan 60-70 grader på trigger angle?
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av Max B »

Nu har jag fått bilen att gå igen.

Tack för hjälpen!

Behöver göra lite finjustering av hallgivaren då jag fick vrida en del på fördelaren för att få tändningen nollad.
Man verkar inte kunna ställa fördelaren rätt med stroboskoplampa på startmotorn för tändningen flyttade sig 30-40 grader när motorn startade.

Trim angle verkar inte ha någon inverkan på tändningen vad jag märkt.
Ska prova Cranking Advance angle, misstänker att den behöver vara 30 grader eftersom jag fick backa 30 när motorn startade.

Jag har dock lyckats bränna upp startmotorn så måste få tag på en ny. Någon som vet om biltemas startmotor är något att ha?
Skriv svar