Ascona A 2,1L

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av Max B »

Mothman skrev:Inspirerande och roligt projekt att läsa om!
Kommer definitivt att följas!
Kul att höra!!!

Riktig motivations booster :thumbright:
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av Max B »

Kan man inte knacka plåt blir det många svetsfogar....

Bild
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av Max B »

Min TPS givare var bara aningen för stor så skruvarna passade inte.

La bara på flera strängar med tillsatstråd som jag borrade och gängade i. Får jag lust senare så ska jag slipa till det så det ser mer proffsigt ut.

Bild

Halvfärdig fläns till spjällhuset. Ska skära ut mitten med plasmaskäraren sen. :thumbright:

Bild

Nya VS original spjällhus :hey:

Bild
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av Max B »

Avlöser motorbygget med lite rostlagningar. Fick tag i lite ekonomiplåt

Bild

Har aldrig bytt skärmkanter förut så får se hur det går

Bild
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av Max B »

Lite bilder från rostlagningen

Bild

Har läst att man inte bör helsvetsa utan punkta, vänta, punkta vänta.....

Bild

Baksidan

Bild

Bild

Pratade lite med kollegerna på jobbet och de tyckte att man kan skippa L-kanten och bygga rätt ner till skärmkanten.

Bild

Sen på med rostskyddsprimer.

Bild

Kändes skönt ett tag att vara klar tills jag kom på att jag har andra sidan kvar :(

Undersökte även varför förardörren hänger neråt så man behöver lyfta den när man ska stänga. Kom fram till att man har rostlagat tidigare men inte behandlat baksidan av plåten så lagnigen har rostat bort från insidan. :doh:

Då blev jag lite less och åkte hem för att beställa en gaslins till tig-svetsen.
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av Johan_P »

Hehe vad vore livet med en opel utan rost. :lol: Ser bra ut. bra tänkt där att svetsa punkter bara. Du behöver ju inte inte vänta mellan svetsarna. Huvudsaken är att du inte svetsar på samma ställe konstant då det blir oftast för varmt i plåten och den "sväller" och du kommer få en plåt som kan slå sig flera mm.
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av Max B »

Gapet när man försöker stänga dörren.

Bild

Pallade upp bilen under A-stolpen och sågade hål.

Bild

Bild

Hittade lite mer roligt fuskarbete....

Bild
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av Johan_P »

Dom där ställena är alltid rostiga på Opel. Var lika på min ascona och samma på mantan jag har nu. Ett jädra pyssel att komma åt. Men du ser ju ut att kunna svetsa så det blir nog bra. :thumbright:
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av Max B »

Har lyckas fått hela helgen i verkstaden så nu har jag massor av bilder till er


Började med att slipa ner den gamla färgen i bagageutrymmet och lackade med Hagmans rostskyddsprimer.
Bild

Sen efter mer änn en vecka hade jag äntligen fått min gaslins till svetsen så nu kunde jag svetsa klart insuget :thumbright:
Smak prov på en kärlfog.
Bild

Locket på hade bara 1,5mm plåt hemma och det är nog risk för att den spricker med turboladd senare men då får jag byta den då.
Bild

Efter allt det svetsandet så hade flänsen bra slagit sig 1mm :D Väldigt nöjd om jag får säga det själv.
Bild

Två olika svetsmetoder. Tanken är att de ska fungera som flexskydd när det blir tryck i insuget.
Bild

Använde plasmaskäraren igen, Märkte att den var väldigt kinkig på att man har jordat arbetsbiten rätt. Vanligtvis när jag svetsar så sätter jag jordklämman i min rostfria bänk och det brukar fungera perfekt. men nu behövde jag sätta jordklämman direkt i arbetsstycket plus isolera allt från arbetsbänken innan den tände plasmalågan.
Bild

Efter lite handfilande.
Bild

Punktat på plats.
Bild

Tajt mot huven men det går.
Bild

Svetsade fast flänsen med gasspjället på plats för att hindra att det skulle slå sig allt för mycket.
Bild

Fästen till fuelrail.
Bild

Bild

Test monterat
Bild

Sista att svetsa är gängorna till lufttempgivaren.
Bild

Bild

Min brist på roliga idéer gjorde att det vart mattsvart i bagaget.
Bild

Har hittat AN adapter till rör, Man har dragit bensinledningarna inne i bilen med kopparrör. Det fungerade bra när man bara hade förgasartryck i lednigen men när jag monterade en bosch 044 kopia så läcker det ur alla skarvar med slangklämmor. Hoppas det här fungerar bättre.
Bild

Eftersom jag vill montera slang på röret så behövde jag en hane hane adapter som inte fans på racetema. därimot hade de en massa svetsnipplar :thumbright:
Bild

Bild

Såhär är det tänkt att bli.
Bild
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av Max B »

Johan_P skrev:Dom där ställena är alltid rostiga på Opel. Var lika på min ascona och samma på mantan jag har nu. Ett jädra pyssel att komma åt. Men du ser ju ut att kunna svetsa så det blir nog bra. :thumbright:
Jag måste erkänna att jag hade varken lust eller tid att laga ordentligt utan jag bra sågade bort de värsta bitarna och lappade i ny plåt.
Ska leta och se om det finns någon ekonomiplåt som man kan få tag i.
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av David Herbertsson »

Bra jobbat med plåten och allt annat, Asconorna är roliga så det här kommer bli en kul bil!

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av Max B »

David Herbertsson skrev:Bra jobbat med plåten och allt annat, Asconorna är roliga så det här kommer bli en kul bil!

/David
Tackar, Det tror jag också.
På lite längre sikt när jag har fått upp effekten på motorn så kommer jag nog vilja prova på drifting.
Finns det någon där ute som har en bra ide på hur man ökar styrvinkeln på de här framvagnarna?
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av Max B »

Har fixat ett fäste till bränslepumpen.

Bild

Påbörjat bränslesystem.

Bild

Jag har hört att det finns aluminium nycklar till AN kopplingar som inte ska förstöra färgen på kopplingarna men jag har inte lyckas få muttern att ta gäng utan spänna fast den i skruvstädet och pressa som satan.
Finns det något bra knep?

Bild
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av Max B »

Har monterat bränslepumpen med fäste. Köpte fyra stycken gummikuddar från biltema som förhoppningsvis kan ta bort en del av snurrandet från pumpen.

Bild

Mina tändkablar tar i insuget och de såg lite mosade ut så jag började söka på nätet efter något klurigt och kom över ett ryckte att det finns vinklade fördelarlock till volvo fördelare och att det kanske kunde vara från någon SAAB. Undersökte saken på Biltema och det verkar som om fördelarlocket från SAAB 900 passar :thumbright:

Bild

Bild

Har svetsat dit ett luftfördelningsblock i insuget.

Bild

Sen har jag även förberett insuget för planfräsning på måndag.

Bild

Bränslefilter monterat i högra hörnet av monterutrymmet.

Bild
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av Max B »

En action bild på planfräsning av insuget.

Bild

Tog mig lite tid att laga gammel japsaren. 30 år gammal i år och alla skruvar lossnade utan att trilskas något nämnvärt.
Jobbet var att byta bränslepump till en Biltema performance :hihi:

Bild

När det var klart så rev jag motor och låda ur Asconan igen

Bild

Allt detta jobbet för att byta tätningen runt vevaxeln :thumbdown:

Bild

Jag lyckades dock ha sönder örat på mässingsbiten som håller bromsslangen på plats i karossen. Jag har ingen aning vad det är för bromsar och skivor som sitter monterade.
Misstänker att det kan vara SAAB eller Omega bromsar men har ingen aning. Är det någon som känner igen bromsslangarna?

Bild
Skriv svar