Ascona A 2,1L
Ascona A 2,1L
Hej alla!!!!!!
Har köp på mig en Ascona A från 1971 som ska bli något roligt av.
Den kommer få gå med en rakställd Volvo B21 motor och kommer besiktas med förgasare och brytare bara för att få ut den i sommar. Växellådan blir en M45.
Den kommer senare utrustas med turbo och insprutning. Kan kanske bli en Saab kort motor istället för turbo på Volvo motorn. Vet inte riktigt änn, kan kanske bli någon annan motor också.
Började med det roligaste som finns, SLIPA ROST!!!!!!!!!
Ända allvarliga rost som jag hittat, dock ska stänkskärmar bak bytas till mindre knöliga.
Bort med den gamla bakaxeln
Nya bakaxeln!!! Komplett med bromsar, bromsvajrar, stag, krängningshämmare.
Har köp på mig en Ascona A från 1971 som ska bli något roligt av.
Den kommer få gå med en rakställd Volvo B21 motor och kommer besiktas med förgasare och brytare bara för att få ut den i sommar. Växellådan blir en M45.
Den kommer senare utrustas med turbo och insprutning. Kan kanske bli en Saab kort motor istället för turbo på Volvo motorn. Vet inte riktigt änn, kan kanske bli någon annan motor också.
Började med det roligaste som finns, SLIPA ROST!!!!!!!!!
Ända allvarliga rost som jag hittat, dock ska stänkskärmar bak bytas till mindre knöliga.
Bort med den gamla bakaxeln
Nya bakaxeln!!! Komplett med bromsar, bromsvajrar, stag, krängningshämmare.
Senast redigerad av Max B den mån mar 23, 2015 10:41 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Ascona A
Smutt.. Den där har jag kollat på men då ville han ha så jävla mycket pengar för den så jag skippa den. Men den är hyfsad fräsch i kaross. För att vara ascona a. Kommer nog bli fränt det där...
Re: Ascona A
Sätt i en XE eller något annat än en volvomotor, känns som att det finns för många som redan drabbats av det ödet. Speciellt när volvomotorerna inte är ett dugg bättre än Opel varianterna.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Ascona A
Blir nog fränt bygge
Helt jävla offtopic, men du fick med Juha Ristimaa "Tiger" i bakgrunden
Emil Sundberg.
Re: Ascona A
Jo den var ganska dyr men jag orkade inte vänta på att en annan kaross med "rätt papper" skulle dyka upp till salu.Johan_P skrev:Smutt.. Den där har jag kollat på men då ville han ha så jävla mycket pengar för den så jag skippa den. Men den är hyfsad fräsch i kaross. För att vara ascona a. Kommer nog bli fränt det där...
Senast redigerad av Max B den mån mar 23, 2015 10:38 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Ascona A
Anledningen att jag väljer Volvo motorn är att jag har flera motorer står och kan lätt få ihop en motor så jag kan köra i sommar.The skrev:Sätt i en XE eller något annat än en volvomotor, känns som att det finns för många som redan drabbats av det ödet. Speciellt när volvomotorerna inte är ett dugg bättre än Opel varianterna.
Har funderat på att ta en motor från en Saab 9000 2,0T men ogillar att grenröret är på "fel" sida. Bör bli ganska trångt vid styrstång och bromsservo. Tycker det är ont om turbomotorer som ligger max 150 hk original.
Vad jag kommer på just nu är det bara:
Saab 9000 2,0T
Volvo 940 2,3T
Audi (vag) 1,8t
Re: Ascona A
Dagens arbete.
Började med att köpa en dammsugare till verkstan vilket har varit mycket efterlängtat Hatar när dammar så jävligt när man sopar. Sen drar det alltid genom verkstaden så man får allt i ansiktet
Fortsatte kvällen med att montera upp den nya bakaxeln.
Hade kommit ungefär halvvägs när jag såg att en av de främre gummikuddarna som håller i struten var helt slut.... suck
Va bara att riva igen, som tur var hittade jag några bättre begagnade i en låda
Ihop med allt igen och nu hamnade bakaxeln där den borde vara.
Mina fina Dr. De Carbon Systems stötdämpare satt som ett smäck
Är det någon som vet om dom här stötdämparna är justerbara?
Började med att köpa en dammsugare till verkstan vilket har varit mycket efterlängtat Hatar när dammar så jävligt när man sopar. Sen drar det alltid genom verkstaden så man får allt i ansiktet
Fortsatte kvällen med att montera upp den nya bakaxeln.
Hade kommit ungefär halvvägs när jag såg att en av de främre gummikuddarna som håller i struten var helt slut.... suck
Va bara att riva igen, som tur var hittade jag några bättre begagnade i en låda
Ihop med allt igen och nu hamnade bakaxeln där den borde vara.
Mina fina Dr. De Carbon Systems stötdämpare satt som ett smäck
Är det någon som vet om dom här stötdämparna är justerbara?
Re: Ascona A
Max B skrev:Anledningen att jag väljer Volvo motorn är att jag har flera motorer står och kan lätt få ihop en motor så jag kan köra i sommar.The skrev:Sätt i en XE eller något annat än en volvomotor, känns som att det finns för många som redan drabbats av det ödet. Speciellt när volvomotorerna inte är ett dugg bättre än Opel varianterna.
Har funderat på att ta en motor från en Saab 9000 2,0T men ogillar att grenröret är på "fel" sida. Bör bli ganska trångt vid styrstång och bromsservo. Tycker det är ont om turbomotorer som ligger max 150 hk original.
Vad jag kommer på just nu är det bara:
Saab 9000 2,0T
Volvo 940 2,3T
Audi (vag) 1,8t
Kul bygge!
9000 t5 är betydligt modernare än 940 motorn, troligen är vag 1.8t klart lättaste motorn vilket inte heller ä dumt, jag tror en opel xe är klart lättare än en 9000 med men de finns ju inte med lämplig effekt.
Re: Ascona A 2,1L
Kvällens arbete.
Började bra med att dra av ett bromsrör till vänster fram
Hittade lite fler roliga rostskador.
Någon som vet hur bakarna fram är uppbyggda på en Ascona? Ser ut som flera lager plåt eller har jag fel?
Såhär kam man också laga plåtskador
Gav mig sen på att demontera framvagnen, var ganska smidigt dock satt alla bultar som f**.
Det krävdes meterlånga skaft för att lossa på dem.
Började bra med att dra av ett bromsrör till vänster fram
Hittade lite fler roliga rostskador.
Någon som vet hur bakarna fram är uppbyggda på en Ascona? Ser ut som flera lager plåt eller har jag fel?
Såhär kam man också laga plåtskador
Gav mig sen på att demontera framvagnen, var ganska smidigt dock satt alla bultar som f**.
Det krävdes meterlånga skaft för att lossa på dem.
Re: Ascona A
Fördelen som jag ser med Volvomotorn är att jag tycker att det finns mycket mer lättillgänglig information på hur man bygger en bra motor, (speciellt på det här forumet).Dennis M skrev:
Kul bygge!
9000 t5 är betydligt modernare än 940 motorn, troligen är vag 1.8t klart lättaste motorn vilket inte heller ä dumt, jag tror en opel xe är klart lättare än en 9000 med men de finns ju inte med lämplig effekt.
Audimotorn vore roligt men problemet är att jag inte hittat en vettig lösning på växellåda. Helst skulle jag vilja kunna köpa en adapter platta eller sprängkåpa till en smidig växellåda för bakhjulsdrift. De flesta som jag hittat som använder Audimotorer på rwd bilar har antingen mittmonterat motorn eller lämnat in växellådor på specialomsvetsning. Blir så långt stopp om man måste lämna iväg det om man råkar köra sönder flera lådor.
Sen har jag ingen aning om hur lätt det är att plocka tex 400hk ur en Audi 1,8t eller om det blir särskilt körbart. Har hört om trimchip upp till 300 hk men det brukar jag ta med en nypa salt.
Re: Ascona A 2,1L
Det är dubbel plåt i ramen fram. 3mm innan för och ca 1mm plåt utan på. byte det på min ett himla pyssel. Men du kan köpa profil 60x40x3 och lägga dit det passar hyfsat.
Re: Ascona A 2,1L
Får man fråga vad du fick ge för karossen??
Är lite sugen på en kaross dar ifrån..
Mvh Kjelle.G
Är lite sugen på en kaross dar ifrån..
Mvh Kjelle.G
Kjell Gladh
Upplands Väsby.
Upplands Väsby.
Re: Ascona A 2,1L
Det började på 10k när jag frågade. Och den karossen var väldigt dålig.Det bästa är att ringa honom och fråga..
Re: Ascona A 2,1L
För mycket.....kg-racer skrev:Får man fråga vad du fick ge för karossen??
Är lite sugen på en kaross dar ifrån..
Mvh Kjelle.G
Det bästa är att ringa och prata med honom som Johan_P säger.
Tack för tipsetJohan_P skrev:Det är dubbel plåt i ramen fram. 3mm innan för och ca 1mm plåt utan på. byte det på min ett himla pyssel. Men du kan köpa profil 60x40x3 och lägga dit det passar hyfsat.
Re: Ascona A 2,1L
Ny update!!!!
Tog loss framskärmarna, tidigare ägare hade nog ont om skruvar för de var ihopsvetsade med karossen.......
Min nya framvagn, komplett med ventilerade skivor och stora bromsar. Vet dock inte riktigt vad de kommer ifrån, tror de är från en Omega V6.
Kompleterad med en kort styrväxel
Två varv mellan ändlägena.
Kanon verktyg. Kan verkligen rekommendera.
Tog loss framskärmarna, tidigare ägare hade nog ont om skruvar för de var ihopsvetsade med karossen.......
Min nya framvagn, komplett med ventilerade skivor och stora bromsar. Vet dock inte riktigt vad de kommer ifrån, tror de är från en Omega V6.
Kompleterad med en kort styrväxel
Två varv mellan ändlägena.
Kanon verktyg. Kan verkligen rekommendera.