Ascona A 2,1L
Re: Ascona A 2,1L
Tips är att inte lämna skarpa hörn utan slipa så stora radier som möjligt för att undvika sprickanvisningar (tänkte på kopplingskåpan)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Ascona A 2,1L
Ok, det visste jag inte.The skrev:Tips är att inte lämna skarpa hörn utan slipa så stora radier som möjligt för att undvika sprickanvisningar (tänkte på kopplingskåpan)
Ska försöka komma ihåg att slipa om det nästa gång jag lyfter ur motorn.
Re: Ascona A 2,1L
HAHA!!!
Moroten fick plats!!!!
Andra sidan.
Tillverkade ett par motorfästen, tog längre tid än jag trodde det skulle göra. Helsvetsade dem med gamel pinnsvetsen då jag bara har en enfas mig/mag.
Och så tar vi ut den den andra vägen
Mycket enklare att demontera motor och låda såhär. Nästan som en bubbla
Dax att svetsa fästen i framvagnsbalken.
Hela kopplings armen fick inte plats i växellådstunneln så en smidig lösning behövdes. (kom på sen att jag vänt den åt fel håll ).
Närbild på nya motorfästena
Och så ner med karossen igen
Sen hade någon klumpig jä...l glömt att montera alla sprintar i verkstadskranen så hela karrosen föll ner med en smäll
Som tur var gick ingenting sönder och motorn hamnade nästan perfekt i motorutrymmet.
Misslyckat växellådsfäste, det sviktar för mycket i motorkudden så växellådskåpan tar i krängningshämmaren.
Början på ett nytt insug, tillverkade dehär för 4 år sen, tur att minnet fungerar ibland
Har ingen aning hur det här insuget kommer att fungera, hoppas bara på att det leverar ungefär lika till alla cylindrar. Ska bygga om den till insprutning senare och då kommer mer tid och tanke läggas på att få till ett snyggt och flödesmässigt bättre. Skulle gissa att man får dåligt gasrespons och eventuellt dålig tomgång med det här insuget.
Moroten fick plats!!!!
Andra sidan.
Tillverkade ett par motorfästen, tog längre tid än jag trodde det skulle göra. Helsvetsade dem med gamel pinnsvetsen då jag bara har en enfas mig/mag.
Och så tar vi ut den den andra vägen
Mycket enklare att demontera motor och låda såhär. Nästan som en bubbla
Dax att svetsa fästen i framvagnsbalken.
Hela kopplings armen fick inte plats i växellådstunneln så en smidig lösning behövdes. (kom på sen att jag vänt den åt fel håll ).
Närbild på nya motorfästena
Och så ner med karossen igen
Sen hade någon klumpig jä...l glömt att montera alla sprintar i verkstadskranen så hela karrosen föll ner med en smäll
Som tur var gick ingenting sönder och motorn hamnade nästan perfekt i motorutrymmet.
Misslyckat växellådsfäste, det sviktar för mycket i motorkudden så växellådskåpan tar i krängningshämmaren.
Början på ett nytt insug, tillverkade dehär för 4 år sen, tur att minnet fungerar ibland
Har ingen aning hur det här insuget kommer att fungera, hoppas bara på att det leverar ungefär lika till alla cylindrar. Ska bygga om den till insprutning senare och då kommer mer tid och tanke läggas på att få till ett snyggt och flödesmässigt bättre. Skulle gissa att man får dåligt gasrespons och eventuellt dålig tomgång med det här insuget.
Re: Ascona A 2,1L
Efter att ha försökt hela sommaren med att få bilen att gå så pass bra att man kunde besiktiga den gav jag till slut upp och ska nu bygga ett genomtänkt insug samt byta motor till en som jag tror är i bättre skick. Den motorn hade jag i en 242 innan och då gick den bra
Efter mycket funderande blev det här grunddesignen.
Efter mycket funderande blev det här grunddesignen.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 288
- Blev medlem: lör jan 28, 2012 12:30 pm
Re: Ascona A 2,1L
Ser veldig bra ut!
Re: Ascona A 2,1L
Nu har du ju redan en motor, men enklast hade egentligen varit en CIH.. Finns gott om kunskap om de motorerna med och allt passar "rakt av". Jag har samlat delar i 10 år till en 250-280whp CIH och saknaar idag bara lageer och kolvringar samt ett borrat block i princip. Allt ska säljas ifall du är intresserad av att köra "original" motor Har även 5 växlad låda och en Manta A axel med diffbroms liggandes. Grejer som hade pallat med den motorn mao så länge man inte bara kör banzai starter med bra däck eller ska stå å låsa fast stackarn i varje gathörn
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Re: Ascona A 2,1L
Tack!!!Modlendingen skrev:Ser veldig bra ut!
Jag har faktiskt en CIH 2,4 motor står. Dock är banzai starter och däcksvarvning precis de omogna saker jag tänkt ägna mig åtCassius skrev:Nu har du ju redan en motor, men enklast hade egentligen varit en CIH.. Finns gott om kunskap om de motorerna med och allt passar "rakt av". Jag har samlat delar i 10 år till en 250-280whp CIH och saknaar idag bara lageer och kolvringar samt ett borrat block i princip. Allt ska säljas ifall du är intresserad av att köra "original" motor Har även 5 växlad låda och en Manta A axel med diffbroms liggandes. Grejer som hade pallat med den motorn mao så länge man inte bara kör banzai starter med bra däck eller ska stå å låsa fast stackarn i varje gathörn
Många tänker nog att det är tråkigt med en B230 i en Ascona men för en förstagångs byggare är det skönt med en motor där det finns gott med kunskap och delar i samma land.
Det här är ju dessutom ett forum där man flera gånger har lyckas tagit ur 400-500hk ur en B230 utan att det kostar jättesummor vilket är lockande.
Re: Ascona A 2,1L
Nu när moppe tävlingen är avklarad så kan jag lägga all tid på att bygga insug
( Projekt tråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=8&t=80903 )
Fick tag i några hylsor till spridare.
Sågade upp några jack och bankade in kanterna
Tanken är att montera spridarna såhär.
Bakplåten som spridarna ska sitta i.
( Projekt tråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=8&t=80903 )
Fick tag i några hylsor till spridare.
Sågade upp några jack och bankade in kanterna
Tanken är att montera spridarna såhär.
Bakplåten som spridarna ska sitta i.
Re: Ascona A 2,1L
Har testat min nya plasmaskärare vilket är en kanongrej
Hade varit mycket jobbigare att borra 5011 småhål istället för att skära ut dem på några minuter som nu
Köpte Julas roterande filar och de var inget att hänga i granen. Körde slut på tre stycken på de här fyra hålen.
Helsvetsat
Lite helhetsbilder
Nu ska jag bara lista ut någon smart inlopp till insuget.
Hade varit mycket jobbigare att borra 5011 småhål istället för att skära ut dem på några minuter som nu
Köpte Julas roterande filar och de var inget att hänga i granen. Körde slut på tre stycken på de här fyra hålen.
Helsvetsat
Lite helhetsbilder
Nu ska jag bara lista ut någon smart inlopp till insuget.
Re: Ascona A 2,1L
Ser bra ut . Dock ska du nog fundera på hur du sätter spridarna. ingen bra placering när det är original motor. Men ska ärligt säga att jag inte testat själv men läst mycket om det där. Så monterade man på väldigt trimmade motorer med högt varv 7000++ för att det skulle bli en bra dimma. fler nackdelar än fördelar att montera dom så enligt vad jag har läst mig till. Det kan bli skit bra eller så blir det skit dåligt. Men en sak är säkert, Det ser fränt ut
Re: Ascona A 2,1L
Finns en Fiera på Rejsa.nu som kör med Alpina V8, han har monterat spridarna så där med gott resultat! Dock tror jag att en justeringsmöjlighet för spridar positionen hade varit bra. Sprutbilden ser ju olika ut på olika spridare, en del sprutar vidare än andra och då får man sätta dom på olika avstånd från tratten för att få in allt
Med överladdning gäller det att dra in övertrycket jämnt och från rätt håll också så man inte "blåser bort" en del av strålen kan jag tänka mig.. Det blir ju lite turbulentare i ett överladdad insug Fieron jag nämnde hade singelspjäll och inget plenum.
Med överladdning gäller det att dra in övertrycket jämnt och från rätt håll också så man inte "blåser bort" en del av strålen kan jag tänka mig.. Det blir ju lite turbulentare i ett överladdad insug Fieron jag nämnde hade singelspjäll och inget plenum.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Re: Ascona A 2,1L
Kul med input
Jag har själv sett en De Tomaso med en BMW V8 med samma typ av placering på spridarna. Skillnaden var att den motorn var inte överladdad.
(se länk http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=55668)
Vad jag minns hade den en fin tomgång och rappt gassvar. Har ingen aning om det här kommer att fungera och om det inte gör det har jag en plan B.
Tanken var från början att göra justerbara brunnar men glömde bort det innan jag gjorde klart plåtbiten. Nu har jag monterat spridarna så långt in som
det går att göra utan att kontakten på spridaren tar i resten av insuget.
Har en idé om att göra överbyggnaden av plast så man kan se in i insuget. Kan va lite fränt samtidigt som man ser om spridarbilden blir lite knas eller inte.
Fick till några timmar i verkstaden så nu är insuget nästan klart för helsvetsning
Med lite ombyggnation kan kanske original fuelrail användas.
Som ni ser är det inte så många cm till tratten så det skulle behövas spridare med kraftig spridarvinkel för att skuta utanför tratten.
Jag har själv sett en De Tomaso med en BMW V8 med samma typ av placering på spridarna. Skillnaden var att den motorn var inte överladdad.
(se länk http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=55668)
Vad jag minns hade den en fin tomgång och rappt gassvar. Har ingen aning om det här kommer att fungera och om det inte gör det har jag en plan B.
Tanken var från början att göra justerbara brunnar men glömde bort det innan jag gjorde klart plåtbiten. Nu har jag monterat spridarna så långt in som
det går att göra utan att kontakten på spridaren tar i resten av insuget.
Har en idé om att göra överbyggnaden av plast så man kan se in i insuget. Kan va lite fränt samtidigt som man ser om spridarbilden blir lite knas eller inte.
Fick till några timmar i verkstaden så nu är insuget nästan klart för helsvetsning
Med lite ombyggnation kan kanske original fuelrail användas.
Som ni ser är det inte så många cm till tratten så det skulle behövas spridare med kraftig spridarvinkel för att skuta utanför tratten.
Re: Ascona A 2,1L
Inspirerande och roligt projekt att läsa om!
Kommer definitivt att följas!
Kommer definitivt att följas!
Jerry Lindell
142 72 - Mittmotor på G !
142 72 - Mittmotor på G !