Ascona A 2,1L

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av Max B »

Mer bilder.

B20 tråg och oljepump

Bild

Ser ut att kunna fungera ganska bra :thumbright:

Bild

Rak sprängkåpa till växellådan.

Bild

Ur kapat för svänghjulsgivaren.

Bild

Sen vart det testmontering av motor och låda.

Bild

Efter lite massage med däckjärnet runt startmotorn gick den äntligen ner 8)
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av The »

Tips är att inte lämna skarpa hörn utan slipa så stora radier som möjligt för att undvika sprickanvisningar (tänkte på kopplingskåpan)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av Max B »

The skrev:Tips är att inte lämna skarpa hörn utan slipa så stora radier som möjligt för att undvika sprickanvisningar (tänkte på kopplingskåpan)
Ok, det visste jag inte. :wink:
Ska försöka komma ihåg att slipa om det nästa gång jag lyfter ur motorn.
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av Max B »

HAHA!!!
Moroten fick plats!!!!

Bild

Andra sidan.
Bild

Tillverkade ett par motorfästen, tog längre tid än jag trodde det skulle göra. Helsvetsade dem med gamel pinnsvetsen då jag bara har en enfas mig/mag.

Bild

Och så tar vi ut den den andra vägen :hey:

Bild

Bild

Mycket enklare att demontera motor och låda såhär. Nästan som en bubbla :D

Bild

Dax att svetsa fästen i framvagnsbalken.

Bild

Bild

Hela kopplings armen fick inte plats i växellådstunneln så en smidig lösning behövdes. (kom på sen att jag vänt den åt fel håll :doh: ).

Bild

Närbild på nya motorfästena

Bild

Bild

Och så ner med karossen igen :thumbdown:

Bild

Sen hade någon klumpig jä...l glömt att montera alla sprintar i verkstadskranen så hela karrosen föll ner med en smäll :evil:

Bild

Som tur var gick ingenting sönder och motorn hamnade nästan perfekt i motorutrymmet.

Bild

Misslyckat växellådsfäste, det sviktar för mycket i motorkudden så växellådskåpan tar i krängningshämmaren.

Bild

Början på ett nytt insug, tillverkade dehär för 4 år sen, tur att minnet fungerar ibland :hey:

Bild

Bild

Bild

Har ingen aning hur det här insuget kommer att fungera, hoppas bara på att det leverar ungefär lika till alla cylindrar. Ska bygga om den till insprutning senare och då kommer mer tid och tanke läggas på att få till ett snyggt och flödesmässigt bättre. Skulle gissa att man får dåligt gasrespons och eventuellt dålig tomgång med det här insuget.
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av Max B »

Efter att ha försökt hela sommaren med att få bilen att gå så pass bra att man kunde besiktiga den gav jag till slut upp och ska nu bygga ett genomtänkt insug samt byta motor till en som jag tror är i bättre skick. Den motorn hade jag i en 242 innan och då gick den bra :thumbright:

Bild

Bild

Efter mycket funderande blev det här grunddesignen.
Modlendingen
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: lör jan 28, 2012 12:30 pm

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av Modlendingen »

Ser veldig bra ut! :D
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av Cassius »

Nu har du ju redan en motor, men enklast hade egentligen varit en CIH.. :) Finns gott om kunskap om de motorerna med och allt passar "rakt av". Jag har samlat delar i 10 år till en 250-280whp CIH och saknaar idag bara lageer och kolvringar samt ett borrat block i princip. Allt ska säljas ifall du är intresserad av att köra "original" motor :) Har även 5 växlad låda och en Manta A axel med diffbroms liggandes. Grejer som hade pallat med den motorn mao så länge man inte bara kör banzai starter med bra däck eller ska stå å låsa fast stackarn i varje gathörn :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av Max B »

Modlendingen skrev:Ser veldig bra ut! :D
Tack!!! :D
Cassius skrev:Nu har du ju redan en motor, men enklast hade egentligen varit en CIH.. :) Finns gott om kunskap om de motorerna med och allt passar "rakt av". Jag har samlat delar i 10 år till en 250-280whp CIH och saknaar idag bara lageer och kolvringar samt ett borrat block i princip. Allt ska säljas ifall du är intresserad av att köra "original" motor :) Har även 5 växlad låda och en Manta A axel med diffbroms liggandes. Grejer som hade pallat med den motorn mao så länge man inte bara kör banzai starter med bra däck eller ska stå å låsa fast stackarn i varje gathörn :)
Jag har faktiskt en CIH 2,4 motor står. Dock är banzai starter och däcksvarvning precis de omogna saker jag tänkt ägna mig åt :roll:
Många tänker nog att det är tråkigt med en B230 i en Ascona men för en förstagångs byggare är det skönt med en motor där det finns gott med kunskap och delar i samma land.

Det här är ju dessutom ett forum där man flera gånger har lyckas tagit ur 400-500hk ur en B230 utan att det kostar jättesummor vilket är lockande.
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av Max B »

Har funderat mycket på mitt insug och det får bli plats före funktion. Jag hade velat göra det längre men det får helt enkelt inte plats. Nu blir det trattrnas längd (85mm + 10mm fläns).

Bild

Bild
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av Max B »

Nu när moppe tävlingen är avklarad så kan jag lägga all tid på att bygga insug :thumbright:

( Projekt tråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=8&t=80903 )

Fick tag i några hylsor till spridare.

Bild

Sågade upp några jack och bankade in kanterna

Bild

Tanken är att montera spridarna såhär.

Bild

Bakplåten som spridarna ska sitta i.

Bild
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av Max B »

Har testat min nya plasmaskärare vilket är en kanongrej :D

Hade varit mycket jobbigare att borra 5011 småhål istället för att skära ut dem på några minuter som nu

Bild

Köpte Julas roterande filar och de var inget att hänga i granen. Körde slut på tre stycken på de här fyra hålen.

Bild

Helsvetsat

Bild

Lite helhetsbilder

Bild

Bild

Bild

Nu ska jag bara lista ut någon smart inlopp till insuget.
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av Johan_P »

Ser bra ut :thumbright: . Dock ska du nog fundera på hur du sätter spridarna. ingen bra placering när det är original motor. Men ska ärligt säga att jag inte testat själv men läst mycket om det där. Så monterade man på väldigt trimmade motorer med högt varv 7000++ för att det skulle bli en bra dimma. fler nackdelar än fördelar att montera dom så enligt vad jag har läst mig till. Det kan bli skit bra eller så blir det skit dåligt. Men en sak är säkert, Det ser fränt ut :lol:
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av Cassius »

Finns en Fiera på Rejsa.nu som kör med Alpina V8, han har monterat spridarna så där med gott resultat! Dock tror jag att en justeringsmöjlighet för spridar positionen hade varit bra. Sprutbilden ser ju olika ut på olika spridare, en del sprutar vidare än andra och då får man sätta dom på olika avstånd från tratten för att få in allt :)

Med överladdning gäller det att dra in övertrycket jämnt och från rätt håll också så man inte "blåser bort" en del av strålen kan jag tänka mig.. Det blir ju lite turbulentare i ett överladdad insug :) Fieron jag nämnde hade singelspjäll och inget plenum.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av Max B »

Kul med input :D

Jag har själv sett en De Tomaso med en BMW V8 med samma typ av placering på spridarna. Skillnaden var att den motorn var inte överladdad.

(se länk http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=55668)

Vad jag minns hade den en fin tomgång och rappt gassvar. Har ingen aning om det här kommer att fungera och om det inte gör det har jag en plan B.
Tanken var från början att göra justerbara brunnar men glömde bort det innan jag gjorde klart plåtbiten. Nu har jag monterat spridarna så långt in som
det går att göra utan att kontakten på spridaren tar i resten av insuget.

Har en idé om att göra överbyggnaden av plast så man kan se in i insuget. Kan va lite fränt samtidigt som man ser om spridarbilden blir lite knas eller inte.

Fick till några timmar i verkstaden så nu är insuget nästan klart för helsvetsning :thumbright:

Bild

Med lite ombyggnation kan kanske original fuelrail användas.

Bild

Bild

Som ni ser är det inte så många cm till tratten så det skulle behövas spridare med kraftig spridarvinkel för att skuta utanför tratten.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Mothman
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: fre maj 07, 2010 9:41 pm
Ort: Sandhem
Kontakt:

Re: Ascona A 2,1L

Inlägg av Mothman »

Inspirerande och roligt projekt att läsa om!
Kommer definitivt att följas!
Jerry Lindell
142 72 - Mittmotor på G !
Skriv svar