Jens G B20 142. 10.62/198km/t 2023
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
fredde_vit_pv skrev:ska vi inte göra ett svetsförsök! och köra med holst motorsvets
har alldrig sätt en spruken B20 topp där förut sen är sprikan är 1 cm från ventilsätet där den blev svetsad förut, så det var nog en inbyggd späning i gotset som tillslut gav efter.
det är nog svårt att få tilräckligt starkt eller??
ett altenativ skulle va att hitta en hyffsat färdig portad RC steg 3-4 som man bara fin putsar lite till på,
men det är minst 30-40 tim ändå att bygga om den till race turbo spec sen ska spridar fästena´fixas, borra stötstångs hål , M12 gäng i toppen, kortare stöt stänger, ändra kyl flödet i röret i toppen mm
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Jens Gustavsson skrev:fredde_vit_pv skrev:ska vi inte göra ett svetsförsök! och köra med holst motorsvets
har alldrig sätt en spruken B20 topp där förut sen är sprikan är 1 cm från ventilsätet där den blev svetsad förut, så det var nog en inbyggd späning i gotset som tillslut gav efter.
det är nog svårt att få tilräckligt starkt eller??
vabra! då är ju spänningarna borta
nä allvarligt,vi kan hjälpas åt att svetsa o köra tryckluftsdriven slagghacka
samtidigt.brukar gå att få bort spänningarna om man smider fogen när den är varm. ugn,hacka,gjutjärnselektroder,fräs finns iallafall!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
ok det vore ju bra. jag svänger förbi med den i morron på lunchen så du får se hur den ser ut.fredde_vit_pv skrev:Jens Gustavsson skrev:
har alldrig sätt en spruken B20 topp där förut sen är sprikan är 1 cm från ventilsätet där den blev svetsad förut, så det var nog en inbyggd späning i gotset som tillslut gav efter.
det är nog svårt att få tilräckligt starkt eller??
vabra! då är ju spänningarna borta
nä allvarligt,vi kan hjälpas åt att svetsa o köra tryckluftsdriven slagghacka
samtidigt.brukar gå att få bort spänningarna om man smider fogen när den är varm. ugn,hacka,gjutjärnselektroder,fräs finns iallafall!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Hållbarheten på svetsen brukar ju inte vara problemet. Om man burrar direkt efter man svetsat ex en kort sträcka på 20mm så brukar det gå bra. Annars drar det ihop sig och spricker runt svetsen. "Hammra" ut svetssträngen innan den svalnar. Förvärmning av toppen kanske inte är så dum heller. Måste ju prova iaf!!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
B20 topparna brukar alldrig sprika om man inte portad så det blir tövtunt eller om det är svetsat redan i närheten.accobra skrev:har sett många spruckna b18/b20 toppar, alltid lika trist.
motorerna är i regel bra, men vissa toppar spricker. de verkar ha inbyggda svagheter eller spänningar.
hoppas det löser sig.
plockade bort ventilerna i dag och hittade yterliga sprikor mellan ventilerna och 3-4 cm ned i kanalerna där det också är svetsat förut efter ett gammalt ventil haveri.
jag piskade nog B20 för hårt i åmsele i fjol höstas fredde
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
är det så illa?peppe skrev:Tråkigt att höra Jens, blir ingen resa för mig heller. Endast som åskådare =)
jag vill inte va den som säger "vad var det ja sa" men 6 tändsystem på en motor är 5 fler än vad som behövs
har du kollat att basic grejorna fungerar (frågar på din tråd i stället)?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2434
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
NXJ skrev:Låter som ett skittråkigt haveri. 10000kr å 150 timmar å håvete, om ni nu inte lyckas svetsa. Lycka till
/NXJ
det gick inte att svetsa. har inte bestämt hur det blir än, ska fara och titta på en topp simon har som var boströms förut.
ev går den att anpassa rätt lätt, så vi får se om det blir nått mer kört med den i år.
(den får vila i ladugården ett tag nu iallafall tils vegan är lackad och hopmonterad i chassit)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2434
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
har funderat på att bygga en ren bruks bils gat motor till 142 så man har nått att köra i sommar (ca 25 timmars jobb).
En ny race topp tar ca 120-150 timmar att bygga från grunden till monterad och den tiden fins inte.
det blir också mer intresanta race runt byn med eric, simon, och rudolfsson tex
bottendelen får va som den är men en ny nästan std topp men std ventiler, F cam, HX35-40 turbo.
jag vacium pakiterar stor turbon , race cammen och bygger en ny race topp när någon kör snabbare än min 10.95 simon kanse blir falig eller den där vin och sprit volvon!
En ny race topp tar ca 120-150 timmar att bygga från grunden till monterad och den tiden fins inte.
det blir också mer intresanta race runt byn med eric, simon, och rudolfsson tex
bottendelen får va som den är men en ny nästan std topp men std ventiler, F cam, HX35-40 turbo.
jag vacium pakiterar stor turbon , race cammen och bygger en ny race topp när någon kör snabbare än min 10.95 simon kanse blir falig eller den där vin och sprit volvon!
Senast redigerad av Jens Gustavsson den mån jun 26, 2006 2:09 pm, redigerad totalt 1 gånger.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
NXJ skrev:Vegan blir frän Synd bara att det inte blir Volvomotor i den Eller det kanske blir till ett annat år
/NXJ
jo du är inte den första som säger det
mina polare brukar också fråga varför jag ska köra Prutt kudde under huven.
(Pruttkudde= V8 med ojämn tändföljd )
Det är inte omöjligt att det blir någon annan motor i den någon gång i framtiden men jag tycker det käns intresant att prova att överladda en Cheva SB nu då man pyslat med volvo i så många år!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Nicke Nyman
- Forumsberoende
- Inlägg: 1958
- Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
- Ort: Umeå
- Kontakt: