Jens G B20 142. 10.62/198km/t 2023
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Har det hunnit blivit någon uppstart kanske?
Alltid spännande med förata uppstarten..
Man vet aldrig vad som kommer hända..
Funderat på dina förbränningsrum..
Har du slipat upp dom eler är dom nc frästa..?
Du har ingen fil på förbränningsrummet?
Har tilgång på fina maskiner..
Kanske an göra nått byte mot en fräsning av en fin gl topp eller något..
Jag hade lite tur när ja fick tag på mina kolvar.. En kille i örebro hade köpt dom dyrt för några år sedan från kg.. Sen köpte ja dom av han komplett helt nya med ringar och allt för 3000..
Har funderat på köpa muchrom kam och rullvippor från kg.. Kan det funka bra med turbo eller bättre välja någon annan kam..? Blir ju rätt högt lyft med dom.. Blir lite smådyrt med men kanske det kan vara värt..
Alltid spännande med förata uppstarten..
Man vet aldrig vad som kommer hända..
Funderat på dina förbränningsrum..
Har du slipat upp dom eler är dom nc frästa..?
Du har ingen fil på förbränningsrummet?
Har tilgång på fina maskiner..
Kanske an göra nått byte mot en fräsning av en fin gl topp eller något..
Jag hade lite tur när ja fick tag på mina kolvar.. En kille i örebro hade köpt dom dyrt för några år sedan från kg.. Sen köpte ja dom av han komplett helt nya med ringar och allt för 3000..
Har funderat på köpa muchrom kam och rullvippor från kg.. Kan det funka bra med turbo eller bättre välja någon annan kam..? Blir ju rätt högt lyft med dom.. Blir lite smådyrt med men kanske det kan vara värt..
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jo den är startad nu och allt värkar fungera i garaget i allafall.
första känslan var att tomgången blev finare beror nog på att toppen är tät och fin nu.
återkommer när den är provkörd!
ps det är inte så mycket lyft i KGs muchrom kam! ring och fråga efter ärligt kam lyft utan spel (inte ventillyft).
ev vet jag av en sån kam.
första känslan var att tomgången blev finare beror nog på att toppen är tät och fin nu.
återkommer när den är provkörd!
ps det är inte så mycket lyft i KGs muchrom kam! ring och fråga efter ärligt kam lyft utan spel (inte ventillyft).
ev vet jag av en sån kam.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
I kg katalogen står det att mr3 kamen har 13.9 i ventillyft vid 0spel (Nockvinel 103 Dur 320).. Det står att alla är beräknade med 1.45 : 1 utväxling.. Om man räknar så har man med 1.45 : 1 i utväxling 9.6 i 0spels lyft på kamen.. Men ifall man kör med rullvippa med utväxling 1.6 : 1 som dom rekomenderar till kammen så skulle den lyfta runt 15.3 nollspel.. Låter lite omöjligt mkt.. Kanske skulle slå en pling i morgon och fråga hur mkt kamen lyfter igentligen..
Ska bli ordentlig provtur med volvon i helgen ifall ja hinner få nya bromsservot.. Har något problem med att bromsarna låser sej efter ett tag när man kört även ifall man inte har vakum till servot.. Med vakkum är de som utan vakum när problemet slår in.. Fick tipps om att gummitätningarna kan svälla av bromsolja.. Problemet försvan iaf när man släppte lite på bromcylindern från servot.. Så måste vara servot som dummar sej.. Har ate servo och cylinder.. Har ja otur får ja paketet på måndag..
Blir de provkörning i helgen som är nu anske eller har du hunnit rasta bilen redan?
Ska bli ordentlig provtur med volvon i helgen ifall ja hinner få nya bromsservot.. Har något problem med att bromsarna låser sej efter ett tag när man kört även ifall man inte har vakum till servot.. Med vakkum är de som utan vakum när problemet slår in.. Fick tipps om att gummitätningarna kan svälla av bromsolja.. Problemet försvan iaf när man släppte lite på bromcylindern från servot.. Så måste vara servot som dummar sej.. Har ate servo och cylinder.. Har ja otur får ja paketet på måndag..
Blir de provkörning i helgen som är nu anske eller har du hunnit rasta bilen redan?
- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
- Ort: Ronneby
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
som jag sa kgs siffror är inte ärliga alltid i katalogen. jag har diskuterat det med han men jag vill inte gå in på det här Kg är bra att handla med (snabba leveranser och bra priser men sen är det lite si och så)
lindqvist jag tror som dig att Tgs kammar är bra mycket modärnare!
har du provat NH värsta B20 kam vad var det den hette??? återkommer
lindqvist jag tror som dig att Tgs kammar är bra mycket modärnare!
har du provat NH värsta B20 kam vad var det den hette??? återkommer
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
nu har en lungn provkörning gjorts och allt värka fungera, jag tar ledigt i morron stänger av telefonen och fixar alla små grejor.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
trevligt:) ja telefonen kan man att bli störd på när man står och pysslar i garaget..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Lindqvist Racing skrev:KG:s MR3 kam har ca 8,6 mm i kamlyft (mätte en för några år sen).
Han saltar siffrorna bra i katalogen alltså. TG-motor har bra kammar. Har provat 3 profiler, mycket bra!!
Räknar man med 1.6 : 1 så blir de 8.69.. Men efter som de stod alla kammars värden är uträknade med 1.45 : 1 så vill man ju tro på det.. :/
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det är inte så ovanligt med ganster bilar i sävar, det fins ju rätt många
det måste ju börja röra på sig nu peppe, (1.4 bar) ?
jag kommer att köra kärringladdtryck (1.0bar) i piteå till och börja med iallafall då jag inte hunnit fin sjustera något. men det går ju att sjustera upp lite om det käns rätt senare på dagen.
det måste ju börja röra på sig nu peppe, (1.4 bar) ?
jag kommer att köra kärringladdtryck (1.0bar) i piteå till och börja med iallafall då jag inte hunnit fin sjustera något. men det går ju att sjustera upp lite om det käns rätt senare på dagen.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
8.6 x 1.42-1.43 som det brukar bli med org vippor blir ca 12.25 minus V- spel ca 11.85mmB20TicPower skrev:Lindqvist Racing skrev:KG:s MR3 kam har ca 8,6 mm i kamlyft (mätte en för några år sen).
Han saltar siffrorna bra i katalogen alltså. TG-motor har bra kammar. Har provat 3 profiler, mycket bra!!
Räknar man med 1.6 : 1 så blir de 8.69.. Men efter som de stod alla kammars värden är uträknade med 1.45 : 1 så vill man ju tro på det.. :/
ca 13.76 med ärliga 1.6 vippor -0.40= 13.36mm
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
ska bara fixa nåra små saker nu sen lastar vi, men vi stiger upp tidigt i morron och kör upp till piteå.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2434
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Tog du inga bilder på nya fina toppen..?
Skulle va intressant att se..
Har hört att insugs sidan inte är den viktigaste att porta..
Ska vara ganska bra original..
Därimot avgassidan ska vara det man ska lägga ner mest tid på..
Skulle va intressant att se..
Har hört att insugs sidan inte är den viktigaste att porta..
Ska vara ganska bra original..
Därimot avgassidan ska vara det man ska lägga ner mest tid på..
Jens Gustavsson skrev:bröt upp kl 5.15 i dag (hadde ingen klocka trodde klockan va typ 8.00 när jag kom till garaget upptäkte jag mistaget ) tänkte att det var lika bra att porta klart det sista på den nya B20 toppen när jag liks var på bena.
så nu är portning och säten helt klar återstår att göra nya hål och infästning till spridar hållarna + nåra andra små saker.
portningen blev inte så snäll som jag först tänkte och toppen blev inte så mycket sämre än den jag hadde skulle jag gissa (har inte hunnit flödestästa än.
ventilstorlekarna blev 44 x 40 denhär gången men jag är tveksam att de 2 mm större avgasventilerna blir någon större skilnad då det inte går att porta tilräckligt mycke ca 10mm under ventilen då det inte fins tilräckligt mycke matrial där (vill inte heller riskera nått)