Jens G B20 142. 10.62/198km/t 2023

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Har det hunnit blivit någon uppstart kanske?
Alltid spännande med förata uppstarten..
Man vet aldrig vad som kommer hända.. :lol:

Funderat på dina förbränningsrum..
Har du slipat upp dom eler är dom nc frästa..?

Du har ingen fil på förbränningsrummet? :)
Har tilgång på fina maskiner..
Kanske an göra nått byte mot en fräsning av en fin gl topp eller något.. :)

Jag hade lite tur när ja fick tag på mina kolvar.. En kille i örebro hade köpt dom dyrt för några år sedan från kg.. Sen köpte ja dom av han komplett helt nya med ringar och allt för 3000..

Har funderat på köpa muchrom kam och rullvippor från kg.. Kan det funka bra med turbo eller bättre välja någon annan kam..? Blir ju rätt högt lyft med dom.. Blir lite smådyrt med men kanske det kan vara värt..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo den är startad nu och allt värkar fungera i garaget i allafall.


första känslan var att tomgången blev finare :? beror nog på att toppen är tät och fin nu.



återkommer när den är provkörd!





ps det är inte så mycket lyft i KGs muchrom kam! ring och fråga efter ärligt kam lyft utan spel (inte ventillyft).

ev vet jag av en sån kam.
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

I kg katalogen står det att mr3 kamen har 13.9 i ventillyft vid 0spel (Nockvinel 103 Dur 320).. Det står att alla är beräknade med 1.45 : 1 utväxling.. Om man räknar så har man med 1.45 : 1 i utväxling 9.6 i 0spels lyft på kamen.. Men ifall man kör med rullvippa med utväxling 1.6 : 1 som dom rekomenderar till kammen så skulle den lyfta runt 15.3 nollspel.. Låter lite omöjligt mkt.. :lol: Kanske skulle slå en pling i morgon och fråga hur mkt kamen lyfter igentligen..

Ska bli ordentlig provtur med volvon i helgen ifall ja hinner få nya bromsservot.. Har något problem med att bromsarna låser sej efter ett tag när man kört även ifall man inte har vakum till servot.. Med vakkum är de som utan vakum när problemet slår in.. Fick tipps om att gummitätningarna kan svälla av bromsolja.. Problemet försvan iaf när man släppte lite på bromcylindern från servot.. Så måste vara servot som dummar sej.. Har ate servo och cylinder.. Har ja otur får ja paketet på måndag.. :evil:

Blir de provkörning i helgen som är nu anske eller har du hunnit rasta bilen redan? :)
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

KG:s MR3 kam har ca 8,6 mm i kamlyft (mätte en för några år sen).
Han saltar siffrorna bra i katalogen alltså. TG-motor har bra kammar. Har provat 3 profiler, mycket bra!!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

som jag sa kgs siffror är inte ärliga alltid i katalogen. jag har diskuterat det med han men jag vill inte gå in på det här :? Kg är bra att handla med (snabba leveranser och bra priser men sen är det lite si och så)


lindqvist jag tror som dig att Tgs kammar är bra mycket modärnare!

har du provat NH värsta B20 kam :? :? vad var det den hette??? återkommer :wink:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu har en lungn provkörning gjorts och allt värka fungera, jag tar ledigt i morron stänger av telefonen och fixar alla små grejor.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

trevligt:) ja telefonen kan man att bli störd på när man står och pysslar i garaget..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Lindqvist Racing skrev:KG:s MR3 kam har ca 8,6 mm i kamlyft (mätte en för några år sen).
Han saltar siffrorna bra i katalogen alltså. TG-motor har bra kammar. Har provat 3 profiler, mycket bra!!


Räknar man med 1.6 : 1 så blir de 8.69.. Men efter som de stod alla kammars värden är uträknade med 1.45 : 1 så vill man ju tro på det.. :/
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Håller med om kg har bra leveranstider.. Beställt topp packning därifrån några gånger och dom brukar komma fram på bara ett dygn.. Servis det.. :)
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Kung Jens!

Vi vart lite paff då vi träffade dig på macken. Två gangster bilar på samma gång i Sävar. :)

Mappningen gick bra, hon snyter på 1,4kg nu. Där stannade vi för att ha kvar laddtryckspärren.

Men det duger nog för lilla jag :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är inte så ovanligt med ganster bilar i sävar, det fins ju rätt många :lol:


det måste ju börja röra på sig nu peppe, (1.4 bar) ?


jag kommer att köra kärringladdtryck (1.0bar) i piteå till och börja med iallafall då jag inte hunnit fin sjustera något. men det går ju att sjustera upp lite om det käns rätt senare på dagen.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

B20TicPower skrev:
Lindqvist Racing skrev:KG:s MR3 kam har ca 8,6 mm i kamlyft (mätte en för några år sen).
Han saltar siffrorna bra i katalogen alltså. TG-motor har bra kammar. Har provat 3 profiler, mycket bra!!


Räknar man med 1.6 : 1 så blir de 8.69.. Men efter som de stod alla kammars värden är uträknade med 1.45 : 1 så vill man ju tro på det.. :/
8.6 x 1.42-1.43 som det brukar bli med org vippor blir ca 12.25 minus V- spel ca 11.85mm :?


ca 13.76 med ärliga 1.6 vippor -0.40= 13.36mm
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ska bara fixa nåra små saker nu sen lastar vi, men vi stiger upp tidigt i morron och kör upp till piteå.
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2434
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Lycka till :twisted:

:arrow: /NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Tog du inga bilder på nya fina toppen..?
Skulle va intressant att se.. :)
Har hört att insugs sidan inte är den viktigaste att porta..
Ska vara ganska bra original..
Därimot avgassidan ska vara det man ska lägga ner mest tid på..



Jens Gustavsson skrev:bröt upp kl 5.15 i dag (hadde ingen klocka trodde klockan va typ 8.00 när jag kom till garaget upptäkte jag mistaget :) ) tänkte att det var lika bra att porta klart det sista på den nya B20 toppen när jag liks var på bena.


så nu är portning och säten helt klar :D återstår att göra nya hål och infästning till spridar hållarna + nåra andra små saker.


portningen blev inte så snäll som jag först tänkte och toppen blev inte så mycket sämre än den jag hadde skulle jag gissa (har inte hunnit flödestästa än.


ventilstorlekarna blev 44 x 40 denhär gången men jag är tveksam att de 2 mm större avgasventilerna blir någon större skilnad då det inte går att porta tilräckligt mycke ca 10mm under ventilen då det inte fins tilräckligt mycke matrial där (vill inte heller riskera nått)
Skriv svar