Sugtrimma b230

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
OlavT
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: lör jan 05, 2013 9:18 pm
Ort: Stavanger/ Klepp NORGE

Re: Sugtrimma b230

Inlägg av OlavT »

- Sveis til et rør og flens ca 1- 1.5" større innvendig Ø en eksos røret som skal ut. ( Rustfritt blir snyggast)
- Bolt dette fast i akter spegelen.
- Lindrar/ surrer eksosrøret med "glassgarn", kan med fordel legge litt eksosbandasje i bunn.

Link til glassgarn, for å illustrere: http://www.poddarindustrialstores.com/P ... etail.aspx

Da har du en gjennomføring som ikke vil sette fyr i båten og vil tåle mekanisk bevegelse og temperatur utvidelse. Håper du forstår Norsk/ Svensk :-)
Camaro -79 355, C5/ LS1 brakes, VBP and PST +++
Tahoe 5.3 LPG Converted -02
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Sugtrimma b230

Inlägg av mauser240 »

Jens Gustavsson skrev:
kom också ihåg att volvo mätte effekten på nått konstigt sätt på marin motorerna de ger inte nära de effekter som stog i motor koden. gämför gärna hur fort de går jämfört en utombordare i samma båt och effekt :)

mvh jens
Isåfall gjorde OMC likadant va?

Iaf gick min båt minst ett par knop snabbare med 120 Volvohästar än motsvarande med 120 OMC-hästar.

Det var en Finmar 510 HT, maxade typ 34 knop. Sen hade en kompis en Finmar 525 HT med 140 hk utombordare. Maxade runt 40 knop men då hjälper nog också längden på båten att få upp farten så jag ser inte riktigt skillnaden.
//MartinL
Användarvisningsbild
christellracing
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: lör dec 23, 2006 8:34 am
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Sugtrimma b230

Inlägg av christellracing »

Intressant läsning som vanligt här på Sävar.
Då jag renoverar och drömmer om mera effekt ur min aq 151c.
Så att sätta på dubbla fajs 45 or gör inte några underverk??

Man vill ju hålla ner värmen i motorrummet.
Känns opraktiskt att inte ha limpan.
Men förstår att den begränsar.
Blir ju inget fritt flöde där inte :(
Det blir ju tyvärr som att köra ner avgasröret i en vatten tank när man bänkar.
Vilket jag inte tror att dom som "trimmat" dessa gjort när dom bänkat fram "200hk" marin motorer?
Alltså ingen som kört med marin limpa?
Finns det marin limpa med mera flöde att köpa?
"Jag är sämst på att leta på internet" :)
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Sugtrimma b230

Inlägg av mauser240 »

Vattnet går ju skilt från avgaserna i limpan. Varför skulle det motsvara att köra ner avgasröret i en vattentank?

Finns många som byggt egen "limpa", är ju bara att bygga valfri extraktor och en vattenlåda runt om.

Bild
//MartinL
tobias
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: lör jun 13, 2009 8:50 pm
Ort: Götene

Re: Sugtrimma b230

Inlägg av tobias »

Är dags nu att porta och plana toppen. 530 topp och det skall sugtrimmas med weber 45. Tanken är att det skall ge så bra med ork som möjligt och inte varva för mycket. Någon som har tipps på hur jag gör. Har läst mig till att om man inte skall porta toppen så mycket så kanske man kan fixa det själv om man inte har tummen mitt i handen ? Eller tycker ni att man skall lämna in den för att få hjälp? Är också nyfiken på om man kan få tips på vilken kam som kan passa till toppen? Mesta delen av effekten skall ligga mellan 3000 varv och upp till 5500 varv.

Med vänlig hälsning Tobias
te
Skriv svar