M10 rattlåsracing , ut med det gamla och...

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
madmagnus
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:58 pm
Ort: umeå
Kontakt:

Re: M10 rattlåsracing , bygga nytt grenrör?

Inlägg av madmagnus »

Nybyggd hösttävlingen i Piteå 2003. Fotat av Mats Alfredsson

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
better to burn out then fade away
madmagnus
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:58 pm
Ort: umeå
Kontakt:

Re: M10 rattlåsracing , bygga nytt grenrör?

Inlägg av madmagnus »

Hittade lite fler bilder :hihi:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
better to burn out then fade away
Användarvisningsbild
Sundstrom
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 78
Blev medlem: lör aug 04, 2012 4:47 pm
Ort: Lidhult/halmstad

Re: M10 rattlåsracing , bygga nytt grenrör?

Inlägg av Sundstrom »

Oj! Hur gick det med benet? :)
Volvo Amazon -69 B230 HX40 Vems och massa annat gott
MickeK
Forumsberoende
Inlägg: 608
Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Ort: Påarp/Helsingborg

Re: M10 rattlåsracing , bygga nytt grenrör?

Inlägg av MickeK »

Detta vill man inte uppleva.
Mardröm när delar börjar komma in i kupen genom golvet

MVH Micke
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
madmagnus
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:58 pm
Ort: umeå
Kontakt:

Re: M10 rattlåsracing , bygga nytt grenrör?

Inlägg av madmagnus »

klarade mig helskinnad , tror jag fick en smäll i handen av växelspaken. Främre knutkorset gav upp på 3ans växel pga en konstruktionsmiss.
better to burn out then fade away
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , bygga nytt grenrör?

Inlägg av gasekke »

Hej , kul att du som byggde den hittat mitt försök att få liv i den igen.
Hur var det , hann det bli någon hel repa med den någonsin? Vad var tanken att det skulle köras för klass isåfall?

Det pysslas lite i smyg nu då det inte hänt några wow grejor men en del milstolpar har förhoppningsvis passerat nu och steget mot ihopmontering känns lite mindre.
Over and out //Erik
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , bygga nytt grenrör?

Inlägg av gasekke »

Måste varit spännande med ett sådant ras.. jag ser på bilderna att det inte ser ut att ha varit den lösning med "flipfront" joxet som det är nu. Ser mkt bättre ut så där med spoiler än som det ser ut nu. Kanske man får kapa bort och återställa till den looken.

Om det inte varit för att B&R (antar jag) bestämt sig för att rakställa M10an så hade nog mkt tid sparats för min del så här med facit i hand. Lätt att vara efterklok, men jag hoppas det blir bra med torrsump så det är värt allt bök.
madmagnus
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:58 pm
Ort: umeå
Kontakt:

Re: M10 rattlåsracing , bygga nytt grenrör?

Inlägg av madmagnus »

gasekke skrev:Hej , kul att du som byggde den hittat mitt försök att få liv i den igen.
Hur var det , hann det bli någon hel repa med den någonsin? Vad var tanken att det skulle köras för klass isåfall?

Det pysslas lite i smyg nu då det inte hänt några wow grejor men en del milstolpar har förhoppningsvis passerat nu och steget mot ihopmontering känns lite mindre.
Over and out //Erik
Jag har tittat in i tråden lite sporadiskt sen jag blev tipsad om att den bytt ägare, roligt att se lite aktivitet igen.
Tanken var att köra i klassen Hi-Tec (tvåhjulsdrivet,överladdat, orginal torpedvägg och golv under förarstol) en bra klass som tyvärr ej blev långvarig.
Hann bara köra 3 kvalsvängar med bilen innan drivlinan sa upp sig, efter att jag halvgasat första 2 för att känna på bilen så var det meningen att 3:e repan skulle bli första med fullgas och det funkade tyvärr lite halvdåligt.
Tveksam konstruktion av mellanaxeln gjorde att främre knutkorset havererade på 3:ans växel efter ca 150 meter, Slog av direkt och rullade över mål på 15,5 sek med 55 km/h i slutfart :hihi:
gasekke skrev:Måste varit spännande med ett sådant ras.. jag ser på bilderna att det inte ser ut att ha varit den lösning med "flipfront" joxet som det är nu. Ser mkt bättre ut så där med spoiler än som det ser ut nu. Kanske man får kapa bort och återställa till den looken.

Om det inte varit för att B&R (antar jag) bestämt sig för att rakställa M10an så hade nog mkt tid sparats för min del så här med facit i hand. Lätt att vara efterklok, men jag hoppas det blir bra med torrsump så det är värt allt bök.
Tror det var Bosse som bestämt ville förlänga julbasen, kosmetiskt var det väl ingen höjdare. Även rakställning av motorn kom till för att maximera plats för lååååångt grenrör om jag minns rätt.
Jag kanske kan komma förbi på garagebesök vid tillfälle så kan du få höra hela historien, jag bor i Holmsund så jag är inte långt borta.
better to burn out then fade away
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , återvinnings mek.

Inlägg av gasekke »

:lol: Du är varmt välkommen på besök när det passar.
Lite framsteg har det blivit nu ändå. En djupare dykning ner i bra att ha lådan ledde till att ett gammalt turborgrenrör blir lite lättare ändringar på så vips , simsalabim sparar jag både tid och en slant (hoppas jag :roll: )
En sväng till dynotech blev det för att provtrycka tryckplatta och köpa lite delar till soppasystem och avgasbygge då S300 serien har en egen fläns såklart...
Bild

Torrsumpfäste klart och fungerar :thumbright:
Bild

Gammalt grenrör blir som "nytt"..
Bild

Blir byte av wg till 66 mm presicion så de rören ska byggas om och rören ska längas lite mot fläns då det blev ruskigt trångt mot toppen med denna turbon. Blir T4 fläns nu också.

Bild

Bild

Jag hoppas det blir "hyfsat bra" med detta rör och att mottrycket håller sig i skinnet då det här är raka motsatsen till det andra , 38mm inv rör pulssplitt och inga konstigheter alls typ.

Jag hoppas det räcker till lagom effekt , har haft det på en annan M10 innan och det funkade bra då men inget bromsat med det.
Målet är att kunna plocka ca 5-600 whp om det går utan en massa mottryck.
Folk med förstånd och som testat små rör ,får gärna komma med input.
Jag hoppas på en riktigt bra spool , och snabbt laddtryck så jag kanske inte behöver varva hur mkt som helst heller , är hyfsat med kam och jag ill ha register iaf upptill 8-9000 rpm (kan varav 11500 men slipper gärna just nu.)
I en perfekt värld så tar denna genväg mig ett skutt längre och högerläge på verktyg börjar vara mer frekvent.
over and out // Erik
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , återvinnings mek.

Inlägg av gasekke »

Jahapp , klent med update just nu , men som lönnmekare pysslar man på när tid och möjlighet finns..
En fru som däckat i feber / influensa gav en del möjligheter så lite av svarv o fräs o fix jobben blev avklarat i afton så nu är det bara resten kvar då.
Kan komma lite bilder med lite tur.
Personligen hade jag en vision av att kunna starta upp i april men det vette tusan om det är möjligt..
Nåja jag pysslar på.
Over and out / Erik
Samuelk
För mycket laddtryck
Inlägg: 119
Blev medlem: tor dec 07, 2006 12:48 pm
Ort: Norberg
Kontakt:

Re: M10 rattlåsracing , återvinnings mek.

Inlägg av Samuelk »

Tycker att det ser kanon ut.
Visst är det milsvis skillnad mellan grenrören, och jag har inte erfarenhet nog att uttala mig om vad som är bäst. Kanske är det enklast att prova sig fram (och hålla koll på mottrycket..).

En tanke när jag såg det gigantiska motorrummet är att om du ska sätta kapen i grenföret av annat skäl kanske det kan vara en fiffig ide att flytta om så att WG-blir mer lättmekad och åtkomplig(förutsatt att du har plats givetvis.

Kul att följa ditt bygge, keep up the good work... :thumbright:
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , återvinnings mek.

Inlägg av gasekke »

Jo visst är det så.
WG rör ska byggas om och flyttas , blir en prescion 66mm och en splittat rör från kollektor. Mottryck ska följas såklart och ettans rör är väldigt kort och ger nog en del värme på den kolven och det ska kollas på.
Det ska nog byggas ett rör V.3 under tiden men nu har jag 2 att testa med och jag tror båda funkar men med helt olika egenskaper.
Främsta anledningen är trångt som fasen för torrsumpspumpen och lite annat tänk i grenrörsteorier.

Känns bra nu faktiskt och finns hopp för att hinna till sommarens bus. :thumbright:
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , återvinnings mek.

Inlägg av gasekke »

Svarvat svänghjul, montering av tryckplatta koppling och låda ihop.
Sedan tillbaka i bil , förhoppningsvis permanent (ett tag iaf..)Bild
Bild
bmwe12turbostorhamn
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör nov 30, 2013 10:26 am
Ort: avesta dalarna

Re: M10 rattlåsracing , återvinnings mek.

Inlägg av bmwe12turbostorhamn »

vad kör du för koppling..
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , återvinnings mek.

Inlägg av gasekke »

Efter att ha velat hit och dit , mellan div alternativa transmissions idéer så blev det back to basic.
Kommer att åka 618 tryckplatta och stum 4 pucks sinterlammel.
Provtryckt plattan , och svarvat svänghjul för max tryck.

Tror och hoppas det räcker till för en test säsong :roll:
Dessutom fanns allt på bra att ha hyllan enligt återvinningsmek modellen då , "ska bara bygga en snikracerbil" blev svårare och dyrare än tänkt :doh:
Over and out // Erik
Skriv svar