M10 rattlåsracing , ut med det gamla och...

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , Pysslar på lite

Inlägg av gasekke »

Lite händer det ju, bla byts garage o nu är toppen klar så lite montering närmar sig..
Bild
Tjockisen får lite frisk luft
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , LAGERÅNGEST HJÄLP!!

Inlägg av gasekke »

Förbannade ångest... Va :evil: :doh: r får jag tag i lager till spm H profilstakar???
Helvetes skit , trodde ju att standardlager passade men inte.

Bråttomläge nu var kan jag hitta?
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , LAGERÅNGEST HJÄLP!!

Inlägg av gasekke »

Bild
Nytt o fel
Gammalt o rätt
Förskjuten låsning
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , LAGERÅNGEST HJÄLP!!

Inlägg av gasekke »

Den här märkningen på rätta lagren
Bild

Bild
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , LAGERÅNGEST HJÄLP!!

Inlägg av gasekke »

0.25 överdimension behövs iaf
dan vikman
För mycket laddtryck
Inlägg: 113
Blev medlem: ons apr 23, 2008 6:38 pm
Ort: Luleå

Re: M10 rattlåsracing , LAGERÅNGEST HJÄLP!!

Inlägg av dan vikman »

Antar att det är 144mm h-profilare för s14. Isåfall ska du ha s14-vevlager. Har gjort samma miss själv. Jag köpte lager på bmw. Dock behövde jag 0,75mm i överdimension och bmw kunde bara få fram s14-lager till 3 st stakar i den överdimensionen. Så i den fjärde staken filade jag ett nytt spår för lagerlåsningen så att ett m10/m30 lager passade.

Köper man stakar från Motornord framgår denna informationen i webshopen: "Om vevstaken används på M10 eller M30 motorer måste vevlager från S14 användas eller vevstaken modifieras för M10/M30 vevlager".
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , LAGERÅNGEST HJÄLP!!

Inlägg av gasekke »

Tack för tipset , då ska jag försöka få tag lite mer info om S14 lagren så jag får se dem i skarpt tillstånd innan jag köper något mer som blir fel :doh: :thumbdown:.
Det var pillrigare än tänkt det här med "bara att montera ihop" motorn jag köpte mig.

Note to self: köp ALDRIG mer en motor i delar som "bara är att montera ihop"
Hittills har jag fått byta block ,vev, göra om toppen osv. seriös säljare njae inte riktigt vad jag tänkt mig ,men man lär sig väl med tiden. Nu är för sent att gnälla om affären då jag haft grejorna liggande i bra att ha hyllan i väntan på tid o inspiration.
Nya friska tag bara :roll:
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , LAGERÅNGEST HJÄLP!!

Inlägg av gasekke »

Jahapp , S14 vevlager beställda då, hoppas de är rätt blev bmw original var till o m billigare än autoparts / laitis osv.
Bara att bita på naglarna tills torsdag o hålla tummar :roll:
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: M10 rattlåsracing , LAGERÅNGEST HJÄLP!!

Inlägg av robban »

varför inte köra m10 lager ?
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , LAGERÅNGEST HJÄLP!!

Inlägg av gasekke »

Av den enkla anledningen att de inte passar med M10 lager, hade köpt sådana men låsningen sitter på fel plats o S14 ska tydligen vara rätt.
Annars får jag väl pillra på staken så låsen passar eller "fila bort" låsspåret o köra utan då det enligt vissa av motornördarna ska gå lika bra.
Men inte vet jag , jag hobbymekar ju bara o försörjer mig på att sälja mat..så vi får se på torsdagnär lagren kommer från Lindholms
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , Pysslar m sidospår

Inlägg av gasekke »

:hihi: I väntan på grejor till race 02an så pysslas det för besiktning på lilla grå, byggt avgas modell tyst o tråkigt , men ett cutout spjäll ska dit efter bes så det går att ladda utan massor m mottryck.
Blev 3,5"> fjuttiga 2" före bakaxel o ett liten Simons dämpare längst bak.
Bild
Tyst o fin.

Turligt nog så finns det nog med mos för att slira iaf
Bild
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: M10 rattlåsracing , Pysslar m sidospår

Inlägg av robban »

Nej Nej, man filar inte bort låsningen på lagren, det får man inte göra. Du filar dit m10 lagerlåsning på andra sidan i vevstaken. Jag kör med M10 lager i mina S14 vevstakar pga att det är halva priset på lager.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , Pysslar m sidospår

Inlägg av gasekke »

:doh: jo menade så :doh: ,
Men lagren var inte så dyra 170:-st hade väntat mig det dubbla typ.

Lösningen på auspuff stelth modell blir ett sådant här
Bild
Ngn som testat? Hoppas det håller tätt bara, tänker koppla till laddtrycksstyrningen tror jag, men först en besiktning.

VM i rörklammer btw..

Bild

På måndag ska det bromsas lite förhoppningsvis med bra resultat.
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , Bromsat lilla grå..

Inlägg av gasekke »

Nattmangling av den lilla grå, då det var bromsardag planerat.

Var lite mkt ventilknack tycktes så 3 timmar före bromsning skulle det justeras ventiler bara .MEN..
:doh: :doh:
Bild

crap liksom , men kasta in handduken var inte aktuellt så..
Bild
riva , banka meka
Bild
Bild

så ngt senare var vi på plats hos Mattias
Bild

Reslutatet med lite mer strul , med soppa , o tändproblem räckte till 405whp 1,6bar 6500 rpm ca.
Finns nog 100 till därinne bara vi får justera kam , soppafix o tändning blir det ett nytt försök , men inte illa för en förgasarmotor byggd med 80tal koncept o kärlek.
varvar lite iaf , ska vara 1500rpm till sedan..
Bild
:headbang: :headbang:
Nyberg_
Forumsberoende
Inlägg: 543
Blev medlem: ons jul 25, 2007 8:12 pm
Ort: gräsmyr

Re: M10 rattlåsracing , Bromsat lilla grå..

Inlägg av Nyberg_ »

nu måste ja ju få en åktur :thumbright: :shock:
Skriv svar