M10 rattlåsracing , ut med det gamla och...

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , pysslar på..

Inlägg av gasekke »

Mera knåpande då , börjat med en rejäl pipa ut som inte styrker direkt
Bild

Vad som också klurar på är dessa jäkla rör till wg , gjorde ett par som ska gå mot kollektorn

Bild

Sedan blir det rörmokeri hela vägen till wg , men där undrar jag om det behövs ett flexrör från wg in i down pipen?
Blir inte så.långt direkt och allt är stumt men det rör väl lite på sig pga värmeutveckling

Bild
Blir rätt bra ändå hoppas jag , men man blir alltid lika förvånad över hur lite plats det blir över fast man inte har vare sig innerskärmar el sånt bjäfs kvar.
Målsättningen är att få det så pass servicevänligt att inget går sönder :hihi:
Enligt det vanliga annars att allt är trångt , glödande varmt och i vägen vid snabbmek så är det skönt med lite plats.
Nåja over and out // Erik
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , huvudkliande igen..

Inlägg av gasekke »

:doh: Hur gick det här till då..
Råkade köpa på mig en relativt färdig M50 turbo motor och en diesellåda och orena tankar börjar snurra i huvudet :hihi:

Vad tror "folket" jag har lagt massor med tid och energi på att bygga en skitarg M10 med extra allt som börjat närma sig färdig stadiet.

Nu funderar jag på om det inte är fördelaktigt att bygga m50 istället i den lilla tjocka tyskan , större volym "dussinmotor" och väsentligt enklare att få ut mer effekt än vad M10 klarar av (även om jag personligen tycker det är skitballt med en motor från perioden där 02an var aktiv).

Nackdelar är att då får jag backa tiden , och bygga om igen men då mer jobb av karaktären bygga fäste , andra kardan osv.
Det blir ju lite mer vikt att släpa på drygt dubbla vikten fram mot 10 turbon tex dock hyfsat placerat ändå.

Blir knäpp av allt grubbel tror jag :banka:
Eller M10 måste ändå allt jobb leda till ett test annars har jag bara "kastat bort" en massa jobb tid o pengar ju.

Förslag tack , helst vettiga :hihi:
Over and out// Erik
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , huvudkliande igen..

Inlägg av Lillen »

Jag har massor av dumma förslag.
Duger det?
VW & Volvo.
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: M10 rattlåsracing , huvudkliande igen..

Inlägg av Roger Berglund »

bygg klart så den återstå sin forna glans dagar åtminstone innan en engine swap :)
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: M10 rattlåsracing , huvudkliande igen..

Inlägg av Jens Gustavsson »

bygg klart m10! den kommer gå så det räcker då allt är injusterat. böra du på en annan motor nu så går den inte nästa sommar heller. satsa på upstart innom en månad sen kommer du ha fullt upp hela vintern och våren med små saker om du ska köra till sommaren.

mvh jens
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , huvudkliande igen..

Inlägg av gasekke »

Jag är inne på samma tänk där som er Roger och Jens , fast tidigare glansdagar är så få att de nog bara kan ses som en parantes i körandet :D.

Det har lagts massor med tid på klurande med M10an så den ska startas och köras med den i första hand är tanken. Uppstart om en månad är även med den en utopi och lika sannolikt som att jag ska hitta en enhörning bakom garaget :roll: -

Men jag har sneglat på hur TV kockar och Ernst gör och har då "fuskat" och förberett i lönndom :whistle: så det finns redan en turboförsedd M50 som är mer el mindre turn key saknar bara spridareoch styrbox och den är säkert god för ca 5xx whp som den står och därav så skulle det kanske gå fortare att färdigställa med den än med M10 då det ska svarvas o fixas nya saker ff till den motorn.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: M10 rattlåsracing , huvudkliande igen..

Inlägg av Jens Gustavsson »

min första B20 till vegan byggdes på några kvällar av överblivet skrot sen bromsades den till 430hk och gick 10.30 på 402 metrarna om jag mins rätt?

gör nått liknade sen kör i sommar! skit i vad som är "rätt eller fel" viktigast är att få bilen ut på lite race så du inte tappar gnistan. sen uppdaterar man på vintrarna lite och kör fortare var sommar= kul och man lär sig mycket!

ditt chassi är bättre än vegans och det är lättare så jätte mycket effekt behöver man inte för att köra en låg tia eller hög nia! viktigare att ha en hållbar driftsäker motor som går och går och som man kan tuna in chassi, chafför och komma i väg på nå tävligar.

men vintern och våren är kort! ska man köra på sommaren måste man sluta bygga efter jul och bara fokusera på att få ihop bilen det har jag lärt mig efter 22 år i dragrace/street -race värden.

hör av dig om jag kan hjälpa dig med nått. du är välkommen på kaffe också i sävar om du har lust så klart!

mvh jens
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , huvudkliande igen..

Inlägg av gasekke »

Tack Jens , jag kommer gärna förbi o surrar lite med er.
Största funderingarna är för min del på transmission sidan då jag gärna skulle åka automat jag med och du har bra koll på konceptet där känns det som.
jag hör av mig efter julhelgerna och försöker få till ett savar besök.

Man blir ju lätt stressad då snart halva vintern gått och jag inte kommit längre ändå.
:roll:
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , huvudkliande igen..

Inlägg av gasekke »

Hej , ngn här som har tillgång till att kunna skära ut en adapterplatta?
jag har dfx fil på vad som ska göras men det är ungefär allt oxå... :doh:

Är en plåt mellan th400 och M50 iaf om ngn undrar.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , huvudkliande igen..

Inlägg av super7 »

Det tror jag att dom fixar i Vännäs
http://www.vannasverkstad.se/index.html

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: M10 rattlåsracing , huvudkliande igen..

Inlägg av Steve »

Tror du underskattar hur mycket jobb det kommer att vara att få dit en helt annan motor med helt annan låda jämfört med att bygga färdigt det du har? :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , huvudkliande igen..

Inlägg av gasekke »

Är inte underskattning av hur mkt tid o pengar allting tar den största anledningen till att man bygger bil överhuvudtaget :hey: :hihi:..

Dessutom så råkar det kanske vara så att det inte är omöjligt, att det redan råkar finnas ett färdigt pkt med m50 o th400 automat :hey:
Plåten är dessutom bara tänkt att skäras ut och dupliceras.

Men jag bygger för "fullt" well nåja :roll: på M10 för att få köra den setupen 2017
Mvh Erik
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , huvudkliande igen..

Inlägg av gasekke »

Inte helt under isen , bara mkt att göra med allt möjligt.
Bild
Lite händer ju iaf.
Annars lite påbörjad bromsning av ett litet sidospår...

Bild
I sommar ska det gasas :lol:
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , huvudkliande igen..

Inlägg av gasekke »

:angryfire: På något märkligt sätt så måste bildjävulen krympt vid lagring??

Det nyslöjdade grenröret gick utmärkt att få i och ur vid byggnation
Bild

Men efter jag lyft ner den från lite Dollys o pallbockar för lite andra uppgifter så...
Bild

Tog ju fanstyget i fjäderbenet vid demontering eller i staget över motorn i stället :doh:
Det måste varit någon vinkel eller spänning som uppstod då och ändrades när jag släppte ner henne på hjulen.

Så bort med stag ,lossa fjäderben , svära..
Bild

Nu provtryckning , sedan vänstervarv ett tag igen på verktyg förhoppningsvis.

Som synes behövs det lite finishjobb o blästring o lack här o där , men det är inte prio för att få ihop bilen. Jag lik förbannat ett år efter min väldigt optimistiska tidsplan ju :? :roll: :whistle:
Så om allt lirar får jag väl riva o putsa nästa vinter eller så.
Over and out // erik
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , huvudkliande igen..

Inlägg av gasekke »

Pysslar på i skymundan då jag haft fullt upp med att sälja mitt företag så det har inte skruvats speciellt mkt med något men lite har hänt iaf.
Bild
lindat klart grenrör.

Börjat igen med att sätta ihop sakerna åtminstone , har det mesta på hyllorna faktiskt och nu blir det ledig framöver då företag sålts , vilken innebär den trevliga kombinationen av pengar OCH fritid plötsligt får träffas.
med andra ord så får jag färre ursäkter helt plötsligt :whistle:

Bild
Kör såklart med M10 spåret

Annars finns plan B färdig för vidare äventyr...
Bild

Hoppas på lite :lakrits: framöver.
Over and out // Erik
Skriv svar