M10 rattlåsracing , ut med det gamla och...
Re: M10 rattlåsracing , tillbaka i svarven...
Hahahahaaaa , jag dog nästan då.
Blicken när jag sade att du skulle trä den främre genom den andra och byta plats.
Erik var tom i blicken och såg ut som en fågelholk innan de kopplade.
ASGARV
Blicken när jag sade att du skulle trä den främre genom den andra och byta plats.
Erik var tom i blicken och såg ut som en fågelholk innan de kopplade.
ASGARV
VW & Volvo.
Re: M10 rattlåsracing , tillbaka i svarven...
Jamen va f***n , är ju ett gäng kardanringar och då det inte var jag som plockade ner den så skänktes inte en tanke åt att de faktiskt var olika beroende på placering
Nåja , blir att plocka ner bakaxel i stället för att sätta ihop det , då motor o låda är skapligt tajt att få i och ur (även om det gick rätt smidigt den här gången).
Vad som gick mindre smidigt var ju wg placering...
Det är helt klart en nackdel att bygga kringutrustning ett antal mil från bilen , då man "tror " att det ryms när det sedan visar sig att WG hamnar ovanför framhjulet och även om jag bara ska köra rakt fram så behövs nog både fjädringsväg samt styrutslag avvändas ibland.
Nåja gör om gör rätt får det bli , ett mindre kap och flytt moment bara.
Det ser ut som gott om plats men motorn ligger väldigt långt bak , och WG är stor som en ståltermos.
Dump o nya kontaktstycken till vagspolar hemma nu så förhoppnigsvis blir det lite mektid i helgen så man kommer lite mer framåt för nu är det ju säsong tydligen och jag har massor ogjort
Sedan så syns det ju på bilderna att finish får komma sedan då det är massor med ytrostfläckar o små stridsskavanker här o där , fast det är en racebil så vill man ju på sikt ha lite finish på delarna.
Inte viktigt för stunden utan bara resten lirar är jag nöjd iaf.
Over and out // Erik
Nåja , blir att plocka ner bakaxel i stället för att sätta ihop det , då motor o låda är skapligt tajt att få i och ur (även om det gick rätt smidigt den här gången).
Vad som gick mindre smidigt var ju wg placering...
Det är helt klart en nackdel att bygga kringutrustning ett antal mil från bilen , då man "tror " att det ryms när det sedan visar sig att WG hamnar ovanför framhjulet och även om jag bara ska köra rakt fram så behövs nog både fjädringsväg samt styrutslag avvändas ibland.
Nåja gör om gör rätt får det bli , ett mindre kap och flytt moment bara.
Det ser ut som gott om plats men motorn ligger väldigt långt bak , och WG är stor som en ståltermos.
Dump o nya kontaktstycken till vagspolar hemma nu så förhoppnigsvis blir det lite mektid i helgen så man kommer lite mer framåt för nu är det ju säsong tydligen och jag har massor ogjort
Sedan så syns det ju på bilderna att finish får komma sedan då det är massor med ytrostfläckar o små stridsskavanker här o där , fast det är en racebil så vill man ju på sikt ha lite finish på delarna.
Inte viktigt för stunden utan bara resten lirar är jag nöjd iaf.
Over and out // Erik
Re: M10 rattlåsracing , tillbaka i svarven...
Gillar verkligen däckmönstret, kan det va från sent 70-tal?
Re: M10 rattlåsracing , tillbaka i svarven...
Japp firestone ena sidan och Gislaved andra...
Har nya frontrunners som ska dit vilket borde göra 100% bättre styrkänsla hoppas jag.
Har nya frontrunners som ska dit vilket borde göra 100% bättre styrkänsla hoppas jag.
Re: M10 rattlåsracing , tillbaka i svarven...
Hurra hela drivlina komplett och fastskruvad i bil :thumbright
TRÅNGT...
Nu kan man ju börja fundera på.en massa andra saker som måste lösas. Tex måste en distans till rattaxel vevas fram då.det är sjukt trångt i kabyssen för en lång mager pilot som jag.
Samt en massa andra smågrejer såklart men helgens mek kan ses som mest bara framgångar.
De är löjligt små.02orna och smala jag skulle vilja sitta längre ner och längre bak men det går inte där finns burrör och stora hjulhus så det får bli kompromiss därinne (också).
Over and out / / Erik
TRÅNGT...
Nu kan man ju börja fundera på.en massa andra saker som måste lösas. Tex måste en distans till rattaxel vevas fram då.det är sjukt trångt i kabyssen för en lång mager pilot som jag.
Samt en massa andra smågrejer såklart men helgens mek kan ses som mest bara framgångar.
De är löjligt små.02orna och smala jag skulle vilja sitta längre ner och längre bak men det går inte där finns burrör och stora hjulhus så det får bli kompromiss därinne (också).
Over and out / / Erik
Re: M10 rattlåsracing , tillbaka i svarven...
Ställt ihop det mesta i motorrummet , och konstaterar att det är trångt.. inget passar där det var tänkt nu heller.
Generator har fel storlek och plats , alla tryckrör är "fel" + allt småpill.
Stunder av tvivel på att få köra i sommar börjar smyga sig på..
Men hoppas på lite flyt o tid på semestern
Over and out / / Erik
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: M10 rattlåsracing , tillbaka i svarven...
kämpa på! vore kul om man fick se denna bil senare i sommar på nått race! fuska lite lagomt med små saker! viktigast är att komma ut och prov köra lite i sommar.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: M10 rattlåsracing , tillbaka i svarven...
Jag hoppas på lite t n t iaf men mitt stora aber är tid tid o tid.. Svarvats fram lite mer saker iaf som div remhjul bla.
Snart semester och jag hoppas få loss några dagar för en större mektids insats, de mesta tunga sakerna är förhoppningsvis gjorda, men massor med små tidsödande grejor kvar att göras.
Snart semester och jag hoppas få loss några dagar för en större mektids insats, de mesta tunga sakerna är förhoppningsvis gjorda, men massor med små tidsödande grejor kvar att göras.
Re: M10 rattlåsracing , tillbaka i svarven...
Jahapp , över ett års tid som "ett projekt där jag nästan hade alla grejor..."
Well når inte riktigt fram tror jag om den här säsongen. mitt "färdiga koncept" har genomgått alla faser av förändring och det enda som blev kvar av original setup dvs allt som var "klart" är kolvar o stakar allt annat är ombyggt ,ändrat , utbytt.
Keep it simple har aldrig varit mer fel
MEN det blir en ball maskin och bil , även om det känns som en DR bil i folkrace anda (inget illa menat med det ) men puts o finish har helt fått stryka på foten i jakten på funktion och jag som hobbymekare har fått möjlighet att lära mig massor o en massa saker med en god hjälp av av trevligt folk o gamla o nya vänner.
Jag är nöjd o lönnmekar såklart i hopp om lite TnT före snön
Over and out / Erik
Well når inte riktigt fram tror jag om den här säsongen. mitt "färdiga koncept" har genomgått alla faser av förändring och det enda som blev kvar av original setup dvs allt som var "klart" är kolvar o stakar allt annat är ombyggt ,ändrat , utbytt.
Keep it simple har aldrig varit mer fel
MEN det blir en ball maskin och bil , även om det känns som en DR bil i folkrace anda (inget illa menat med det ) men puts o finish har helt fått stryka på foten i jakten på funktion och jag som hobbymekare har fått möjlighet att lära mig massor o en massa saker med en god hjälp av av trevligt folk o gamla o nya vänner.
Jag är nöjd o lönnmekar såklart i hopp om lite TnT före snön
Over and out / Erik
Re: M10 rattlåsracing , tillbaka i svarven...
Du glömde "stupid" i slutet därgasekke skrev:Keep it simple
VW & Volvo.
Re: M10 rattlåsracing , pysslar på..
Nåja , lika glest på inlägg här som på kristdemokraternas årsmöten men..
Lite görs det ju ändå.
Nytt grenrör nästan klart nu
Tig svetsat av en vän så det blev riktigt trevligt , nästa steg är då wg rör blir lite klurigt men ska nog gå bra.
Avgassystemet blir väl av den här typen
4" ut genom skärm , kommer att dra in wg röret i downpipe.
Skulle vilja ha det i rostfritt men blir lite smådyrt så...
Sedan så är frontrunners påklämda så 165/70sr från 70 talet får ge vika
mkt mer plats nu att meka allt runt omkring
ryms under huven
efter som aggregat över huvkant så måste man väl åka så fort är det väl skrivet ngnstans..
"lilla" snigel..
i övrigt bara lönnmek...
over and out// Erik
Lite görs det ju ändå.
Nytt grenrör nästan klart nu
Tig svetsat av en vän så det blev riktigt trevligt , nästa steg är då wg rör blir lite klurigt men ska nog gå bra.
Avgassystemet blir väl av den här typen
4" ut genom skärm , kommer att dra in wg röret i downpipe.
Skulle vilja ha det i rostfritt men blir lite smådyrt så...
Sedan så är frontrunners påklämda så 165/70sr från 70 talet får ge vika
mkt mer plats nu att meka allt runt omkring
ryms under huven
efter som aggregat över huvkant så måste man väl åka så fort är det väl skrivet ngnstans..
"lilla" snigel..
i övrigt bara lönnmek...
over and out// Erik
Re: M10 rattlåsracing , pysslar på..
Nu jäklar blommar löken i minusgrader!?
Då slipper du oroa dig för däcken iaf , bara en 35år nyare gummi minst då.
Då slipper du oroa dig för däcken iaf , bara en 35år nyare gummi minst då.
VW & Volvo.