M10 rattlåsracing , ut med det gamla och...
M10 rattlåsracing , ut med det gamla och...
jaha näha, det gick alltså inte att undvika att försöka banka ihop ngt nytt "självmordsfordon".
Trots ihärdiga löften till sig själv och lämpliga mängder nödlögner till höger o vänster + ett 2014 fyllt av sjukskrivningar , utbrändhet och div smärre kirugiska ingrepp på " en trött kropp med ett klent intellekt".
Trots att jag med ihärdiga säljannonser här o där försökte tömma garage o förråd på onödiga bil & motorgrejor så fanns det en del grejor kvar som kändes värda att behålla likt gollum och en tråkig guldring...
Efter att städdammet lagt sig och den sista grundlurade personen fått med sig div skrot som en tunad R golf , en AWD M20turbo konverterad 2002-73a , moddad gammopel corvetter E30is bla bla bla försvunnit ut så fanns det lite krafs kvar, en gammal motor med anor från F1 dvs M10
Suck o pust . nåja kan vara bra att ha var tanken och så blev det tills det började krypa i kroppen och ingen exorcist inom synhåll alltså skulle det byggas turbo M10.
Roliga prylar fanns så som.
en trevlig topp , med lagom kam , lite titanjox o lämpligt portad
Ett pyssligt insug med separata spjäll att dra ihop med topp
något att koppla med
något att binda ihop bottendelar med.
+ lite annat skrot
som ansågs vid en hastig överblick kunna vara användbart tilsammans med det övriga bojsänket, och ja det kan dyka upp ngn fler bild så andra köpes grejor (och lite norrländsk hemslöjd)
Fanns ett block med som fixades till o målades vackert smurfblått
Tyvärr så var det här blocket skräp , vilket såklart upptäcktes efter deckning borra hona fixa jobb..
så då blev det vänta o leta nytt block och en lämplig farkost att plantera motorn i.
fortsättning följer
Over and out // Erik
Trots ihärdiga löften till sig själv och lämpliga mängder nödlögner till höger o vänster + ett 2014 fyllt av sjukskrivningar , utbrändhet och div smärre kirugiska ingrepp på " en trött kropp med ett klent intellekt".
Trots att jag med ihärdiga säljannonser här o där försökte tömma garage o förråd på onödiga bil & motorgrejor så fanns det en del grejor kvar som kändes värda att behålla likt gollum och en tråkig guldring...
Efter att städdammet lagt sig och den sista grundlurade personen fått med sig div skrot som en tunad R golf , en AWD M20turbo konverterad 2002-73a , moddad gammopel corvetter E30is bla bla bla försvunnit ut så fanns det lite krafs kvar, en gammal motor med anor från F1 dvs M10
Suck o pust . nåja kan vara bra att ha var tanken och så blev det tills det började krypa i kroppen och ingen exorcist inom synhåll alltså skulle det byggas turbo M10.
Roliga prylar fanns så som.
en trevlig topp , med lagom kam , lite titanjox o lämpligt portad
Ett pyssligt insug med separata spjäll att dra ihop med topp
något att koppla med
något att binda ihop bottendelar med.
+ lite annat skrot
som ansågs vid en hastig överblick kunna vara användbart tilsammans med det övriga bojsänket, och ja det kan dyka upp ngn fler bild så andra köpes grejor (och lite norrländsk hemslöjd)
Fanns ett block med som fixades till o målades vackert smurfblått
Tyvärr så var det här blocket skräp , vilket såklart upptäcktes efter deckning borra hona fixa jobb..
så då blev det vänta o leta nytt block och en lämplig farkost att plantera motorn i.
fortsättning följer
Over and out // Erik
Senast redigerad av gasekke den tis aug 15, 2017 7:27 pm, redigerad totalt 18 gång.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 119
- Blev medlem: tor dec 07, 2006 12:48 pm
- Ort: Norberg
- Kontakt:
Re: M10 rattlåsracing , nya stolleprov
Kanonkul med ett M10 projekt.
Ska följas!!!
Ska följas!!!
Re: M10 rattlåsracing , mäta grubbla kapa?
Sakta men osäkert fortlöper det lite motorbyggandet, tyvärr så verkar det ha "dunstat bort" lite av bra att ha grejorna under lagringstiden och inte hjälpte det att jag råkat kasta bort en del grejor som jag förträngt användningsområdet till...
Till exempel de lite längre ARP bultarna till ramlagren som jag inte förstog varför de var så långa (glömde att det skulle sitta en gördel )
Brickor under gördel saknades helt plötsligt 3 av 8 så nya i titan svarvades fram
Även ett par sofiero verkar ha ramlat ur svarven tydligen , viktigt med vätskekylning av svarvaren
Lite mer bra att ha grejor fanns på hylla och en torrsump skadar väl inte om det ändå bara ligger i vägen.
Som synes börjar det hela spåra ur en del .
Lämplig farkost att plantera M10 är framlurad och vad passar bättre än en gammal 02a med viss historik och ett blygsamt yttre
har helt fräckt knyckt bilden då jag inte har någon färsk att presentera ännu
TADAA
Bilrecept kan komma inom kort eller väldigt senare beroende på ev fram el baksteg i projektandet.
fortsättning följer är jag rädd
Till exempel de lite längre ARP bultarna till ramlagren som jag inte förstog varför de var så långa (glömde att det skulle sitta en gördel )
Brickor under gördel saknades helt plötsligt 3 av 8 så nya i titan svarvades fram
Även ett par sofiero verkar ha ramlat ur svarven tydligen , viktigt med vätskekylning av svarvaren
Lite mer bra att ha grejor fanns på hylla och en torrsump skadar väl inte om det ändå bara ligger i vägen.
Som synes börjar det hela spåra ur en del .
Lämplig farkost att plantera M10 är framlurad och vad passar bättre än en gammal 02a med viss historik och ett blygsamt yttre
har helt fräckt knyckt bilden då jag inte har någon färsk att presentera ännu
TADAA
Bilrecept kan komma inom kort eller väldigt senare beroende på ev fram el baksteg i projektandet.
fortsättning följer är jag rädd
Senast redigerad av gasekke den tis dec 29, 2015 8:07 pm, redigerad totalt 2 gång.
Re: M10 rattlåsracing , nya stolleprov
Kanske den fetaste 02-touringen som finns
Såg den stod i Hissjö för nån månad sen
Såg den stod i Hissjö för nån månad sen
Re: M10 rattlåsracing , nya stolleprov
Så det är där den hamnat nu...
Satt å klurade på var vissa (ö)kända gamla rejsbilar hamnat häromdagen.
Blir nog en bra maskin att leka med det där
Satt å klurade på var vissa (ö)kända gamla rejsbilar hamnat häromdagen.
Blir nog en bra maskin att leka med det där
Re: M10 rattlåsracing , nya stolleprov
Vilken bil! Mäktig maskin det där kommer bli. Den har ju varit i körbart skick ett par gånger, men det har som inte gått hela vägen. Har en känsla av att det kommer rulla längre den här gången..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: M10 rattlåsracing , nya stolleprov
Det får vi hoppas Mattias , jag återkommer till dig om spridarfunderingar.
Sedan får vi se när det blir något rullande överhuvudtaget , sakta men långsamt är nyckelorden och det finns sedan möjligheter att skruva bort sig totalt i alla möjliga inställningar då den här nivån på rattlåsbil , 4link inställningar känns som rymdforskning tex chassimods är gjorda sedan senaste försök med bla framflyttad framvagn , styrdämpare bla bla osv o det finns en stilla förhoppning om att den inte tar livet av mig när det väl blir dags att testa.
Men en riktigt frän liten bil är det , och den ska väl sättas upp för 201m i första hand.
Ska bli kul att lägga upp lite mer bilder på småpyssel o Bosse L filureri med MKT tänkande på detaljer i hemliga klubben anda
Sedan får vi se när det blir något rullande överhuvudtaget , sakta men långsamt är nyckelorden och det finns sedan möjligheter att skruva bort sig totalt i alla möjliga inställningar då den här nivån på rattlåsbil , 4link inställningar känns som rymdforskning tex chassimods är gjorda sedan senaste försök med bla framflyttad framvagn , styrdämpare bla bla osv o det finns en stilla förhoppning om att den inte tar livet av mig när det väl blir dags att testa.
Men en riktigt frän liten bil är det , och den ska väl sättas upp för 201m i första hand.
Ska bli kul att lägga upp lite mer bilder på småpyssel o Bosse L filureri med MKT tänkande på detaljer i hemliga klubben anda
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: M10 rattlåsracing , nya stolleprov
kul att se nya tag på den bilen! bygg inte för avancerat till en början bara så den kommer ut redan i sommar kanske?
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: M10 rattlåsracing , nya stolleprov
Inte så avancerat är väl en del av tanken , men ändå inte det är ganska mkt speciella lösningar på en hel del saker men i stora drag så är det ganska "mkt" klart.
En hel del pyssel runt topp är kvar att göra då den ska vara rakställd bla , ett "tråg" för torrsump ska väl fixas ihop OM det blir torrsump i version 1 annars finns det mesta i bra att ha väg.
Alternativa lösningar finns till torrsump men det ser ju så fränt ut med de grejorna..
Både den varma o kalla sidan är relativt klar , tändning o spridare saknas , men plan finns för det.
Turbo finns ett par alternativ på , men inget modernt agg då det finns en form av budget att hålla sig till , växellåda-kardan-bakvagn är klart
Lite andra saker finns det såklart som behövs köpas , letas reda på , lånas eller knyckas av ngt lämpligt offer
En stilla förhoppning av om att få testa före snön finns såklart men tid är en bristvara i min vardag så det blir lite ryck här o där.
En hel del pyssel runt topp är kvar att göra då den ska vara rakställd bla , ett "tråg" för torrsump ska väl fixas ihop OM det blir torrsump i version 1 annars finns det mesta i bra att ha väg.
Alternativa lösningar finns till torrsump men det ser ju så fränt ut med de grejorna..
Både den varma o kalla sidan är relativt klar , tändning o spridare saknas , men plan finns för det.
Turbo finns ett par alternativ på , men inget modernt agg då det finns en form av budget att hålla sig till , växellåda-kardan-bakvagn är klart
Lite andra saker finns det såklart som behövs köpas , letas reda på , lånas eller knyckas av ngt lämpligt offer
En stilla förhoppning av om att få testa före snön finns såklart men tid är en bristvara i min vardag så det blir lite ryck här o där.
Re: M10 rattlåsracing , nya stolleprov
Mjae nja hmm, kanske lite photoshot i morgon däremot om det går efter plan
Re: M10 rattlåsracing , nya stolleprov
Den sågs åka genom Håkmark på trailer i kvällSteve skrev:Kanske den fetaste 02-touringen som finns
Såg den stod i Hissjö för nån månad sen
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: M10 rattlåsracing , nya stolleprov
Jäkla luraendrejare
Vet en person som var i de krokarna just ikväll.
Sammanträffande
Vet en person som var i de krokarna just ikväll.
Sammanträffande
VW & Volvo.
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Re: M10 rattlåsracing , nya stolleprov
hittade en gammal tråd också mäktig bil!, lite nyfiken hur lyckas du få köpa denna fräna skapelse?
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... turbobosse
https://www.youtube.com/watch?v=vJEI51unmfg
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Re: M10 rattlåsracing , nya stolleprov
Timing o en gnutta flyt