M10 rattlåsracing , ut med det gamla och...

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , Det hände en grej...

Inlägg av gasekke »

Självklart är touringen kvar , pyssel pågår där med ifall ngn blev orolig
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: M10 rattlåsracing , Det hände en grej...

Inlägg av robban »

vad är det gjort åt den där?
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , Det hände en grej...

Inlägg av gasekke »

Denna har"alla" nödvändiga attribut för att förkorta livet radikalt :shock: , det är Bosse L chassi då tänkt som rakt fram chassi, Nu med knivkrängare , annnan dämpar setup, Fredrik P nybyggd motor gick >10 mil efter uppdatering såklart M10 modell argsint

Kaross = rensad inv, full bur, rörfront, 210diff 5pet låda, M10 såklart , 3xxgraders kam , smidd motor, toppfix Msd tändning , hx40 Oringat, 2xdellorto , maxladd 2.5 bar , varvstopp 10800rpm 30'förtändning :thumbright:

Den skulle dock gärna fått haft sprut istället för gasare så ev blir test med sprut o insug från touringen om tillfälle ges.


Skulle vara mkt intressant att bromsa denna maskin som referens och lite av tanken med den här var att ha en extra "färdig" M10 att ha som reservmotor till race 02an.

Arg är den iaf, jag hade ju förträngt hur lynniga dessa bilar är och på 1.6bar slår den loss hjulen från 160-170 så 2.5 får nog testas på annat sätt än utanför huset då frun var ytterst Oimponerad av den egenskapen :roll:
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , Det hände en grej...

Inlägg av Lillen »

För att förkorta livet måsta man ju använda bilen/arna åxå.

Vad är det för fel på alla BMW 2002 som måste ha dubbla utstickande dragöglor?
VW & Volvo.
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , Det hände en grej...

Inlägg av gasekke »

Lillen, tuoringen ska det kapas ner en del på "dragöglorna" då det är till flipfronten på den.
Lilla grå saknar kofångare som ska sitta fast där, är ju en tysk bil så det behövs egentligen inga dragöglor alls.
( eller så beror det på att jag knappt kör mina bilar mellan byteshandeln :doh: )
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , Det hände en grej...

Inlägg av gasekke »

Nä , torrsump får det bli, nytt tråg under konstruktion lämpligt folk med kunskap om alu svetsning involverade "nästan klart" får revideras lite :?
Blir mkt bättre totalt och mödan värt.

Reserv 02an ska fintunas lite under tiden och herre banan läget ska nås..
:D

Jag är försiktigt intresserad av ett insprutning insug för M10 ett original från E12-E21 M10 motor räcker långt om ngn har ett som ligger i vägen :hihi:
bmwe12turbostorhamn
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör nov 30, 2013 10:26 am
Ort: avesta dalarna

Re: M10 rattlåsracing , Det hände en grej...

Inlägg av bmwe12turbostorhamn »

jag har ett orginal elektroniskt..m10.Men dom är svåra å hitta tycker jag..?
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , Det hände en grej...

Inlägg av gasekke »

Hur komplett är det och vill du sälja? Jag är ute efter insug o spjällhus typ.

Dessutom ska jag hinna klämma in ett garagebyte under sommaren då det blir flytt till samma som Micke Fredriksson mfl skruvar i.
Trevlig midsommar alla
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , Det hände en grej...

Inlägg av gasekke »

Tillfällig stiltje o rynkade ögonbryn.. Helt plötsligt blev det mellan garage o vänta på div grejorläge :doh:
Måste filura på torrsumpstråget lite mer då det "vanliga" tråget är väldigt ovanligt och lågt då M10an ligger mkt lågt och är rakställd i touringen. Skulle behöva hänga i blocket o mäta höjd till framvagnsbalken. Lätt komplicerat då de flesta delar som behövs är i läget -under konstruktion -under beräkning- saknas helt- undrar hur i banan läge och dessutom spridda över en större geografisk area :doh: :doh:.

Nåja , den lilla grå är Up and running o en stilla förhoppning om en bromsning på den finns. Målbild 5xx+.
Nästa grubbel är vilket bränsle den elaka M10 ska snurra på?? Dagens ljuga i garage m racefolk ledde mot metanolhållet.. Vad tror ni om det? För o nackdelar, jämnare kvalitet än E85 o billigare än VP
Sen då :roll: :?:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: M10 rattlåsracing , Det hände en grej...

Inlägg av Jens Gustavsson »

det behövs väldiga mängder det är väll största problemet. mek pump nästan ett måste eller 200amp generator och en skog av el pumpar
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , Besiktningsfrågor??

Inlägg av gasekke »

Regn o skit , så det blev ju inget race i dag före wheels
Nåja lite förtestande hanns med o det var positivt (förutom stora greppproblem) på 1-3växel iaf trots copiloten som muttrade om mera laddtryck det finns väl 200hk till att skruva fram.

Nåja , min fråga gäller den grå som har rätt trevliga papper
12b ombyggt fordon
31b motor ändrad
31c motoreffekt enligt uppgift
71c skyddsbur
O lite annat tjoller
MEN frågan är då 31b o 31c kommer de då att ha ngn åsikt om turbon? Står inget om motortyp eller ändringar alls?
Är det bara att åka o besikta då eller vad?
Bromsar o fram/bakvagn ändrade står med i papperen då det nog hör ihop med effekten så hur tolkar ni det?
:roll: :deal: = :lakrits: eller :doh:
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , Besiktningsfrågor??

Inlägg av gasekke »

Testade inför den inställda körningen, nu börjar det lira
Bild
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , Besiktningsfrågor??

Inlägg av gasekke »

Passade på fråga på wheelsträffen i bilprovningens tält om mina papper på bmwn och hans inställning var "vilka bra papper det där var" står ingenstans vad för ändringar som är gjorda..
Tydligen var det så upp till besiktningsmannen att avgöra om effekten såg rimlig ut :shock: :roll:

Blir att testa då helt enkelt och plocka ut wgfjäder samt klä på turbon en mössa
Användarvisningsbild
palle
För mycket laddtryck
Inlägg: 170
Blev medlem: ons sep 15, 2004 10:02 am
Ort: Obbola (Umeå)

Re: M10 rattlåsracing , Besiktningsfrågor??

Inlägg av palle »

Härligt! Bra papper det där :thumbright:
Åk och testa med urplockad fjäder och wg helt spärrad öppen. :whistle:
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: M10 rattlåsracing , Besiktningsfrågor??

Inlägg av gasekke »

Dåså , en 02a (gråa) flyttad till nya garaget , sedan ska den småfixas lite o besiktningstid är bokad..
Ska bli mkt spännande på fler än ett sätt
Skriv svar