M10 rattlåsracing , ut med det gamla och...
Re: M10 rattlåsracing , Bromsat lilla grå..
Ang. spräckt vippa. Har du kollat bredden på justerexcentern?
Hade i min ungdom problem med en rallykross motor som spräckte vipporna precis lika som din.
På den var dessa excenter nån hundradel för smala, så när man drog åt skruven, efter att ha justerat ventilspelet, så "krökte" man ena armen denna hundradel med spänningar i godset som följd. Sen när det började varvas lite så sprack de.
Bara ett tips att kanske kolla upp.
Annars ett asfränt bygge, man kan inte annat än älska nolltvåor.
Hade i min ungdom problem med en rallykross motor som spräckte vipporna precis lika som din.
På den var dessa excenter nån hundradel för smala, så när man drog åt skruven, efter att ha justerat ventilspelet, så "krökte" man ena armen denna hundradel med spänningar i godset som följd. Sen när det började varvas lite så sprack de.
Bara ett tips att kanske kolla upp.
Annars ett asfränt bygge, man kan inte annat än älska nolltvåor.
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Re: M10 rattlåsracing , Bromsat lilla grå..
Tack husse jo man måste älska 02or Jaså, då kanske det får mätas nästa gång det rivs vippor.
Med lite tid att begrunda så är jag relativt nöjd med resultaten med tanke på att det knappt hanns monteras ihop före det bromsades.
Att vippan var av beror nog i det här fallet på att dels har den åkt med tidigare ägare denna topp 2-3år på 2+bars laddtryck och nu så hade fördelaren fått fnatt o den stummade tändningen var mkt ostum o mer som en slumpgenerator och det var en hel del pang o poff innan det inspekterades fördelarens tillstånd då jag trodde det poffade mer pga bränslebrist / överskott blandning (inte helt enkelt m förgasare )
Dopning av förgasare under planeringsstadie o justering av kam samt tändning ska göras + en lamdasond ska monteras permanent istället för bara för stunden.
Lamda ca 0.93-0.95 över 1.6bar 7000rpm = inte så bra så ngt måste testas i soppaväg då den gav bra Lamda i "mellanregister @5-6500rpm och sedan för magert.
To be contiuned alltså , sedan får det nog provas med sprut om jag hinner , det måste ju mekas på 2 fronter då tuoringen ska igång med, men lite torrsumpspyssel måste till först innan montering kan påbörjas i större skala
.over and out
Med lite tid att begrunda så är jag relativt nöjd med resultaten med tanke på att det knappt hanns monteras ihop före det bromsades.
Att vippan var av beror nog i det här fallet på att dels har den åkt med tidigare ägare denna topp 2-3år på 2+bars laddtryck och nu så hade fördelaren fått fnatt o den stummade tändningen var mkt ostum o mer som en slumpgenerator och det var en hel del pang o poff innan det inspekterades fördelarens tillstånd då jag trodde det poffade mer pga bränslebrist / överskott blandning (inte helt enkelt m förgasare )
Dopning av förgasare under planeringsstadie o justering av kam samt tändning ska göras + en lamdasond ska monteras permanent istället för bara för stunden.
Lamda ca 0.93-0.95 över 1.6bar 7000rpm = inte så bra så ngt måste testas i soppaväg då den gav bra Lamda i "mellanregister @5-6500rpm och sedan för magert.
To be contiuned alltså , sedan får det nog provas med sprut om jag hinner , det måste ju mekas på 2 fronter då tuoringen ska igång med, men lite torrsumpspyssel måste till först innan montering kan påbörjas i större skala
.over and out
Re: M10 rattlåsracing , Bromsat lilla grå..
De där är inte rätt. Vad har du för kam? Vad har du för lyft i TDC, du ska avancera kammen.
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
Re: M10 rattlåsracing , Bromsat lilla grå..
Jo som Erik skrev, att vrida kamaxeln var bara en av sakerna vi kom fram till behövde testas senare.
Tanken vara att mäta effekten som den var, och tiden räckte inte till mer heller då det racklade lite innan vi fått bort misständningar.
Tanken vara att mäta effekten som den var, och tiden räckte inte till mer heller då det racklade lite innan vi fått bort misständningar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: M10 rattlåsracing , Bromsat lilla grå..
Jo , som sagt det är lite att pyssla med. Kammen blev flyttad en del och hanns inte ställas in med klocka utan blev på en höft , var en trasig vippa som byttes akut 3 timmar före i sann stressmekanda med "allt på plats" så då lossades ju kamdrev och det var lite knas här o där.
Men var lite strul med tändning o lite annat som inte hanns ordnas heller , men det ska åtgärdas vid tillfälle o ny mätning senare i höst kanske blir av. Ska sprut på den förmodligen i vinter o touringen ska oxå hinnas med.
Men var lite strul med tändning o lite annat som inte hanns ordnas heller , men det ska åtgärdas vid tillfälle o ny mätning senare i höst kanske blir av. Ska sprut på den förmodligen i vinter o touringen ska oxå hinnas med.
Re: M10 rattlåsracing , fortsätter med den elake M10an nu.
Nä om man skulle återgå till att slöjda vidare på motorn till Touringen då , lilla grå står nu och skäms över sin effekt och ska få lite mer kärlek snart men det är dags att gå vidare med montering av rejsmaskinen.
Eftersom det bor ett mått av snåljåp i mig så vägras det köpa svindyra torrsumpståg så det får bli ett i byggsats o hemslöjds variant
ska tiggas ihop i veckan är planen.
Annars då ramlade det ner lite kolvar iaf nu när lagren kommit (S14 lager blir det till 144mm SPM stakar)
Den kommer att bli vacker denna motor när allt är på plats, med torrsumpspump och insug o grejor monterat. finns lite fler bilder på grejor men de sparar jag på ett tag när monteringen kommit längre.
Det tar lite tid då det mesta blir att göra om för att få det att lira
fixa om bröstkåpa bland annat , tur man har vänner med både kunnande och maskinpark med
Jag undrar om det finns någon i Umeå som "coatar" grenrör?
skulle behöva fixa det på grenröret då jag inte var så sugen på att linda det , är rätt rejält långt o grovt och det voe spännande att prova med coating istället.
over and out // Erik
Eftersom det bor ett mått av snåljåp i mig så vägras det köpa svindyra torrsumpståg så det får bli ett i byggsats o hemslöjds variant
ska tiggas ihop i veckan är planen.
Annars då ramlade det ner lite kolvar iaf nu när lagren kommit (S14 lager blir det till 144mm SPM stakar)
Den kommer att bli vacker denna motor när allt är på plats, med torrsumpspump och insug o grejor monterat. finns lite fler bilder på grejor men de sparar jag på ett tag när monteringen kommit längre.
Det tar lite tid då det mesta blir att göra om för att få det att lira
fixa om bröstkåpa bland annat , tur man har vänner med både kunnande och maskinpark med
Jag undrar om det finns någon i Umeå som "coatar" grenrör?
skulle behöva fixa det på grenröret då jag inte var så sugen på att linda det , är rätt rejält långt o grovt och det voe spännande att prova med coating istället.
over and out // Erik
Re: M10 rattlåsracing , fortsätter med den elake M10an nu.
TJB pulverlack i Holmsund har även coating tror jag
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 119
- Blev medlem: tor dec 07, 2006 12:48 pm
- Ort: Norberg
- Kontakt:
Re: M10 rattlåsracing , fortsätter med den elake M10an nu.
Vad är det för modifiering du/ni gör på bröstkåpan? Någon mod för torrsumpssmörjning?
Kul att du jobbar på så flitigt, är roligt att föjla.
Mitt grenrör satt en gång i tiden på den bilen tror jag, köpte den av Madmagnus för en massa år sedan. Var mycket välbyggt.
/Samuel
Kul att du jobbar på så flitigt, är roligt att föjla.
Mitt grenrör satt en gång i tiden på den bilen tror jag, köpte den av Madmagnus för en massa år sedan. Var mycket välbyggt.
/Samuel
Re: M10 rattlåsracing , fortsätter med den elake M10an nu.
Ja vad gör vi med kåpan? Det är som du tror för torrsumpspumpen vi fräser o donar lite, drivningen till den tar lite plats som inte finns och det rensas bort lite annat jox samt fräser ner den o använder en annan lägre packbox där.
Så du har haft den här bilen Samuel? Köpte Bosse o Robban den av dig då eller? Det här grenröret är inte samma tror jag , vad hade du tänkt åka med för maskin? Volvo som Magnus eller M10 som jag o Bosse hade tänkt ha i den?
Flitig vet jag inte , men när det jobbas med den är vi oftast "flera händer" så då blir det en del gjort vara gång.
Den grå tar lite tid oxå och om någon är seriöst intresserad så kan jag tänka mig att sälja den grå till rätt spekulant då det inte är billigt att bygga en halvseriös racebil
Priside där är väl ca 55tkr som riktpris och går inte neråt utan mer uppåt då det finns lite bra att ha grejor som följer med till den i den fortsatta tänkta utvecklingen för "lilla grå".
Så du har haft den här bilen Samuel? Köpte Bosse o Robban den av dig då eller? Det här grenröret är inte samma tror jag , vad hade du tänkt åka med för maskin? Volvo som Magnus eller M10 som jag o Bosse hade tänkt ha i den?
Flitig vet jag inte , men när det jobbas med den är vi oftast "flera händer" så då blir det en del gjort vara gång.
Den grå tar lite tid oxå och om någon är seriöst intresserad så kan jag tänka mig att sälja den grå till rätt spekulant då det inte är billigt att bygga en halvseriös racebil
Priside där är väl ca 55tkr som riktpris och går inte neråt utan mer uppåt då det finns lite bra att ha grejor som följer med till den i den fortsatta tänkta utvecklingen för "lilla grå".
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 119
- Blev medlem: tor dec 07, 2006 12:48 pm
- Ort: Norberg
- Kontakt:
Re: M10 rattlåsracing , fortsätter med den elake M10an nu.
Hej,
Ok då förstår jag.
Hoppsan så fel det kan bli. Det var bara själva grenröret som jag köpte av Magnus. Bilen har jag aldrig ägt.
Hade jag inte haft en egen 02a att pyssla med skulle den grå varit mycket intressant.
/Samuel
Ok då förstår jag.
Hoppsan så fel det kan bli. Det var bara själva grenröret som jag köpte av Magnus. Bilen har jag aldrig ägt.
Hade jag inte haft en egen 02a att pyssla med skulle den grå varit mycket intressant.
/Samuel
Re: M10 rattlåsracing , fortsätter med den elake M10an nu.
Stämmer nog , men då var den ju "förorenad" med volvogrejor och avstötningsmekanismen orsakade ju haveri efter transplantationen .
Kan väl fylla på med lite bilder på grejor som ska in i pannrummet nu när det börjar moddas på allvar.
grenrör modell fullväxt, ska lindas eller coatas är lite fult just nu.
Grovapipor...
Filurande med topp för att kunna åka rakställd M10 o torrsump
Lite mer grejor på andra sidan syns inte på bild.
gördel till toppen med såklart för att slippa flex
Patterson torrsumpspump o drivning, bulten gjord av Fredde P i Titan drivningen med är hemslöjd. väger ingenting typ
Tank till torrsumpen finns också , hyfsat stor kan extraknäcka som hembränningsapparat nästan
Tyvärr massor med små pill kvar på ganska mkt detaljer med motor & kringutrustning så det ser lite tveksamt ut med att hinna testa bilen i höst men det nöts på så mkt man hinner med , men nu finns nog det mesta , däremot om någon skulle vilja sponsra med slangar och pressning av dessa för torrsumpsbygget eller AN kopplingar till det vore det fantastiskt trevligt
Over and out // Erik
Kan väl fylla på med lite bilder på grejor som ska in i pannrummet nu när det börjar moddas på allvar.
grenrör modell fullväxt, ska lindas eller coatas är lite fult just nu.
Grovapipor...
Filurande med topp för att kunna åka rakställd M10 o torrsump
Lite mer grejor på andra sidan syns inte på bild.
gördel till toppen med såklart för att slippa flex
Patterson torrsumpspump o drivning, bulten gjord av Fredde P i Titan drivningen med är hemslöjd. väger ingenting typ
Tank till torrsumpen finns också , hyfsat stor kan extraknäcka som hembränningsapparat nästan
Tyvärr massor med små pill kvar på ganska mkt detaljer med motor & kringutrustning så det ser lite tveksamt ut med att hinna testa bilen i höst men det nöts på så mkt man hinner med , men nu finns nog det mesta , däremot om någon skulle vilja sponsra med slangar och pressning av dessa för torrsumpsbygget eller AN kopplingar till det vore det fantastiskt trevligt
Over and out // Erik