M10 rattlåsracing , ut med det gamla och...
Re: M10 rattlåsracing , återvinnings mek.
jahapp , jag hade ju ett reservgrenrör som testmonterades med gott resultat sedan råkade jag bara...
slinta lite med tigersågen... så nu
blev det lite mer jobb men det blir bättre efter moddandet hoppas jag.
Vad som var sämre idag var att jag bara skulle fixa lite och ta bort oljepumpsfästet och dra åt ramlagren sedan men då sa det "plick...
och sedan blev det fosterställning på golvet nästan och svordomar i kvadrat...
Drog upp en bult och
100% kass gänga
Djup suck och nya tag
Tack högre makter för det funkade så nu är bottendelen "klar" tråget inlämnat för helsvetsning och det känns helt plötsligt bra igen i tidssrymd.
Hoppas på att börja montera i motorpaketet i bil nästa helg.
Over and out // Erik
slinta lite med tigersågen... så nu
blev det lite mer jobb men det blir bättre efter moddandet hoppas jag.
Vad som var sämre idag var att jag bara skulle fixa lite och ta bort oljepumpsfästet och dra åt ramlagren sedan men då sa det "plick...
och sedan blev det fosterställning på golvet nästan och svordomar i kvadrat...
Drog upp en bult och
100% kass gänga
Djup suck och nya tag
Tack högre makter för det funkade så nu är bottendelen "klar" tråget inlämnat för helsvetsning och det känns helt plötsligt bra igen i tidssrymd.
Hoppas på att börja montera i motorpaketet i bil nästa helg.
Over and out // Erik
Re: M10 rattlåsracing , återvinnings mek.
Nä , ngn bild eller något måste väl tas.
Spolar köptes för rätt peng men fasen vet om det kommer att funka
Blir nog rätt trångt mot turbo är jag rädd även om mitt grenrör är rätt mkt ändrat från utgångspunkt men med lite värmeskydd så kanske. Tummar hålls iaf , annars så finns det väl en kort modell av dessa med?
Men dagens fråga är kan man köra wasted spark på vag spolar? MS3 X blir sprutet om jag inte nämnt det tidigare.
Annars är jag tillbaka i väntetid läge då torrsumpstråg är inlämnat för svetsning.
Over and out / Erik
Spolar köptes för rätt peng men fasen vet om det kommer att funka
Blir nog rätt trångt mot turbo är jag rädd även om mitt grenrör är rätt mkt ändrat från utgångspunkt men med lite värmeskydd så kanske. Tummar hålls iaf , annars så finns det väl en kort modell av dessa med?
Men dagens fråga är kan man köra wasted spark på vag spolar? MS3 X blir sprutet om jag inte nämnt det tidigare.
Annars är jag tillbaka i väntetid läge då torrsumpstråg är inlämnat för svetsning.
Over and out / Erik
Re: M10 rattlåsracing , vag spolar o wastefire går det?
Ja du kan köra wasted spark men varför inte köra kamsynk?
- J00r
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 408
- Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: M10 rattlåsracing , vag spolar o wastefire går det?
Åk Bosch motorsport wastespark spolen, tillräckligt med firepower i den;) Grymt bygge
Jonas Almqvist
Re: M10 rattlåsracing , vag spolar o wastefire går det?
Steve mest av lathet men nu har jag fixat kåpan för kamsynk så det blir väl det då., härvan är byggd för vag spolar så det får bli kamsynk och vag istället för wasted o bosch spole då förmodligen.
Äntligen är mitt torrsumpstråg "klart" bara lite planing o riktning här o där då det slog sig lite vid svetsning men ska provmontera i helgen och ladda upp en bild el 2 hoppas jag på.
Trevlig Mekhelg alla,
Over and out // Erik
"
Äntligen är mitt torrsumpstråg "klart" bara lite planing o riktning här o där då det slog sig lite vid svetsning men ska provmontera i helgen och ladda upp en bild el 2 hoppas jag på.
Trevlig Mekhelg alla,
Over and out // Erik
"
Re: M10 rattlåsracing , vag spolar o wastefire går det?
Jahapp , det blev ju en del gjort i helgen iaf.
Tråget blev "klart"
Dock så slog det sig ganska så mkt så det blev att rikta på lämpligt sätt...
Funkade klockrent , först enligt ovan låta svalna , sedan fast i block värma skiten , dra åt igen svalna på plats-
Klart
Sedan blev det grenrörs tillfixning..
Groteskt stor WG 66mm presicion , bör räcka långt för mina behov.
Ska putsas lite invändigt , provtryckas sedan gömmas i bandage så ingen ser hur fult det är gjort... men med tanke på att alla delar fanns i skrotlådan (utom turbo och wg) så är jag nöjd och går på funktion före utseende just nu.
Over and out // Erik
Tråget blev "klart"
Dock så slog det sig ganska så mkt så det blev att rikta på lämpligt sätt...
Funkade klockrent , först enligt ovan låta svalna , sedan fast i block värma skiten , dra åt igen svalna på plats-
Klart
Sedan blev det grenrörs tillfixning..
Groteskt stor WG 66mm presicion , bör räcka långt för mina behov.
Ska putsas lite invändigt , provtryckas sedan gömmas i bandage så ingen ser hur fult det är gjort... men med tanke på att alla delar fanns i skrotlådan (utom turbo och wg) så är jag nöjd och går på funktion före utseende just nu.
Over and out // Erik
Re: M10 rattlåsracing , vag spolar o wastefire går det?
Förbannande VAG tändspolar.... Har lagt en fråga i ämnet under motorstyrning , om någon har vettig input så uppskattas hjälp med detta "strul".
Over and out // Erik
Over and out // Erik
Re: M10 rattlåsracing , vag spolar o wastefire går det?
Hej Erik!
Vi har körd wastespark i en rb25det med 115R spolar. Bromsade 806hk och 1007nm @2.4bar. dwell time 1.5ms elr 2minns inte just nu. 0.6 gap på ständstift. Motorn har ~9.5 komp. Ser ingen problem varför du kan inte göra detta.
Kalle
Alaraumoshitworks
Vi har körd wastespark i en rb25det med 115R spolar. Bromsade 806hk och 1007nm @2.4bar. dwell time 1.5ms elr 2minns inte just nu. 0.6 gap på ständstift. Motorn har ~9.5 komp. Ser ingen problem varför du kan inte göra detta.
Kalle
Alaraumoshitworks
Re: M10 rattlåsracing , vag spolar o wastefire går det?
Helgen medgav lite mektid med div framgångar , känns märkligt att skruva i högervarv nästan så verktygen kärvar ihop efter allt vänstervarvs mekande...
provtrycka grenrör , nej det ska inte blåsa såpbubblor där...
Lite mer fix svets och slip senare så...
Arg M10 version 2,0 snart klar för att docka i bil
Bara resten kvar nu
Over and out // Erik
provtrycka grenrör , nej det ska inte blåsa såpbubblor där...
Lite mer fix svets och slip senare så...
Arg M10 version 2,0 snart klar för att docka i bil
Bara resten kvar nu
Over and out // Erik
Re: M10 rattlåsracing , vag spolar o wastefire går det?
tillfällig stiltje i touring mek , då en vital del har gömt sig på något bra ställe som jag inte kommer ihåg
Den tiden får fyllas av ett st sidospår då jag råkade snubbla över en till 02a som impulsköpa
Inte så vacker men..ganska rostfri
,
M42 förgasar konverterad? ??
Fräst av insugskammen, saab fördelare.. och tändning solexförgasare, mkt annorlunda
Tack och lov så har insugskammen gått av så en m42 från e36 ska transplantanteras in , sitter redan getrag lilla 5 petad och en e30 lamelldiff bak , 240 ok fram.
Det finns en del att göra , nya dörrsidor tex
,
Over and out // Erik
Den tiden får fyllas av ett st sidospår då jag råkade snubbla över en till 02a som impulsköpa
Inte så vacker men..ganska rostfri
,
M42 förgasar konverterad? ??
Fräst av insugskammen, saab fördelare.. och tändning solexförgasare, mkt annorlunda
Tack och lov så har insugskammen gått av så en m42 från e36 ska transplantanteras in , sitter redan getrag lilla 5 petad och en e30 lamelldiff bak , 240 ok fram.
Det finns en del att göra , nya dörrsidor tex
,
Over and out // Erik
Re: M10 rattlåsracing , tillbaka i svarven...
Jahapp , åter till touringmekande då.
Av någon anledning så ska varje del som behövs antingen byggas från skrot/skratch/ eller modda en befintlig gjord del till ngt helt annan användningsområde
Min "försvunna" vitala del dök upp igen på ett märkligt sätt (en helt annan historia ) och eftersom den skulle modifieras (igen)så sattes den upp i svarv och 2 minuter senare förpassad till skrotbingen då det inte alls blev rätt ngnstans...
En snabb överblick efter lämpligt utgångmaterial i garaget gjordes och.....
Låt oss säga att jag nog mer bygger en "folkracelösning" på Drag/streetrace bil som saker och ting faller sig just nu .
Lämnar det här som en cliffhanger då jag inte lyckas få fram/upp/in bilderna på gårkvällens händelser och återkommer när media gudarna är med mig..
Over and out // Erik
Av någon anledning så ska varje del som behövs antingen byggas från skrot/skratch/ eller modda en befintlig gjord del till ngt helt annan användningsområde
Min "försvunna" vitala del dök upp igen på ett märkligt sätt (en helt annan historia ) och eftersom den skulle modifieras (igen)så sattes den upp i svarv och 2 minuter senare förpassad till skrotbingen då det inte alls blev rätt ngnstans...
En snabb överblick efter lämpligt utgångmaterial i garaget gjordes och.....
Låt oss säga att jag nog mer bygger en "folkracelösning" på Drag/streetrace bil som saker och ting faller sig just nu .
Lämnar det här som en cliffhanger då jag inte lyckas få fram/upp/in bilderna på gårkvällens händelser och återkommer när media gudarna är med mig..
Over and out // Erik
Re: M10 rattlåsracing , vag spolar o wastefire går det?
Hyrbilen eller?gasekke skrev:Min "försvunna" vitala del dök upp igen på ett märkligt sätt (en helt annan historia )
En snabb överblick efter lämpligt utgångmaterial i garaget gjordes och.....
Dreven jag lämnade går det att göra nått av det?
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: M10 rattlåsracing , tillbaka i svarven...
Hehe nej Nisse intehyrbilen , utan en annan variant där fel folk "nog var inblandade" men det skriver jag inga konspirationsteorier om på forum
Får inte till bildstorlek riktigt men det är alltid bättre med bilder tycker jag iaf.
Som tidigare nämndes så dök den saknade artikeln upp
Raskt upp svarv för förädling då tanken var att få bort lite remspår men..
Ersättning =
pumphus att mickla sönder
Svarva av
Pressa på drev
Montera ihop med trigger och remskiva från M42
.
Är styrning svarvat för remskivan som sedan är borrat/gängat i "nya hubben" sitter fast med hemslöjdad titan centrumbult och krysskil enl standard lösning.
Kommer det att funka tro?
Eller kommer skivan att slitas loss från hubben? Får se vid test , i min teori så "borde det funka" då den sitter som tusan och all kraft kommer via rem i ett linjerat läge.
Sitter med ett 6st skruv samt styrning och låsning alltså. (trigger /remskiva mot hub)
Nästa steg blir montera sedan motor i bil och en massa kringkrafs ska dit, bla en massa An för soppa och olja , var hittar man prisvärda sådana saker med rimlig lev tid , behöver även en oljekylare 19-25 rader.
Sedan bara resten kvar.. over and out // Erik
Får inte till bildstorlek riktigt men det är alltid bättre med bilder tycker jag iaf.
Som tidigare nämndes så dök den saknade artikeln upp
Raskt upp svarv för förädling då tanken var att få bort lite remspår men..
Ersättning =
pumphus att mickla sönder
Svarva av
Pressa på drev
Montera ihop med trigger och remskiva från M42
.
Är styrning svarvat för remskivan som sedan är borrat/gängat i "nya hubben" sitter fast med hemslöjdad titan centrumbult och krysskil enl standard lösning.
Kommer det att funka tro?
Eller kommer skivan att slitas loss från hubben? Får se vid test , i min teori så "borde det funka" då den sitter som tusan och all kraft kommer via rem i ett linjerat läge.
Sitter med ett 6st skruv samt styrning och låsning alltså. (trigger /remskiva mot hub)
Nästa steg blir montera sedan motor i bil och en massa kringkrafs ska dit, bla en massa An för soppa och olja , var hittar man prisvärda sådana saker med rimlig lev tid , behöver även en oljekylare 19-25 rader.
Sedan bara resten kvar.. over and out // Erik
Re: M10 rattlåsracing , tillbaka i svarven...
Hade svarvaren inte koll på alla mått när det svarvades bort lite för mycket......
Men det kanske var tur i oturen... man kan ju bara tänka vad som skulle hända om det lossnat
vid jätte höga varv... oj vilken oredan det skulle bli under huven
Men det kanske var tur i oturen... man kan ju bara tänka vad som skulle hända om det lossnat
vid jätte höga varv... oj vilken oredan det skulle bli under huven
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: M10 rattlåsracing , tillbaka i svarven...
nästan total framgång i afton... motor o låda bor i bilen igen, men lite strul ändå.
Kvällens "roligaste grej" var att *någon * råkade blanda ihop kardanringarna och inte ens Joe Labero kan trä dem genom varandra med en kardan i vägen
Så det blir lite backjobb bilder kommer senare.
Men jag är ändå nöjd , ett stort steg framåt nu. Första gången allt väsentligt finns dessutom.
Over and out / / Erik
Kvällens "roligaste grej" var att *någon * råkade blanda ihop kardanringarna och inte ens Joe Labero kan trä dem genom varandra med en kardan i vägen
Så det blir lite backjobb bilder kommer senare.
Men jag är ändå nöjd , ett stort steg framåt nu. Första gången allt väsentligt finns dessutom.
Over and out / / Erik