Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre nov 16, 2018 9:52 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 251 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 13, 14, 15, 16, 17
Författare Meddelande
InläggPostat: mån jul 17, 2017 8:22 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Inlägg: 601
Ort: Umeå
Går ju inte att ladda upp när "photofuckIT" vill ha hutlöst betalt numera så jag måste hitta någon annanstans att hosta bilder/filmer.

mer info om bilen
vikt 1400 kg,
Däck 26x10,5x15 ET street
M50 3,1 liter TH 400 3,73 slutväxel.
1,56 60fot , 6,60 17,6 201
10,28-215,5 402 meter
Bromsade 526 whp 830 nm hos Mattias 1,4 bar sedan svarade den inte ngt alls på högre ladd.
Så ganska lite effekt ändå gen 1 6266 prescision turbo är det.

Borde hitta mer effekt tycker jag ska gå, gav inte mer effekt efter 5-5500 rpm så det bör gå att lura fram lite mer tycker jag med att öppna upp avgas.
Nu 3" hela vägen inkl kat o en dämpare exakt som vid bromsning.
Vet inte exakt kam inställning så det ska kikas på det med.
Mattias har mer koll på tändmapp osv.

Enligt Norbergracing kalkylatorn http://www.norberg-racing.com/ så var det en rätt "optimal repa" med endast någon 10ndels avikelse på förväntad 201/402 meters tid.

Så lite mer effekt skulle inte skada tror jag.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 17, 2017 8:31 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Inlägg: 601
Ort: Umeå
https://youtu.be/JZnfaVvVoQQ


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 17, 2017 10:11 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9788
Ort: Sävar
En cut-out för dragracing kan ju vara en bra start.

Den här motorn går helt ok upp till 6000 varv om man tittar till VE-tabellen i styrboxen. Med standard kamaxlar och 3.1 liter så verkar det gå hårt i flödesväggen från 6500 rpm, precis som en 2.5 liter också gör men inte lika markant. Som du säger, titta över det här med kamaxel-inställning (kanske se till att det är insugs-kamaxel även på avgas) och ladda lite mer om det går med öppnat avgas, eller större/modernare turbo.

Ang mappning och så. Tändningen ligger på 18-19 grader vid 1.4 bar och 5-6 tusen varv, lite mer mot 6500 där fyllnadsgraden sjunker. Den svarade inte bra på mer tändning än så, och vad jag minns har ingen M50 jag bromsat behövt mer tändning än så. Den har andra kolvar och säkert därför den vill ha en del.

Lägg lite krut på touringen istället! :)

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 17, 2017 10:31 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån sep 26, 2011 7:05 pm
Inlägg: 59
Ort: Umeå - Västansjö
Har inte mycket att tillföra annat än att det är ett imponerande bygge, men har du provat http://www.imgur.com? Jag är inte sponsrad på något vis, tycker bara det är en grym bildhost :D

Jobba på :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 17, 2017 11:16 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Inlägg: 601
Ort: Umeå
Jodå, är väl så att jag skulle jobbat på mer med touringen men har en mindre cash flow svacka som gör det svårt med att köpa de sista som behövs och att ha en sjukt väl fungerande och snabb bmw till gör det lättare att köra än skruva "tyvärr".

Men kammar ska kollas på, det sitter dubbla iv men inställning ska kollas på både insug o avgas.
Ett raceavgas ska väl snabbyggas till röda och sedan får det bli ngn form av utvärdering att det.
Man är väl lite korkad helt enkelt, men det skulle vara kul att se om man kan åka 9 sec med en gatlegal bil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 07, 2017 10:10 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Inlägg: 601
Ort: Umeå
Faaan.. snart höst och ännu ingen körklar touring.
Kör mest runt o skrattar med röda compacten och hoppas på lite rejs i höst med den typ Umeå Open och kanske jaga skjortan.
Touringen ska M10 lyftas ur och efter en visit hos Jens G så lutar det mot att spänna fast den i bänken och testa den där före nästa säsong.

Fast det finns en risk att det ska mekas in reservmotorn från Röd bil bara för att jag har den stående liksom..
Inbillar mig att det blir enklare o snabbare med den motorn.
Fast M10 måste fixas då det är mest rätt i den karossen
Vi får se helt enkelt.
Nya roliga saker är ju framfrästa o så till den och det vore bara timmar i sjön om den inte får användas till annat än prydnad ju.
More to come alltså
Över and out // Erik


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 15, 2017 7:38 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Inlägg: 601
Ort: Umeå
Jahapp... saknar bilder men...
Allt utkastat i motor o lådväg nu men det är nog rätt väg att gå hoppas jag.
Nu ska det plockas ihop för bromsning och målet är ändå högt satt för en gammal M10 motor.

Chassiet ska det utvärderas lite framvagn på nu när det är isär så får man se vad som är den minst dumma lösningen för nästa säsong.

Personligen så kan jag köra både med m50 turbo o automat eller M10 manuell eller wankel el lsx.
Målet är arg stark M10 , och jag hoppas på 2018 för svart bil som tack och lov byggs för eget välmående och testa de tunnare luftlagren.

Håll tummarna för en update då..
Över and out// Erik


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 03, 2017 12:13 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Inlägg: 759
Ort: Piteå
Touringen hamnade hos en kompis och kommer få en m50 turbo.

_________________
Amazon Sport Turbo -65 Vems Gatbil Besiktad

Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
Facebook: Team Turbozon Racing
-------------------------------------
Daniel Westerlund


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 03, 2017 4:30 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Inlägg: 601
Ort: Umeå
Känns mycket bra :thumbright:
Jag ska jobba vidare lite med min röda bil nu.
MEN jag har kvar M10an och den ska det bara fixas lite runtomkring grejor och så blir det bromsning hos Jens i Sävar.
Jag hoppas ni uppdaterar mig o sävarturbo med ev framsteg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 05, 2017 8:16 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Inlägg: 737
Ort: Umeå
Blire nån ny tråd?

_________________
VW & Volvo.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 13, 2018 8:58 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1444
Ort: Vällingby
Hörde på en "kafferast" i veckan, om en massa annat intressant/galet....
(Och dessutom, kul att se nån från forat, väldigt oväntat, irl!
Kör hårt ekke, verkar ju kanske inte främmande för dig... :hihi: )

_________________
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]

Starion Turbo -83
Outlander -05
Lancer Kombi -96
GARAGET


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 251 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 13, 14, 15, 16, 17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010