HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0SiE3
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Truls_Nordahl: Ja, dom är bra söta gamla hajarna
Synd med garaget för snart ska vi flytta igen
Gabbe_96: Jag har personligen ingen erfarenhet av dessa lådor men vad jag har förstått så ska dom tåla helt ok. I alla fall till det lilla jag ska ha.
Ursprungliga planen var att byta framvagnen till E34 framvagn men efter jag har tittat på båda framvagnar så ser jag ingen större vits med men, bör funka bra om jag byter bussningar, leder samt övriga slitageprylarn? och andra sidan är jag okunnig i ämnet så vad tycker ni som vet hur båda framvagnar ser ut?
Synd med garaget för snart ska vi flytta igen
Gabbe_96: Jag har personligen ingen erfarenhet av dessa lådor men vad jag har förstått så ska dom tåla helt ok. I alla fall till det lilla jag ska ha.
Ursprungliga planen var att byta framvagnen till E34 framvagn men efter jag har tittat på båda framvagnar så ser jag ingen större vits med men, bör funka bra om jag byter bussningar, leder samt övriga slitageprylarn? och andra sidan är jag okunnig i ämnet så vad tycker ni som vet hur båda framvagnar ser ut?
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Nä ska du inte hålla på med allt för inspirerande körning så duger renoverad original framvagn, förslagsvis med strävare bussningar typ Acetal-plast samt coilovers! vill man verkligen känna skillnad så är det nog E36/E46 framvagn som gäller med Parallellstyrning och styväxel etc..
M30 turbo
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Gjorde ett ryck och städade upp elen, det är inte min starka sida så tur det inte finns så mkt elektronik i denna.
Modern diagnosuttag
Hade velat ta bort ännu mera men tror resten är nödvändigt
Hade tänt att byta denna mot min E34 540 framvagn men rätt onödigt i och med att det är samma konstruktion på båda. Snäckan vill man helst slippa så får byta till styrväxel nästa säsong eller nåt
Kapade bort batterilådan samt huset som kommer ut bakom bromsservon.
Framvagnen tillbaka för att mäta och ha som referens. Den ska fräschas upp med nya bussningar och leder.
Provar för att se hur jag får rum med motorn och hur mkt till jag behöver kapa
Gamla hjärnan. Som gick att "mappa" med skruven till höger
Nya
Typ lika?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Modern diagnosuttag
Hade velat ta bort ännu mera men tror resten är nödvändigt
Hade tänt att byta denna mot min E34 540 framvagn men rätt onödigt i och med att det är samma konstruktion på båda. Snäckan vill man helst slippa så får byta till styrväxel nästa säsong eller nåt
Kapade bort batterilådan samt huset som kommer ut bakom bromsservon.
Framvagnen tillbaka för att mäta och ha som referens. Den ska fräschas upp med nya bussningar och leder.
Provar för att se hur jag får rum med motorn och hur mkt till jag behöver kapa
Gamla hjärnan. Som gick att "mappa" med skruven till höger
Nya
Typ lika?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Ska bli kul att följa denna bilen också !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Kul att du är intresserad Daniel!
Synd det inte går lika fort som man vill att det ska gå pga brist på kunskap och rutin
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Synd det inte går lika fort som man vill att det ska gå pga brist på kunskap och rutin
Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Blev ju bra med elen! Drar mig också i det längsta med el-arbete.
Blir najs med nya maskinen!
Blir najs med nya maskinen!
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Jag har en 3.0s som inte är i drift, tiden räcker inte till med alla andra projekt men den står bra där den står. Jag hade dubbla Weber på min innan det blev insprutning (VEMS). Saknar bakvagn just nu, men allt finns (boxade bärarmar, diff från E34 M5).
Jag hade lite problem med broms-servot men det gick lösa med E28-delar. Hur gör du? (kanske missat om det står i tråden)
Jag hade lite problem med broms-servot men det gick lösa med E28-delar. Hur gör du? (kanske missat om det står i tråden)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Truls: ja bra vet jag inte men bättre iaf
Mattias:
Du har iaf kunskapen att göra det när du väl hittar tiden men tycker du ska göra ett ryck och uppdatera din tråd!
Jag har inte löst bromsservoproblemet, antingen blir det 540-isch variant eller bromsvåg.
Största problemet just nu är snäckan som är i vägen för grenröret på vänstra sidan cyl5-8
Måste ha en lägre snäcka eller byta till styrväxel men då är frågan, vilken
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Mattias:
Du har iaf kunskapen att göra det när du väl hittar tiden men tycker du ska göra ett ryck och uppdatera din tråd!
Jag har inte löst bromsservoproblemet, antingen blir det 540-isch variant eller bromsvåg.
Största problemet just nu är snäckan som är i vägen för grenröret på vänstra sidan cyl5-8
Måste ha en lägre snäcka eller byta till styrväxel men då är frågan, vilken
Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Bort med värmepaketet för att komma åt kardantunneln
Kapa lite
Kapa mera! För stor svep på lådan
Rambalken behöver övertalas, generatorn tar i
Största hindret. Snäckan hamnar alldeles för nära grenröret. Eller snarare iiii grenröret
Inifrån bilen
Så frågan är, finns det någon annan bil som har en smidigare snäcka som passar E3? Eller så måste man bygga om. Eller bäst av allt, byta till kuggstång.
E28/24 bör ha samma mått på framvagnsbalken. Då är snäckan lite smidigare.(eller om man byter till E28 framvagn och byter till kuggstång Men mera att bygga om för övrigt. Och kunskapen på att bygga framvagn är begränsad
Vad tycker alla experter här inne?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kapa lite
Kapa mera! För stor svep på lådan
Rambalken behöver övertalas, generatorn tar i
Största hindret. Snäckan hamnar alldeles för nära grenröret. Eller snarare iiii grenröret
Inifrån bilen
Så frågan är, finns det någon annan bil som har en smidigare snäcka som passar E3? Eller så måste man bygga om. Eller bäst av allt, byta till kuggstång.
E28/24 bör ha samma mått på framvagnsbalken. Då är snäckan lite smidigare.(eller om man byter till E28 framvagn och byter till kuggstång Men mera att bygga om för övrigt. Och kunskapen på att bygga framvagn är begränsad
Vad tycker alla experter här inne?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
E24 / 28 framvagnen är ganska annorlunda, med bakåtriktade stag istället för dina framåtriktade.
Att dessutom bygga om en sådan till kuggstång låter inte rätt.
Egentligen vill jag inte, men jag rekommenderar iallafall en e36 / e46 framvagn.
Jag gillar dem inte, men dom har kuggstång, och borde vara möjliga att passa in.
1/3 serien nyare bilar har MYCKET bättre geometri och körkänsla, men dom har elektrisk styrservo och subframe i aluminium, vilket gör allt mycket svårare.
Kanske man kan göra en hybrid ?
1/3 serien har ju dubbla länkarmar, och dubbla yttre spindelleder, och bättre scrubradie, kombinerat med e36 styrservo
Påsvetsat på din gamla subframe
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=31_0693
Har egentligen ingen aning om någonting bara spånar fritt, det kanske passar bättre med en framvagn från en Volvo
Att dessutom bygga om en sådan till kuggstång låter inte rätt.
Egentligen vill jag inte, men jag rekommenderar iallafall en e36 / e46 framvagn.
Jag gillar dem inte, men dom har kuggstång, och borde vara möjliga att passa in.
1/3 serien nyare bilar har MYCKET bättre geometri och körkänsla, men dom har elektrisk styrservo och subframe i aluminium, vilket gör allt mycket svårare.
Kanske man kan göra en hybrid ?
1/3 serien har ju dubbla länkarmar, och dubbla yttre spindelleder, och bättre scrubradie, kombinerat med e36 styrservo
Påsvetsat på din gamla subframe
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=31_0693
Har egentligen ingen aning om någonting bara spånar fritt, det kanske passar bättre med en framvagn från en Volvo
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
- Ort: karlstad
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Det är nog ingen dum idé som Daniel skriver. Om man köper en komplett framvagn från 1/3 serien så kan man ta måtten på alla fästen till bärarmar och styrväxel. Sedan kan man överföra måtten till originalframvagnen.
För jag antar att du vill åka fälgar med lågt et och då kommer den nog spåra ganska rejält med e36 framvagn.
För jag antar att du vill åka fälgar med lågt et och då kommer den nog spåra ganska rejält med e36 framvagn.
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Hur pass lik är infästningarna jämfört med E28? Jag har nämligen adapterplattor för E36 framvagn till E28.
M30 turbo
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Bra puts på e24:an! Vart lämnade du in kolvarna på fräsning?
Nicklas Eriksson