HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0SiE3

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
E24
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: sön okt 04, 2009 6:12 pm
Ort: Åland/Gävle

HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0SiE3

Inlägg av E24 »

    Vi är 4 killar som delar på ett garage och nu bestämde vi oss för att skaffa ett projekttråd för dela med oss samt ha alla bilder på det som händer i garaget på en och samma ställe :)

    Vi hittade ett garage och började med att riva en vägg för att alla ska rymmas före vi flyttade in:)
    Senast redigerad av E24 den sön aug 02, 2015 10:36 am, redigerad totalt 2 gång.
    BMW E24 635 CSi (m106)
    BMW E3 3.0Si
    BMW E34 M5
    http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
    Användarvisningsbild
    E24
    För mycket laddtryck
    Inlägg: 116
    Blev medlem: sön okt 04, 2009 6:12 pm
    Ort: Åland/Gävle

    Re: Vad händer i HWK-garaget

    Inlägg av E24 »

    Här kommer det lite bilder :)

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    BMW E24 635 CSi (m106)
    BMW E3 3.0Si
    BMW E34 M5
    http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
    Användarvisningsbild
    E24
    För mycket laddtryck
    Inlägg: 116
    Blev medlem: sön okt 04, 2009 6:12 pm
    Ort: Åland/Gävle

    Re: Vad händer i HWK-garaget

    Inlägg av E24 »

    Här kommer det lite info och några bilder på en av mina bilar som jag håller mest på just nu.

    Det är budgetbygget där jag har en Bmw 635 -84 med 745 (M106) motor som jag tycker är lagom för att åka och köpa glass med.
    Jag köpte bilen 2008 men det har hänt en hel del sen dess.
    Det jag har gjort i min ägo är:
    -Renoverat bakvagnen
    -Bytt de flesta slitage delarna (inte för att det behövdes utan mest för att jag tyckte det var kul) som slangar, bussningar, diverse lager, rör you name it :)
    -bytte styrsystem till VEMS
    -bytte koppling, 765 tryckplatta och 6-puckad sinter med fjädrad lamell från bakaxeldelar(bytte alla bussningar, leder och lager i samma veva)
    - bytt spridare i två omgångar, först till 465cc(Volvo grönisar) och nu Simens Deka 875cc
    -Bosch 044 soppapump
    -eget avgassystem i 3,5" hela vägen med två mittendämpare och en lagom stor Apple slutdämpare
    -hella black fram lampor.
    -M635 vinge

    Nu kommer jag inte på något mera Bild men här kommer det lite bilder.





    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Jag personligen tycker det är kul med mycket bilder så ni får säga till om det blir för mycket bilder Bild


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    BMW E24 635 CSi (m106)
    BMW E3 3.0Si
    BMW E34 M5
    http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
    MVA-Productions
    För mycket laddtryck
    Inlägg: 299
    Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
    Ort: Ulricehamn

    Re: Vad händer i HWK-garaget

    Inlägg av MVA-Productions »

    Nej nej! Bilder är ju det bästa med uppdateringar!

    Det var ett fint litet garage ni har fått till!

    Mvh
    Användarvisningsbild
    E24
    För mycket laddtryck
    Inlägg: 116
    Blev medlem: sön okt 04, 2009 6:12 pm
    Ort: Åland/Gävle

    Re: Vad händer i HWK-garaget

    Inlägg av E24 »

    Då fortsätter jag med mycket bilder Bild

    Här kmr några bilder till på mitt avgassystem
    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Tajt!!
    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Bild

    Detta var mitt första bygge av avgassystem så ni får ha överseende med det Bild
    Sen kan jag inte rå för att jag är talanglös med MIGen Bild


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    BMW E24 635 CSi (m106)
    BMW E3 3.0Si
    BMW E34 M5
    http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
    Användarvisningsbild
    Husse1
    För mycket laddtryck
    Inlägg: 494
    Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
    Ort: Östersund

    Re: Vad händer i HWK-garaget

    Inlägg av Husse1 »

    Ser bra ut tycker jag. Är väl en viss fördel att tiga eller gasa ett system, då svetsarna blir onödigt hårda med mig/mag.
    Men det funkar helt klart även med mig/mag.
    Tycker systemet såg ut att vara precis lagom och tight och fint.
    Thumbs up!
    Allt under 5 liter är startmotorer.

    Kör Opel Commodore A Coupé med
    5liters V8 (dubbelturbo projekt)
    Användarvisningsbild
    bmw02touring
    Forumsberoende
    Inlägg: 1311
    Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
    Ort: Nyköping
    Kontakt:

    Re: Vad händer i HWK-garaget

    Inlägg av bmw02touring »

    Kul med en ny tråd att följa. Kör du fortfarande på Bensin, eller har du gått över till E85?
    Har du kört den i någon bänk? vore kul med en jämförelse. :thumbright: :thumbright: :thumbright:
    Niclas Carnesköld

    Tack till:
    Proauto Nyköping
    MECA Nyköping
    Autoexperten Nyköping
    OLB Nyköping
    E3Otto & Leffe
    Smurfen Performance
    Användarvisningsbild
    E24
    För mycket laddtryck
    Inlägg: 116
    Blev medlem: sön okt 04, 2009 6:12 pm
    Ort: Åland/Gävle

    Re: Vad händer i HWK-garaget

    Inlägg av E24 »

    Husse1: ja, TIG är väl att föredra men hade/har inte tillgång till det. Men tycker det är roligare att TIG-svetsa än MIG/MAG. Tack för din feedback! :)

    Niclas: jag kör på bensin än så länge :) tanken finns att bygga ett riktigt grenrör och byta ut 80-tals turbon mot en lite modernare. Men ingen som har maxat en orginal M106 så jag är väldig nyfiken på vad en sån orginal ger för effekt :) sen byter jag kam och ser vad den ger. Osv. Om du förstår hur jag menar :)


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    BMW E24 635 CSi (m106)
    BMW E3 3.0Si
    BMW E34 M5
    http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
    Användarvisningsbild
    E24
    För mycket laddtryck
    Inlägg: 116
    Blev medlem: sön okt 04, 2009 6:12 pm
    Ort: Åland/Gävle

    Re: HWK-garaget 635CSiE24,M5E34,3.0SiE3,528E28,AlpinaB10Bitu

    Inlägg av E24 »

    Fun facts:
    Avgassystemet som satt på var en modifierat 635 orginal avgassystem med 745dp. Vi mappade bilen med det och justerade laddtrycket till cirka 0,85bar.
    Med nya avgassystemet laddar den 1,25bar utan att vi har ändrat något i mappen då förstår man hur dåligt motorn mådde med gamla avgassystemet


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    BMW E24 635 CSi (m106)
    BMW E3 3.0Si
    BMW E34 M5
    http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
    Användarvisningsbild
    E24
    För mycket laddtryck
    Inlägg: 116
    Blev medlem: sön okt 04, 2009 6:12 pm
    Ort: Åland/Gävle

    Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0

    Inlägg av E24 »

    Bytte mina grönisar mot Simens Deka 875cc.

    Bild

    Jag förstår inte varför den gillar soppa så mycket. Så fort vi ger den lite så går den jämt och fint på tomgång och rasar i temp. Men när vi drar ner på det så pendlar den i tomgång och går varmt Bild
    Dålig film på natten efter vi mappade lite efter spridarbytet. 0,85 är alldeles för fett för tomgång. Måste se va felet är.
    https://vimeo.com/135289959




    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    BMW E24 635 CSi (m106)
    BMW E3 3.0Si
    BMW E34 M5
    http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
    JJ_
    För lite laddtryck
    Inlägg: 2
    Blev medlem: tis aug 04, 2015 1:54 pm

    Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0

    Inlägg av JJ_ »

    Hej!
    Ja då var det även dags för mig att göra en första uppdatering.

    Hittade en fin 528 från -83 tidigare i sommar, med rätt lite rost och få ägare.

    Det jag har planer på att göra med bilen framöver är följande:
    - "stor service", justera ventiler, ny olja, stift osv.
    - förebyggande underhåll för att motverka rost
    - coilovers då originalstötdämparna börjar bli rätt mjuka

    På sikt har jag även tänkt byta till en modernare motor då den i dagsläget kommer nyttjas som bruksbil.
    Har ännu inte bestämt mig för vad jag ska satsa på för maskin, men har funderat på en M57, BMWs 3 liters common rail sexa.
    Motiveringen till detta är god bränsleekonomi, håller sig inom godkänd effektökning (hoppas de är som jag läst att de inte bryr sig om vridet) och således inte behöver bli reg. som ombyggt fordon.

    Men tankarna snurrar även kring att ta en modernare bensin sexa, som på långsikt eventuellt skulle kompletteras med turbo.

    Har ni några idéer på lämplig motor?

    Ska försöka få till lite bilder strax.
    JJ_
    För lite laddtryck
    Inlägg: 2
    Blev medlem: tis aug 04, 2015 1:54 pm

    Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0

    Inlägg av JJ_ »

    Bakom e28an syns även min Bi-Turbo, framöver kommer en uppdatering om den [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
    Bild

    Bild

    Knappt någon rost att tala om
    Bild
    Sparsamt använd
    BildBild

    Fler bilder kommer senare.
    //Jonas

    Skickat från min E2303 via Tapatalk
    Användarvisningsbild
    E24
    För mycket laddtryck
    Inlägg: 116
    Blev medlem: sön okt 04, 2009 6:12 pm
    Ort: Åland/Gävle

    Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0

    Inlägg av E24 »

    Detta har hänt.

    Bild

    Bild

    Bild

    Och det hände medans vi mappade på Åland. Och jag behövde ha med bilen till Gävle så detta fick bli lösning. Bilen funkade oerhört bra även utan turbo fast riktigt seg BildBild

    Bild

    Bild

    Lite olja i avgassystemet Bild

    Bild

    Bild


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    BMW E24 635 CSi (m106)
    BMW E3 3.0Si
    BMW E34 M5
    http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
    Henkken
    För mycket laddtryck
    Inlägg: 167
    Blev medlem: ons jan 04, 2012 4:51 pm
    Ort: Åland

    Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0

    Inlägg av Henkken »

    jaså du var till självaste Eklund och mappade, vad tyckte du om deras tokbyggen då? :)
    "Bäst att göra av med pengarna innan dom är slut!"
    Peugeot partner -97 bruksbil
    Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
    Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
    Volvo 244 -76 gömd i skogen
    volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
    Volvo 850 t5 -94 lånebil
    Suzuki drz 400 -00 tändproblem
    Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
    Henke Grönholm
    Användarvisningsbild
    E24
    För mycket laddtryck
    Inlägg: 116
    Blev medlem: sön okt 04, 2009 6:12 pm
    Ort: Åland/Gävle

    Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0

    Inlägg av E24 »

    Rickard är en nära vän till mig och den jag litar på mest vad det gäller mappning Bild

    Dom är sköna deras bygge både Jespers och Rickards :) beviseligen vet dom vad dom håller på med


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    BMW E24 635 CSi (m106)
    BMW E3 3.0Si
    BMW E34 M5
    http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
    Skriv svar