Vi hittade ett garage och började med att riva en vägg för att alla ska rymmas före vi flyttade in:)
HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0SiE3
HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0SiE3
Vi hittade ett garage och började med att riva en vägg för att alla ska rymmas före vi flyttade in:)
Senast redigerad av E24 den sön aug 02, 2015 10:36 am, redigerad totalt 2 gång.
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Re: Vad händer i HWK-garaget
Här kommer det lite bilder
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Re: Vad händer i HWK-garaget
Här kommer det lite info och några bilder på en av mina bilar som jag håller mest på just nu.
Det är budgetbygget där jag har en Bmw 635 -84 med 745 (M106) motor som jag tycker är lagom för att åka och köpa glass med.
Jag köpte bilen 2008 men det har hänt en hel del sen dess.
Det jag har gjort i min ägo är:
-Renoverat bakvagnen
-Bytt de flesta slitage delarna (inte för att det behövdes utan mest för att jag tyckte det var kul) som slangar, bussningar, diverse lager, rör you name it
-bytte styrsystem till VEMS
-bytte koppling, 765 tryckplatta och 6-puckad sinter med fjädrad lamell från bakaxeldelar(bytte alla bussningar, leder och lager i samma veva)
- bytt spridare i två omgångar, först till 465cc(Volvo grönisar) och nu Simens Deka 875cc
-Bosch 044 soppapump
-eget avgassystem i 3,5" hela vägen med två mittendämpare och en lagom stor Apple slutdämpare
-hella black fram lampor.
-M635 vinge
Nu kommer jag inte på något mera men här kommer det lite bilder.
Jag personligen tycker det är kul med mycket bilder så ni får säga till om det blir för mycket bilder
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det är budgetbygget där jag har en Bmw 635 -84 med 745 (M106) motor som jag tycker är lagom för att åka och köpa glass med.
Jag köpte bilen 2008 men det har hänt en hel del sen dess.
Det jag har gjort i min ägo är:
-Renoverat bakvagnen
-Bytt de flesta slitage delarna (inte för att det behövdes utan mest för att jag tyckte det var kul) som slangar, bussningar, diverse lager, rör you name it
-bytte styrsystem till VEMS
-bytte koppling, 765 tryckplatta och 6-puckad sinter med fjädrad lamell från bakaxeldelar(bytte alla bussningar, leder och lager i samma veva)
- bytt spridare i två omgångar, först till 465cc(Volvo grönisar) och nu Simens Deka 875cc
-Bosch 044 soppapump
-eget avgassystem i 3,5" hela vägen med två mittendämpare och en lagom stor Apple slutdämpare
-hella black fram lampor.
-M635 vinge
Nu kommer jag inte på något mera men här kommer det lite bilder.
Jag personligen tycker det är kul med mycket bilder så ni får säga till om det blir för mycket bilder
Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 299
- Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
- Ort: Ulricehamn
Re: Vad händer i HWK-garaget
Nej nej! Bilder är ju det bästa med uppdateringar!
Det var ett fint litet garage ni har fått till!
Mvh
Det var ett fint litet garage ni har fått till!
Mvh
Re: Vad händer i HWK-garaget
Då fortsätter jag med mycket bilder
Här kmr några bilder till på mitt avgassystem
Tajt!!
Detta var mitt första bygge av avgassystem så ni får ha överseende med det
Sen kan jag inte rå för att jag är talanglös med MIGen
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Här kmr några bilder till på mitt avgassystem
Tajt!!
Detta var mitt första bygge av avgassystem så ni får ha överseende med det
Sen kan jag inte rå för att jag är talanglös med MIGen
Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Re: Vad händer i HWK-garaget
Ser bra ut tycker jag. Är väl en viss fördel att tiga eller gasa ett system, då svetsarna blir onödigt hårda med mig/mag.
Men det funkar helt klart även med mig/mag.
Tycker systemet såg ut att vara precis lagom och tight och fint.
Thumbs up!
Men det funkar helt klart även med mig/mag.
Tycker systemet såg ut att vara precis lagom och tight och fint.
Thumbs up!
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
Re: Vad händer i HWK-garaget
Kul med en ny tråd att följa. Kör du fortfarande på Bensin, eller har du gått över till E85?
Har du kört den i någon bänk? vore kul med en jämförelse.
Har du kört den i någon bänk? vore kul med en jämförelse.
Niclas Carnesköld
Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Re: Vad händer i HWK-garaget
Husse1: ja, TIG är väl att föredra men hade/har inte tillgång till det. Men tycker det är roligare att TIG-svetsa än MIG/MAG. Tack för din feedback!
Niclas: jag kör på bensin än så länge tanken finns att bygga ett riktigt grenrör och byta ut 80-tals turbon mot en lite modernare. Men ingen som har maxat en orginal M106 så jag är väldig nyfiken på vad en sån orginal ger för effekt sen byter jag kam och ser vad den ger. Osv. Om du förstår hur jag menar
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Niclas: jag kör på bensin än så länge tanken finns att bygga ett riktigt grenrör och byta ut 80-tals turbon mot en lite modernare. Men ingen som har maxat en orginal M106 så jag är väldig nyfiken på vad en sån orginal ger för effekt sen byter jag kam och ser vad den ger. Osv. Om du förstår hur jag menar
Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Re: HWK-garaget 635CSiE24,M5E34,3.0SiE3,528E28,AlpinaB10Bitu
Fun facts:
Avgassystemet som satt på var en modifierat 635 orginal avgassystem med 745dp. Vi mappade bilen med det och justerade laddtrycket till cirka 0,85bar.
Med nya avgassystemet laddar den 1,25bar utan att vi har ändrat något i mappen då förstår man hur dåligt motorn mådde med gamla avgassystemet
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Avgassystemet som satt på var en modifierat 635 orginal avgassystem med 745dp. Vi mappade bilen med det och justerade laddtrycket till cirka 0,85bar.
Med nya avgassystemet laddar den 1,25bar utan att vi har ändrat något i mappen då förstår man hur dåligt motorn mådde med gamla avgassystemet
Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Bytte mina grönisar mot Simens Deka 875cc.
Jag förstår inte varför den gillar soppa så mycket. Så fort vi ger den lite så går den jämt och fint på tomgång och rasar i temp. Men när vi drar ner på det så pendlar den i tomgång och går varmt
Dålig film på natten efter vi mappade lite efter spridarbytet. 0,85 är alldeles för fett för tomgång. Måste se va felet är.
https://vimeo.com/135289959
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag förstår inte varför den gillar soppa så mycket. Så fort vi ger den lite så går den jämt och fint på tomgång och rasar i temp. Men när vi drar ner på det så pendlar den i tomgång och går varmt
Dålig film på natten efter vi mappade lite efter spridarbytet. 0,85 är alldeles för fett för tomgång. Måste se va felet är.
https://vimeo.com/135289959
Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Hej!
Ja då var det även dags för mig att göra en första uppdatering.
Hittade en fin 528 från -83 tidigare i sommar, med rätt lite rost och få ägare.
Det jag har planer på att göra med bilen framöver är följande:
- "stor service", justera ventiler, ny olja, stift osv.
- förebyggande underhåll för att motverka rost
- coilovers då originalstötdämparna börjar bli rätt mjuka
På sikt har jag även tänkt byta till en modernare motor då den i dagsläget kommer nyttjas som bruksbil.
Har ännu inte bestämt mig för vad jag ska satsa på för maskin, men har funderat på en M57, BMWs 3 liters common rail sexa.
Motiveringen till detta är god bränsleekonomi, håller sig inom godkänd effektökning (hoppas de är som jag läst att de inte bryr sig om vridet) och således inte behöver bli reg. som ombyggt fordon.
Men tankarna snurrar även kring att ta en modernare bensin sexa, som på långsikt eventuellt skulle kompletteras med turbo.
Har ni några idéer på lämplig motor?
Ska försöka få till lite bilder strax.
Ja då var det även dags för mig att göra en första uppdatering.
Hittade en fin 528 från -83 tidigare i sommar, med rätt lite rost och få ägare.
Det jag har planer på att göra med bilen framöver är följande:
- "stor service", justera ventiler, ny olja, stift osv.
- förebyggande underhåll för att motverka rost
- coilovers då originalstötdämparna börjar bli rätt mjuka
På sikt har jag även tänkt byta till en modernare motor då den i dagsläget kommer nyttjas som bruksbil.
Har ännu inte bestämt mig för vad jag ska satsa på för maskin, men har funderat på en M57, BMWs 3 liters common rail sexa.
Motiveringen till detta är god bränsleekonomi, håller sig inom godkänd effektökning (hoppas de är som jag läst att de inte bryr sig om vridet) och således inte behöver bli reg. som ombyggt fordon.
Men tankarna snurrar även kring att ta en modernare bensin sexa, som på långsikt eventuellt skulle kompletteras med turbo.
Har ni några idéer på lämplig motor?
Ska försöka få till lite bilder strax.
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Bakom e28an syns även min Bi-Turbo, framöver kommer en uppdatering om den [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Knappt någon rost att tala om
Sparsamt använd
Fler bilder kommer senare.
//Jonas
Skickat från min E2303 via Tapatalk
Knappt någon rost att tala om
Sparsamt använd
Fler bilder kommer senare.
//Jonas
Skickat från min E2303 via Tapatalk
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Detta har hänt.
Och det hände medans vi mappade på Åland. Och jag behövde ha med bilen till Gävle så detta fick bli lösning. Bilen funkade oerhört bra även utan turbo fast riktigt seg
Lite olja i avgassystemet
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Och det hände medans vi mappade på Åland. Och jag behövde ha med bilen till Gävle så detta fick bli lösning. Bilen funkade oerhört bra även utan turbo fast riktigt seg
Lite olja i avgassystemet
Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
jaså du var till självaste Eklund och mappade, vad tyckte du om deras tokbyggen då?
"Bäst att göra av med pengarna innan dom är slut!"
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Rickard är en nära vän till mig och den jag litar på mest vad det gäller mappning ️
Dom är sköna deras bygge både Jespers och Rickards beviseligen vet dom vad dom håller på med
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Dom är sköna deras bygge både Jespers och Rickards beviseligen vet dom vad dom håller på med
Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0