HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0SiE3

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0

Inlägg av Daniel-635 »

Då har du fått i större Intercooler än vad jag lyckades med.

Och jo min balk är också knäckt.
Folk fattar inte att man inte kan stoppa in domkrafter vart som helst...
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
E24
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: sön okt 04, 2009 6:12 pm
Ort: Åland/Gävle

Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0

Inlägg av E24 »

Stefan: har du något projekttråd?

Daniel: ja, de flesta jag har sett har knäckt balk där Bild

Liten uppdatering.

Hade beställt "några" delar från BMW så var och hämtade ut de. De sa att jag fick egen hylla Bild

Bild

Nya drev och kedjor
Bild
Bild

Lämnade mina skruvar och remskivor och fästen på ytbehandling
Bild
Bild

Bild

Blocket klart
Bild
Bild

Dessa badboys väntar på att hamna i blocket
Bild



Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0

Inlägg av stefanfloden »

E24 skrev:Stefan: har du något projekttråd?

Daniel: ja, de flesta jag har sett har knäckt balk där Bild

Att det kan vara så svårt att första att det inte går att lyfta där! :roll: :doh:

Jo jag har en projekttråd:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=635csi
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0

Inlägg av Daniel-635 »

Fasen så fint det blir, och med rejäla doningar dessutom.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
E24
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: sön okt 04, 2009 6:12 pm
Ort: Åland/Gävle

Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0

Inlägg av E24 »

Daniel: Måste hålla någorlunda klass för att den ska kunna jämföras med din ;)

Kolvarna i blocket, lite lustig tändföjld Bild
Bild

I med veven. Kör med ARP och dom är lite korta men det ska nog inte vara något problem.
Bild

Nytt drev på till oljepump och kamaxeln
Bild

I med stakarna
Bild

Klart
Bild
Bild

Idag hann jag börja med toppen lite grann.
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0

Inlägg av fugazi »

Gött! :thumbright:
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0

Inlägg av Robban76 »

Angående arp bultarna. Är det inte bättre att skruva upp pinbulten lite, så muttern får lite mer gänga?

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
E24
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: sön okt 04, 2009 6:12 pm
Ort: Åland/Gävle

Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0

Inlägg av E24 »

Det är inte optimalt men acceptabelt medmuttrarna.

Det har hänt lite grann under helgen så här kommer en uppdate

Toppen ihop. Rensade alla gängor så det skulle flyta på bra vid montering.
Bild

Bottendelen börjar ta form. Ny hubb och tillhörande fjäderbricka och mutter drogs till 440nm. Samtidigt monterades nya pumpen.
Bild

Min nya oljepump som jag hade beställt hann inte komma( det skulle komma v32) så det blev en hybrid av M106 och B35 pumpen med bästa delarna från varje. Det blev en lite trimmade version av den med hjälp av en liten bricka Bild
Bild

Pumpen schimsad och monterad med ny kedja och nytt drev och mutter + loctite Bild
Bild

Ny glidskena och spännare också förståss
Bild

I med ARPbultarna
Bild

Bild

Trigger och remskiva
Bild

På med Cooperingpackningen och toppen samt nytt drev till kamen och nya kedjan
Bild

Börjar äntligen likna en motor
Bild

På med grenrör(värmepumpen) och snigeln
Bild

Och i med den
Bild

Sen gjorde vi ett lyckad försök att köra runt motorn på starten (utan tändning och soppa) för att få oljetryck. Sen kopplade vi i allt och startade upp den för första gången kl 05:30 på söndag morgon :P
Filmbevis! Bild
https://vimeo.com/164981337

Sen var det dax för att justera ventilerna, efterdra toppen och åka hem och sova! :)
Bild




Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0

Inlägg av bmw02touring »

Grymt stiligt! :thumbright: :thumbright: :thumbright:
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
E24
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: sön okt 04, 2009 6:12 pm
Ort: Åland/Gävle

Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0

Inlägg av E24 »

Tack Niklas!

Det har varit dåligt med uppdateringar då jag faktiskt har mest jobbat och varit i garaget :)
Men här kommer en uppdatering:

Efter uppstarten var det dax att bygga tryckrör och fixa tryckrör. I tisdags fick jag reda på att jag fick tid för mappning och bänkning i lördags. Då vart det bara att sätta fart med att bygga tryckrör och fixa alla små grejer som var kvar

Bild

Bild

Bild

Det var 6år sedan jag rörde TIGen sist så första skarven blev... Hemsk!
Bild

Sen sakta med säker blev jag och TIGen lite bekanta med varandra
Det är fortfarande långt ifrån bra eller snygga fogar men helt ok för nybörjare.
Bild

Lite oklart om mina fantastiskt fina fogar höll tätt, men det gjorde dom faktiskt.
Bild

Sen var det dax för ventiljustering/kontroll
Tyckte ventilerna tickade mycket men spelen stämde så jag struntade i och tajta till det mera
Bild

Och 3dje oljebyten
Bild

Och en kort premiärtur blev det på fredagkväll, kvällen före mappning.
Triggern fick justeras under provkörningen då dessa verkar vara känsliga på M30?
Bild

Den kvällen körde jag hem bilen, bra märkligt att köra hem den och inte ha den i garaget utan motor på pallbockar
Bild

På lördag kördes bilen ner till GZracing för egen maskin då jag tänkte att det vore bra med annat än bara tomgångskörning som inkörning av ringarna Bild
Väl nere träffade vi Joakim och gick genom bilen samt mina förväntningar av den. Sen var det bara att spänna upp den i bänken och köra
Bild

Jag var lite nervös i början av bänkningen då jag aldrig hade träffat Joakim och där satt han i min bil och skulle "ge den vad den tål"
Men efter en stund när jag märkte hur noga, strukturerad, proffsig och seriös han är så hjälpte det till och bli lugnare.
Bild

Dagen gick otroligt smidigt i bänken. Bilen höll tempen och verkade lira som den skulle.
Vi körde några pull och märkte när turbon började bottna så nöjde vi oss :)
Precis före sista pullen märkte vi att oljekylaren läckte, inte i anslutningarna, utan själva cellen. Det var en stor pöl under bilen och i och med att fläkten var igång så blåstes all olja på undersida av motorn.
Därefter körde vi ytterligare en pull på några graders tändning till och därefter nöjde vi oss när turbon bottnade Bild
https://vimeo.com/166735817

Bild

Som tur så hade jag en följebil så man fick bilen hem utan att lämna spår hela vägen hem Bild
Bild

Väl hemma i god sällskap igen Bild
Bild

Nu är det bara att försöka laga oljekylaren, och byta olja nu när ringarna är inkörda i bänken Bild och tuta och köra Bild
Ventilerna blev mycket tystare efter bänkningen och undrar om de knackade mera då kamen var inte inkörd?







Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0

Inlägg av Emil Sundquist »

Ja vad lämnade den vid bottnad snigel ?
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0

Inlägg av Daniel-635 »

Gott att du kunde få den bromsad färdigt även om Oljekylaren läckte.

Har du koll på oljetrycket, så inte skenande oljetryck orsakade att kylaren gick sönder ?

Smart provtryckning av tryckrören :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
E24
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: sön okt 04, 2009 6:12 pm
Ort: Åland/Gävle

Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0

Inlägg av E24 »

Daniel: absolut! Det upptäckte vi i slutet sv bromsningen.

Har inte hunnit montera oljetrycksmätare än. Men de finns med på att göra listan!



Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Användarvisningsbild
E24
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: sön okt 04, 2009 6:12 pm
Ort: Åland/Gävle

Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0

Inlägg av E24 »

Nu har det hänt lite grann.
Har köpt ny oljekylaren och byggt nya fästen till den.

Bild

Bild
Bild

Lite tajt blev det men ganska bra luftflöde där så borde fylla sin funktion
Bild

I helgen skulle jag hem till Åland och besikta den men på väg dit gav generatorn upp. Lite besviken då den hade gått 4somrar och Max 2000mil. Men det bara var att bita i det sura äpplet och köpa ny.
Jag trodde att det var laddregulator som var trasig men det visade sig att den inte hade motstånd mellan huset och D+ och då antar jag att den har brunnit i lindningen.

Lite felsökning innan jag hittade felet :P
Bild

Ny inhandlades, Bosch blev det så hoppas det håller nu Bild
Bild

Sen var det bara att göra nytt försök och åka hem igen och besikta
Bild

Så ser åländska besiktningsprotokollet ut
Bild

Sen upptäckte jag att silentblockets bussningen var slut på ena sidan. Och tråkigt för det bytte jag till ny orginal bussning 2010.
Gör om och gör rätt så blev det powerflex denna gång dock den mjukaste varianten som fortfarande är snäppet hårdare än orginal.
Bild

Bara att börja riva då
Bild
Bild
Ut med gamla
Bild
Och i med nya Bild
Bild
Och dit med den
Bild
Bild

Och köra till jobbet så allt sätter sig och efterdra. Lite lättare på en lyft Bild
Bild

Nu är den redo för Landracing-eventet OneMile på Fönebasen. Hoppas den håller BildBild
Bild



Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Användarvisningsbild
E24
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: sön okt 04, 2009 6:12 pm
Ort: Åland/Gävle

Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0

Inlägg av E24 »

En helg på Fönebasen är nu avklarad och bilen höll helavägen dit och tillbaka Bild

Allt fungerade bra och inget strul med bilen. Kul när det bara fungerar Bild
Bild

Bild

Bild

Igår kom nya Coilisarna så blir att modda och montera dom i veckan

Bild

Sen är det bara och vänta på nya bultarna till nya fälgarna som jag håller på och renoverar Bild



Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Skriv svar