Opel Ascona b 3.2 twin turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
moggebigge
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: mån maj 16, 2016 5:57 am

Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo

Inlägg av moggebigge »

Min fundering är att om "klapperstagen" sitter så nära bäramens fäste i karossen måste förvridningen vid krängning bli försumbar = försumbar verkan.
"Vilken krängare som helst" jag sett sitter med klapperstagen nära naven (= stor rörelse i höjdled) och krängningshämmaren lagrad i karossen. Alternativt den hashigare lösningen Volvo har på 2/7/900 serien men känns som även den ger mer vridning vid krängning.
Men vad vet jag?
M
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo

Inlägg av Emil Sundquist »

Men det blir ju samma sak om jag sätter krängaren i karossen och stagen på axeln?
Användarvisningsbild
steppen
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: mån jul 29, 2013 8:15 am

Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo

Inlägg av steppen »

Det borde väl funka hur bra som helst. Krängarn på axeln o stagen i karossen. Verkar ju va fastsatt isamma som axeln sitter.

Skickat från min ASUS_Z016D via Tapatalk
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo

Inlägg av Emil Sundquist »

Jag tycker att det funkar då den inte kränger någonting efter att jag monterade krängaren bak oxå. Det vart klart trevligare att åka när den vart stum.
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo

Inlägg av Emil Sundquist »

Här har ni uppdaterateringen jag lovade såhär ser den ut efter 35 mils brukande. BildBildBildBildBildBildBild
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo

Inlägg av MVA-Productions »

Ingen burn film? ;)
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo

Inlägg av Emil Sundquist »

Kommer när bakvagnen är lite förstärkt och så har jag vibrationer någon stans :)
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo

Inlägg av Cassius »

Krängaren sitter om jag inte minns helt fel monterad på samma sätt original väl? Dock tror jag den är 18mm eller nått, Manta GSi hade ~20mm?

Vad är det för krängare du satt dit? Hade tänkt bygga custom men tar gärna en genväg som det funkar "beräkningsmässigt" :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo

Inlägg av Emil Sundquist »

Den siter likadant orginal men den är bara 14mm och betydligt kortare "ben" den jag har är från omega b fram och den är kortad 17 cm på mitten och det verkar hålla utan hylsa "ta i trä"
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo

Inlägg av Emil Sundquist »

Här är ett par bättre bilder på krängaren det syns vart den är kortad. Hittade även varför min diff inte fungerade som den skulle så jag rensade ur lite skrot så nu funkar den som en vanlig ramp lamelldiff. BildBildBild
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo

Inlägg av The »

Vad svetsade du krängen med?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo

Inlägg av Emil Sundquist »

Mig och lite förvärmning. Jag punktade ihop den sen tog jag en slipskiva och gjorde spalten ca 6mm bred och svetsade i och så gjorde jag så från 3 håll.
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo

Inlägg av Cassius »

Längden på benen är ju en starkt bidragande faktor till hårdheten i och för sig. Nu tvivlar jag inte på att den där är hårdare än original (och även GSi kanske som nog i så fall är 18mm).

Men minns jag inte heltokigt så blir krängaren mer än dubbelt så hård med hälften så långa armar eller nått i den stilen :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo

Inlägg av Emil Sundquist »

Dom ska kortas då jag inte vart nöjd med "klapperstagen" så jag ska flytta dom till orginal fästpunkter i karossen istället för rambenet :)
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo

Inlägg av Cassius »

Försök göra det justerbart på nått sätt. Nu är jag rostig på hävarms matten.. men jag vill minnas att någon parameter går i kvadrat, så då betyder hälften så långa armar att du behöver 4ggr kraften för samma förflyttning, och du vill inte åka för hårt bak heller, då börjar du vrida karossen istället och får konstiga vägegenskaper om du inte matchar det i framändan på rätt sätt :)

De finns färdiga formler för att räkna på det på bl a rejsa.nu och matten är ruggigt lätt. Kommer bara inte ihåg formlen :) Krängaren i sig är ju bara en parameter i en chassiesättning, den är ett hjälpmedel i första hand. Dämpare och framförallt fjädrar är de som ska jobba först, sen matchar man med krängen för att få bilen att bete sig som man vill. En hel vetenskap om man ska få de riktigt bra men går man bara på en sak av dom tre är de lätt att de blir helfel.. Bara lite tips i all välmening :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Skriv svar