Opel Ascona b 3.2 twin turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Opel garaget i kisa.

Inlägg av Emil Sundquist »

MattiasH skrev:vad laddar du nu?
VE blir som högst på vridmax, sen brukar det minska lite. Typ kanske ve 74-75 vid 150kpa och 6500 om jag kikar på din tabell.
VAd har du för lambdatarget och hur följer den den kurvan?

Även tändningen brukar man kunna höjja lite efter vridmax då det oftast är på vridmax det är som mest kritiskt.
Du har mkt jobb att göra på tändmappen, far å kör den i dyno ;)
Jag ligger safe på tändningen då jag köpte en link g4 knacksensor och har backat massor så fort sen har indikerat på spik. Så det ska justeras masssooooor på tändnigen i bänk. Jag har stängt av lamda regleringen då jag kör med smalband i boxen och exrern bb lamda den ligger runt lambda 1 vid "vanlig" körning och 0.83 ungefär vid last.
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Opel garaget i kisa.

Inlägg av Emil Sundquist »

Emil Sundquist skrev:
MattiasH skrev:vad laddar du nu?
VE blir som högst på vridmax, sen brukar det minska lite. Typ kanske ve 74-75 vid 150kpa och 6500 om jag kikar på din tabell.
VAd har du för lambdatarget och hur följer den den kurvan?

Även tändningen brukar man kunna höjja lite efter vridmax då det oftast är på vridmax det är som mest kritiskt.
Du har mkt jobb att göra på tändmappen, far å kör den i dyno ;)
Jag ligger safe på tändningen då jag köpte en link g4 knacksensor och har backat massor så fort sen har indikerat på spik. Så det ska justeras masssooooor på tändnigen i bänk. Jag har stängt av lamda regleringen då jag kör med smalband i boxen och exrern bb lamda den ligger runt lambda 1 vid "vanlig" körning och 0.83 ungefär vid last.
Laddar ca 0.75
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Opel garaget i kisa.

Inlägg av MattiasH »

Det ser ut som den borde gå fett efter 5-5500 rpm.
Dessutom hamnar du i mappen så den interpolerar mot området där du har åt helvete för mat sås.

Jag tror det bara är en tuning som fattas, kammarna är inget bekymmer.
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Opel garaget i kisa.

Inlägg av Emil Sundquist »

MattiasH skrev:Det ser ut som den borde gå fett efter 5-5500 rpm.
Dessutom hamnar du i mappen så den interpolerar mot området där du har åt helvete för mat sås.

Jag tror det bara är en tuning som fattas, kammarna är inget bekymmer.
Interpolerar? Jag ligger bra över hela registret men bränslepumpen är nog på gränsen så den ska bytas. Det är därför jag ligger så högt från 5>6500 men det går att dra den till 6500 men det går så fruktansvärt segt från 5.5<6.5k men det känns inte som tunig då det öser på bra från 3.500 till 5000 men jag tycker oxå att det laddar lite sent och det ska ju hjälpa med kamflytt. Mvh
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Opel garaget i kisa.

Inlägg av MattiasH »

Att sprutet räknar ett medelvärde mellan varje värde i mappen. Då kan det bli tokigt om man har kraftiga variationer i mappen. Typ som vid 182kpa och 5500 varv.

Den ligger alt stabilt på lambda 0.82 ända till varvstopp?
Måste bränslemappen se ut som den gör idag för att hålla lambda 0.82 så har du nånting som tar Slut i bränsletillförseln. Pump, spridare, tätt filter eller liknande.
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Opel garaget i kisa.

Inlägg av Emil Sundquist »

Ska byta pump och filter spridarna är saab röda 350cc@3bar men jag har 3,5 bars btr så ja någonting bottnar. Den ligger stabilt mellan 0.82- 0.83 hela vägen.
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Opel garaget i kisa.

Inlägg av MattiasH »

Kör du sprit eller bensin?
Lägg upp en logg på ett helt svep från låga varv till varvstopp.
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Opel garaget i kisa.

Inlägg av Emil Sundquist »

Hur gör jag det ? Har både tunerstudio och megatune. Kör på bf98 ska gå över till sprit när jag har mycket tid ;)
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Opel garaget i kisa.

Inlägg av J00r »

Tunerstudio Start Log sen öppnar du den i LogViewern. Vill du kan du lägga upp ett screenshot på den. 0.82 lät fett på 0.75bar i ladd men men. Vad betyder 3.5bars btr? Varför kör du inte orginal?
Jonas Almqvist
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Opel garaget i kisa.

Inlägg av Emil Sundquist »

Det är orginal btr. Den finns i 3.0bar på 2.5l sexan
3.5 bar 3.0l sexan
3.5bar 2.6l sexan
4.2bar på 3.2l sexan.
Jag har altså en 3.5 bars btr och en 4.2bars btr. Då valde jag 3.5 eftersom 4.2 bar kändes väl i ovankant.
Får försöka fixa det i eftermiddag :)
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Opel garaget i kisa.

Inlägg av J00r »

Då är jag med, najs nog ska det där ordna sig. Är tändningen strobbad så den ligger rätt också? Framförallt bränslemappen ser konstig ut.
Jonas Almqvist
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Opel garaget i kisa.

Inlägg av Emil Sundquist »

Tändningen är kontrolerad ca 2000 ggr då jag hadde ett helvete att få i gång den första gången ;)
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Opel garaget i kisa.

Inlägg av Emil Sundquist »

Här är lambda värdena batterit i datorn va slut så det blir ingen logg ;) men har konstaterat att bränslepumpen bottnar då jag provade att sänka till 90% dutycykle och ingen skillnad på lambdat. https://youtu.be/qODLnqDSbZI
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Opel garaget i kisa.

Inlägg av J00r »

Den går för snålt men det fixar du när du bytt pump:P
Jonas Almqvist
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Opel garaget i kisa.

Inlägg av Emil Sundquist »

Bytt pump och det vart betydligt bättre ;) ska vänta på frugan så ska vi ut o mappa lite men den började gå fett över hela registret? Från lambda 1 på tomgång till 0.89
Skriv svar