Sida 1 av 25

Opel Ascona b 3.2 twin turbo

Postat: tor aug 06, 2015 6:59 am
av Emil Sundquist
Tjena tänkte berätta lite om vad som händer i garaget har just nu en opel omega som jag köpte för att ha som vinterbil, men då var styrdonet trasigt och opel begär 7000:- för ett nytt så det alternativet försvann då beslutade jag mej att installera megasquirt. Så det börjades med sugtrim men fick ingen riktig fart på bilen kanske 230 hkr då vandrade tankarna iväg mot turbo efter lite strul så är den "klar". Den vart aldrig klar för allt rasade och så vart jag pappa så behovet av en stor kombi med turbo kunde bytas mot en mera familjevänlig bil och en roligare leksak.

Re: Opel garaget i kisa.

Postat: tor aug 06, 2015 7:05 am
av Emil Sundquist
Bild började med en garret airesearch som kompressorn bottnade på vid 4500 rpm
Bild
då köpte jag en kina gt30 som Bottnade turbinen istället.
Bild
Så nu ska jag prova en kina t70.

Däckrök,webervrål,Turbovissel,Bärs :)

Re: Opel garaget i kisa.

Postat: tor aug 06, 2015 7:09 am
av Emil Sundquist
Bild
Stog hemma hos mor o far och justerade wastgaten då small det till så gick handbromswiren av.

Bild
Hämtade en annan omega och började byta bakskärmen.

Bild
Baskärmem bytt med gott resultat lite taskig passform mellan listen och bakjuset men det får gå ;)

Re: Opel garaget i kisa.

Postat: tor aug 06, 2015 12:46 pm
av Emil Sundquist
Bild
Någon som vet om det går att öka flödet i en vattenpump som ser ut såhär ?

Re: Opel garaget i kisa.

Postat: tor aug 06, 2015 1:29 pm
av Stefan Lindh
Trevligt med v6
E den orginal invändigt lr e de en 3,2:a
Gärna mer bilder på grenrör osv om du har

Re: Opel garaget i kisa.

Postat: tor aug 06, 2015 1:41 pm
av Emil Sundquist
Ja det är ganska trevligt gott om vrid :) det är en 3.2l som är std förutom kammarna som är utbytta till G kammar så den va ganska tråkig under 3k varv sen va mitt dubbelmasse svänghjul trasigt och kopplingen började slira så svänghjulet är utbytt till ett skelettsvänghjul som väger 5.2kilo ist för 11 som orginal väger och så är en 6 puck cinter monterad. BildBild

Re: Opel garaget i kisa.

Postat: tor aug 06, 2015 5:56 pm
av Emil Sundquist
BildBild
Tog ett par halvdana bilder på grenrören

Re: Opel garaget i kisa.

Postat: tor aug 13, 2015 6:04 am
av Emil Sundquist
Bild
Kör idag med en t70 turbo och det funkar bra men jag tycker att den är lite seg spoolad jag har 0.5 i ladd vid 3500 rpm och vid 4000rpm öppnar wg.n kan det hjälpa med 360° lager?

Re: Opel garaget i kisa.

Postat: tor aug 13, 2015 7:29 am
av MattiasH
Kör du nån reducering på oljetillförseln idag? annars prova det :thumbright:

Re: Opel garaget i kisa.

Postat: fre aug 14, 2015 8:12 pm
av Emil Sundquist
Nej fullt ös ;) vad tycker du jag ska ha för storlek på hålet?

Re: Opel garaget i kisa.

Postat: lör aug 15, 2015 12:22 am
av MattiasH
Kör 2mm på min bw s360.
Bara svetsat igen änden på banjoskruven och borrat ett 2mm hål.

Re: Opel garaget i kisa.

Postat: lör aug 15, 2015 7:51 am
av Emil Sundquist
MattiasH skrev:Kör 2mm på min bw s360.
Bara svetsat igen änden på banjoskruven och borrat ett 2mm hål.
Då ska jag prova det.

Re: Opel garaget i kisa.

Postat: tis aug 18, 2015 7:01 pm
av Emil Sundquist
BildBild får den fortfanrande inte att dra hela vägen till 6500rpm den drar hela vägen men den tappar ork efter 5500. Kan det vara kamaxlarna då dom är bytta till dom vassaste orginal kammarna. Ska försöka forska fram dur och lyft.

Re: Opel garaget i kisa.

Postat: tis aug 18, 2015 7:11 pm
av Emil Sundquist
Hittade nu att g kammarna är avancerade ett halvt kugg gämfört med mina std kammar så om jag justerar dom ett helt kugg bakåt på kamremmen så borde det bli att jag retarderar avgas kammarna ett halvt kugg från orginal kammarnas position? Samma vinklar osv på alla kamaxlar bara olika "nollor".

Re: Opel garaget i kisa.

Postat: tis aug 18, 2015 7:28 pm
av MattiasH
vad laddar du nu?
VE blir som högst på vridmax, sen brukar det minska lite. Typ kanske ve 74-75 vid 150kpa och 6500 om jag kikar på din tabell.
VAd har du för lambdatarget och hur följer den den kurvan?

Även tändningen brukar man kunna höjja lite efter vridmax då det oftast är på vridmax det är som mest kritiskt.
Du har mkt jobb att göra på tändmappen, far å kör den i dyno ;)