Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis jun 27, 2017 2:53 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 281 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre maj 26, 2017 6:52 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån maj 16, 2016 5:57 am
Inlägg: 18
Min fundering är att om "klapperstagen" sitter så nära bäramens fäste i karossen måste förvridningen vid krängning bli försumbar = försumbar verkan.
"Vilken krängare som helst" jag sett sitter med klapperstagen nära naven (= stor rörelse i höjdled) och krängningshämmaren lagrad i karossen. Alternativt den hashigare lösningen Volvo har på 2/7/900 serien men känns som även den ger mer vridning vid krängning.
Men vad vet jag?
M


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 26, 2017 11:08 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Inlägg: 278
Ort: Kisa
Men det blir ju samma sak om jag sätter krängaren i karossen och stagen på axeln?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 26, 2017 12:51 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jul 29, 2013 8:15 am
Inlägg: 68
Det borde väl funka hur bra som helst. Krängarn på axeln o stagen i karossen. Verkar ju va fastsatt isamma som axeln sitter.

Skickat från min ASUS_Z016D via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 26, 2017 2:43 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Inlägg: 278
Ort: Kisa
Jag tycker att det funkar då den inte kränger någonting efter att jag monterade krängaren bak oxå. Det vart klart trevligare att åka när den vart stum.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 26, 2017 2:48 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Inlägg: 278
Ort: Kisa
Här har ni uppdaterateringen jag lovade såhär ser den ut efter 35 mils brukande. BildBildBildBildBildBildBild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 28, 2017 11:17 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Inlägg: 274
Ort: Ulricehamn
Ingen burn film? ;)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 29, 2017 8:20 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Inlägg: 278
Ort: Kisa
Kommer när bakvagnen är lite förstärkt och så har jag vibrationer någon stans :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 29, 2017 2:48 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 783
Ort: Skellefteå trakten..
Krängaren sitter om jag inte minns helt fel monterad på samma sätt original väl? Dock tror jag den är 18mm eller nått, Manta GSi hade ~20mm?

Vad är det för krängare du satt dit? Hade tänkt bygga custom men tar gärna en genväg som det funkar "beräkningsmässigt" :)

_________________
Manta A Rallye
Kadett C "Pro Retro" under uppbyggnad.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 29, 2017 8:53 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Inlägg: 278
Ort: Kisa
Den siter likadant orginal men den är bara 14mm och betydligt kortare "ben" den jag har är från omega b fram och den är kortad 17 cm på mitten och det verkar hålla utan hylsa "ta i trä"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 29, 2017 9:38 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Inlägg: 278
Ort: Kisa
Här är ett par bättre bilder på krängaren det syns vart den är kortad. Hittade även varför min diff inte fungerade som den skulle så jag rensade ur lite skrot så nu funkar den som en vanlig ramp lamelldiff. BildBildBild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 29, 2017 10:01 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4434
Ort: Boden
Vad svetsade du krängen med?

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 29, 2017 10:12 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Inlägg: 278
Ort: Kisa
Mig och lite förvärmning. Jag punktade ihop den sen tog jag en slipskiva och gjorde spalten ca 6mm bred och svetsade i och så gjorde jag så från 3 håll.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 30, 2017 6:03 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 783
Ort: Skellefteå trakten..
Längden på benen är ju en starkt bidragande faktor till hårdheten i och för sig. Nu tvivlar jag inte på att den där är hårdare än original (och även GSi kanske som nog i så fall är 18mm).

Men minns jag inte heltokigt så blir krängaren mer än dubbelt så hård med hälften så långa armar eller nått i den stilen :)

_________________
Manta A Rallye
Kadett C "Pro Retro" under uppbyggnad.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 30, 2017 8:04 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Inlägg: 278
Ort: Kisa
Dom ska kortas då jag inte vart nöjd med "klapperstagen" så jag ska flytta dom till orginal fästpunkter i karossen istället för rambenet :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 30, 2017 1:02 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 783
Ort: Skellefteå trakten..
Försök göra det justerbart på nått sätt. Nu är jag rostig på hävarms matten.. men jag vill minnas att någon parameter går i kvadrat, så då betyder hälften så långa armar att du behöver 4ggr kraften för samma förflyttning, och du vill inte åka för hårt bak heller, då börjar du vrida karossen istället och får konstiga vägegenskaper om du inte matchar det i framändan på rätt sätt :)

De finns färdiga formler för att räkna på det på bl a rejsa.nu och matten är ruggigt lätt. Kommer bara inte ihåg formlen :) Krängaren i sig är ju bara en parameter i en chassiesättning, den är ett hjälpmedel i första hand. Dämpare och framförallt fjädrar är de som ska jobba först, sen matchar man med krängen för att få bilen att bete sig som man vill. En hel vetenskap om man ska få de riktigt bra men går man bara på en sak av dom tre är de lätt att de blir helfel.. Bara lite tips i all välmening :)

_________________
Manta A Rallye
Kadett C "Pro Retro" under uppbyggnad.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 281 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010