Sida 17 av 25

Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo

Postat: fre maj 26, 2017 6:52 am
av moggebigge
Min fundering är att om "klapperstagen" sitter så nära bäramens fäste i karossen måste förvridningen vid krängning bli försumbar = försumbar verkan.
"Vilken krängare som helst" jag sett sitter med klapperstagen nära naven (= stor rörelse i höjdled) och krängningshämmaren lagrad i karossen. Alternativt den hashigare lösningen Volvo har på 2/7/900 serien men känns som även den ger mer vridning vid krängning.
Men vad vet jag?
M

Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo

Postat: fre maj 26, 2017 11:08 am
av Emil Sundquist
Men det blir ju samma sak om jag sätter krängaren i karossen och stagen på axeln?

Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo

Postat: fre maj 26, 2017 12:51 pm
av steppen
Det borde väl funka hur bra som helst. Krängarn på axeln o stagen i karossen. Verkar ju va fastsatt isamma som axeln sitter.

Skickat från min ASUS_Z016D via Tapatalk

Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo

Postat: fre maj 26, 2017 2:43 pm
av Emil Sundquist
Jag tycker att det funkar då den inte kränger någonting efter att jag monterade krängaren bak oxå. Det vart klart trevligare att åka när den vart stum.

Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo

Postat: fre maj 26, 2017 2:48 pm
av Emil Sundquist
Här har ni uppdaterateringen jag lovade såhär ser den ut efter 35 mils brukande. BildBildBildBildBildBildBild

Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo

Postat: sön maj 28, 2017 11:17 pm
av MVA-Productions
Ingen burn film? ;)

Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo

Postat: mån maj 29, 2017 8:20 am
av Emil Sundquist
Kommer när bakvagnen är lite förstärkt och så har jag vibrationer någon stans :)

Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo

Postat: mån maj 29, 2017 2:48 pm
av Cassius
Krängaren sitter om jag inte minns helt fel monterad på samma sätt original väl? Dock tror jag den är 18mm eller nått, Manta GSi hade ~20mm?

Vad är det för krängare du satt dit? Hade tänkt bygga custom men tar gärna en genväg som det funkar "beräkningsmässigt" :)

Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo

Postat: mån maj 29, 2017 8:53 pm
av Emil Sundquist
Den siter likadant orginal men den är bara 14mm och betydligt kortare "ben" den jag har är från omega b fram och den är kortad 17 cm på mitten och det verkar hålla utan hylsa "ta i trä"

Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo

Postat: mån maj 29, 2017 9:38 pm
av Emil Sundquist
Här är ett par bättre bilder på krängaren det syns vart den är kortad. Hittade även varför min diff inte fungerade som den skulle så jag rensade ur lite skrot så nu funkar den som en vanlig ramp lamelldiff. BildBildBild

Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo

Postat: mån maj 29, 2017 10:01 pm
av The
Vad svetsade du krängen med?

Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo

Postat: mån maj 29, 2017 10:12 pm
av Emil Sundquist
Mig och lite förvärmning. Jag punktade ihop den sen tog jag en slipskiva och gjorde spalten ca 6mm bred och svetsade i och så gjorde jag så från 3 håll.

Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo

Postat: tis maj 30, 2017 6:03 am
av Cassius
Längden på benen är ju en starkt bidragande faktor till hårdheten i och för sig. Nu tvivlar jag inte på att den där är hårdare än original (och även GSi kanske som nog i så fall är 18mm).

Men minns jag inte heltokigt så blir krängaren mer än dubbelt så hård med hälften så långa armar eller nått i den stilen :)

Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo

Postat: tis maj 30, 2017 8:04 am
av Emil Sundquist
Dom ska kortas då jag inte vart nöjd med "klapperstagen" så jag ska flytta dom till orginal fästpunkter i karossen istället för rambenet :)

Re: Opel Ascona b 3.2 twin turbo

Postat: tis maj 30, 2017 1:02 pm
av Cassius
Försök göra det justerbart på nått sätt. Nu är jag rostig på hävarms matten.. men jag vill minnas att någon parameter går i kvadrat, så då betyder hälften så långa armar att du behöver 4ggr kraften för samma förflyttning, och du vill inte åka för hårt bak heller, då börjar du vrida karossen istället och får konstiga vägegenskaper om du inte matchar det i framändan på rätt sätt :)

De finns färdiga formler för att räkna på det på bl a rejsa.nu och matten är ruggigt lätt. Kommer bara inte ihåg formlen :) Krängaren i sig är ju bara en parameter i en chassiesättning, den är ett hjälpmedel i första hand. Dämpare och framförallt fjädrar är de som ska jobba först, sen matchar man med krängen för att få bilen att bete sig som man vill. En hel vetenskap om man ska få de riktigt bra men går man bara på en sak av dom tre är de lätt att de blir helfel.. Bara lite tips i all välmening :)