Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre nov 16, 2018 7:08 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 330 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 18, 19, 20, 21, 22  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons jan 24, 2018 9:01 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Inlägg: 333
Ort: Kisa
Dom är 241 i innerdiameter och har exakt 51mm breda band. Tänker att det underlättar allt med handbroms och bromskaftsfördelnigen är ganska bra nu men jag måste ha dit en bromsservo.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 25, 2018 8:00 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2478
Ort: Skellefteå
Spontant sett är det lite små trummor, jag besiktade nyss en rod med S10 bakaxel och jag tror de var runt 270 mm i alla fall?

Men för "bara" 180 hk ska det väl inte vara tvärstopp bara man klarar retardationsprovet.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 25, 2018 11:33 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Inlägg: 333
Ort: Kisa
Jag får mäta på dom jag har för jag tror dom är större. Men det får bli en annan dag.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 28, 2018 8:41 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Inlägg: 333
Ort: Kisa
Det är den diametern på mina trummor så det får nog bli omega b bromsar bak med separat handbroms ok. Vad tror ni om bakvagn alà ascona 400? Dom har nästan en fyrlänk men dom övre stagen är bara 35-40cm långa och dom undre ca 50 cm man kanske ska hålla sig till torqe baren som är idag men något modifierad med en "backplate" på bakaxen och kraftigare stag.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 29, 2018 6:21 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 917
Ort: Skellefteå trakten..
Har inte Volvo en liknande setup med kortare övre stag också?

Ang. bromsok. Är det inte smidigare att skaffa två VAG ok med inbyggd handbroms då?

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 29, 2018 7:57 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2478
Ort: Skellefteå
Olika långa stag är aldrig "idealiskt" men många bilar ser ut så och fungerar ändå hyfsat. En torque arm har oftast förutsättningar att fungera bättre på gata och spontant skulle det vara mitt val. Men det kan finnas fördelar med fyrlänken också, det beror lite på vad man vill att bilen ska göra och vara bra på - och även hur enkelt det är att göra bra infästningar på bakaxeln.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 29, 2018 6:16 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Inlägg: 333
Ort: Kisa
Fyrlänken är lättare att konstruera i mitt fall men av någon anledning valde ju opel torqe arm på std bilarna och "fyrlänk" på rallybilarna. Användnings området för bilen är lika dålig på allt. Korvmojsräser dragracing och bana ev lite drifting. Men framförallt bana.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 30, 2018 7:49 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2478
Ort: Skellefteå
Minns jag rätt hade Opel lite utmaningar i att få torque arm att funka bra i rallyskogen, det pratades om att den ville lyfta bakänden för mycket. Men rally, speciellt kanske på 1970-80-talet, var ju lite speciellt, rätt mycket fjädringsväg, sedan hade man ju ett tag en tendens att köra rally med hög ride height fram och betydligt lägre bak.

Men är det enklare för dig att bygga en vettig fyrlänk så är ju inte det en dålig lösning.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 08, 2018 7:53 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån mar 10, 2014 4:12 pm
Inlägg: 25
Ort: Kumla
Kul bygge! Du kämpar på trots en del motgångar.

Angående bromsar bak så äger jag en 2wd S10 som det sitter trummor på. Men S10 med 4wd har skivor.
Vet inte hur det är med fästena. Om de skiljer. 4wd axeln är mycket bredare iallafall. Även lager mm skiljer.
Kan vara värt att kika på kanske?

Står en B Ascona även i mitt garage dock med gjutjärns klumpen och webrar.
Fast även den käkar lådor...

_________________
Roger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 08, 2018 9:21 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Inlägg: 333
Ort: Kisa
Jag bygger nog om till omega b bak oxå för då kommer allt från från samma bil så är 296x30mm skivor fram och 286x20 mm skivor bak med separata handbromsok eller inbyggd handbroms i skivans centrum som det är orginal. Men tack för tipset. Vad har 2wd s10 för framvagn? Jag har inte knäckt nån låda i asconan än men den som sitter fick lite stryk på Edps så den ger sig nog snart men jag har en getrag 260 som ligger men det får bli i samband med att jag lyfter i den helsmidda 3l sexan som ska börja byggas när min ekonomi vill det. Och så ska jag nog byta färg på den till något mer orginal bara för att jag kan ;)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 08, 2018 11:46 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån mar 10, 2014 4:12 pm
Inlägg: 25
Ort: Kumla
Framvagnen ser väl ut som ascona a ungefär. Korta dämpare i fjädrarna men styrsnäcka istället för kuggstång.
Min är en 02:a men framvagnen och mycket annat på bilen känns rätt 60 tal...
Känns även så på vägen. Alltid glappar den någonstans.

_________________
Roger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 09, 2018 6:49 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Inlägg: 333
Ort: Kisa
Det va intressant. Jag behöver nämligen spindlar med 5/120


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 07, 2018 10:46 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Inlägg: 333
Ort: Kisa
Då man inte har råd att köpa smidd botten till opeln så får man roa sig med annat. En monarscoot 57a ram med kåpor från diverse olika årtal våldtaget med en mtx80 motor från Honda. Sista bilden avslöjar oxå en liten historia om asconan när den kördes hem från vinterförvaringen så hände det en grej. Jag har numera världens bästa vevhus vent. Och två kolvbultar är upplockade från marken tillsammans med diverse annat skrot.BildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 08, 2018 9:06 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1444
Ort: Vällingby
ASCOOL! :thumbright:

_________________
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]

Starion Turbo -83
Outlander -05
Lancer Kombi -96
GARAGET


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 08, 2018 9:03 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Inlägg: 333
Ort: Kisa
Tackar ja den går rätt bra oxå! Gör ca 100 men med ruggit bra axx.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 330 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 18, 19, 20, 21, 22  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010