BMW E28 M30 Turbo
Re: BMW E28 Projekt M88/3
Synd på kompressorplanerna.
Det är ju hundra ggr fränare med kompressor, om än kanske inte lika effektivt som turbo.
Det är ju hundra ggr fränare med kompressor, om än kanske inte lika effektivt som turbo.
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Re: BMW E28 Projekt M88/3
villbygga en strippen bil med så jag får välja ingen lekbil eller lekbil och strippenbil
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jonas Runeson
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
Re: BMW E28 Projekt M88/3
Blir lite större garage nu bygget är igång
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jonas Runeson
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
Re: BMW E28 Projekt M88/3
Blir en stålbalk i taket istället för stötta imårn ska det ösas grus
Jonas Runeson
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
BMW E28 Projekt M88/3
Vart lite tyst här ett tag men motorbygget är snart på g! Motorn (m30b34) är färdig på motorfirman där dom borrat blocket och balanserat allt. min rediga beställning från dynotech är på g efter restade grejer.
Nuvarande motorn är ur och det ska putsas lite. Kommer väll lite spec på motorn om ni är nyfikna! Trevlighelg
Lite smygbild på turbons placering.
Nuvarande motorn är ur och det ska putsas lite. Kommer väll lite spec på motorn om ni är nyfikna! Trevlighelg
Lite smygbild på turbons placering.
Jonas Runeson
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
Re: BMW E28 M30 Turbo
Motorspec 2017
Block: M30B34 92.5mm
Topp: M30B34 1985 (orginalventiler)
Insug:PPF E28
Spridare: Bosch ev14 900cc
Spjäll: acufab 80mm
Fuelrail: Nuke black
Bränsletrycksregulator: Aeromotive
Grenrör: ventonz/beavers6 gamla
Turbo: Schwitzer s300 (62mm)
Wastegate: 60MM hks kopia
Kamaxel: Catcams 293/10,5mm
Vippor: Förstärkta gjutna "HD"
Ventilfjädrar: PPF steg 2 / chromoly retainers
Kolvar: carrillo pistons 92.5mm
Stakar: SPM vs-19p
Vevaxel: M30b34 stiftad
Oljepump: Ny orginal
Vevlager: ACL race
Ramlager: ACL race
Kamkedja: Ny orginal med släpor
Toppackning: cooperring
Toppbultar: ARP
Svänghjulsbultar: ARP
Ramlagerbultar: ARP
Svänghjul M30b28
Tryckplatta: Sachs 765
Lamell: 6 puckad sinter
Mer bilder kommer på måndag för då hämtar jag maskin
Block: M30B34 92.5mm
Topp: M30B34 1985 (orginalventiler)
Insug:PPF E28
Spridare: Bosch ev14 900cc
Spjäll: acufab 80mm
Fuelrail: Nuke black
Bränsletrycksregulator: Aeromotive
Grenrör: ventonz/beavers6 gamla
Turbo: Schwitzer s300 (62mm)
Wastegate: 60MM hks kopia
Kamaxel: Catcams 293/10,5mm
Vippor: Förstärkta gjutna "HD"
Ventilfjädrar: PPF steg 2 / chromoly retainers
Kolvar: carrillo pistons 92.5mm
Stakar: SPM vs-19p
Vevaxel: M30b34 stiftad
Oljepump: Ny orginal
Vevlager: ACL race
Ramlager: ACL race
Kamkedja: Ny orginal med släpor
Toppackning: cooperring
Toppbultar: ARP
Svänghjulsbultar: ARP
Ramlagerbultar: ARP
Svänghjul M30b28
Tryckplatta: Sachs 765
Lamell: 6 puckad sinter
Mer bilder kommer på måndag för då hämtar jag maskin
Jonas Runeson
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
Re: BMW E28 M30 Turbo
Tjusigt!
noterar att du till och med skaffat ny dekaler till motorummet
noterar att du till och med skaffat ny dekaler till motorummet
/Anders Näslund
Re: BMW E28 M30 Turbo
ja det är fintBMW535 skrev:Tjusigt!
noterar att du till och med skaffat ny dekaler till motorummet
Jonas Runeson
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 5
- Blev medlem: tor feb 23, 2017 10:17 pm
- Ort: Järfälla Stockholm
Re: BMW E28 M30 Turbo
Riktigt imponerad, har själv en 520 E12 skogsvrak fast besiktigad med 2.5l som väntar på samma härliga resa som du gjort.
Volvo TGB-11 1975, Volvo 240 1978, Bmw 520 (bes med M30B25) 1973, Range Rover 1973
Re: BMW E28 M30 Turbo
Haha tänkte precis samma sak när vi fick ärva tantens farfars e28.W108 skrev:När e28:orna blev avlösta av sina yngre syskon insåg man att den var rätt ful egentligen, men sedan så förflyter lite tid och naturens krafter och slitage sållar bort de flesta från vägarna.
Nu helt plötsligt blir man glad när man ser en (sällan) och inser att de är jäkligt snygga. och din är skitsnygg. Kul att få följa
När de var moderna och mina farbröder hade sådana tyckte jag de var rent fula, nu tycker jag den är riktigt stilig.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
- Ort: karlstad
Re: BMW E28 M30 Turbo
Snyggt bygge
Vad är målet effektmässigt med nya motorn?
Vad har du tänkt att köra med för låda och kardan?
Vad är målet effektmässigt med nya motorn?
Vad har du tänkt att köra med för låda och kardan?
Re: BMW E28 M30 Turbo
målet är väll 500whp till en början men det slutar nog på mer låda o kardan är orginal tills det sprängsstefanfloden skrev:Snyggt bygge
Vad är målet effektmässigt med nya motorn?
Vad har du tänkt att köra med för låda och kardan?
Jonas Runeson
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
Re: BMW E28 M30 Turbo
Jahå! Nu var det några år sedan sist. Känns som att det börjar försvinna mer o mer folk härifrån synd.. Men nu har jag tröttnat på alla som tror dom kan på facebook.... Bättre att föra diskussioner och bolla ideér med kompetent och intresserat folk här! Lägger upp lite bilder på min E28 som är hyffsat färdig byggd nu. Blivit lite avbrott på grund av husköp och garage bygge. Men idag står den redo för mappning behöver i princip bara nya däck innan.
Men nu har målen höjts som vanligt så denna bil ska sfro besiktas i detta utförande, så det som står på tur nu är bakvagns modifering, byta ut bromsarna och montera en ny växellåda funderar på en DCT med alla dess funktioner.
Ja så här blev det tillslut. En schwitzer s300, smiddbotten,293 graders kam med 10.5mm lyft, ecumaster sprut med aktiv knackreglering och diverse funktioner. Målet till mappningen är 650whp. Förresten det kan ni ju läsa om i bildsport..
Bifogar länk nedan
https://www.bilsport.se/artikel/bmw-528 ... jW5a3l3axI
Hoppas det finns några här som uppskattar en gammel E28 med M30 turbo och kan bidra med något postitvt!
Men nu har målen höjts som vanligt så denna bil ska sfro besiktas i detta utförande, så det som står på tur nu är bakvagns modifering, byta ut bromsarna och montera en ny växellåda funderar på en DCT med alla dess funktioner.
Ja så här blev det tillslut. En schwitzer s300, smiddbotten,293 graders kam med 10.5mm lyft, ecumaster sprut med aktiv knackreglering och diverse funktioner. Målet till mappningen är 650whp. Förresten det kan ni ju läsa om i bildsport..
Bifogar länk nedan
https://www.bilsport.se/artikel/bmw-528 ... jW5a3l3axI
Hoppas det finns några här som uppskattar en gammel E28 med M30 turbo och kan bidra med något postitvt!
Jonas Runeson
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
Re: BMW E28 M30 Turbo
Ren och fin installation.
Välkommen tillbaka!
Som så många andra kan jag rekommendera att du ersätter dina gamla bildlänkar med att ladda upp bilderna direkt på forumet.
Välkommen tillbaka!
Som så många andra kan jag rekommendera att du ersätter dina gamla bildlänkar med att ladda upp bilderna direkt på forumet.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.