Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion (Reggad!)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion och andra projekt

Inlägg av super7 »

Har bara hört en massa rykten att Per köpt en bänk.
Börjar bli många i stan nu :)
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
vwallin
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: tis nov 29, 2011 7:55 pm

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion och andra projekt

Inlägg av vwallin »

Vilken bra stad ni har :) Här finns det 2st bänkar, en som klarar effekt men som ingen är intresserad av och en som
inte klarar så mycket effekt men som är fullbokad :P
Jim Holmgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
Ort: Skaraborg, Falköping

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion och andra projekt

Inlägg av Jim Holmgren »

Hej jag blivit lite nyfiken på vr6or när jag läste din tråd så jag har lite frågor,
Grenrör till vr6or läste jag att inga andra grenrör ger huvud taget mer effekt än original gjutjärns limpor :roll: !

Finns flera tråda om det på andra forum, vet du varför? Är det för avgasportarna är olika långa?
Hur har du gjort på ditt grenrör? Har du gjort det lika långt i mellan ventiler och kollektor på samtliga rör?

Verka som många kör med spacerplata till topplocket på dessa motorer, kör du med sådan?
Är bottendelen original på din motor, är vr6orna kraftigt original?

Topplocket är den stora korken på dessa motorer ifall jag fatta det rätt?

Vad är det för uppskattad effekt eller effektmål på din motor?

Skulle ju vara kul att bygga golf mk2 på 4motion drivlina med 16 ventilare eller en vr6a.
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion och andra projekt

Inlägg av Lillen »

vwallin skrev:Vilken bra stad ni har :) Här finns det 2st bänkar, en som klarar effekt men som ingen är intresserad av och en som
inte klarar så mycket effekt men som är fullbokad :P
Hörru?
Har du hittat nån bromsare ännu?
Hör med den Per som gasekke tipsade om.
Vet att Erik varit och chippat två bilar nyligt.
Så det verkar vara full fart där med.
Om inte , PM:a gasekke här :thumbright:

Det är enorm skillnad på sugmotor och turbomotor på VR6.
Sugmotorn har stora problem med att det stryper i toppen.
Turbomatat inte alls på samma sätt.
Topplocket funkar fint för överladd.

Vallin kör utan kompplatta nu.
Men med E85.

Kolla på hur man byggt , jag snor alla mina ideer av honom , Tackar.
Dock har jag kompsänkt genom att fräsa kolvarna.

Och JA VR6:an är ganska tolig i bottendelen.

Nu har jag ju inget mer fakta än det Vallin skrivit innan.
Men då var väl målet mellan 7-800hk.
VW & Volvo.
Användarvisningsbild
Roberth
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: fre apr 06, 2007 3:49 pm
Ort: Husum city!
Kontakt:

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion och andra projekt

Inlägg av Roberth »

vwallin skrev:Tack :) det är en 67mm billet!
Okok, är det org hjul eller utbytt?

Mvh Roberth
vwallin
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: tis nov 29, 2011 7:55 pm

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion och andra projekt

Inlägg av vwallin »

Det är original på denna turbon :)

Ang toppen. Sugmotor är pengar i sjön men med tryck så blir det helt annat. Finns folk i tyskland och usa som plockar närmare 1100hp från originaltopp. Självklart med andra kammar dock! Det är väl där strypningen sitter skulle jag säga.
Min botten är helt original och jag sätter ihop en till maskin vid sidan av med arp bult för stakarna ochallt nytt och fräscht. Den motorn kommer förhoppningsvis bli runt 800hk och förhoppningsvis den starkaste i landet med original botten och topp.
Jim Holmgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
Ort: Skaraborg, Falköping

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion och andra projekt

Inlägg av Jim Holmgren »

Låter ju riktigt kul med dessa motorer!
Tror nog att det blir att ta tillvara på en sådan om kommer över en.

Fundera lite på hur det funka med grenrör till en sådan här motor, gör du rören lika långa till flänsen eller till ventilerna eller är längden skit samma?

Insugen som folk bygger bruka ju annars har olika längder på rören.
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion och andra projekt

Inlägg av gasekke »

Jag hoppas ju lillen får ihop sin vr6a med ngn gång och jag är själv lite sugen på att bygga en sådan turbopuffra, ver redan vilken kaross jag vill bygga på 8) .
Snyggt bygge din bil , hoppas det löser sig med sfro.
Mvh Erik
vwallin
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: tis nov 29, 2011 7:55 pm

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion och andra projekt

Inlägg av vwallin »

Rören på mitt grenrör är så olika dom kan bli. Byggde det bara för att det skulle se fränt ut :P

Insuget däremot har jag lagt lite tid på. Det är ett dubbelplenum som jag har mixtrat fram.
Hade ett köpt insug förut men då märkte jag att bakre stiften var vitare än dom på främre
cylinderraden, det problemet är helt borta nu så någonting bra har jag nog gjort :)

SFRO är nog inga problem. Jag har faktiskt varit duktig och följt deras regler noga!
Det jag är orolig för just nu är bromsningen
elsamuelo
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: sön okt 20, 2013 2:45 am
Ort: Norrköping

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion och andra projekt

Inlägg av elsamuelo »

Ser ju ganska så roligt ut med den dr lilla turbon! :)

Men fick du med specifikationer på den? Man måste väll visa det för besiktningsmannen eller räcker det med att dom mäter inducer/exducer?
vwallin
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: tis nov 29, 2011 7:55 pm

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion och andra projekt

Inlägg av vwallin »

Jag har spec på turbon och bilen är nu bromsad till 254hk vid 0,77bars laddtryck.
Väntar bara på att min sfro gubbe ska få tid över nå dag framöver. Tror att allt ska
vara i sin ordning men det visar väl sig :)

Byggde iallafall nytt diskretare utblås förra veckan :)
Bild
vwallin
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: tis nov 29, 2011 7:55 pm

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion SFRO

Inlägg av vwallin »

Då var SFRO klart. Det enda han hade att anmärka på var ljudnivån men jag ska snickra en decibel killer
nu i helgen så hoppas jag att jag slipper bullerprov. Har bokat tid för reggning nästa fredag så jag hoppas
att sfro intyget hinner komma hem tills dess :)
lustgas_volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: fre feb 15, 2008 11:51 am
Ort: Jönköping

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion SFRO

Inlägg av lustgas_volvo »

Grymt bygge måste jag säga!
När jag skulle regga min 940 som ombyggt fordon så krävde besiktningsstationen bullerprov även att jag stoppat in både det ena och andra i ljuddämparen och låg runt 10db under gränsen. Men när jag hade papper på ljudmätning så var det inga problem att åka igenom med 3" och en liten ljuddämpare och säkert 10db över gränsen istället :hihi:
Erik S
vwallin
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: tis nov 29, 2011 7:55 pm

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion SFRO

Inlägg av vwallin »

Här i Östersund är det lite lotto om dom vill ha det eller inte. Jag chansar, det värsta som kan hända är att jag måste fixa ett sånt papper och det är ju inget problem att göra det i efterhand. Det påverkar ju inte reggningen ändå. Har jag tur så sparar jag 1500kr :)
vwallin
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: tis nov 29, 2011 7:55 pm

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion SFRO

Inlägg av vwallin »

Jahapp det blev ingen reggning i fredags för jag har inte fått hem damasker till nya styrväxeln
eller sfro papper. Ny tid bokad till på onsdag så jag hoppas det hinner dyka upp tills dess.

Jag har dessutom beslutat att bilen får gå med den här motorn och turbosetupen i överskådlig
framtid och lägga krutet på att snygga till karossen så den ser fin ut :)
Skriv svar